WALES – GOYTRE WHARF vid Monmouthshire and Brecon Canal

Då är det ÄNTLIGEN LÖRDAG igen och bloggdags!

Idag tar jag med er på en tur längs en vacker kanal.

Goytre Wharf

Goytre Wharf en en kaj (wharf = kaj) längs Monmouthshire and Brecon Canal i södra Wales, norr om Cardiff…

…kanalen gick mellan staden Brecon i inlandet och hamnstaden Newport och hade en sträckning på 56 km. Idag är den sista biten vid Newport inte öppen, så man kan inte längre nå havet.

Den öppnades 1796 med de första 20 km. Sedan byggdes ytterligare en kanalbit och snart byggdes de samman. Höjdskillnaden mellan städerna är 132 m och den hade 42 slussar.

Den har, liksom övriga kanaler, användes framför allt för frakt av stål och kol, men man fraktade även trä, kor och får och när man skulle byta bostad gick flyttlasset på kanalen.

Det som är lite unikt med just denna kanal är att den inte är sammanlänkad med någon annan kanal.

Idag sköts kanalen till stor del av frivilliga och det är mycket att hålla ordning på och kostar mycket att underhålla.

Vi tog en promenad längs kanalen en solig dag i maj och nu får ni följa med…

…i en arm av kanalen ligger flera fritidsbåtar vid kaj…

…de första båtarna var hästdragna, därför finns det alltid stigar längs kanalerna, vilka idag används som promenadstråk. En häst kunde dra 30 ton. Men så kom ångan och sedan dieseln och allt gick fortare, de behövde ju inte som hästarna vila.

Idag ligger här fritidsbåtar av modernare slag blandat med de typiska narrow boats vid kajen här…

…broarna ligger ofta ganska tät. Vackra gamla stenbroar som är numrerade så man visst var på kanalen man var…

…utsikt över fälten med får längs kanalen…

…uppe på bron kan man se hur kanalen slingrar sig och…

…några båtar ligger förtöjda närmare den riktiga kajen…

…det finns också ett litet reparationsvarv i en arm in från huvudkanalen…

…utsikt över området. Vad finns i det vita huset där borta?…

…jo, ett café, så det blev te och en macka (som vanligt har jag ingen bild av maten. Har återigen brutit mot regeln, fota först, äta sen)…

…som ni ser ligger kanalen ganska högt mot området runt…

…här finns också ett gammalt verk för kalkproduktion som fungerade mellan 1812 och ca 1850. Vid denna tid kom nya metoder för kalkframställning och industrin lades ner…

…jämför bilden ovan!

Bredvid caféet finns en liten utställning i det s k Visitor Centre. Där visar man med hjälp av gamla bilder och målningar arbetet vid kalkugnarna.

Denna bild ger en ganska bra beskrivning om hur det kunde sett ut när det var full rulle i verksamheten här. Det ser ganska lika ut idag, förutom att det istället för arbetarna är turister som rör sig i området.

Huset till vänster kallas Machine Cottage och där fanns också en våg för att väga upp kalken och andra produkter…

…kalksten och kol hettades upp till över 1 000 grader i ca 8 timmar. Detta gjorde att kalkstenen bröts ner till ett slags pulver som sedan användes som t ex näring för jordbruket och i murbruk för byggbranschen…

…här syns lite av ingången till verket och utanför står en gammal vagn som användes för frakterna…

…en lite staty av en arbetar finns också på plats…

…för att kunna transportera kol och trä till ugnarna vid kanalen byggde man  s k tramroads. Där man lade ut räls och hästar drog vagnarna…

…ett trevligt besök i en lugn och vacker miljö.

Kort kanalhistorik  (repris)

Kanalerna spelade  en stor roll i den industriella revolutionen i UK, mellan ca 1760 och 1840. Vägnätet vid denna tid var mycket dåligt och den enda transporten av varor skedde med hästar med packning, långsamt och inte mycket kunde fraktas på en gång.

Kanalsystemen kom att växa snabbt, främst i södra Wales och mellersta England. Inte så många i Skottland, men de finns. Det finns också några på Irland. Man byggde tunnlar, akvedukter, slussar, hamnar m m.

”De gyllene åren” för kanalerna anses vara 1770 till 1830, alltså en mycket kort tid, historiskt sett. Anledningen till nedgången var järnvägarnas tillkomst.

Som mest fanns det ca 640 mil av kanaler i UK.

Från början var det bara män som jobbade på båtarna medan familjerna bodde i stugor längs vattnet. Sedan flyttade hela familjerna ombord och på så sätt sparade man in hyra för ett hus. Man blev ett resandefolk av sin tid.

Det fanns t o m isbrytare på vissa kanaler!

Önskar er en trevlig fortsatt helg!

Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till WALES – GOYTRE WHARF vid Monmouthshire and Brecon Canal

  1. ÄLSKAR kanalerna! En gång hyrde vi faktiskt en kanalbåt tillsammans med mina föräldrar och en kompis. Jag – som älskar kartor och ”sjökort” – arrangerade det hela och jag valde att åka mellan Napton Junction ovanför Oxford och Coventry en vecka. 🙂 En underbar resa där vi bl.a .räddade en liten hundvalp som drattat i och där vi en kväll besökte en pub där besökarna grinigt trodde vi var från Tyskland. 😦 Men när Rolle bad pianisten att spela nån svensk låt istället för dom tyska och det blev en ABBA-låt och Ack Värmland…..så slutade det med att alla hejade på oss. 🙂 🙂 Tror att dom skämdes för ett surt mottagande innan. 😦 😦 När mamma och jag skulle gå på det toa tog det en halvtimme för alla skulle prata med oss – och mamma kunde inte ett ord engelska! Min pappa (som var väldans förtjust i damer) var i sitt esse och när vi skulle gå till båten så tog det en timme innan alla tagit adjö av oss. 🙂 🙂 🙂 Väl ombord så hittade vi vår kompis som låg och sov, han var lite underlig och hade varit på en annan pub ensam och hade haft det ganska ”trevligt” – men lika kul som oss andra fyra det hade han inte haft. 😦 😦 😦 Rätt åt honom……
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Vilken härlig berättelse om din kanaltur. Stort tack för att du delar med dig. Kanske kan bli ett inlägg på din blogg?
      Ja, det är skillnad på hur man blir bemött beroende på vilket land man kommer från, sorgligt, men sant.
      Kram!

  2. Eva skriver:

    Detta var jättekul att få se. Har tittat på alla avsnitt av TV-serien med skådespelarparet Tim & Prue (tror jag) kanalresor. Fantastiskt att så många frivilliga hjälper till i UK – som här med att kunna hålla kanalen öppen. Finfina bilder och historik. Ha en trevlig fortsatt helg du med!

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du gillar inlägget.
      Jag har också sett flera av avsnitten med Tim och Prue och deras kanalturer. Hon var ju fru till John Cleese i Fawlty Towers, men nu börjar hennes minne svika.
      Utan frivilligarbetare skulle landet stå still!
      Trevlig helg!

  3. Åke skriver:

    Vilket fantastiskt reportage 👍 Helt otroligt hur de kunde skapa och framför allt bevara 👌 132 meter och 42 slussar är inte dåligt… Vad mycket båtar det finns där… en fin livstil 👌

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din uppmuntrande kommentar!
      Kanalerna var så viktiga för industrin ett tag och man gjorde allt för att få transporterna att fungera.
      Många gillar att sakta flyta fram, möta bekanta efter vägen m m. En livstil liknande husbialr och husvagnar.
      Ha det bra!

  4. Hej Lena!

    Vilken fin liten kanal!
    Den känns lagom i storlek nu om man tänker på den tragiska olyckan i Budapest.

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    Hälsningar

    Anders och Lena

    • Lena i Wales skriver:

      Det är en sådan vacker liten kanal.
      Hörde om vad som hände i Budapest, hemskt. Jag har varit på så många utflykter med flod- och kanalbåtar som reseledar, i Budapest, Amsterdam, Leiden, Prag, Paris, Strassburg, St Petersburg, Rhen och Mosel m fl och aldrg trott att något sådant kunnat hända. Kändes litet och tryggt.
      Ha en skön söndag!

  5. Ingrid skriver:

    Tack för alla de fina bilderna från den vackra kanalen. Det var trevligt att få följa med längs den.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

  6. Ditte skriver:

    Vilken fin kanal och så vackra omgivningar. Tyvärr har jag inte prövat på att hyra en kanalbåt att färdas på GB men jag har gjort det ett par omgångar i Frankrike. Så roligt och i lugn takt så man hinner med att se och uppleva landskap och miljö.
    Stort tack för denna tur och för all givande info och vackra bilder.
    Önskar dig en fortsatt fin helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Att gå längs kanalen är så fridfullt och vackert, både att se kanalen och omgivningen. Att åka på den är ännu finare.
      Så roligt att du gillar mitt inlägg!
      Önskar dej en skön söndag!

  7. marina skriver:

    Vi har en plan, att någon gång ta en lite längre tur med en kanalbåt och nu blev jag ändå mer sugen, vi får väl se om det kan bli av…

  8. yfronten skriver:

    Så fint med kanaler! Det ligger ju overkligt mycket arbete bakom dem, särskilt med tanke på att de inte användes för frakt så länge!

  9. åsa skriver:

    Kanaler är ju lite speciellt… tänk så mycket jobb som lagts ner på dem.
    Wales är ett intressant land… även om det tillhör Storbritannien så verkar mycket vara annorlunda.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag älskar dessa kanaler och så annorlunda från i Sverige.
      Ja, tänk vilket jobb att bygga dessa utan moderna maskiner, handgrävt.
      Här är mycket så annorlunda mot i Sverige, vilket gör det spännande.
      Önskar dej en skön söndag!

  10. Madame skriver:

    Så spændende at læse, Lena – det er så dejligt, når du viser os rundt og fortæller med udgangspunkt i gamle dage.
    Ønsker dig en god søndag, kram

  11. Tänk så fint! Och grönt! (här har det skiftat mot brunt, i alla fall gräsmattan.) När du säger det så, det är ju alltid en liten gångstig intill floder och kanaler och nu fick jag veta varför. Trodde kanske mest att det var en helt naturlig väg, att man följer vattendraget. Nu vet jag bättre så då var inte den här dagen till spillo!

    När jag ser alla dessa byggnader och konstruktioner i sten så tänker jag alltid på att herre jisses, det här har människor byggt utan en väldans massa maskiner till sin hjälp. Stenar har huggits, fraktats och sedan huggits lite till innan det lyfts på sin plats. Tungt arbete, jag vet hur mycket jag svurit om jag skulle flytta eller gräva upp en sten jag ansåg ligga fel. Ibland fick den fortsätta ligga fel …

    Ha en härlig söndag!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så vackert vid dessa kanaler.
      Ja, stigarna bredvid var en gång av stor betydelse och idag trevligt för att bara promenera på.
      Bara gräva kanalerna måste ha varit ett enormt jobb, utan maskiner. Mankraft, kanske med hjälp av fångar och militären ibland, men ändå. Och bygga hus med ,sten, bara frakten och sedan få upp stenarna högt, vilket jobb! Lättare idag.
      Idag skiner solen här!!!!!
      Ha en skön ny vecka!

  12. wiolettan skriver:

    Härliga bilder och intressanta uppgifter.
    Jag tycker om att åka kanalbåt. Det är lugnt och skönt, inga vågor och det går inte fort och jag hinner se en massa saker och hålla koll på omgivningarna och framför allt naturen.
    Många kanalbåtar som ligger där vid stranden och även fritidsbåtar. Tydligen mycket populärt och det kan jag förstå.
    Stenbroar, fina byggarbeten.
    Mycket vackert som ni fick se på promenaden.
    Kram och ha det bra.

    • Lena i Wales skriver:

      Konstigt, skrev en kommentar för några dagar sedan, men den gick tydligen inte igenom.
      Det är verkligen så vackert runt dessa kanaler, bara strosa längs kanalen och inga uppförsbackar i vägen heller!
      Jag gillar lugnet med en kanaltur och jag är heller inte så bra på sjön, sjösjuk, men inte på kanalerna.
      Sköt om dej!

  13. Karin Eklund skriver:

    Fantastiskt fint ! Tim o Prue har jag sett på kanalbåt genom hela UK (på TV) och jag är riktigt sjuk för jag vill också åka kanalbåt. Härliga bilder och fina historier runt allt detta berättar du som vanligt. Tack Lena för ett njutbart inlägg! Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja det är så vackert längs dessa kanaler.
      Tim och Prue gör bra och roliga program om kanalerna och sprider dem över världen.
      Jag är så glad att du gillar detta inlägg!
      Sköt om dej!

  14. Anne-Marie skriver:

    Spännande med kanaler tycker jag. Har faktiskt aldrig åkt kanalbåt. Inte ens på kanalerna i Venedig.
    Det ser verkligen vackert och trivsamt ut med båtarna, kanalerna och allt det gröna.
    Hade en kompis i Stockholm för länge sedan som bodde på en båt som låg förankrad vid en av kajerna.
    Ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är kanaler spännande och tänk vad betydelsefulla de en gång var. Idag lugna och rogivande, går inte fort, sakta och lugnt.
      Denna kaj är speciell för att man också kan se den historian så klart med den gamla industrin runt och verkligen förstå kanalernas betydelse.
      Husbåtar finns fortfarande i Stockholm och än mer i Holland, massor där.
      Ha det bra!

  15. skogsnuvan skriver:

    Vilken mysig kanal Här finns det bara Göta kanal så vitt jag vet. Det skulle göras en kanal här vid min sjö för att förena den med en annan liten sjö men det misslyckades för man räknade fel på lutningen

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så fint med dessa kanaler i UK.
      Vi har väl inte haft samma behov för industrin i Sverige, använde t ex älvarna för flottning av timmer.
      Hur kunde man räkan fel?
      Ha det bra!

  16. Tack för kanalturen och alla vackra naturbilder! Så rogivande att färdas långsamt och ha tid att se sig omkring!
    Ha det gott!

  17. Märtha skriver:

    Kanaltokig här! Åkte för länge sen längs Saima kanal från Viborg till Villmanstrand, kutade sunt som tokig i slussarna. Har också cyklat längs dragvägen (Mem – Vadstena) till Göta Kanal, ännu bättre! Och åkt vaporetto i Venedig, men det känns inte precis rogivande. Men – hur långt kommer sig folk med alla båtar i kanalen du skriver om? Kryssar man enbart av och an, eller…? Finns det vattendrag i närheten man transporterar båtarna till?

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt att du också gillar kanaler.
      Jag har också åkt Saima kanal några gånger från Villmanstrand till Viborg.
      Detta är en annorlunda kanal och har ingen förbindelse med någon annan kanal, så de hålls bara på denna kanal, men trots detta är det många båtar där. Åker upp och ner i samma kanal. Nej, finns ingen möjlighet att vattenvägen transportera båtar till annan kanal.
      Lite kort för min del att ¨åka på någon längre tid, men många gör det.
      Ha det bra!

  18. Biggeros skriver:

    Intressant läsning och bilder på kanalkommunikationen både förr såsom i nutid. Jag har varit i en walesisk by som drar forfarande kanalbåtar. En jätte mysig by men jag kan tyvärr inte uttala namnet. Du vet säkert. På mitt hotell bor en kvinna som bor i Wales och såklart har jag berättat om din fina blogg om Wales. Ha det bra Lena
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Kanaler är fascinerande.
      Vad kul att du sett det i verkliga livet. Orten kan vara Llangollan i nordöstra Wales.
      Vad kul att du har träffat en walesiska på hotellet. Undrar var hon kommer från.
      Kram!

  19. Vilken trevlig tur jag fick följa med på. Kanalerna och det omkring brukar vara spännande inslag.

  20. FREEDOMtravel skriver:

    Vilken härlig och mysig kanal! Och vilka fina båtar!!! 🙂

  21. Anni skriver:

    Trots att jag var på kanalbåtssemester så sent som i påskas längtar jag genast efter mer när jag ser dina bilder! Vet inte vad det är som gör att det fastnar i blodet på mig!
    Sedan kan jag inte låta bli att fundera över hur i all världen någon kom på det där med att hetta upp kalkstenen. Det finns så många liknande upptäckter/uppfinningar som jag bara inte fattar hur man kom på!

    • Lena i Wales skriver:

      Kan förstå din längtan, det är en mycket speciell upplevelse.
      Håller med dig vad gäller uppfinningar/upptäckter. Hur kom man på att använda jäst? Att äta potatis? Många funderingar.

  22. Mysigt med kanaler, har testat lite och sett Timothy West och Prunella Scales i tv, i Göteborg har vi också kanaler!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s