WALES,en video och SPANIEN, en fin dag

Julfirandet är över och snart kommer ett nytt år!

DSCF0064

Som jag skrev i onsdags är jag nu i Spanien igen. Vi lämnade Wales i tisdags och det är ren tur att vi kommit hit! Från vår bostad i Wales till Bristol Airport tar det normalt sett 1 timma och dessutom var tisdagen, i UK en Bank holiday p g a att juldagen inföll på en söndag, så det var ingen jobbtrafik. Hela resan gick bra tills vi började närma oss Bristol, man åker på olika motorvägar och tuschar sedan Bristol centrum för att komma till flygplatsen, vägnätet till flygplatsen är mycket undermånligt som på många ställen i UK. Vi har det sämsta vägnätet och de flesta köerna i hela Europa. Varför så dåligt? Man vill inte betala mer skatt för att få ordning på det, hellre klaga lite över långa köer. Miljön far naturligtvis mycket illa av alla dessa avgaser i köerna, men det verkar ingen bry sig speciellt mycket om…

DSCN7723

…tillbaka till resa till flygplatsen. När man normalt har ca 15 min kvar var en av motorvägarna avstängd och all trafik måste gå i utkanten av staden, samma väg som vi skulle åka. Detta innebär naturligt enorma köer! Vi åkte fram i snigelfart och tiden gick. som tur var propsade jag på att åka tidigt så vi klarade precis att komma med planet! Orsak till avstängd motorväg, tro det eller ej, men motorvägsbron hade någon av någon oförklarlig anledning glömt att salta och det ansågs för halt att köra på den. Ja, ja, nu säjer jag inget mer, jag har troligt redan sagt för mycket!!!

Spanien

På vår första hela dag här i onsdags var det härlig väder så…

dscn1030

…vi tog en liten promenad på stranden, ullkavajen åkte av och det var ca 16 grader och solsken. Efter promenaden blev det matinköp och…

dscn1032

…vi firade vår återkomst med en av mina spanska favoriter, tostada con aceite y tomate y sal, rostad baguette med olivolja, krossade tomater och salt, nam, nam! Till detta ytterligare en favorit, te i varm mjölk, inget vatten bara mjölk. Efter denna njutbara lunch åkte vi hem med maten och…

dscn1034

…delar av frukten hamnade på det nya kakfatet i 3 nivåer som jag gjort av gammalt porslin. För de borrade hålen står mannen! Ja, jag vet att det är ett kakfat, men frukt är ju nyttigare, så så blev det. 20 grader på terrassen och en liten siesta följde…

dscn1036

…på tidiga kvällen tog vi en liten promenad och ett glas i byn…

dscn1037

…många av julbelysningarna finns fortfarande kvar…

dscn1039

…och i den stora rondellen finna en pyramid eller kanske en gran, spelar ingen roll vilket, lyser upp fint gör den i alla fall.

Sedan hem för att tillaga den färska fisken, inte dumt det heller för en gammal Västkustbo.

Wales

Photo5159

Jag har på Youtube hittat en film om Wales från 1950-talet….

https://youtu.be/CIRqhuo1TpM

Den är riktigt gammaldags, men därmed ganska rolig, tycker jag. Den visar vackra vyer, castles, kuststäder, golf, veteranjärnvägar, vandringar, jordbruk, gamla nationaldräkter, om språket och ni kan höra Wales nationalsång i början. Bara det är värt att lyssna till!!!

GOTT NYTT ÅR!

BLWYDDYN NEWYDD DDA!

PRÓSPERO AÑO NUEVO!

önskar svenska Lena i Wales från Spanien!

Detta inlägg publicerades i årstider m m, Spanien, Video. Bokmärk permalänken.

55 kommentarer till WALES,en video och SPANIEN, en fin dag

  1. Anne-Marie skriver:

    Det var dramatiskt innan ni kom iväg med flyget! Att missa sitt flyg är väl litet av en mardröm. Skönt att det gick bra.
    Trevligt att vara i litet varmare väder och att äta god mat. 🙂
    Här skall det bli mycket kallt nästa vecka vilket inte riktigt går bra ihop med dåligt isolerade hus.
    Gott Nytt År!

  2. Anita skriver:

    Puh! Det är alltid nervöst när man hamnar i kö och är på väg till flyget. Det har hänt mig också men precis som du så propsar jag också alltid på att vara tidigt ute. Det ser behagligt ut i Spanien. Fast här var det plus 9 igår så vi är inte så långt efter temperaturmässigt 😉

    Ett gott slut på 2016 och ett riktigt Gott Nytt 2017!

  3. Ja a, hur tar man sig över en bro som är avstängd…? Tur att ni hann iaf!
    Trevlig film, tänk att jag gjorde precis samma sak i barndomen, hästen som drog hökärran och jag kämpade med balansen upp på hölasset, minns det som i går!
    Trevliga foton från Spanien! Njut!
    Gott Nytt År!

  4. Comsi Comsa skriver:

    Ett gott slut och ett riktigt:
    Gott Nytt År 2017 Lena.
    Kram ❤️

  5. Tina skriver:

    Jag skrattar, jisses! Vi är då lika och vill vara ute i god tid! Känns mycket viktigt. Jag kan gärna slå dank och göra ingenting sen, på flygplatsen. Det var härligt att se dina bilder, från fina Spanien. Gott slut och Gott Nytt! Kram! ❤

  6. Linda skriver:

    Så härligt att fira nyår i Spanien! På julen vill jag ha snö, men nyår går att fira var som helst. Och värmen är ju inte fel. Önskar dig ett riktigt gott nytt år!

    Solsken
    Linda

  7. Tina skriver:

    Mycket intressant gammal film om Wales med musik som vore tagen ur borta med vinden!! Ett STORT, MYSIGT, TREVLIGT GOTT NYTT ÅR önskar jag dig och Alan. Kram min vän

  8. Britt skriver:

    Tack för din kommentar. Katterna på taket har jag ritat, maken sågat ut o målat o satt upp. Jag är också glad i dem. Nu väntar snart nyårsfirande i nästan vårväder (passar mig bra). Ha en riktigt fin nyårsafton på ännu varmare breddgrader. / Britt

  9. torrebloggen skriver:

    Hej Lena!
    Önskar Dig ett Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram!
    //Carina
    (här hemma är det +10,5 grad just nu)

  10. Tove Olberg skriver:

    Pust och fräs tänker jag då du skriver om förseningen; dess bättre kom ni med!
    Fruktfatet är fint och inbjudande.
    Må så gott och tacjkför härliga bilder även denna gång!
    Gott Nytt år!

  11. åsa i åsele skriver:

    Tur Ni åkte i god tid så Ni hann med flyget, jag har ju erfarenhet av de norrländska vägarna som typ är bortglömda av dem som håller i pengarna så jag kan ana hur Storbritanniens vägar är ifall de är Europas sämsta…
    Te med varm mjölk har jag aldrig druckit, Din ”tomatmacka” är ju däremot en favorit även här i kyliga Norden 🙂
    Ha det världsbäst, Gott Nytt År och tack för i är.

  12. Ami skriver:

    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

  13. Märtha skriver:

    Hellre hänger man på flygfältet än svettas av nervositet på vägen… Skönt att ni hann! Onnellista Uutta Vuotta! Vi började med lite Bollinger och kräftstjärtar och musslor. Vår sjunde gemensamma nyårsafton…

  14. steel city anna skriver:

    Ser mysigt ut!

    Ja vagarna har kanner jag till alltfor val. Ofta bland det forsta jag tanker pa nar jag ar i Sverige, skumpandet minskar aven om sjalva trafiken i Stockholmsomradet ar minst lika illa.

    Gott nytt ar Lena!

  15. Geddfish skriver:

    Eftersom jag inte gillar kakor längre, så är ditt fruktfat alldeles förträffligt i min smak. Älskar frukter av alla de slag! Fruktoman 😉
    Verkar härligt att vara i Spanien så här års.
    Gott Nytt År och kram ❤

  16. Anette skriver:

    Gott nytt år 😊

  17. Skönt att ni kom fram till Spanien trots alla strapatser på vägen dit! Ha det riktigt skönt och njut av värmen och den goda maten! Vilket häftigt fruktfat du har!
    God fortsättning på det nya året!

  18. Skönt att ni hann med planet och vad härligt med Spanien. Det blir två svängar till Spanien för mig nästa år och det ser jag fram emot jättemycket.

    Önskar dig ett riktigt gott nytt år!

  19. Eva Trillian skriver:

    Fantastiska glimtar från ett soldränkt Spanien 🙂
    Tack för alla dina intressanta blogginlägg under året som gått – och för sina kommentarer hos mig 🙂 Önskar er sköna dagar och ett Riktigt Gott Nytt År!

  20. wiolettan skriver:

    Att sitta i bilköer är jobbigt och jag beundrar dig som ändå verkar kunna ta det lugnt. Fint att ni hade tagit extra god tid på er.
    Roligt med kakfatet, passar ju riktigt bra med frukt på, nyttigt och det ser fint ut också. Kanske ska jag göra något liknande. Jag har ju sådana kakfat i nivåer.
    Trevligt att se dina fina bilder och få innehållsrik information.
    Vill önska dig och din man ett Gott Nytt År. Är glad att du finns här på bloggen för det är spännande och lärorikt att få följa med på dina resor.
    Varm kram1

    • Lena i Wales skriver:

      Jag var lugn, trots kaoset!
      Gillar mitt nya kakfat! Hoppas jag kan inspirera dej att använda dina fina kakfat till annat, även bra för att ha mobil, nycklar, reflexer o s v på.
      Tusen tack för alla dina fina kommentarer under året! Sköt om dej!

  21. GladiGrönt skriver:

    Vad härligt det låter att vara i Spanien nu! Jag försöker locka min man att vi ska köpa en lägenhet i Spanien, så kan vi bo där under vinterhalvåret, men jag talar för döva öron… Men jag önskar dig en härlig start på året!/Monica

  22. Rosor och ruiner skriver:

    Usch vad stressigt när det blir så! Men nu har ni det skönt ett tag i värmen kan jag tro!
    Önskar dig ett gott nytt år!
    Kram Gunilla

  23. Kajsa skriver:

    God fortsättning på 2017 och alla dina äventyr

    Kram Kajsa

  24. TantGlad skriver:

    Mysigt fira nyår i spanien och 16 grader var inte fy skam. Tack åxo för allt du delat med dig i din blogg…alla bilder och allting.

    GOTT NYTT ÅR Lena

  25. Ditte skriver:

    God fortsättning på det nya året och välkomna till Spanien. Och jag förstår verkligen din frustration över vägläget. Puh!
    Tur ni var ute i mycket god tid.
    Trevligt med Spanien och lite sol och värme är alltid trevligt. Och givetvis den färska fisken, frukten och tomatmackan.
    Jag jobbade i nyår och var i Göteborg, Tänkte på dig!
    Vi hörs!
    Njut av allt nu!

  26. Ama de casa skriver:

    Ha en riktigt god fortsättning där i Spanien! 🙂

  27. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Lämna en kommentar