WALESISK MAT, OGGIES, FAGGOTS och WELSH RAREBIT

Jag är fortfarande ute på rundtur i Wales med svenska turister, men är snart tillbaka hemma igen.

Idag blir det lite om walesisk mat.

Walesisk mat, Oggies, Faggots och Welsh Rarebit

Tro det eller ej, men det finns mycket god walesisk mat, men först måste man ju läsa menyn…

…och det var ju inte så lätt på walesiska, men…

…vänder man på bladet står samma meny på engelska och det blir genast lite lättare för de flesta!

Här kommer några walesiska specialitéer!

Oggie

Oggie är typisk walesisk paj eller kanske vi ska kalla den pirog. Gjord på en pasty, en frasig pajdeg, och fylld med en gryta gjord på lamm, purjolök, lök, och potatis som fyllning.

Köps ofta som take away mat.

Varning! Jättegott!!!

Faggot

Faggot är en slags stor köttbulle gjord på köttfärs och malda inälvor, oftast inlindade i bacon.

Dessa finns i hela UK, men är speciellt populära i södra Wales. Jag brukar köpa dem hos min fantastiske slaktare här i staden. De gör dem själva i butiken.

Varning! Jättegott!!!

Welsh Rarebit (repris)

Rätten finns nedtecknad från mitten av 1700-talet, men ursprunget är okänt.
Ordet rarebit används inte i andra sammanhang.

Serveras ofta på caférer och baren i Wales.

Recept:
½ dl mjöl, knappt
25 g margarin
1 dl öl eller hälften mjölk och hälften öl
150 g cheddar ost
1 tsk engelskt senapspulver
4 tsk Worcestersås
Svartpeppar
4 skivor mörkt bröd
Smält margarin och häll försiktigt i mjölet under omrörning. Koka ½ minut under omrörning.
Häll försiktigt i ölen och fortsätt koka lätt ca 3 minuter. Rör hela tiden tills såsen är tjock och jämn.
Tillsätt den rivna osten, senap och Worcestersås. Fortsätt koka tills allt är smält och blandat.
Såsen ska nu vara tjock.
Tillsätt svartpeppar.
Rosta brödet och häll över såsen.
Grilla i ugnen tills brunt och bubblande.
Njut!!!!!!!!!!!

Varning! Jättegott!

Detta inlägg publicerades i Mat och dryck, Recept. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till WALESISK MAT, OGGIES, FAGGOTS och WELSH RAREBIT

  1. Anette skriver:

    Ja, dessa rätter ser goda ut.
    Tänker väl som de flesta att det inte är maten som gör att man åker till Wales.
    Naturen och publivet lockar förmodligen desto fler.

  2. FREEDOMtravel skriver:

    Intressant! Och allt låter gott tycker jag! 🙂

  3. åsa i åsele skriver:

    Inälvor… nej tack 😉 Nä Du denna gång så kan jag inte säga att jag finner något jag skulle välja att smaka av utbudet 😉

  4. Welsh Rarebit åt jag när jag var i Wales. Det var jättegott!! Jag åt Haggis i Edinburgh häromdagen men det var inte riktigt lika gott.
    Ha det bra!

  5. Ditte skriver:

    Welsh Rarebit har jag provat att göra några gånger och med en god sallas till blir den än bättre. Inälvsmat hoppar jag dock gärrna över, men vanlig köttfärs kan säkert användas i de övriga rätterna och få liknande smak . Liknande som Oggie har jag testat i Estland och i Lettland.
    Önskar dig en fortsatt bra resa.

  6. Alltså, möjligen oggie men lamm är inte riktigt min grej. Det är möjligt att det är gott men vad är det med maten från din landsända som gör att den ser så går och trist ut!? Samma sak med serbisk mat, ser inte alls lockande ut. Men när jag tänker efter så gör inte svensk husmanskost heller det … Förklara kålpudding för en ickesvensk och den kommer rynka på näsan.

    Rarebit trodde jag var en kötträtt. Så fel man kan ha!

    Skulle någon dock ställa en tallrik framför mig så hade jag nog i alla fall smakat på allt det du nämner. Jag är inte helt hopplös, dömer inte alltid hunden efter håren. 😀

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tror att det där med presentation av mat ses på olika sätt i olika delar av världen och att presentationen blir mer och mer viktigt för oss, inte bara att få något i magen, utan också att njuta av den både med ögonen och med munnen.
      Jag gillar folk som, liksom jag, vågar prova och inte dömer allt innan man smakat. Var jag än är vill jag prova olika mat.
      Ha det bra!

  7. Preciosa skriver:

    Hej Lena!
    Allt såg jättegott ut och jag skulle gilla alla rätterna 🙂
    Ha en bra resa!
    Kram P ♥♥

  8. Piedra skriver:

    Welsh rarebit har jag testat. Det är så gott så man kan äta tills man spricker.

  9. Eva Trillian skriver:

    En resa till nya omgivningar är inte komplett utan att ha testat lokala maten. När vi väl tar oss till Wales blir det svårt att hinna med annat än äta 🙂 Med dina varningar om Jättegott så ska nog maten prioriteras 🙂

  10. Pingback: WALES – BODNANT GARDEN 1 och CRICKHOWELL 3, ETT TREVLIGT PUBBEÖK | Lena i Wales

Lämna en kommentar