ENGLAND – FOREST of DEAN 5, PUZZLEWOOD, en naturskog och turistattraktion

Lördag och det första inlägget i april. Och aprilvädret började redan i slutet av mars…

…med snö! Typiskt aprilväder med snabba växlingar…

…jag besökte familjen i Mölnlycke måndag till onsdag och redan på tisdag tidig kväll började det snöa. Vi satt vid köksbordet och helt plötsligt ropar mitt 5-åriga barnbarn: Titta farmor, det snöar. Jag trodde hon skojade med mig, det gör vi båda med varandra lite så och då, men det var sant…

…onsdag morgon började med solsken, men när jag kom tillbaka till Tollered vid lunchtid var det fortfarande en del snö kvar på marken och på skuggiga platser var den kvar även under torsdagen, trots att det var soligt väder även denna dag.

Våren är här, men tyvärr kommer det nog lite ”baksmälla” då och då.

Forest of Dean 5, Puzzlewood

Puzzlewood ligger i Forest of Dean i grevskapet Gloucestershire i England, nära den lilla staden Coleford, 10 min från gränsen till Wales. Se karta nedan!…

…vid entrén finns en liten lekplats och…

…en liten hage med åsnor…

…så in i skogen bär det av.

Vad är då denna puzzlewood? Jo, en naturskog. Vilket betyder att den varit opåverkad av människor så länge att det till största del återfått de egenskaper som kännetecknar urskog…

…idag är det en turist attraktion på 5,7 ha…

…man kan inte gå fritt omkring i skogen, för då skulle den ju förstöras. Så här finns några km av uppbyggda gångvägar…

…jag var lite konfunderad om det var något att se, men det var faktiskt en sådan annorlunda och positiv upplevelse. Helt otroligt att vandra runt bland dessa, bergsformationer, stenar, grottor och växter…

…gångstigarna är så vackert uppbyggda och så välgjort. Ofta är saker här lätt gjorda i en hast och ingen större tanke på kvalité, så dock inte här.

I mitten av 1800-talet hittade man bevis för att det redan under romartiden varit ett järnverk här och dessutom hittade man över 3 000 romerska mynt. En enorm kulturskatt…

…man går inte bara på uppbyggda gångvägar utan också genom skrevor och…

…i trappor. En hel fantastisk upplevelse!…

J K Rowling, författarinnan till Harry Potter, bodde som liten bara ca 30 minuter från denna skog och det finns vissa delar i hennes författarskap som tydligt visar att hon blivit inspirerad av skogen här. Själva är jag ingen Harry Potter fan. Har endast läst några strödda kapitel och aldrig sett en hel film, bara några minuter här och där.

Flera filmer har också spelats in i denna skog. Här kommer några exempel, det finns många:

-Harry Potter and the Deathly Hallows, part 1.

-Star Wars, The Force Awakens, med bl a vår bortgångna svenske skådespelare Max von Sydow.

-A Midsummer Night’s Dream från 2016.

-The Secret Garden från 2020.

Vad kostar besöket?

Vuxna £7, pensionärer £6, barn 3-16 år £6.

Inga hundar tillåtna inom området.

Café finns inom området.

Var ligget Puzzlewood?

Önskar er ett trevlig veckoslut!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till ENGLAND – FOREST of DEAN 5, PUZZLEWOOD, en naturskog och turistattraktion

  1. Blomsterbönan skriver:

    Så fint! Gångarna och räckena smälter verkligen in i omgivningen. Ett sånt ställe som sätter fart på fantasin. Jag tänkte på en barnbok som vi hade hemma när jag var liten, Sotlugg och Linlugg tror jag den hette. Sen tänker jag inte helt otippat på John Bauer.

  2. Det var ett hopp från Mölnlycke till Forest of Dean… väldigt fin miljö, som sagoskog.

  3. Märtha skriver:

    Oj! Härligt! Förstår JK Rowling – även om jag inte heller läst en enda HP-bok, endast sett lite filmavsnitt utan sammanhang. Så gott som hela vår plats på jorden – 1,5 hektar – omges av skogsremsor, jag har gett namn åt de festa, en heter urskogen, men den har minsann cirka hundra år kvar att utvecklas till – nä, den blir aldrig sådan. Högtrycksväder, för en timme sedan, klockan nio, -5,6, men nu är det shortsväder, -0,4. Solen brassar på, men vad hjälper det. Gammal, tung, packad hård snö på åker och äng. Många av mina ”skogar” har bar mark, men vad hjälper det… :-). Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det härligt.
      Urskog tar lång tid att komma fram.
      Min granne sa att det var minus 8 grader i natt. Jag har ingen termometer här.
      Soligt under dagen och massor av trädgårdsarbete.
      Ha det bra!

  4. Marit skriver:

    Ja, da fikk dere også litt snø akkurat som her. Så vakker det er der hvor Puzzlewoodskogen ligger. Ja, hun som skrev Harry Potter fant nok mye inspirasjon der.
    God helg!

  5. Här uppe i Norrbotten har vi också haft riktigt aprilväder med snabba växlingar mellan snöstorm och sol. Vi har rätt mycket snö kvar ännu även om det börjar sjunka undan nu.
    Vilken häftig urskog! Den skulle jag vilja besöka någon gång.
    Ha en trevlig helg!

  6. iamittilivet skriver:

    John Bauer…troll….älvor….häxor….vilken sagoskog!

  7. Anita skriver:

    Vilken alldeles underbar sagovärld du tar med oss till. Jag förstår nu vad som inspirerade J K Rowling till böckerna om Harry Potter. Har sett en av filmerna, den som var inspelad vid Alnwick Castle som jag också besökt.

    Här kom lite snö igår också och det fortsätter att vara kallt, närmare minus 11 imorse. Men, det är ju bara början av april. Tids nog får vi både vår och sommar!

    Kram på dig Lena och fin helg till dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Säkert har hon fått mycket inspiration härifrån. En underbar miljö att fantisera i.
      Minus 8 här i morse enligt min granne. Dock soligt och fint under dagen.
      Lördagskramar!

  8. Eva skriver:

    Intressant att få se var The secret garden spelades in. En film jag gillar skarpt.

  9. mamma C skriver:

    Värsta sagoskogen 😀.
    Ha en bra lördag.
    Carin

  10. Forest of Dean är en underbar plats men tyvärr har jag inte varit i just det här skogen. Vi hamnade ju i en annan när vi bodde en natt här, men den var otroligt fin med massor av roliga och ovanliga träd i så det är helt Ok. Vi får nöja oss med den nästa bästa…..!?
    KRAM/Susie

  11. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Vi har också fått snö i flera omgångar, som tur är stannar den inte kvar. Vilken härlig sagoskog,
    Ser riktigt trevligt ut, med alla träd, rötter och mossa.
    Nu får vi hoppas på lite vårvärme.
    Ha ett trevligt veckoslut / Marika

  12. Ingrid skriver:

    Vi har haft lite snöbyar vi också, men ingenting som legat kvar någon längre tid, men det är kallt, kallt, kallt.
    Vilka fantastiska bilder från Forest of Dean, verkligen rena trollskogen.
    Trevligt bloggtema du har bytt till!!
    Kram, Ingrid

  13. Ditte skriver:

    Visst är det ett typiskt aprilväder nu. Vi har sedan några dagar bytt det svenska aprilvädret mot några veckor i den spanska stugan. Mars här har ju varit en trist historia men desto trevligare vädermässigt i Sverige.
    Trevligt nu att hos dig komma med på en tur till ”Puzzlewood”. Tack för fina bilder och fin guidning.
    Önskar dig en skön helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Omvända världen med vädret i Sverige och Spanien, fint här, dåligt där.
      Hoppas vädret stabiliserar sig och att det blir fint för er.
      Puzzlewood är en speciell plats och man kan eller nästan kan se trollen.
      Fortsatt trevlig helg!

  14. Violen skriver:

    Vilken häftig natur, rena sagoskogen. Fina bilder som sätter igång fantasin! Nu har vi en vecka framför oss med aprilväder. Hoppas det blir vårväder sedan med värme och grönska!
    Ha en skön söndag!

  15. skåningen skriver:

    Skogen ser trolsk ut!
    SV..Alla vill ha fred!!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  16. Znogge skriver:

    Ja, nog är det aprilväder alltid och nu är det legitimt. Harry Potter-böckerna har jag inte läst men väl sett filmerna och dem gillade jag. Vilken fantastisk skog!

    God söndag!

  17. farfar hebbe skriver:

    Ja i sanning en riktig ”Trollskog” fint att den skyddas med dessa gångstråk…Ja Aprilväder är ju ständigt ett återkommande väder,här var det ett riktigt aprilväder sista veckan i mars..Haé Kram.

  18. Helena skriver:

    Vilken fascinerande sagoskog! Där skulle man vilja gå omkring alldeles ensam för att känna den trolska stämningen. Ha det så bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Mycket finare än jag trodde den skulle vara.
      Jag kände stämningen trots att det var folk runt mig och kanske, kanske såg jag några små troll också.
      Skön söndagskväll!

  19. motionochfritid skriver:

    Oj, så vackert det är i skogen och vackra gångstigar, som i en dröm.
    Våren är trög i år, här har vi – grader nattetid och så ser det ut de närmaste veckorna.
    Må gott!

  20. Åke skriver:

    Så vacker skog, guldmynten helt otroligt. Fin berättelse om de gamla romarna, det är intressant att se och höra om våra förfäder hur de levde bla. Jag såg några Harry Potter filmer när dom kom med mitt barn… men ingen av de andra filmer du nämner, men jag mins inte skogen så mycket. Jag är lite yrkesskadad att se på andra effekter egentligen. Jag brukar missa mycket om handlingar i vissa filmer då jag tittar på annat. Ibland kan det vara bra att se om en film liksom. Snö och bakslag ja, det är jag van som norrlänning. Jag som bor på en nordsluttning på min ö, jag har på vissa ställen en två-tre dm snö kvar i skogen… gick en fin sväng igår söndag på lite okända stigar där alla djuren trampat upp och så min granne som fågelskådar. Vi genomsköt varandra redan på lördag där han kom med ryggsäck och filmkamera monterat på en stav. Du vet ju hur mycket stigar det finns i en skog. Det finns små hackspettar i vår närhet. Om några år kommer jag att göra honom ännu mera sällskap. Vi har hittat en karta om fornlämningar serru. Vi har mycket att göra framöver 😉 Det hår med arkeologi är ett intressant kapitel. Vi har mycket att lära av våra förfäder brukar jag tänka. Jag brukar också tänka vad fint det måste varit att bo på denna ö för hundra år sedan… knappt vägar med endast ko och häst stigar man ser rester utav i ”min” skog. Min mormor och morfar föddes här i min närhet året 1902 respektive 1903. När denna pandemi är över ska jag få besöka min morfars föräldrahem som min mors kusin bor på. Tillika mitt barns småskollärare. Hon har mycket bilder att visa upp. Jag får nog packa in en scanner i bilen.

    • Lena i Wales skriver:

      En fantastiskt skog.
      Lite snö här för oss också igår, men den försvann nästan lika fort som den kom.
      Kul med fågelskådning och fornlämningar. Vi har väldigt mycket att lära av våra förfäder, tyvärr glömmer många det idag.
      Låter intressant med familjehistoria.
      Ha det bra!

  21. Puzzlewood hade jag verkligen velat besöka. Vilken grönska! Kan förstå att den inspirerat J K Rowling, för den har den där mystiken som gör att den passar perfekt i en Harry Potter-film.

  22. Anette skriver:

    Skogen är så fin. Jag gillar också de där gångarna och dess vackra räcken.
    Väldigt fint.

  23. Titti skriver:

    Jag gillar Harry Potter 🙂 Åhh vilken magisk skog, wow!! Skulle gärna gå en promenad där…
    Ha en finfin vecka!
    KRAM Titti

  24. Det har vi gemensamt. Trots att jag läst flera tusen böcker och älskar film har jag inte läst eller sett en Harry Potter. Givetvis har Rowling inspirerats av Puzzlewood. Själv hade jag gärna besökt den spännande naturskogen. Härligt att det finns kvar sådana här platser.

Lämna en kommentar