SPANIEN – Museo Automovilistico de Málaga, bil- och modemuseum 2

Lördag och dags för ett inlägg från Spanien.

Vädret har varit underbart en längre tid nu, dryga 20 grader i skuggan på terrassen.

Vi har träffat vänner och gjort lite små utflykter…

…när vi promenerade på strandpromenaden i Fuengirola kacklade det värre än vanligt. Man hör detta kackel på många ställen längs kusten, men det är inte ofta man kan se vad det är, men denna gång lyckades jag med kameran fånga boven, en grön papegoja. Bilden är inte bra, men bättre än ingen. Har så många gånger försökt ta en bild av dem med inte lyckats…

…vi har också varit upp i en turistisk bergsby, Mijas, och hälsat på mina fyrbenta vänner där. Jag kommer att återkomma till Mijas i ett inlägg någon gång senare…

…vi har också avnjutit en mycket god middag i goda vänners lag hos några vänner som har en fantastisk utsikt över bergen bakom Marbella från sin takterrass…

I slutet av denna vecka blev vädret sämre för en halv dag, lite regn och moln. Mig gör det dock inte så mycket eftersom jag snart lämnar landet för ett besök i ett nordligare beläget land.

Museo Automovilistico de Málaga,2

Här kan du läsa det första inlägget från museet!

Tatra, en av de äldsta biltillverkarna i världen. Har inspirerat bl a Volkswagen Bubbla…

…Auburn. Denna bil säjs ha använts av Marlene Dietrich i filmen Desire…

…Excalibur, en lyxig bil från USA med liten produktion. Populär bland de som ville synas, bl a Schwarzenegger…

… klänningen bredvid bilen är från modehuset Versace. Bland modehusets kunder finns/fanns Lady Diana, Michael Jackson, Elton John, Kate Moss, Lady Gaga…

…Rolls Royce med…

…kristaller från Swarowski.

Elizabeth Taylor sa; Det är inte bara pengar som betyder något i livet, utan också juveler och pälsar.

Här fick vi faktiskt med två walesare som har med Rolls Royce och Elizabeth Taylor att göra, Charles Rolls och Richard Burton…

…Rolls Royce, Flower Power. Identisk med bilen som John Lennon designade och körde. En bra symbol för hippietiden…

…Ferrari 250 GT från 1957.

Dior Collection, flera kändisar hade både bil från Ferrari och kläder från Dior, t ex Prins Aly Khan…

…Aston Martin, bilen för gentlemen. Inspirerad av James Bond…

…Aire Comprimido från 2010. Inspirerad av Star Wars.

Till slut ett helt rum med damkläder från de stora modehusen..

…Dior…

…Chanel…

…Paco Rabanne…

…Giverchy, by Alexander Mc Queen…

…Thierry Mugler.

En trevlig helg till er alla!

Detta inlägg publicerades i Spanien. Bokmärk permalänken.

39 kommentarer till SPANIEN – Museo Automovilistico de Málaga, bil- och modemuseum 2

  1. Väldans, så mycket lyx!

  2. Wow, där skulle det vara roligt att gå!

  3. Ingrid skriver:

    Så tjusiga bilar! Det är kul att se såna skönheter. Förra året när jag vari Puerto de la Cruz var det karneval och en dag var det bilutställning längs hela strandpromenaden. Så vackra bilar de hade ställt upp där!
    Önskar dig en skön helg!
    Kram, Ingrid

  4. wiolettan skriver:

    20 plusgrader, till skillnad emot våra 3 minusgrader.
    Bra gjort att få en bild av papegojan, fint träd också. Åsnorna står och väntar på att få skjutsa någon turist, kan jag tänka mig.
    Härlig utsikt. På den terrassen skulle jag inte ha något emot att sitta och äta middag, det finns ju så otroligt mycket vackert att titta på.
    Jaha, det visste jag inte fastän jag har jobbat på Volkswagen i över 30 år, att den fina Tatran har inspirerat till VW Bubblan.
    Massor av fina bilder på vackra kläder och snygga bilar. Tack, roligt att se.
    Trevlig helg och varm kram till dig.

  5. Karin Eklund skriver:

    Roligt att få ett återbesök via dig Lena. Igenkänningsfaktorn är stor! Nu är det ett år sedan jag var där. Ser också att klänningar har bytts ut . Härligt! Ha en fin helg!

  6. Oj oj oj 😀 gillar verkligen bilderna från museum, otroligt fina bilar och klänningar.

  7. Eva skriver:

    Häftiga bilar och flotta klänningar. Hoppas du får det fint på de nordliga breddgraderna!

  8. Flotta bilar och klänningar, kanske de passar bäst på museet.
    Det syns att palmen är stor i jämförelse med den vackra papegojan.
    Ha en fin helg!

  9. Geddfish skriver:

    Det var mycket vackert i din blogg idag. Av allehanda slag! Jag gillar ju gamla bilar. Här i Lidköping har vi Hjulafton en gång om året. Dessutom fick vi ju Big Power Meet hit istf Västerås. Så jo, jag är omgärdad av fina bilar ibland.
    Tänk, alla dessa klädkreationer, då!
    Lördagskram!

  10. Ditte skriver:

    Trevliga och omväxlande dagar kan jag förstå och med fint väder blir det än bättre. Har aldrig varit på bilmuseet men bloggvännen ”Pettas” har varit där och skrivit mycket om museet i en serie. Får jag vägarna förbi Malaga så ska jag helt klart titta in här. Tack för besök och fin info.

  11. torrebloggen skriver:

    Härligt inlägg från bilmuseet! Får helt klart bli ett besök där!
    Trevlig helg!
    Kram!

  12. Veiken skriver:

    Man behöver inte vara bilfantast för att gilla det här. Så läckert.
    Mijas….kallas inte den för den vita staden? Poppade upp i lilla huvudet bara! Ha det gött!

  13. Härligt att se lite flärd! Sådan är det ont om i vår lilla stad!
    Ha det gott!

  14. Tack för turen på museet. Läcker design på både bilar och kläder. 20 grader låter fint. Vi har haft regn och kuling länge nu så trädgården är helt vattensjuk.
    Ha det fint
    Helene

  15. Skrattade för mig själv när jag såg åsnorna. Kom och tänka på en resa till Rhodos, när vi red upp till en kulle och hoppade av. När jag gick förbi åsnorna, bajsade den ena så det stänkte på benet. Det glade mitt ressällskap i flera år efter.

    Lyxiga bilar, den med kristallerna hade man glatt kunnat åka runt i…helst då med Vercace klänningen på sig.

    Kram Kajsa

  16. Anne-Marie skriver:

    Har inte hunnit med bloggvärlden på några veckor men hoppas att jag skall ha litet mer tid nu. Fick även till ett inlägg. 😉 Att det regnar då och då tycker jag bara känns uppfriskande. Och du befinner ju dig i svensk sommarvärme så inte helt fel.
    Det museet är väl detsamma som Karin på Åland har visat många bilder från? Verkar vara ett mycket imponerande och intressant museeum.
    Ha det fint!

  17. GladiGrönt skriver:

    Å vad härligt att få se lite från Spanien. Min dröm är att få bo där den del av året vi har snö och is, ja utom julen då. Mitt balanssinne är skadat så jag måste alltid se upp och ha broddar och blir så less på det. Vem vet, kanske en dag. Ha det fint!/Monica

  18. Franska Fikon skriver:

    Vilka bilar!! Vilka klänningar!! Vilket ögongodis, jag bara njuter!

  19. Jag hade tänkt skriva om detta museet också men så skrev du och så kände jag att det blev för mycket. Men jag ska nog skriva i alla fall för jag ser att jag har en del andra bilder och vinklingar. Jisses så vi fotade där inne!

    Fantastiskt museum!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, ett helt fantastiskt museum.
      Vet inte om du följer Pettas blogg från Åland, hon var i Malaga på semester och skrev också mycket fint om museet.
      Ska bli spännande att se ditt inlägg.

Lämna en kommentar