Lördag, ja men då är det ju bloggdags😊!
Idag fortsättning från Göteborg, denna gång från Centralstationen dit jag ofta kommer in med tåg.
Göteborg 2, Centralstationen
Läs gärna Göteborg 1 för att få lite bakgrundshistoria till staden.

Centralstationen i Göteborg är centrum för spårburen trafik, pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg.
Varje år passerar 27 miljoner resenärer stationen.
Det går ca 250 avgångar och 250 ankomster varje dag…

…idag finns 16 spår och ytterligare 4 under byggnation under mark. Som det är idag är Centralen slutstation och man måste byta tåg för fortsatt färd…

…jag lyckades få en bild med få människor, annars är det ofta fullt upp här…

…en vacker gammal klocka sticker ut från väggen…

…stationsbyggnaden stod klar 1858. Arkitekt vad Edelsvärd.
Denna gamla bild finns utanför stationsbyggnaden idag.
I början av 1850-talet beslöts det att man skulle bygga några stambanor genom Sverige. Detta var sent i jämförelse med många andra europeiska länder. En av stambanorna, Västra stambanan, skulle gå mellan Göteborg och Stockholm. Den första sträckan som blev klar var mellan Göteborgs central och brukssamhället Jonsered, en sträcka på ca 15 km.
Innan järnvägens tillkomst tog det ca 1 vecka att ta sig från Göteborg till Stockholm. I o m järnvägens tillkomst tog det då ”bara” knappt ett dygn. Idag tar det ca 3 timmar.
Inom Sverige hade man olika tider, men i o m järnvägens tillkomst behövdes en gemensam tid för hela landet för att kunna följa tidtabeller och detta tillkom efter lång debatt 1879…

…gamla bilder från utsidan och insidan finns utställda i stationsbyggnaden…

…ingång till den gamla stationsbyggnaden från spåren.
När järnvägen byggdes ledde två spår in till bangården och ett gick vidare genom huset till hamnen. Så denna ingång var en gång spårbelagd, man ledde spåret genom byggnaden…

…1955 såg det ut så här och …

…idag ser det ut så här. Härigenom gick spåret till hamnen…

…samma hall från andra hållet…
Inne i stationen fanns från början en stor vestibul och två väntsalar, en för första och andra klass och en för tredje klass, samt några restauranger. Här fanns också ett diligenskontor och rum för polisen.
1923 byggdes stationen om och till och samma år brann byggnaden, men byggdes snabbt upp igen…

…inne i vänthallen finns denna lilla staty, Lek eller Alvar, en del av konstverket Weeping girls av Laura Ford.
Idag finns inne i stationen flera affärer, flera pressbyråer, caféer, restauranger, bokhandel, snabbmatskedjor…

…Nils Ericsonsterminalen är idag sammanbyggt med Centralstationen. Denna bussterminal stod klar 1996. Nils Ericsonsplatsen har sedan länge varit knutpunkt för busstrafik, men då separat från Centralstationen och mycket utomhus. I Göteborg kallas platsen Nisseplatsen.
Terminalen är 150 m lång med 18 gater till olika bussar, inte stadsbussar, utan för lite längre färder. Här finns också väntzoner med bänkar, kiosker, snabbmatställen, kundservice för Västtrafik (Tidpunkten).
Varifrån har terminalen fått sitt namn?

Jo, av just Nils Ericson, en av Sveriges främsta ingenjörer. Han var framför allt kanal- och slussbyggare och var inkopplad för byggande av bl a Göta kanal, Dalslands kanal, akvedukten i Håverud, Trollhätte kanal, Ströms slussar.
Han föddes 1802 i Långbanshyttan i Värmland, var bror med den stor uppfinnaren John Ericsson. Nils Ericson blev adlad, i o m detta ändrade han stavningen av sitt namn, från två s i efternamnet till ett s.
Han var också chef för byggandet av stambanorna i Sverige.
Idag byggs det massor vid Centralstationen, både under, bredvid och på höjden. Det är en stor byggarbetsplats.
Statyn ovan står utanför Centralstationen i Stockholm.
Trevligt veckoslut!
Där har jag varit… har du sett en trevlig film om Wales:
https://urplay.se/program/221049-naturskona-tagresor-i-varlden-wales-en-resa-langs-kusten
Gissade att du skulle känna igen dig.
Den filmen har jag inte sett, får bli ikväll eller imorgon kväll. Tack för tipset!
Jättetrevligt med alla fakta om stationen! Det kommer att kännas annorlunda nästa gång jag kommer dit nu när jag vet mera om den. Trevlig helg!
Många känner till stationen, men kanske inte tänkt så mycket på historian bakom den och inte riktigt tittat sig runt.
Skön söndagskväll!
Mycket intressant information om centralstationen. De gamla stationshusen var ofta väldigt vackra.
Det finaste jag sett finns i Hua Hin i Thailand.
Tack, roligt att du gillar inlägget.
Tyvärr är många stationer på mindre ställen bort eller i alla fall inredningen borta.
Ha det bra!
Det har skjedd mye siden den første jernbanen ble bygget. Kult å se utviklingen.
Ha det godt.
Ja, järnvägen var revolutionerande på många sätt.
Ha det godt!
Hej Lena!
Oj vilken enorm centralstation i Göteborg. Hade jag ingen aning om. Fint och gediget!
Kram P ♥♥
Stockholms station är också vacker på sina ställen. Intressant med järnvägshistoria.
Kram!
Fantastiskt roligt att läsa om Centralstationen i Göteborg. Dit har jag ensam kommit med tåg ett flertal gånger under slutet av 80-talet/början av 90-talet då jag gick några korta utbildningar i Göteborg, på IBM. Men jag har ju aldrig sett stationen på det sättet du visar nu. Tack för det trevliga inlägget Lena!
Kram och fin lördag till dig!
Ofta rusar man bara genom en station, om man har tid är det väl värt att se sig omkring, finns små pärlor. Gäller även Stockholms central.
Söndagskramar!
Hej Lena!
Härliga Göteborg, stationen är fin, kul att få lite historia. Har snurrat runt där och i Femmanhuset i väntan på att åka hem igen. Vi har full vinter hos oss. Har ni också fått snö?
Ha en trevlig helg /Marika
Visst är det en fin station.
VI hade snö i fredags, men den är borta nu. Dock int på långt när så mycket snö som längre norrut.
Skön söndagskväll!
Har aldrig varit på Centralstationen i Göteborg faktiskt. Har bara åkt bil till Göteborg.
Ha en fin lördag.
Carin
Kanske blir det tåg någon gång? Fin station.
Skön söndagskväll!
Vackert ställe, men det är synd att rabatten framför huset med perenner och klätterväxter tagits bort. Den ”gjorde” huset…..
KRAM/Susie
Ja, det har förändrats. Hade faktiskt glömt bort dessa växter. Det blir lätt så när man besöker ett ställe ofta.
Kram!
Kul att vara i Göteborg igen! Vi brukar bo nära Centralstationen när vi är i Göteborg så jag känner till området ganska bra. Visst är den lilla statyn Lek eller Allvar fin! Den har jag fotat flera gånger.
Trevlig helg!
Vad kul att du känner till stationen så väl!
Skön söndagsafton!
Många gånger har jag varit på Göteborgs centralstation men nu fick jag veta mera och det var intressant!
Vilken vacker stationsklocka!
Trevlig lördag! Kram!
Ofta rusar man bara genom stationen, utan att tänka på vad man ser. Nästa gång får du titta till lite extra, om du har tid.
Sändagskramar!
Ha, ha, söndagskramar ska det vara, men det kan också vara sänd dags kramar 😊.
Där har jag varit 😃 på den tiden kunde man ta tåget från Norrland till Göteborg sent på kvällen och komma fram morgonen efter.
Det var bekväm att slippa byta tåg 👍
Låter som en bekväm resa.
När jag åkt till Norrland, vilket inte hänt så ofta, så har jag bytt i Stockholm.
De två gånger jag har varit i Göteborg har jag kommit med järnvägen, men några minnen från Centralstationen har jag inte. Nu vet jag i alla fall lite mer om den. Tack för det!
Kram, Ingrid
Det är ingen minnesvärd plats, men är man där är det värt att titta runt.
Kram!
Tack Lena för Göteborgs centralstation. Den är så vacker och jag har varit där ett antal gånger när dottern studerade vid Göteborgs Universitet. Skönt återseende med mycket matnyttigt att ta till sig, precis som alltid när det gäller dig.
Ha en skön helg önskar Karin
Roligt att du gillar inlägget och att det ger dig fina minnen.
Skön söndagskväll!
Kul med en presentation av en våra få ”levande” tågstationer, numera. Väldigt trevlig. Jag som är uppväxt längs norra stambanan, mellan gamla knutpunkter som Krylbo och Storvik har kunnat följa stationsdöden genom årtiondena. Stationen i min lilla ort hade – utöver väntsal och biljettlucka – också godsmottagning, polletteringsmottagning för resgods och cyklar, postkontor, pressbyråkiosk och intill fanns ett järnvägshotell. Idag finns inte längre någon station, bara en förolämpning i form av en busskursliknande hållplats.
Det är nog bara storstäderna som har kvar sina järnvägsstationer, i småstäder är inredningen borta.
Intressant om dina järnvägsstationsminnen. Tack!
Trevligt med ett besök i Göteborg och på stationen där. Har varit där många gånger men inte direkt tagit mig tid att titta runt. Men nu blev det av och med dig som guide.
Stort tack. En del kände jag till men mycket var ny kunskap-
Önskar dig en fin helg.
Ofta rusar man bara genom stationer, fokuserad på var tåget är man ska med och glömmer bort det som är runt. Även Stockholms station är intressant.
Ha det skönt i värmen!
Jag har inte varit till Göteborg många gånger. Bara när jag var liten och var på barnkoloni. Då var jag till slottsparken och till Liseberg och så har jag väl åkt igenom någon gång på väg utomlands.
Göteborg i sig är en intressant stad och har ändrats mycket de senaste åren.
Liseberg är fortfarande fint.
Ha det bra!
Jag har aldrig ens sett denna byggnad. Undrar samtidigt hur många av resenärerna som SETT den. Vanligtvis har man bråttom på sådana platser, söker sig till en bestämd plats – och idag väntar man på ett tåg som kommer försenat. Min senaste tågresa gick från en station fem minuter från tågets avgångsstation Helsingfors. Tåget kom 55 minuter försenat. Lokföraren hade gått till fel tåg! Det tog tid att hitta en ny, men hur tänkte han? Vem skulle köra det tåg han tog? Vad tänkte han? Vi hade många trevliga frågor att ventilera under resan till Tammerfors. Ha det gott!
Som du säjer, många har brått när man reser och man tittar sig inte omkring, bara rusar eller väntar otåligt vid förseningar.
Anledningen till förseningen låter lite som ett svepskäl för mig, men kan vara sann. Ibland undrar man.
Ha det bra!
Jag har besökt stationen en gång och det berodde på att mitt flyg bara gick till Göteborg. Fick åka tåg hem och väntade tre timmar på stationen. När tåget väl gick hann vi en kvart och sedan blev vi stående i två timmar. Inga lysande minnen direkt tyvärr 😉
Önskar en god söndag!
Inga bra minnen från Göteborgs central, vilken otur du hade!
Trevlig tisdag och njut av ditt lov!
Det var mycket intressanta – för mig okända – fakta om en i övrigt för mig mycket välbekant plats/byggnad! Under ganska många år åkte jag Sthlm – Gbg ca en gång månaden, och ideliga tågförseningar gjorde också att det blivit många timmar här.
Roligt att du har varit på stationer, men inte rolig anledning till att behöva vara där så länge.
Det är en fin station och mycket att upptäcka där.
fotat barnbarn bredvid statyn i likadan posering 😀
Bra idé, ska göra det med mina barnbarn.
Superkul att läsa info om Centralstationen som måste ha varit mitt andra hem en gång i tiden. Vacker klocka. 3 timmar tycker jag nästan är för snabbt. Om jag inte har bråttom tycker jag det är trevligare att hinna se vad som syns utanför fönstret. Den tanken har jag tänkt många gånger sista åren. Förr tänkte jag säkert tvärtom. 😉
Välkänd mark för dig.
Den gamla klockan är så fin.
Håller med dig i dina tankar.
Tycker egentligen om att åka tåget som går norr om Mälaren, tar längre tid och annat att se, men de har ingen restaurangvagn eller vagn som man drar runt med lite te, smörgås och bullar. Lite fika vill jag gärna ha när man åker några timmar.