WALES – BRYNTAIL blygruva och MIN TRÄDGÅRD 20 maj 2019

Förra inlägget blev mastigt med Wales historia, detta blir lite mer lättsamt, om en blygruva, min trädgård och lite European Song Contest.

Bryntail Blygruva

Bryntail Blygruva ligger mellersta Wales, vid Clywedog vattenreservoar som jag skrev om för en vecka sedan.

Detta är ruinerna av en gruva man bröt blymalm mellan 1708 och 1788. Den  användes delvis därefter ända fram till 1884 då det definitivt stängdes.

Det fanns fler blygruvor i området. Mellan 1870 och 1880 säjs det att det producerades mer bly i detta område än i resten av världen. Man ska nog dock ta dessa uppgifter med den nypa salt, men man kan definitivt säja att det producerades en enorm mängd bly här under den tiden…

…området ligger i en dalgång med den enorma vattenreservoaren Clywedog i bakgrunden. Vallen är enorm och det var lite skrämmande att ha den så nära…

…här är en bild av området, i mitten av bilden, från toppen av reservoaren..

…en gång fanns tre schakt är. Det man kan se idag är från schaktet Gundry.

Idag sköts området av Cadw, uttalas kadu och betyder underhålla eller konservera. Det är  en statlig walesisk institution som tar hand om gamla byggnader och platser i Wales och ser till att de är tillgängliga för allmänheten. I Cadw ingår 129 byggnader, inkl 3 som tillhör UNESCO:s världsarv. De äger inte alla byggnaderna, men står för skötseln. På Cadws platser förekommer också kurser, events och undervisning om historia o s v. Man kan också bli medlem i Cadw och då få gratis entré till alla deras byggnader…

…vacker liten bäck rinner genom området.

Det är gratis att besöka platsen.

Dylife Gorge

Gorge översätts som klyfta eller ravin.

Bara en bild för att visa den vackra omgivningen runt Bryntial Blygruva och Clywedog vattenreservoar.

Min trädgård 20 maj 2019

Weigela, prakttryar på svenska. Har precis börjat blomma. Busken är i min längd, dryga 170 cm hög. Tyvärr blev inte färgen riktigt rätt på bilden, den är mörkröd i verkligheten…

…busken har massor av blommor…

…Choisyabusken är i full blom och så vacker ljusgrön med vita blommor…

…vissa av mina många fuchsiabuskar har börjat blomma…

…några rosor har också kommit ut. Denna gula fortfarande i knopp, men…

…denna rosa är i full blom.

Härligt i trädgården nu!

European Song Contest

Jag ska erkänna att jag inte alls följt denna tävling, har inte hört en enda hel låt. Inte riktigt min grej, men vet att många gillar det.

Under tidigare år har man inte hört mycket om det i UK heller, har inte varit stort här, men i år har jag hört mer än någonsin om tävlingen och förhoppningarna verkade stora även här. Men så gick det som det gick, GB kom sist, Sverige kom 6:a, så före GB i alla fall, för efter var ju inte möjligt. Grattis Nederländerna!

Ha det bra!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till WALES – BRYNTAIL blygruva och MIN TRÄDGÅRD 20 maj 2019

  1. Spännande ravin, underbar årstid nu, den vita finska midsommarrosen börjar blomma, syrenerna doftar! Har en lite bild från mitt paradis på headern 🙂

  2. åsa skriver:

    England (GB) känns som ett gruvland… har både läst och sett filmer som visar upp gruvvärlden i slutet av 18ootalet då folk verkligen fick slita, små gruvpojkar och instängda människor.
    Det är samma med Englands evakuering av fångar till Australien… jag brukar tänka att Australien är befolkad av före detta kriminella engelsmän 😉
    Min farbror som är bosatt i Australien är gift med en kvinna som vars förfäder kom med fängelseskepp från England.

    Fina blomster i Din trädgård.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, verkligen ett gruvland. Barnarbeta var vanligt förr, tyvärr, hemskt. Den industriella revolutionen började ju här oh håll sedan på länge.
      Det med kriminella engelsmän i Australien är också tyvärr sant. De man inte ville ha hemma skickade man iväg till andra människor, också fruktansvärt.
      Jag har börjat skriva lite mer om industriella revolutionen, så det kommer mer om det på bloggen senare.
      Intressant med din släkt i Australien.
      Härligt i trädgården nu.

  3. Den där bäcken är verkligen vacker! En sådan man som barn vill ha i trädgården, som man med barn inte vill ha – inte förrän de är tonåringar och intresserar sig för annat!

    Bra att du skrev hur Cadw uttalas, det får du gärna göra fler gånger. Vet att du skrev om det förut men man glömmer ju så fort!

    Prakttryn är magnifik!

    • Lena i Wales skriver:

      Så vackert vid denna bäck. Ha, roligt skrivit om barn och bäcken, så sant.
      Roligt att höra att andra, yngre än mig, också glömmer. Tack!
      Prakttryn är så vacker nu. Har också tagit in en bukett och njuter av den här inne.
      Ha det bra!

  4. Märtha skriver:

    Har länge drömt om Prakttry, går här också. Men vi har enbart bärtry, som ger bär tidigt. Så tidigt att det är svårt att komma ihåg att gå och kolla mognaden! Blygruvor… Det kan inte ha varit hälsosamt att jobba där! Här torde vi nu ha sista sommardagen på en tid. Just nu +20 grader, klockan är knappt tio på förmiddagen… Jordgubbslandet kallar!

    • Lena i Wales skriver:

      Prakttryn är så vacker nu och jag glädjs mycket över den.
      Tyvärr var det nog inte alls hälsosamt, men det var det inte i kolgruvorna heller.Andra tider.
      En fin dag här också idag, med sol och ung samma temperatur.
      Hoppas du hade det bra i landet!

  5. Ser så vackert ut i din trädgård. Kanske det är fuktigt där som växterna trivs med.
    Inte min grej heller att lyssna på eurovision, gör något annat roligt i stället.
    Ha en bra dag!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är fint i trädgården nu. Visst inverkar säkert klimatet här för växtligheten, en hel del nederbörd, bar för naturen, kanske mindre bar för människorna…..
      Ser att vi känner samma för eurovision.
      Ha det bra!

  6. Ditte skriver:

    Att Wales varit ett gruvdistrikt har jag vetat och det var både roligt och intressant att få veta mer om denna blygruva. Och vackert område runt om också-
    Så härligt din trädgård blommar. Kan tänka mig att du och de som ser den njuter av det vackra.
    Önskar dig fortsatt fina dagar.

  7. Marit skriver:

    Norge fikk flest publikumstemmer i Melodi Grand Prix, og slo Sverige 😉
    Flotte blomster hos deg!
    Ha det godt.

  8. Madame skriver:

    Så spændende at læse om Blygruva og at se din smukke have, Lena. Som du også skrev hos mig, bliver man klogere i Blogglandia. Jer ser heller ikke Melodi Grand Prix., men for 10 år siden gjorde jeg.

  9. skåningen skriver:

    Vackra blommor du har i din trädgården.
    Svar..Hur gör man om alla mobilerna blir liggande Vem betalar då???
    Kram!

  10. Monica skriver:

    Så fint du har Lena med alla blommor! Du får njuta mycket och hoppas du har fint väder! Ha det så bra!

  11. Karin Eklund skriver:

    Mycket intressant är allt du skriver om blygruvorna! Återigen blir jag lite klokare bara det fastnar där det ska 😉 Läste i kommentarerna om de som blev deporterade till Australien som fångar och fick slita hårt där. Ibland handlade det ju bara om ett litet ynka brott eller inte alls, kunde också handla om falska angivelser för att bli av med personer som ansågs obekväma. Livet har och är inte alltid så sockersött.
    Din trädgård är verkligen rena paradiset. Prakttry har vi haft här också men på sätt eller annat har jag lyckats hjälpa till att få livet av den. Tror jag; kanske det finns lite liv i en planta ännu. Syrenhäcken är den stora orsaken, den tränger undan allt annat.

    Tack Lena för ditt onsdagsinlägg!

    • Lena i Wales skriver:

      Det där med att det fastnar där det ska blir mer och mer ovanligt för mig,hi,hi.
      Ja, det britterna gjorde i Australien var hemskt. Urinvånarna behandlades illa och fick dessutom ta emot människor utanför lagens ramar. Inte så trevligt alltid.
      Nu är det fint i trädgården och idag har jag latat mig och njutit av solen där. Ibland tar något annan över än det man tänkt sig i trädgården, men rätt som det är är ursprunget tillbaka.
      Ha det bra!

  12. Franska Fikon skriver:

    Oj så mycket det blommar i din trädgård. Här blommar svavelpionen som vackrast liksom syrenerna, men inga rosor än. Weigela har vi också, visste inte det svenska namnet – tack! Eurovisionstävlingen kan man vara utan, bara en handfull låtar var bra av mer än 40. De säger en del. Men det är väl reklam för värdlandet som är mest attraktivt.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, nu är det i full blom här.
      Jag visst inte heller att det hette Weigela på svenska också. Så jag lär mig också .
      Visste inte heller att det var så många som 40 låter, nog lika bara att jag inte tittade.
      Ha det bra!

  13. Veiken skriver:

    Det är konstigt jag har aldrig satt bly i fokus när det gäller gruvor. Det är järn, guld, kol, koppar och diamantgruvor jag i första hand tänker på. Har liksom tappat bort bly!
    Nu ligger ni före i Wales när det gäller växtlighet!
    Jag klarade mig undan mellot i år. Så skönt! 🙂

  14. Linda skriver:

    Så spännande! Gamla gruvor får det att kittla sig i fantasin och en blygruva låter ju extra spännande! Ibland är det lite svårt att titta på dina bilder eftersom jag får ett sådant sug att åka tillbaka till Wales och då helst på momangen 😉

    Kram och trevlig helg!
    Linda

  15. Härliga bilder, både på lokala sevärdheter och från din trädgård. Den där busken Choisya har jag försökt med, fick uppgiften att den skulle kunna växa här – men det gick inte tyvärr!
    Det är dessutom massor av buskar och grenar hos träd som dött i år. Det berodde på värmen i april (+23) som följdes av -5 ett par nätter. Inte kul…men idag har jag försökt klippa bort och klippa den det somär avsomnat. Men i träden kommer iaf inte jag upp!
    Annars är det riktigt skönt här med +29 grader i början på veckan, endast +12 (!) och regn igår och den betydligt behagliga temperaturen av 20/22 idag!!
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Det är lite skillnad på växtförhållandena här i Wales och i Sverige. Här har vi ju t o m palmträd.
      Tråkigt att så mycket är förstört av vädret. Något man ju inte kan göra så mycket åt.
      Vi har också haft fint väder det senaste och nu skiner solen också, men det ska bli sämre senare över den långa helgen.
      Kram

  16. Ingrid skriver:

    Så vackert det blommar i din trädgård. Tänk att rosorna redan står i blom! Jag kan hälsa från Per-Axel Karlsson, jag har varit ute och åkt en tripp med honom.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

  17. Anita skriver:

    Har längtat efter bilder från din trädgård Lena! Den gulbladiga busken med vita blommor blev jag väldigt förtjust i. Men anar att den inte går att ha här. Tänk att du har rosor redan. Vi har haft ett par värmeböljor men nu är det riktigt kyligt och obehagligt. Lite efterlängtat regn har i varje fall kommit. Jag har inget emot svalare väder men de kyliga vindarna gillar jag inget vidare.

    Ha det gott!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du tänker på mig då och då, jag tänker ofta på dig när jag ser trädgårdar.
      Vissa av rosorna är i full blom,nästan över nu, och vissa är i knopp.
      Vi har också haft några dagar av sol och värme, men de senaste moln och lite regn med kalla vindar.
      Kram!

Lämna en kommentar