SVERIGE – STOCKHOLMSOMRÅDET med ROSENHILL på EKERÖ och HÄNT i VECKAN

Lördag och bloggdags! Idag från Ekerö och Hänt i Veckan. Ett inlägg från Stockholmstrakten. Kanske jag är där när ni läser detta!

I tisdags hade jag lite ärenden i och runt Göteborg. En vacker och solig dag, för omväxlings skull. Några studenter spexar på Götaplatsen med konstmuseet i bakgrunden och Poseidon vid höger sida av bilden…

…så blev det ett besök på anrika Evas Paley, ett klassiskt konditori med delvis gammaldags inredning. Gillar denna vackra spegel…

…där blev det en räkmacka, om än liten. Känns lite som konditoriet lever mer på sitt namn, än på övrigt…

…så var det dags att åka till familjen i Mölnlycke och plocka smultron. Där stannade jag över natten…

…för på onsdag morgon var det avslutning för barnbarnen. Något jag inte vill missa. Det bjöds på olika sorters underhållning och förstås Idas Sommarvisa, Den blomstertid nu kommer och Nationalsången, så stämningsfullt och vackert. Dessutom solsken!…

…efter avslutningen var det lunch för hela klanen i Mölnlyckes gamla industriområde. Då kom också regnet…

…vacker gammal fabriksmiljö. Det var helt fullpackat med människor när vi kom in, men när vi gick var det nästan folktomt…

…i torsdags var det som vanligt dags för Walk and Talk längs Säveåns dalgång.

Rosenhill på Ekerö

Rosenhill ligger på Ekerö, en ö i östra Mälaren, i landskapet Uppland och i Stockholms län. På ön finns flera samhällen och jordbruksområden.

Min son och jag åkte dit med bil, via Lovön och Drottningholm. En färd på ca 45 min från Östermalm. Det går också att ta sig kommunalt hit…

…på denna gård tillverkas bl a bröd, cider, sylt, juice, äpplen och grönsaker. Man har även ett eget musteri här.

För ca 100 år sedan planterades de första äppleträden. Sedan dess har gården, liksom många andra gårdar på Ekerö, levererat grönsaker, frukt och bär till Stockholm. Först levererade man med ångbåt, senare på vägarna.

1978 öppnades ett lite musteri för att ta var på fallfrukt. Detta musteri användes inte bara för gårdens äpplen, utan också av gårdar runt omkring. Runt år 2000 blev gården ekologisk.

Här sålde man såväl frukt som must. För att dra fler kunder till platsen öppnade man också ett café, där man ibland anordnar olika musikevenemang. Nu för tiden används anläggningen också för fester och bröllop…

…serveringen är trevligt inredd i gammaldags stil.

Jag gillar speciellt, vattenfatet och kaklet…

…man kan sitta på verandan med gamla omaka möbler…

…denna fisk är lite kul dekoration…

…man kan också sitta inne i den gamla ladan med dess gamla möbler och konst av olika slag på väggarna eller…

…utomhus…

…där man också har en liten scen och ett kök med grill och pizzaugn…

…eller så kan man slå sig ner under äppleträden…

…här finns också några olika fåglar, t ex påfåglar.

Trevlig sommarhelg!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till SVERIGE – STOCKHOLMSOMRÅDET med ROSENHILL på EKERÖ och HÄNT i VECKAN

  1. farfar hebbe skriver:

    Oj det var inte lite du hunnit med,mycket fint att vila ögonen på..

    Ja Fiskgjusarna har haft det blött och blåsigt senaste veckan,hoppas dom får lite bättre väder nu..Haé Kram.

  2. Elisabet skriver:

    Tack för alla fina utflyktstips! Hur ska man hinna med allt?
    En fin helg önskar jag dig.

  3. Marit skriver:

    Så mange fine bilder du viser! Evas Paley var et flott sted ja, og speilen var fantastisk.

    God helg!

  4. Helt fantastiskt fint där hos Eva Paley! Gillar resorna vi får göra med dig, det är ju omöjligt att själv hinna överallt dit man ville åka 🙂 Grönskan är också underbar!

  5. Znogge skriver:

    Vilken bra och trevlig vecka du har haft.

    Ett intressant utflyktsmål och det finns verkligen många fina smultronställen i vårt land.

    Trevlig helg!

  6. Åke skriver:

    Oj så mycket du hinner med 🙂 Ekerö hade jag velat uppleva 🙂 Fina bilder till härligt reportage. Trevlig helg 🙂

  7. Hanneles bokparadis skriver:

    Där har jag varit! Vilken fart du har! Våra vita smultron på berget inte söta än, kallt.
    Jag besöker fikaställen med min tonåringar. Nära Götaplatsen samma sida som Eva’s Paley föredrar jag A43 Coffee, eller ännu närmare Götaplatsen café bredvid antikvariat Faust Geijersgatan 5, bra lunchställe också. Vill man ha lite gammal inredning så toppen med Ahlströms Konditori Korsgatan 2, alltid färskt.
    ”Felet” med mina tips är att många andra där också 🙂 Har ett favoritställe till….

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du varit där.

      Lite väl mycket denna vecka.

      Dessa smultron var i Mölnlycke.

      Ska prova dina förslag någon gång.

      Ahlströmers besöker jag ganska ofta, även med barnbarnen. Gillar det.

  8. Hanneles bokparadis skriver:

    Rosenhill fint och berömt, men jag tycker mer om Vintervikens trädgård, mysigt, musik, dans och annat på somrarna.

  9. De där smultronen på strå…ojojoj..dem kan man ju nästan dö för.

    När jag har haft min tent den 25 juni får jag tid att läsa allt du har varit med om i New Zealand och efter det med. Jag vill ge min läsning av din blogg tid. Snart ses vi hos dig. Ha det bra tills dess! Tack för titten in!

    Trevlig helg!

  10. Mamma C skriver:

    En intensiv men rolig vecka verkar du ha haft.

    Tänk så många fina och mysiga ställen det finns i vårt avlånga land.

    Ha en fortsatt bra lördag.

    Carin

Lämna en kommentar