MONMOUTH 43 – Järnvägen som inte finns, men fanns

Vi har fortfarande familjen kvar hos oss här i Wales, underbart.

De senaste dagarna har det varit ovanligt varmt för att var i Wales, upp till lite dryga 30 grader. puh! Fast inte ska man klaga, det kunde varit värre!

Idag lite från min hemstad Monmouth.

Monmouth 43 – Järnvägen som inte finns, men fanns

Ja, titeln kan stämma överens med både Sverige och UK. Tänk så många järnvägar som lagts ner i Sverige! Samma här!

Idag kan man gå genom denna lummiga lilla skog som en gång var järnvägsräls och…

…komma ut på den gamla järnvägsbron…

…man kan kika mellan det gamla rostiga järnstaketet ner mot floden Wye.

Floden Wye, Afon Gwy på walesiska, är den 5:te längsta floden i UK. Den är 21,5 mil lång från källan i de walesiska bergen i Plynlimon till staden Chepstow vid floden Severns mynning ut i havet. Passerar min hemstad Monmouth.

Till stor del bildar den gräns mellan Wales och England…

…från den gamla järnvägsbron ser man också en liten del av ytterligare en gammal järnvägsbro som bara är delar kvar av. Den finns bara kvar på land, men biten över floden har man rivit, tyvärr…

…här ser man bättre de gamla vackra brovalven…

…det är avspärrat så man inte ska kunna gå upp på bron och trilla ner och skada sig…

…genom buskaget kan man se ner på valven.

Tänk om man inte rivit denna vackra bro över floden, men det kostade för mycket att underhålla den, så kvar blev bara bron på ena sidan av floden.

Tänk om man hade gjort en museijärnväg här istället.

Tänk om man gjort det till en cykelbana istället, vilken turistattraktion.

Tänk om om inte fanns!

Det fanns två järnvägsstationer i Monmouth och tre järnvägslinjer:

Troy järnvägsstation, byggd 1857, stängd 1964.

Inte mycket kvar av stationen eller signaltornet.

Tjänade som station för 3 linjer;

Wye Valley Railway, 1876-1964. Gick från staden Chepstow (i söder) till Monmouth. Det var meningen att den skulle bli del av en större järnvägslinje mellan Bristol och Midlands.

Ross (i norr) and Monmouth Railway, 1873-1959. 21 km lång.

Coleford, Monmouth, Usk and Pontypool Railway, 1856-1955, 26 km lång…

 

…strax innan stationen gick järnvägen genom en 130 m tunnel som idag är igenbommad.

Mayhill järnvägsstation, byggd 1873, stängd 1959

Tjänade som station för en linje, Ross and Monmouth Railway.

Även av denna järnvägslinje finns ingen station kvar, bara denna bro över där järnvägen en gång gick. Uppe på bron går landsvägen.

En riktigt skön sommarhelg önskar jag er alla!

Det här inlägget postades i Monmouth. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till MONMOUTH 43 – Järnvägen som inte finns, men fanns

  1. Ingrid skriver:

    Så enormt vackert det ser ut! Och tack så hemskt mycket för kartan!
    Kram, Ingrid

  2. Ser intressant och mystisk ut, hälsningar från Bristol.

  3. Märtha skriver:

    Tånk, så mycket jobb det görs för att lägga ner en järnväg! Och hur litet man funderar över vad som kunde göras i stället. En valvbro borde ju vara stadig och hålla… Men ingenjörerna ”vet” ju, mera än vad vanliga människor gör! ### Här rör sig också temperaturen kring 30 grader, men snart tar det slut, redan på måndag. Plockade bär hos en bekant idag, hon har egen strand, så det blev ett dopp också . Skönt, hälsar uteliggaren.

    • Lena i Wales skriver:

      Så synd att det bara står där och förfaller. Ett av problemen är olika ägare som inte kan komma överens.
      Här har vi behaglig värme nu, dryga 20 och sol och moln.
      Ha det bra!

  4. Å, vad vackert! Den bron skulle jag vilja besöka. Så fint med det rostiga staketet och bro av sten, ser ut som en sådan där sagobro.
    30 grader är i varmaste laget, men håll ut, snart blir det svalare.

    Ha det gott!
    Kram Christina

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är verkligen så fint. Synd bara att den inte kan användas och att den heller inte sköts om.
      Vi har många vackra stenbroar här i Wales. Älskar gamla broar.
      Det är svalare nu och riktigt skönt sommarväder.
      Kram!

  5. Ditte skriver:

    Ja, ”tänk om och tänk om inte….” Hur hade det då varit? Väldigt vackra bilder och omgivningar . Och jag kan se likheterna med en hel del svenska järnvägar som lagts ner . Fastnade särskilt för den fina stenbron.
    Varmt här i Stockholm också. Idag söndag +31 ute i skärgården.
    Önskar dig fortsatt fina dagar med dina nära och kära på besök.

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du uppskattar mina bilder.
      Tråkigt med nedläggningarna av järnvägarna, men när det väl är gjort, önskar man att det kunde göras något vettigt av det.
      Älskar gamla vackra stenbroar och vi har ganska många här.
      Familjen lämnade igår, mycket tomt och mycket saknad, men kanske också ett behövligt lugn.
      Ha det bra!

  6. Det är likadant här, det fanns tidigare järnväg här som las ner på 60-talet. 😦 Bara ett par hundra meter från oss har vi den gamla vattentappen som efter nerläggningen istället användes av bönderna, men även den las ner för c:a 5 år sen. 😦 😦 Vi går ofta en prommis med Santos på det vi kallar ”järnvägsrundan” som alltså är en bit där det låg räls tidigare. 🙂 Men vi har inga vackra broar eftersom vi inte har några kullar eller berg! 😦 😦 😦
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Järnvägens historia är ganska lika i många länder. Tråkigt bara att man inte gör något vettigt av den efteråt.
      Kan vara positivt att inte ha kullar heller, lättare att promenera.
      Kram!

  7. Steve skriver:

    Det som inte finns, men fanns. Det är väl det som kallas utveckling.
    Dryga 30 grader även här, men i morgon sjunker det visst med 10 grader vilket känns mycket behagligare.
    Kul med kartan, nu vet jag bättre var du bor.
    Jag älskar gamla stenvalvbroar.
    Ha de gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, utveckling, men synd att man bara raserat den utan vidare utveckling.
      Dryga 30 grader, oj, det är varmt det. Här ca lite dryga 20 grader, sol och lite moln.
      Min son hjälpte mig att tekniskt få dit den, så nu tror jag att jag vet hur man gör.
      Ha det bra!

  8. skåningen skriver:

    Ja du tänk om inte om hade funnits då hade det sett annorlunda ut!
    Svar..Det är en mycket bra grej när man ska trä tråd i en nål som har ett nålsöga som blinkar.
    Kram!

  9. skogsnuvan skriver:

    Här har man dragit in och rivit alla banvaktarstugor och alla stationer och inga tåg stannar längre. Dessutom har man i smyg rivit en urgammal pumpstation som pumpade vatten till ångloken. Det tornet var så gediget och fint och borde fått stå kvar men inte nej. Här har vi haft 39 grader i skuggan igår eftermiddag och 25 i vattnet men idag regnar det och tempen har gått ner till 12 grader Man blir så förvånad.

  10. Geddfish skriver:

    Wales har en skönhet som bara du kan beskriva, som jag ser det. Härliga bilder, ja jag har ju upplevt mycket av allt detta. Min yngste sons svärmor var på en trädgårdsresa med syjuntan till södra England och de var väldigt begeistrade. Finns många gudomliga ställen.
    Legoland. Det är inte idag som det var för 21 år sen, när jag var där senast. Det är STORT, det är många attraktioner, det är långa köer. Men, alldeles fantastiskt! Barnbarnen skulle säkert uppskatta ett besök!!!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det finns många vackra ställen här i UK och trädgårdar är vi ju kända för.
      Du skriver så fint om min blogg och det gör mig så glad.
      Kan tänka mig att Legoland har många besökare sommartid, men kan kanske bli lite för mycket också.
      Ha det bra!

  11. Anja C. Hill skriver:

    Så sorgligt när man förstör kulturskatter så som du visar. Tyvärr, som du också konstaterar,är det ett fenomen som går igen även här. Men, så har man gjort i alla tider. Ibland lyckas arkeologer hitta rester av samhällen som funnits…
    Vi har, förresten, vår gamla järnvägsräls, när oss, omgjord till cykelbana genom en liknande bro med rostiga räcken och genom lummig skog…
    Ha en fin vecka (och tack för dina kloka kommentarer!)
    /Anja

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, trist att man inte kan ta vara på det gamla, men det är många som har något att säja till om och marken tillhör olika privatpersoner, så det är inte alltid lätt att få ihop det.
      Den gamla banan vid Gråbo är omgjord till cykelbana och Anten- Gräfsnäs är veteranjärnväg, så visst går det att göra något av det.
      Det glädjer mig att du uppskattar mina små kommentarer!

  12. Linda skriver:

    Hej!
    Du har alltid fina bilder, men de här tyckte jag extra mycket om.

    Här har det också varit varmt. Tur att vi har så nära till sjön. Räddningen har varit att sitta skuggan så nära vattnet som möjligt 😉 Vi hade nästan 50 grader i vinterträdgården i går. Men i natt vände det. Nu regnat det och ute är det inte mycket mer än 13 grader. Så skönt! 😉

    Kram och solsken
    Linda

  13. wiolettan skriver:

    Så roligt och intressant att få följa med dig på din ”järnvägsvandring”, ifrån den otroligt vackra lummiga skogsstigen och vidare till järnvägsbron.
    Många fina bilder och trevligt att få se dessa broar. Vackert med brovalven.
    ”Tänk om om inte fanns”. Bra sagt, för så är det ofta att vi tänker.
    Tack för turen och ha en finfin vecka.
    Kram.

  14. Anni skriver:

    Tänk om man behållit spåren och låtit turister trampa dressin där! Det är roligt, det! Så vackra gamla valv, tur i oturen att de i alla fall får stå kvar och påminna om tider som flytt.
    Kram!

  15. Vilken fantastisk miljö! Så otroligt vackert.

    När jag var liten hade min farmor sommarställe på Öland och precis bakom huset låg det som en gång varit järnvägen. Många promenader har vi tagit på vallen, hittat många gamla syllar som vi alltid tog med oss hem igen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s