SVERIGE – BORÅS, textilstad, kulturstad och skulpturstad

Ja, då har jag lämnat Sverige bakom mig och är tillbaka hemma i…

…Spanien och här kommer jag att vara till strax efter påsk. Igår var det sol och 20 grader på terrassen, så av med vinterstövlar och täckjacka och på med sandaler och t-shirt.

Under Sverigebesöket var jag i Stockholm, Ulricehamn och Göteborgstrakten. Såg och upplevde väldigt mycket. Allt finns det inte plats för här på bloggen, utan jag har selekterat mycket, men tänker återkomma med lite mer senare.

Borås

Detta blir ett ganska personligt inlägg med minnen och många, många bilder!

Borås är Sveriges 15:de största stad med ca 72 000 invånare. Staden grundades, liksom Göteborg, år 1621 av Gustav II Adolf.

Jag har varit mycket i Borås i min barn- och ungdom eftersom min far kom därifrån därmed hade vi familj där. Både min far och min farbror arbetade hela sina liv inom textilindustrin, så i denna miljö känner jag mig hemma. Kanske inte så konstigt att jag är intresserad av textil.

Mycket har förändrats i Borås, från textilindustristad till kulturstad…

…staden är centrum i Sjuhäradsbygden, även kallad Knallebygden. Den är som hela bygden känd för sin textilindustri som kulminerade under 1900-talet, men så kom tekokrisen på 1970- och 80-talen. En katastrof för staden.

Borås var också länge känd för sina postorderföretag, såsom Ellos, Josefssons och Haléns och många åkte till Knalleland för att fynda.

Andra åkte och åker fortfarande till Borås för att besöka Borås Djurpark som anlades 1962 av Sigvard Berggren och första invånaren var lejonet Simba. Lejonungen Simba hade han hittat under en resa till Sudan. Simbas mamma hade skjutits och han fattade tycker för lejonungen och tog med den till Sverige. Det var lite svårt att ha ett lejon i hemmet, så han anlade istället en djurpark…

…i dessa byggnader fanns tidigare Svenska konstsilkefabriken. Idag finns textilmuseet i denna byggnad. Museet drivs av staden och är inriktat på mode, design, konst, industri och innovativ textil. Det har drygt 50 000 besökare / år.

I samband med tekokrisen på 1970-talet började allt fler industribyggnader att stå tomma och 1972 började man bygga upp ett Tekomuseum i en annan tom byggnad. Om jag inte minns helt fel var min farbror engagerad i detta…

…i entrén finns denna fantastiska klänning, en skulptur i plast…

…med härliga grodor på…

…också denna klänning finns i huset…

…denna avdelning med olika textilmaskiner var nog min favorit. Många gamla minnen från min uppväxt. Normalt sett fick inte barn tillträde till fabriken när den var igång, men under industrisemestern fick jag följa med pappa in i hans fabrik och det var helt fantastiskt. Fina minnen…

…spinnmaskiner har jag sett många, så det var kul att få återse…

…denna spetsmaskin var också fascinerande…

…denna flagga var dock det allra bästa. Min far sa alltid: Kom ihåg, Elfsborg är bästa! Och det har jag aldrig glömt…

…det fanns också en vacker utställning med kläder, men väldigt svårt att ta foton eftersom de var i glasmontrar och ljuset var dåligt för foto…

…en vacker aftonklänning…

…och lite vardagskläder från olika epoker.

Idag är Borås känt för sina skulpturer.

Vi gick en skulptur och väggmålningsvandring med en utsökt guide, en och en halv timma och mycket intressant. Kommer ni till Borås rekommenderar jag att ta en sådan tur, mycket givande.

2008 öppnades Borås Internationella Skulpturbiennal. I samband med detta invigdes den 9 m höga och 3 ton tunga bronsskulpturen Walking to Borås, känd under namnet Pinocchio, gjord av Jim Dine. Denna biennal är en återkommande skulpturutsällning arrangerad av Borås stad.

En del av skulpturerna och målningarna finns kvar år efter år och vissa byts ut. Mycket spännande…

…denna väggmålning finns mitt emot textilmuseet och är en stor målning, men…

…alla målningar är inte stora. Denna är ca 1 dm i diameter och nästan svår att hitta…

…denna väggmålning är enorm och speglar sig vackert i ån Viskan…

…statyn Knallen av Arvid Knöppel har funnits här sedan 1947.

Knallarna var kringresande gårdfarihandlare från Sjuhäradsbygden, föregångarna till postorderföretagen.

De hade sitt eget hemliga språk, månsing. Det hemliga bestod i att man bytte ut vissa ord mot andra svårbegripliga, ibland från andra språk. Med detta språk kunde man kommunicera med varandra utan att kunder och leverantörer förstod vad man talade om.

Det mest kända ordet (tagit från romani), är ordet fika. Ett ord som också spridits till andra språk.

Några andra månsingord är: lattjo = roligt, fjälla = flicka, tjacka = köpa, sno = stjäla, stålar = pengar.

Knallar och månsing är så intressant att jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om detta, men det finns ju annat att skriva om också…

…denna skulptur gillade jag starkt. Den står utanför biografen Röda Kvarn, den enda bevarade av stadens äldre biografer…

…under bron nära biografen finns denna målning av en fiskande pojke…

…denna kanin var lite speciell. Dels för att den är inspirerad av kaninen i Alice i Underlandet. Denna kanin finns i en helt annan skepnad i staden Llandudno i norra Wales. Dels för att det tidigare var en klocka i kaninens ögon. Denna klocka slutade fungera när kaninen i samband med en studentbal hamnade i Viskan, vilket klockan inte riktigt tycket om och helt enkelt slutade fungera…

…detta lilla barn i regnställ är skulpterat av Charlotte Gyllenhammar. Den är inte mer än ca en halv meter hög, men jag föll direkt för denna.

Att barnet är klätt för regn kan ju också stämma in på Borås. Staden har ju alltid varit känd för mycket nederbörd. Det har diskuterats fram och tillbaka om detta och vissa påstår att det inte alls är sant att det regnar mycket i staden. En av dessa var f d statsministern Ingvar Carlsson, född i Borås.  Jag slog upp detta och kom fram till att man här har näst flest regndagar i Sverige, 192 regndagar / år och 975 mm nederbörd / år. Det finns säkert andra siffror om detta också…

…denna lilla figur hänger upp och ner på en vägg. Som ni ser av gallret är den nog inte mer än ca 5 cm stor. Lätt att missa, men jättekul, tycker jag…

…också denna lilla gubbe är svår att upptäcka.

Ja, detta blev ett längre inlägg än jag tänkt mig, men innan jag avslutar måste jag naturligtvis berätta att det blev…

…några goda semlor, vågar inte räkna hur många, och…

…en god räkmacka också!

På onsdag kommer jag tillbaka med ett inlägg från Wales!

Trevligt veckoslut till er alla!

Detta inlägg publicerades i Sverige. Bokmärk permalänken.

50 kommentarer till SVERIGE – BORÅS, textilstad, kulturstad och skulpturstad

  1. Helt underbara bilder! Sonen läste till textilingenjör… de fick väva olika tyger för att lära sig se skillnad.

  2. Så många intressanta bilder du visar! Och så otroligt mycket vackert det finns att se i Borås!! Konstigt nog har vi aldrig varit i den staden trots att vi varit så många gånger i den närbelägna Ulricehamn. Vi har helt klart missat en massa…..
    KRAM och TACK för visningen/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Om du tänker på Borås för bara 20 år sedan var det helt annorlunda, så mycket har hänt sedan dess, men det är alltid svårt att bli av med ett dåligt rykte och så lätt att får det. Definitivt värt ett besök, intressant stad idag.

  3. Anni skriver:

    Så mycket trevligt det finns att se i Borås! Vad roligt! Där har jag bara stannat till och köpt tapeter på en outlet, annars bara farit förbi.
    Önskar dig en skön helg i värmen!

  4. Borås, min uppväxtstad! Kul att få se bilder därifrån, har inte varit där på många år. Kaninen är väldigt lik den jag såg i Llandudno!
    Trevlig helg!

  5. Så fina minnen du har från din barndom, som bara blir värdefullare för varje år som går.
    Intressant att läsa från Sverige med och aftonklänningen är så vacker.
    Här har vi vår och flyttfåglarna anländer.
    Trevligt veckoslut!

    • Lena i Wales skriver:

      Så sant, ju längre tiden går dessto mer tänker man på sin barndom.
      Kunde inte undvika att gå över gränserna och visa det som fascinerade mig i Sverige. Roligt att du gillar det.
      Ha det bra!

  6. skåningen skriver:

    Tack för info om Borås!
    Det är inte många som vet att teckenspråk har varit förbjudet .
    Det var i Milano 1881 som lärarna hade en konferens och då förbjöds teckenspråk De döva barnen fick sitta på sina händer på lektionerna .De skulle lära sig avläsa och höra.
    Ha en bra fortsättning på dagen
    Kram!

  7. Ditte skriver:

    Borås har jag besökt några gånger och min pappa är född strax utanför. Men har ännu inte besökt Tekomuset så extra roligt att få ta del av det via text och dina bilder- En del skulpturer har jag sett men många var också nya för mig.
    Jättetrevligt att komma tillbaka till Borås via dig.
    Passar också på att önska dig välkommen tillbaka till Spanien.

    • Lena i Wales skriver:

      Välkommen tillbaka till dig också!
      Borås är värt ett besök och textilmuseet är intressant. Finns mycket att uppleva i denna gamla textilindustristad.
      Ha det bra!

  8. Monica skriver:

    Så intressant inlägg om Borås! Finns verkligen mycket att se och uppleva där. Var länge sedan nu men vi var några kollegor som blev sända till ett nordiskt cancermöte där, väldigt stort, och än idag vet jag inte varför det hamnade just i Borås. Men det pågick i flera dagar och jag minns så väl bemötta vi blev. Väldigt trevligt. Och en man hyrde en bil och körde oss runt på sightseeing, det var så kompakt med möten direkt efter frukost och hela dagar och kvällar så vi skulle få lite avkoppling tyckte arr. Sen besökte vi det som motsvarade Karolinska på sjukhuset och jag blev imponerad av både kollegor och utrustning, de hade så välordnat. Ingen aning hur det är idag, det är ju kaos numera i sjukvården på många sjukhus.

    Sen minns jag en jättestor bankett med dans hela natten, väldigt trevligt var det och jag höll ut till morgontimmarna, duschade och tvättade håret då jag kom till rummet och sov ett par timmar för sju skulle vi ha frukost och möten ingen, haha. En kollega stod och bankade på dörren. Gick bra den dagen med och jag smet ut i en paus och shoppade lite kläder till både mig och Anna som inte fanns här.

    Det som hände sedan på hemresan var att inget tåg kom, något kaos och ingen info, men det gick inget alls på hela dagen. Läkarna som var från min arbetsplats stack till Göteborg och flög därifrån, jag fick tag på en långfärdsbuss, haha så vi hoppade på den och var tvungna att köpa nya biljetter. Väldigt trötta när vi kom hem och genast på ett stormöte blev jag uppkallad att summera all medicinsk information och hålla ett föredrag oförberett. Ja det gick det med, är rätt talför:-). Jag tyckte läkarna som flög hem kunnat gjort det förstås. Sen blev vi irriterade och ville ha ersättning för vår bussbiljett i alla fall som en principsak, vi fick det. Ja det var min upplevelse av Borås, tyckte om staden och vi var till djurparken med. Vet inte hur vi hann med allt.

  9. Klänningarna, kaninen och knalle-språket *tummen upp* 😀

  10. Har du läst Arthur Ransomes äventyrsböcker? Sommarlovsäventyr i Lake District och Norfolk Broads. Med båt i Norfolk Broads nationalpark:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/03/svalans-dal-av-arthur-ransome.html

  11. Har du läst Arthur Ransomes äventyrsböcker? Sommarlovsäventyr i Lake District och Norfolk Broads. Resa med båt i Norfolk Broads nationalpark:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/03/svalans-dal-av-arthur-ransome.html

  12. huskebloggen skriver:

    Så spændende at læse og se dine smukke billeder fra Borås. Jeg vil meget gerne se denne by og Dyreparken. Jeg er 1/4 svensk, så jeg suger til mig, når du fortæller om Sverige 🙂
    Kram og rigtig god søndag

    • Lena i Wales skriver:

      Borås är väl värt ett besök. Förr var det bara Knalleland med affärer som drog, men idag är det kultur och museer och naturligtvis också djurparken som lockar.
      God söndag till dig också!

  13. Så! Ikapp!

    Jag älskar de där små figurerna även om mannen som står vid lyktan ser ut som att han ska göra något dumt … Och barnet i galon, jag ser hur våt och smutsig han är efter att ha simmat i pölen i sandlådan. Eller så är det sonen jag ser framför mig, dagisfröknarna suckade/skrattade och sa att han skulle simma i varje pöl han hittade!

    Oerhört spännande matt få se textil växa fram! Och spets, den skulle jag gärna vilja se när den arbetar.

    Ha en härlig söndag i regnet! Nästan skönt, det behövs för det är rätt torrt.

    • Lena i Wales skriver:

      Borås är en fin stad att besöka och alla skulpturerna är intressanta.
      Museet tilltalar mig mycket och fanns en hel del att upptäcka där.
      Ja, det gör inget att det regnar lite idag, snart blir det sol igen!
      Önskar dej en skön söndag!

  14. Biggeros skriver:

    Alltså så du har hunnit med att vara i Sverige på många ställen. Borås har jag besökt en gång. Jag beställde mångt och mycket från dessa postorder. Så trevlig liten stad med så mycket kultur. Passar mig förträffligt och att du kommer därifrån är ännu bättre. Så mycket roliga flurer du bjuder oss på spebiellt dessa små hobbisar. Den första trodde jag var fågelbajs som låg på marken vid en golvbrunn med galler (när man ser bilden snabbt). Sedan upptäckte jag den andra gubben lite fortare vid lampan.
    Gud, så sugen jag blev pp aemla och räkmacka!!!
    Trevlig kväll
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Borås är en fin stad idag och väl värt ett besök.
      Visst är de kul de små gubbarna, knapps synbara, men när man ser dem blir det en stor upplevelse.
      Förstår ditt sug efter semla och räkmacka, det är gott det!
      Kram

  15. Vad roligt att följa med på tur i Borås! Jag har varit där många gånger genom jobbet, då jag bl a haft mycket kontakt m Textilhögskolan o många textilföretag. Tyvärr blir det ju oftast mycket korta besök, så den här rundturen var jättekul.

  16. Ingrid skriver:

    Jag har aldrig varit i Borås, så det var roligt att läsa om staden och se alla dina fina bilder därifrån.
    Ha en fin ny vecka!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      För 20 år sedan hade jag sagt att det egentligen inte gör något om man inte varit där, finns inte mycket av värde att se, men idag är det helt annorlunda.
      Kram

  17. Veiken skriver:

    Borås besökte vi lite då och då när man handlade på Ellos och Halléns. Det var innan nätbutikerna fanns! Man läste katalogen, bestämde sig för vad man ville och och tog en dagsutflykt till Borås!
    PS. I Göteborg säljer vi när vi tjackar! Exempel: Vi tjackade tidningar som barn! Vi köpte dom definitivt inte! Hahaha! Kram

  18. Ann-Louise skriver:

    Vad kul med alla väggmålningar och statyer! Borås har jag mest kört igenom på väg till Göteborg, men jag har bott på hotell där en natt för ganska många år sedan, dock i jobbet så det blev inte så mycket tid över att upptäcka staden.

  19. Ama de casa skriver:

    Välkommen tillbaks till Spanien! Det är verkligen en härlig tid här nu 🙂

  20. wiolettan skriver:

    Så roligt att få se bilder ifrån Borås. Jag och mysingen har gjort en bilutflykt där Borås ingick som en liten etapp. Så jag känner igen mig en del i dina fina bilder.
    Det är mycket intressant att läsa om det som du skriver om Borås, det som det vet om staden och de bilder som du visar. Tack.
    Kram till dig och ha det bra.

  21. GladiGrönt skriver:

    Du har det härligt som får pendla mellan 3 länder och hitta det gottaste! Gissar att du har svårt att välja ut vilket land som är bäst.Ha en bra dag/Monica

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är härligt att ha att välja på, men också en liten saknad av mina små.
      De olika platserna har alla sin tjusning och oftast tycker jag att där jag just då är är bäst, konstigt.

  22. Anja C. Hill skriver:

    Hej lena! Fantastisk reportage om Borås! Undrar om boråsarna själva vet en bråkdel av vad du har redovisat ;-)? Roligt är att du även kommenterade regnet. Maken och jag åkte under 1980-2003 minst fem gånger om året genom Borås och av 100 gånger regnade det 99 ;-)! Jag är med andra ord experten som vet ;-)!
    Ha det gott i din kappsäckstillvaro ;-)!
    /Anja

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar inlägget om Borås och du bor ju inte så långt ifrån.
      Idag tror jag att många boråsare har förstått vikten av väggmålningarna och skulpturerna, men de kanske inte vet så mycket om dem. Lätt att bli hemmablind.
      Roligt med din lilla berättelse om regnet.
      Nu kommer jag att vara på en och samma plats ett tag, ganska skönt!

  23. Tina Axelsson skriver:

    Så himla kul att du tog dig till Borås! Sveriges konststad no1 utan tvekan=)

  24. miatankar skriver:

    Jag bor inte så många mil bort från Borås, trots det är det få gånger jag besökt staden, mest rest förbi. Får bli ett besök i sommar, tror jag. Din text och dina bilder inspirerar!

    • Lena i Wales skriver:

      Ofta blir man lite hemmablind. Borås av idag är så väl värt ett besök. Försök att ta en guidad tur, det ger så mycket och var inte dyrt.
      Kul att jag kan inspirera.

Lämna en kommentar