SVERIGE – STOCKHOLM, BERGIANSKA TRÄDGÅRDEN 2

Lördag, nytt blogginlägg. Idag mer från Bergianska trädgården i Stockholm.

Rhododendron i min trädgård.

Bergianska trädgården 2, Victoriahuset

Här kan du läsa Bergianska trädgården 1!

Victoriahuset är från år 1900. Här finns bl a jättenäckrosor och andra vattenväxter, samt lite annat kul. Vi går in…

..jättenäckrosen är nattblommande, varje knopp blommar två nätter…

…den första natten är den vit, den andra är den rosa. På dagen slår blomman ihop.

Det säjs att den är så stark att en vuxen person kan ställa sig på den och blomman sjunker inte, men prova inte detta själva!..

…dessa träd med olika växter på gillar jag…

…inte lätt att se blommorna, men roligt att veta att så små växer finns…

…så finns det också lite nyttoväxter. Jag älskar ingefära, så roligt att få se en planta…

…intressant om peppar också. Upptäckte här att jag visste väldigt lite om denna så vanlig krydda. Det jag känner till är uttrycket: ”Dra dit pepparn växer” och nu vet jag att man med det menar att man ska åka till Indien😉…

…kakaoträdet och dess frukter känner jag dock igen från när jag var i Västindien och besökte ett kakaoplantage.

Fler byggnader i trädgården

Professorsvillan

Professorsvillan i schweizerstil från 1886, ett år efter att trädgården flyttats till sin nuvarande plats. Var tidigare tjänstebostad för professorn. Idag privatbostad. Ett fantastiskt läge vid vattnet. Också roliga kontraster med den vackra villan och höghusen bakom.

Bleket

F d blekeri, sedermera trädgårdsmätarbostad.

Önskar er alla ett trevligt veckoslut!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till SVERIGE – STOCKHOLM, BERGIANSKA TRÄDGÅRDEN 2

  1. Hannele skriver:

    sett jättenäckrosor blomma i Göteborg, bara en enda natt!

  2. Marit skriver:

    Det er så vakkert der, og flotte bilder. Fantastiske nøkkeroser!

    God helg!

  3. Ingrid skriver:

    Så fina bilder från Bergianska. Tack för dem!

    Kram, Ingrid

  4. yfronten skriver:

    Vad roligt att näckrosorna byter färg! Jag har sett vita, gula och svarta näckrosor, de svarta i England.

  5. snicksnack71 skriver:

    Vilken vackert och trevlig trädgård. Älskar sådana här besök

    Kram Kajsa

    https://www.bland-kastruller-och-vinglas.se

  6. Märtha skriver:

    Och nu vet jag att om jagnånsin kommer mig till Bergianska trädgården så är en dag för kort tid… Peppar pluggade jag på en gång, men ett förhör nu hade troligtvis resulterat i många fel. Chili är jag betydligt bättre på, den växten är inte alls släkt med peppar… Hettan fortsätter, men svalare utlovas i veckan som kommer…

    • Lena i Wales skriver:

      Där finns mycket att se.

      Du hade i alla fall någon kunskap om peppar, jag visst väldigt lite.

      Jag behöver lära mig mer om chili också. Vet en del, men inte mycket.

      Varmt under stora delar av dagen, men 1 timma med regn i eftermiddag och det var så skönt. Sol igen här.

  7. åsa skriver:

    Näckrosor är lite speciellt, möjligen för jag ser dem så sällan, hör är det mest kabbeleka och det är inte samma lika.

    Ha en skön söndag

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns några ställen med näckrosor i ”min” sjö, annars vet jag inte så mycket om dem. Så roligt att få se dess jättenäckrosor och få lära sig lite mer om dem.

      Trevlig söndagskväll!

  8. Anni skriver:

    Är det inte bladet som är starkt nog att hålla en människa?Eller är det bara den där sagobilden jag har på näthinnan? Tummelisa? Hon var ju knappast stor som en människa 😀

  9. Anni skriver:

    Oj! Var jag ifatt?! Tack för alla intryck och stor kram!

  10. Anita skriver:

    Vilken fin rhododendron du har. Trodde först att bilden var från Bergianska. Och mer ljuvliga bilder från Bergianska. Måste nog snart bli ett nytt besök där …

    Onsdagskramar!

Lämna en kommentar