AUSTRALIEN – SYDNEY 3, SKYBAR och THE ROCKS

Onsdag, bloggdags! Idag mer från Sydney och lite Hänt i Veckan.

Vädret har varit varierande en senaste tiden, men definitivt inte mycket sol. I torsdag haglade det…

…oavsett väder är det alltid vackert vid ”min” sjö där näckrosorna börjat blomma…

…i söndags var de konsert i ”min” kyrka, Skallsjö kyrka. Här sjöng den lokala Kammarkören Chorus. En härlig blandning av körmedlemmarnas dikter och välkände sånger. Kören cirkulerade framför altaret i olika konstellationer vilket gjorde att det alltid hände något.

En fantastisk konsert!

Sydney 3

Sydney Tower och skybaren

Sydney Tower är 309 m hög och stod färdig 1981.

Detta torn är ett av 1 168 skyskrapor i Sydney. Av dessa byggnader är 17 stycken över 200 m höga och 52 stycken över 150 m höga.

Tornet är det högsta i Sydney och det näst högsta på södra halvklotet. Högst är Sky Tower i Auckland i Nya Zeeland.

Tornet är byggt i ett shoppingcenter…

…jag tycker inte om att åka hiss, men gillar skybarer. Ingen bra kombination, men det var bara att bita ihop och ta sig upp till 83:e våningen = på 250 m höjd…

…det var väldigt svårt att få bra bilder därifrån, dels p g a mörkret och dels p g a reflexer i glaset.

Här ser man ner till Sydney Harbour och ett kryssningsfartyg som är på väg ut ur hamnen…

…den ena skyskrapan efter den andra. Lite killade det i magen av höjden, även om jag inte är speciellt höjdrädd…

…härligt var det dock att få slå sig ner med ett glas kallt vitt vin och till detta njuta av utsikten och alla ljusen. Det blev också lite barmat, som var riktigt god…

…jag var orolig att inte få plats eftersom jag inte bokat plats, bara dök upp, men det var inget problem.

Ytterligare en skybar avbokad på min lista, en fin upplevelse.

The Rocks

The Rocks är en stadsdel i centrala Sydney, mellan Sydney Harbour och Harbour Bridge…

…området började bebyggas när kolonialiseringen kom igång på 1780-talet. Många av de äldsta byggnaderna är rivna, delvis för att ge plats för Harbour Bridge, men några finns kvar som dessa i kolonialstil…

…här finns kvar en del gamla lagerhus. Lite liknande de i Lubeck…

…från början var detta ett slumområde, populärt bland kriminella gäng och prostituerade. Idag har detta ändrats…

…Fortune of War, Sydneys äldsta pub. Tyvärr hann jag inte besöka den, passerade bara förbi.

Detta är sista inlägget om Sydney, men fortsättning följer från andra ställen.

Ha det fint!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till AUSTRALIEN – SYDNEY 3, SKYBAR och THE ROCKS

  1. Märtha skriver:

    Visst var det värt ”mödan” att åka hiss för att komma upp dit! Hiss har jag ingen direkt åsikt om, men att bo på höga höjder är ingen höjdare för mig. Skräms nästan av Sydneys många höghöghus… Femte våningen i sista studentbostaden gick an, Vårdberget utanför fönstret var högre och det kändes inte så högt. Bodde kanske två år i tredje våningen, upplevde att jag inte alls har markkontakt. Vill bara gå rakt ut i naturen/trädgården, högst två trappsteg – har just varit ute och plockat smultron!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det var mödan värd.

      Jag tycker också att det kändes lite skrämmande med alla dessa höga byggnader, men också fascinerande. Så annorlunda från där jag bor. Hemma kan jag gå rakt in i skogen från tomten. Gillar dock att se något jag inte kan se hemma.

      Plockad smultron på stå med barnbarnet igår.

  2. Anita skriver:

    Ja, vädret här hemma är omväxlande nu. Det såg ut som en rejäl hagelskur. Men din sjö är så fin. Roligt med körsången i kyrkan och en omväxlande repertoar.

    Och så Sydney och skybaren. Där skulle jag väldigt gärna vilja gjort ett besök. Gillar också skybarer. Är säkert fint både dagtid och kvällstid även om det är extra fint på kvällen med alla ljus.

    Mycket intressant att läsa om The Rocks och se de olika byggnaderna. Visst är det märkligt att slumområden på flera platser nu är åtråvärda bostadsområden.

    Kram och fin onsdag till dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Igår stålande sol och varmt, idag solig morgon och regnig eftermiddag. Minst sagt växlande väder även nu.

      Konserten i kyrkan var fantastisk!

      Kul att du också gillar skybarer. Ännu något vi har gemensamt, bland många saker. Roligt!

      Gamla stan i Stockholm och många ”gamla-stan-kvarter” i Europa var fattiga ställen och gick sedan till chickt. Lite lustigt.

      Onsdagskramar!

  3. Hanneles bokparadis skriver:

    Yngste sonen i Utby fick ganska mycket hagel på uteplatsen, men nu har
    vädret vänt.

  4. yfronten skriver:

    Jag gillar också skybarer. Här är ett inlägg från vår rooftoprestaurang för fyra år sedan. https://yfronten.blogg.se/2020/may/plankonsdag.html

  5. Ingrid skriver:

    Så vacker din kyrka är och en så fin miljö för en konsert. Jag förstår att du njöt i fulla drag.

    Vädret är verkligen varierande nu, men vi har inte fått några hagel- eller åskskurar. Fast det har blåst något hemskt.

    Ha en fin fortsättning på veckan!

    Kram, Ingrid

  6. Eva skriver:

    En härlig kombo av bilder. Lika underbara bilder från din hemtrakt som spännande höjder från Sydney.

    Ha det bra!

  7. åsa skriver:

    Idag har vi ett omväxlande väder, +16, sol till och från, häftiga regnskurar och hagel, sedan åska med tillhörande blixt.

    Ett aktivt uteliv där Du bor och absolut anpassat efter Dig och Dina intressen… eller hur❓

    Nackdelen att bo i glesbygd är att utelivet försämras i takt med att samhället avfolkas.

    Australien är ett speciellt land.

    Näckrosor är fantastiska.

    Ha en fin fortsättning på denna torsdag 👋

    • Lena i Wales skriver:

      Blandat här också idag.

      Ja, många olika aktiviteter, egentligen lite för mycket för mig som vill vara med hela tiden, men ska inte klaga.

      Har ni fortfarande mycket avfolkning?

      Jag är så förtjust i näckrosor, så vackra.

      Trevlig kväll!

  8. Oj, så stort allt där i Sidney, lite väl stort för mig 🙂 Men vackert på sitt sätt!

    Har ni haft så där uselt väder nånstans i Sverige? Här har vi haft flera veckor fint i södra Finland, nog för att det kommit en del åskskurar, men mestadels varit fint.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är stort, men man behöver inte se allt. Jag höll mig till ett väldigt begränsat område och fick se mycket.

      Inte bra väder här alls, regn, moln, blåst och sol, fast minsta sol.

  9. iamittilivet skriver:

    Så vacker och ovanlig kyrka i Skallsjö!

  10. Anni skriver:

    Vad roligt att du samlar på Skybarer! Onekligen svårt att kombinera med hissobehaget, det är lite väl många trappsteg upp. Men rätt otroligt att det var så folktomt! Fåtöljerna såg sköna ut.

    Gillar den äldre bebyggelsen, men det ser lite ödsligt ut (utom på puben). Skulle gärna sett både möbler och växter på de långa balkongerna men insåg att jag inte har en aning om vilken temperatur det var. På väg mot vinter förstås!?

Lämna en kommentar