WALES – SUDBROOK, samhälle och järnvägstunnel

Äntligen onsdag och bloggdags!

Igår åkte min väninna hem till Sverige och det är tomt här…

..men vi har haft fantastiska dagar och kvällar med härliga strandpromenader, god mat och dryck och gjort lite små utflykter. 26 grader på terrassen varje dag, inte helt fel det heller.

Idag ett inlägg från en mycket intressant plats i Wales!

Sudbrook, ett samhälle där mycket hänt

Sudbrook är ett litet samhälle i grevskapet Monmouthshire i syd-östra Wales.

Samhället är byggt för arbetarna vid byggandet av Severn railway tunnel, som började 1873. Och fina små radhus har man verkligen.

Idag finns här ingen affär, ingen pub, men ett pyttelitet, men intressant, museum eller snarare en lite utställning om orten…

…förr fanns här en skola, postkontor, bönehus och sjukstuga…

…Severn railway tunnel byggdes mellan 1873 och 1886 av bolaget Great Western Railway. GWR var ett brittiskt järnvägsbolag grundat 1833 och sedan nationaliserat 1948. Det gick också under smeknamnet God’s Wonderful Railway och Great Way Round.

Tunneln under floden Severn innebar en direktförbindelse mellan London och södra Wales…

…under ledning av civilingenjör Thomas A Walker byggdes detta fantastiskt byggnadsverk, men det var inte alltid en lätt uppgift. 1879 översvämmades tunneln och arbetet stoppades för en tid. Andra olyckor inträffade också vid olika tillfällen som också gjorde att man var tvungen att stoppa arbetet.

Arbetsstyrkan var ca 3 000 man, så det var en stor och betydelsefull arbetsplats under dessa år…

…vad hände med arbetarna när tunnelbygget var klart 1886? Många flyttade tillbaka där de kom från, men vissa stannade. Man startade ett litet skeppsvarv för att ge arbetarna nya jobb, men detta lades ner 1926 och samhället stannade i utveckling…

…innan tunneln fick man åka tåg till en pir vid Sudbrook och sedan fick passagerarna gå av tåget och via piren och en pontoon gå till ångfärjan som tog dem till den engelska sidan där ett annat tåg väntade.

1881 förstördes piren kraftigt i en brand. Vem startade branden? Ingen vet med säkerhet, men det fanns omständigheter som visade att den var anlagd. I samband med branden var det en strejk bland tunnelbyggarna och många var arga. Inga bevis fanns dock för att det hade ett samband.

1886 var järnvägstunneln klar och piren hade inte längre någon praktisk betydelse…

…mitt i byn ligger detta pumphus, som fortfarande är i funktion. Dagligen pumpas 50 miljoner liter vatten ur tunneln. Först var det en ångmaskin som gjorde arbetet, men 1962 elektrifierades den.

Mellan 1950-talet och 2006 fanns i samhället ett pappersbruk som använde vattnet som pumpades ut i sin produktion…

…ingången till tunneln finns utanför närbelägna orten Caldicot. Här förbi går två järnvägslinjer, en från södra Wales längs den västra sidan av floden Severn upp mot Gloucester och en som går ner i tunneln och vidare till London.

Stationen heter Severn Junction och härifrån kan man i verkligheten och med skarpa ögon se ingången till tunneln som är 7 km lång, varav 3,6 km under vatten. Det tar ca 3 min och 40 sek att åka genom den. Tunneln var länge, ända fram till 2006, den längsta järnvägstunneln i UK…

…ca 200 tåg / dag går genom tunneln och passerar denna sista station innan tunneln…

…man ser fortfarande spår av den gamla järnvägen som ledde genom samhället…

… floden Severn som är UKs längsta flod med sina 354 km i längd och har här i Severn Estuary (flodmynning) det näst högsta tidvattenskillnaden i världen, 15 m! Bara på en plats i Kanada är skillnaden mer.

Detta har länge varit ett stort problem för transporter. Svårt att bygga hamnar och där med också svårt att har bra färjeförbindelser. Ofta byggde man ju pirer för att kunna komma intill vid både högvatten och lågvatten, men när bilarna kom blev det besvärligare.

Innan broarna kom till gick en färja här, men det var ständiga problem.

Idag går två broar över floden.

Den ni ser på bilden är The Second Severn Bridge och motorvägen M4. Den öppnades i juni 1996, är dryga 5 km lång och var till för några månader sedan en  s k toll bridge. Det kostade dryga £6 att ta sig över med bil och då få uppleva lyckan att lämna England och komma in till det vackra Wales! Det var fritt att åka i andra riktningen, Wales till England. Idag är det gratis att åka över i både riktningarna.

Den andra bron, en hängbro, hade också förbindelse med M4. Den kom till 1966 och var också tullbelagd tills för några månader sedan…

…dessa båda bilder av bron är tagna från Sudbrook…

..orten har gamla anor. På fältet ovan fanns under järnåldern ett gammalt fort. Sedan kom romarna och då blev här ett romerskt fort. Idag är det ett fält öppet för allmänheten och strax bakom till vänster kan ni ana bron som visas ovan…

…vid detta fält finns ruinerna av kyrkan Holy Trinity Church från 1100-talet.

Här kan ni se var Sudbrook ligger :

Ha det bra!

Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till WALES – SUDBROOK, samhälle och järnvägstunnel

  1. Märtha skriver:

    ”Byggde radhus i sten för arbetarna…”. I dagens läge skulle man smälla upp några baracker. Den kraftiga buskrosen ‘Great Western’ kommer jag alltid att tänka på när du berättar något om järnvägen. Den har namn efter fartyget, samma ingenjör, Brunel, som visst planerade järnvägen från början. Och tidvattnet, förstås. Det fenomenet har alltid fascinerat mig, borde kanske besöka just den här orten och sitta på samma fläck och iaktta från hög till låg och tillbaka till hög igen! +3,7, mulet, blött och grått, ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, ordentliga små hus fick arbetarna för sig och sina familjer.
      Brunel var en stor ingenjör med fingrar med lite här och där..
      Tidvattnet är mäktigt, tänk vilka naturkrafter det finns.
      Ha det gott!

  2. Vi har ju varit i och omkring Bristol ett antal gånger och sen också åkt över Severn Bridge till Wales, men jag har inget som helst minne av att vi fick betala nåt!? Och det var för väldigt många år sen, så det borde vi ha gjort. Men ibland kommer man inte ihåg allt man gjort, vi var ju i det här området minst 10 gånger. Minnet är bra, men kort….. *fniss*
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tror att det har varit en tullbro i många år, så ni fick nog punga ut med några pennies för att få äran att komma till Wales.
      Mitt minne är också bra, men kort hi,hi!
      Kram!

  3. intressant, brittiska gamla järnvägar är helt otroliga, i Wales, Skottland… på kanalernas bekostnad kanske.

  4. Marit skriver:

    Dere har så mange flotte jernbaner både i Wales og i GB. Vi er så glad i å se på togreiser på tv, og de er så bra å se på at det er nesten som å reise med toget selv 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, järnvägar kan man i UK.
      Det finns en intressant serie med Portillo, där han reser med tåg runt i UK och även utomlands. Det programmet gillar jag.
      Ha det godt!

  5. walkaboutsweden skriver:

    Så himla roligt att läsa om Wales!
    Förlåt min okunskap men jag har en fråga. Igår började vi titta på en tv-serie från Wales och förstod inte ett ord. 😉 Om man kommer som turist till Wales klarar man sig då på sin (gamla) skolengelska?

    Tack Lena.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du gillar mina inlägg från Wales.
      Du kan läsa om språket 1 mars 2014 (du hittar år och månader till höger på bloggen) eller slå in walesiska språket i sökrutan högst upp till höger.
      Man brukar säja att alla i Wales pratar engelska och det är nästan sant. Alla vuxna pratar engelska, men det kan vara mindre barn som inte gör det om de är uppvuxna i walesiskt talande hem.
      Ha det bra!

  6. skåningen skriver:

    Det finns många intressanta gamla järnvägar.
    Svar.aha!du är också busig ibland .
    Nu för tiden har jag inga hyllbårder!
    Kram!

  7. Ditte skriver:

    Jag är fascinerad av alla dessa små städer som finns i Wales och som verkar ha både likheter och skillnader. Fint att avstånden är ganska korta och att det är smidigt att ta sig runt.
    Jag har ännu inte varit i Wales ”på riktigt” men visst ska en resa dit bli av så småningom.
    Tycker trots att jag inte varit på plats ändå genom dig lärt mig mycket och fått se så mycket fint genom dina bilder.
    Önskar dig fortsatt fina dagar.

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns så många små fantastiska ställen och allt är relativt nära också.
      Så roligt att du gillar mina inlägg från Wales och en dag ska du se att du är där också!
      Ha det bra!

  8. Så intressant med historia. Och tänk att kyrkruinerna stått där i nästan 1000 år!

  9. Förstår att det blev tomt och tyst när hon åkte hem.
    Intressant inlägg för en lokförarson. Tretton år lät som en snabb tid. Hallandsåsprojektet tog längre tid från start till mål.

  10. Geddfish skriver:

    Älskar att bläddra i dina vackra bilder och minnas lite av mitt trampande på Walesisk jord, en fin resa.
    Kram!

  11. wiolettan skriver:

    Roligt med Sverigebesök genom väninnan. 26 plusgrader på terrassen, då kan jag tänka mig att ni satt där och hade det trevligt, emellanåt. Förstår att det känns tomt.
    Trevligt att få ännu en guidad tur i en av Wales många platser, få se alla fina bilder och få en uppfattning om orten genom dina uppgifter.
    Inga affärer och ingen pub, så att säga lite avfolkat, i dagens läge.
    Undrar om det var någon som tände eld där?
    Tack och ha en finfin helg.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Vi hade så trevliga dagar och kvällar tillsammans, så nu känns det lite tomt.
      Wales, som ett litet land, har så mycket att ge. Helt fantastiskt!
      Det är väldigt troligt att det hade med strejken att göra, men det fanns inga bindande bevis.
      Kram!

  12. åsa skriver:

    Jag gillar Dina inlägg om Wales 🙂
    Det brukar bli tomt när man blir lämnad… ofta känns det bättre när det är en själv som går 🙂
    Järnvägar verkar vara något oerhört vanligt i Wales och hela Storbritannien liksom gruvarbete.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Åsa!
      Det var ju i UK om järnvägens historia började och sedan har det fortsatt, förutom under 1960-talet då många järnvägar lades ner, precis om i Sverige.

  13. skogsnuvan skriver:

    Vilket konstigt ställe.

  14. Thalassa skriver:

    Vad mycket intressant det finns att se och läsa om i lilla Wales. Och vilken tidvattenskillnad! Vi, som ju inte har någon, tycker skillnaden är jättestor när vi promenerar på kustremsan kring Lymington. Där är det – gissar jag – max tre meter. Trevlig helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s