WALES – ANGIDY VALLEY 2 och VÅR ELLER VINTER I WALES?

Onsdag = bloggdags! Idag fortsättning från Angidy Valley och lite om vädret.

Här växlar vädret snabbt. Vi har haft flera dagar av vårväder med några plusgrader, ibland tvåsiffriga, och vårblommor. Så igår kom vintern, inte med snö här ännu, men med kyla. Bitterly cold, kallas det här, alltså -3 grader! Eventuellt kan det komma lite snö senare i veckan, jag kan ju alltid hoppas ⛄.

Många sitter inomhus i jackor och med mössan på, därför att de har det så kallt inomhus. Vissa har inte råd med att värma upp sina hus, men många påstår att det inte har råd med uppvärmning, men har råd med semesterresor och pubbesök. Det kallar jag inte ha råd, det kallar jag prioritering. Det finns fortfarande flera som har englasfönster och ingen centralvärme.

I Skottland har det varit -13 grader och mycket snö. Även snö och minusgrader i norra England. Stor problem på vägarna. Här räcker det ju med 2 cm snö och det är totalkaos då folk glider omkring på sina slitna sommardäck. Jag känner ingen som har vinterdäck här.

Att leva i UK är så annorlunda mot i Sverige, på många sätt.

Angidy Valley 2

Här kan du läsa del 1 om detta fantastiska gamla område för att lättare förstå detta inlägg.

Det finns gott om hus i dalen och vissa hus ligger så tätt att de bildar små byar. Den gamla vägen är smal och sniker längs husens väggar. Nere vid ån finns idag en lite större väg, men denna smala väg är den gamla genomfartsvägen.

Detta hus i sten är ganska nyligen renoverat…

,,,för att följa berget bakom och vägen framför är inte alla hus helt fyrkantiga. Detta har många vinklar.

De tre stora röda tuberna är gasflaskor. I tätbebyggda områden kommer gasen i ledningar i marken, men inte ute på landet. Här används fortfarande ofta gas för uppvärmning…

…hur man tänkt när man byggt här vet jag inte. En halv meter mellan husen. Vilken utsikt från dessa fönster, men de verkar gå att öppna i alla fall…

…radhus är ju vanliga i hela UK och dessa är riktigt gulliga och dessutom väl underhållna…

…även om det utanför många hus ser skräpigt ut, med grejer överallt, saker staplade och slängda lite hur som helst, men här är det så vanligt att jag inte tror några britter regerar över hur ovårdat det ser ut…

…ett gammalt fint stenhus med vackert snickeri på gavlarna. Ser nästan lite sagolikt ut om det inte vore för solpanelen på taket. Förstör utseendet totalt, men å andra sidan bra för miljön. Konstig ord miljö, för miljön är ju både det visuella och utsläpp m m, så bra för utsläpp, men inte det visuella…

…det är ganska backigt och när man kommer mot utkanten av byn ligger husen glesare och långa stenmurar följer vägen…

…nu har jag kommit ner mot ån och den nyare vägen.

Ån är inte stor, men en gång så betydelsefull för området. En pil hänger över vattnet här…

…man kan inte säja att husen här har strandtomt, men definitivt närhet till vatten…

…så att man med denna gamla, lilla trappa kan gå från terrassen ner till ån…

…små broar går här och där över ån, en del av sten och…

…en del bestående av ett hus. Ser lite roligt ut, men tänk er fukten i ett redan mycket fuktigt land. Undrar också om de har ett glasgolv och kan titta ner på vattnet från vardagsrummet eller om de kanske har en lucka där och kan sitta på kanten och plaska i vattnet?…

…detta smala och höga hus på fyra våningar är inklämt mellan ån och en stig. Säkert en gång ett mycket ståndsmässigt hus för någon med gott om pengar…

…detta kapell, idag boningshus, visar också hur mycket religionen en gång genomsyrade mångas liv. Ovanför dörren står det ” Bible Christian Chapel 1858″.

Det finns många gamla kapell överallt här, nästan inga i bruk, utan ombyggda till boningshus…

…lite bildning behövdes också. Detta är en gammal skola, också denna ombyggd till boningshus. Idag skjutsas barnen till större skolor i större samhällen och städer, precis som i Sverige. Hur många gamla ombyggda skolor finns inte på den svenska landsbygden?…

…det finns många olika typer av hus. Dessa ”vedhögar” fascinerade mig, vilken fantasi och vilket arbete, helt fantastiskt…

…vad är detta? En bit av en mur med en trappa på båda sidor i slutet av muren längs en liten väg. Jag tror att det en gång varit ett ställe för att gå upp på hästen på, men är inte helt säker. Kanske någon har en annan idé?…

…som avslutning detta vackra lilla hus i denna intressanta lilla dal.

Var ligger Angidi Valley?

Fortsatt trevlig vintervecka!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

78 kommentarer till WALES – ANGIDY VALLEY 2 och VÅR ELLER VINTER I WALES?

  1. Madame skriver:

    Godmorgen Lena
    Det er spændende at være med dig rundt. Hvor er det mærkeligt, at stadig flere har enkeltruder og ingen centralvarme. At de må sidde og fryse. Jeg nød at se de smukke brændestabler formet som huse – sikke en fantasi. Så fine billeder!
    Take care

  2. Vilket arbete med vedpinnarna? Det ser ut att sitta en fågel i ett av ”fönsterna” men det är lite lågt för att vara en stor fågelholk. Fri ingång för katter och annat, tänker jag. I Sverige hade jag tänk att någon byggt in sopbehållarna men hos dig …? Ja, då blir man inte lika säker.

    Huset över ån, tror du i te att det varit någon som nyttjat vattenflödet på något sätt? Liten kvarn eller något annat som ska dras runt?

    Som sagt fuktigt lär det vara, särskit så här års.

    Nä, nu ska jag dra igång en brasa, tror jag, för här är det också kallt och ruggigt!

    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Ja visst är vedhögshusen roliga. Jag vet inte om det är en fågel där eller något annat. Jag tycker de är så kul, men troligen inte till någon användning. Här ställer vi ut våra fula sopsäckar på vägen eller gatan, inte gömmer eländet, ser hemskt ut.
      Det kan ha varit en kvarn där en gång i tiden och sedan har man byggt ett nytt hus där, inte otroligt.
      Kallt och ruggigt hos er, låter inte trevligt, men en brasa hjälper.
      Kram!

  3. Therese Bjärstig skriver:

    Håller tummarna att det går kommentera idag, får bara upp felmeddelanden på sistonde i din blogg och andra som har wordpress, trist. Men jag älskar de bilder du delar med dig av och infon, och särskilt impad blev jag av vedhögarna som var staplade som små hus! Vilket jobb! Önskar dig en fin onsdag!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för kommentaren och ditt svar på din blogg. Tråkigt att du haft problem att komma in, men nu är du här. Jag har ibland också problem att komma in hos somliga, men oftast ordnar det sig efter ett tag.
      Vad roligt att du gillar min blogg, det gör mig glad.
      Visst är de små vedhusen gulliga. Mycket fantasi och jobb bakom.
      Trevlig onsdag!

  4. Tove Elisabeth Olberg skriver:

    Bitterly cold, I see 🙂
    Det är rätt så fantastisk i sig att det är så olika mellan länderna. Tänk dessa husen, de är vackra med compackt living nästan. Det finns många sätt att leva sina liv på, prioritering som du säger. Gastuber utanför om en bor på landet!
    Vedhögshuset är ju konsthantverk!
    Huset över ån där …
    Tack för onsdagens Lena!
    Huset ö

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, vi ser verkligen så olika på olika saker i olika länder.
      Gas är vanligt för uppvärmning här i UK, så har du det inte i gatan, får du ta tuber.
      Vedhögshusen är så roliga. Vilken fantasi och vilket arbete. Kul!
      Roligt att du gillar mitt inlägg!

  5. Anita skriver:

    God morgon Lena! Här är det också Bitterly cold, minus 14. De tvåsiffriga minustemperaturerna fortsätter. Men vi behöver inte frysa inomhus. Din amaryllis fortsätter att blomma. Den har så vacker röd färg. Och så var det trivsamt att få besöka Angidy Valley. Många märkliga byggnadsverk. Jag skulle nog definitivt ha ett glasgolv så jag kunde titta ner på vattnet. När jag tänker på brittiska radhus så tänker jag mig alltid vackra framsidor med vacker blomsterprakt men vet när jag åkt buss genom byar att det mest är parkeringar eller ligger en massa skräp. Känns lite tråkigt men å andra sidan så har det blivit exakt samma sak på gatan där jag bor. Vi är snart dom enda (tillsammans med några få andra) som fortfarande har blommor på framsidan. I övrigt är det parkeringsplatser och skräpupplag. Det är väl den nya tiden i en enormt biltät stad som vår.
    Vedhögarna som såg ut som hus blev stora favoriter! Såå fina! Och huset på den nedersta bilden! Wow! Får mig definitivt att tänka på min lilla samling av Lilliput Lane -hus. Det skulle passa fint där.
    Jättekul att få följa med på din promenad!

    Varm kram och en fin dag till dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron Anita!
      -14, mer vad jag kallar bitterly cold, än -2😀.
      Man tänker lite olika med uppvärmning här än i Sverige. Jag föredrar Sverige där.
      Amarylilisen fortsätter blomma och är väl fastbunden.
      En trevlig dal med mycket att se och uppleva.
      Det finns många vackra trädgårdar här, både på bak- och framsidan, men det är också mycket skräp överallt här, tyvärr.
      Jag blev också så imponerad av de små vedhusen, skulle vilja bygga upp en hel by!
      Roligt att ha dig med på mina upptäcktsfärder.
      Ha det bra!

  6. Anette skriver:

    Vilka vackra vedhögar, har aldrig sett något liknande.
    Kanske har de hellre kallt än att förstöra de fina högarna 😀

  7. Geddfish skriver:

    God morgon 😀 Ja, jag tycker också bitterly cold hos mig, kunde gott nöja mig med -3.
    Så fascinerande med alla dessa stenhus, byggda nästan lite hur som helst, och ibland lutar de som omgivningen bjuder, följer naturen liksom. Känns som att komma till en annan värld, annan tid. ”Vedhusen” gillade jag, finurligt.
    Önskar dig en skön onsdag, kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron!
      Nu är det -2 här, men vindstilla.
      Vi lever i en annan värld och en annan tid här i Wales jämfört med Sverige. Du har ju sett en del av det.
      Jag älskar också de små vedhusen, så gulliga.
      Onsdagskram till dig!

  8. Märtha skriver:

    Jag bokar skolan för min del! Där vill jag bo! Men trappan ner till bäcken på en annan bild ser nästan livsfarligt hal ut. Vackert, men det där med skräpet utanför husen känns inte så trevligt. Vi som bor på landet med stora tomter har ju alltid något undanskymt hörn att skräpa ner, förstås. Jag behövde en ny presenning att täcka min sommarsäng med i höstas, och det fanns endast blå i den storlek och tjocklek jag behövde. Blå?? Ute i naturen? Köpte en större, mork-mossgrön. Nu är den förstås nästan helvit (men har klarat allt blåsväder bra, tack vare storleken…). Här är det nu -12,9, tidigare i morse två grader kallare. Jag börjar bli van, undrar hur temperaturer nära noll skall kännas – när de kommer…

    • Lena i Wales skriver:

      Skolan är fin.
      Tyvärr mycket skräp slängt lite här och där här, inte kul.
      Blått är flott! Fast kanske inte så diskret.
      -2 och vindstilla här. Ganska behagligt.
      Trevlig onsdag!

  9. Jag är faktiskt väldigt tacksam över att det finns elvärme i vårt hus. Fast just nu är det lite kyligt, ”bara” 22 grader. Det beror på att vi också har det kallt ute, hemskt kallt hela -7 grader. Om en stund ska vi få besök av en god vän som bodde nära oss i Stockholm men som flyttade hit 5 år innan oss. Han är elektriker och ska hjälpa Rolle med ett litet problem. Sen måste min gubbe ut och köra snöslungan igen, det snöar hela dagarna så det gäller att hålla undan ”lappmöglet”. För några dagar sen så kom grannen hit med sin traktor och plogade. Men nu är det igensnöat igen trots att Rolle var ute igår och körde ett varv samt skottade ingången. Hatar vinterns snö och kyla…..
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      För mig betyder det mycket att ha det varmt inomhus och nu har t o m vi centralvärme sedan några år tillbaka.
      Vad bra att Rolle får hjälp med elen, viktigt.
      Som jag sagt tidigare, ni skulle ha min man som granne, han älskar att skotta snö. Tokig? Svar : Ja!
      Här kommer några snöflingor, men man kan nästan räkna de som faller ner.
      Kramar!

  10. Ann skriver:

    Vilket charmigt ställe, älskar bilderna på de små husen som ligger mot ån, superfint!
    Och vilket arbete de måste ha lagt ner på vedpinnehusen 😀

  11. walkaboutsweden skriver:

    Tack Lena!
    Bara älskar din fotodokumentering av det du har runtomkring dig – tillsammans med textinformationen förstås. Ja, precis som vanligt alltså. 😉 ♥

  12. Marit skriver:

    Her er det også veldig kaldt, hele – 16 grader i dag tidlig. Denne vinteren har plutselig blitt så kald, for det var så varmt før jul. Nå har det vært kaldt i 6 uker her, og det ser ikke ut til å endre seg med det første. Jeg vil tro at 2 cm med snø hos deg blir som 20 cm her 🙂
    Flotte stablete hus av ved! Steinhusene du viser er også så fine, men jeg antar at de må være veldig kalde om vinteren.
    Ha det godt!

    • Lena i Wales skriver:

      Minus 16 kalla jag verkligen kallt.
      Ja, 2 här är nog ca 20 hos dig.
      Idag har det kommit några korn av snö, men de är lätträknade.
      Visst är de små husen gulliga!
      Kallt inne i många hus här p g a att man inte vill värma upp.
      Ha det godt!

  13. Eva skriver:

    Mysiga hus och kvarter. Ha ytterplagg på sig inomhus kan inte vara särskilt kul. Här hade vi minus 16 i morse och fel på varmvattnet. Åh så bortskämd man är och tar värme, ström och varmvatten för självklart. Du är otrolig på att hitta saker att skriva och berätta om.
    Var rädd om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag pratade med en granne på What’s upp nyligen, han inomhus i vintermössa och tjock jacka. Bara p g a snålhet, alltså självvalt. Så är livet här.
      Inte roligt när det tekniska strular i kylan, hoppas du får ordning på det.
      Så fint beröm, tack. Det gör mig glad!
      Take care!

  14. motionochfritid skriver:

    Acker amaryllis! Ja det är så lätt sagt att man inte kan eller inte har råd, men som du säger kan något annat i stället. Många som inte vet vad prioritering är.
    Ha det fint i vårvädret!

    • Lena i Wales skriver:

      Amaryllisen är så fin fortfarande och jag gläds så över den.
      Det irriterar mig när folk säjer att de inte har råd, när det inte är det det gäller.
      Solen skiner här nu och runt 0 grader och vindstilla.
      Ha dt bra!

  15. skåningen skriver:

    Här är det också kallt ! Men jag har varmt innomhus1
    bland så gör man en hel del utan att man vet om det .
    Ha en bra dag!

  16. snicksnack71 skriver:

    Jag tycker det är väldigt intresserant att läsa om dess skillnader. För det känns ibland som England med omnejd har stått still I utvecklingen. Eller så är det just bara en prioriteringsfråga.
    Det är ju ganska mycket som skiljer sig åt.
    Men jobbigt att inte kunna värma upp huset. Ska,aldrig klaga när jag tycker vi har kallt. bara för jag är en frys kyckling.
    Kram Kajsa

    • Lena i Wales skriver:

      Sverige och UK är så olika på så mycket. Man märker det inte när man är här på semester, men bor man här så märks det så tydligt.
      Vi ligger så långt efter Sverige inom många områden. Vi är ju heller inte kända i världen för att vilja ändra något, så detta är resultatet.
      Så viktigt för mig att ha varmt inomhus, men så är jag ju en konstig svenska också😀.
      Kramar!

  17. Ylva skriver:

    Jag tycker att det är så fint med stenmurar, tur för mig att jag hamnat i Småland! Gamla skolor är ofta jättefina bostäder. Bra att det kommer till användning. Ha en trevlig dag!

  18. farfar hebbe skriver:

    Tack för en fin beskrivning av ett gammalt vackert område..Nästan synd att elda upp de fina vedhusen..Här har det snöat flera dagar i rad nu..Solen kikade precis fram nu kl 14,,-0,8 bara..Haé Kram.

  19. Jag kan tänka mig att det blir helt annorlunda där mot här. Vi har ju vinter så stor del av året så vi är ju förberedda på det. Så vackert där är också, fint du fångar det

    • Lena i Wales skriver:

      Här är det ovanligt med en längre vinter, utan oftast kommer det snö en dag och nästa dag är den bort, men man vet aldrig.
      Wales är vackert och så mycket att se i detta lilla land.

  20. Blomsterbönan skriver:

    Vilken fin liten by! Gillar när det är lite ojämnt och ”krokigt”! Sten är alltid fint! Fascinerande att se de ihopklämda husen. Undrar liksom hur planerna såg ut när de byggdes, jo men visst, det går att klämma in ett hus här….

    Finns det vinterdäck att köpa OM man skulle vilja ha det?

    • Lena i Wales skriver:

      Det är fint där.
      Jag tror många svenskar uppskattar stenbyggnader och britterna trähusen i Sverige. Vi fascineras av det som ser annorlunda ut mot hemmavid.
      Jag tror att det inte fanns några planer över huvud taget, det bara blev, som så mycket här.
      Det finns säkert vinterdäck att köpa, men du får säkert leta runt och beställa, eftersom det är så ovanligt.
      Ha det bra!

  21. Man ska inte gå över ån efter vatten, men det behövs inte om man har en egen liten trappa 🙂

  22. iamittilivet skriver:

    Så många fina hus! Och solpaneler är inte vackra, men jag tycker inte att det stör. Det är som om den gamla, fina stugan säger ”Se, jag hänger med fortfarande!”!

  23. gertieresor skriver:

    Kylan har verkligen tagit ett ordentligt grepp om oss, nu i nästan hela Europa. Förstår att du fryser och att det går genom märg och ben, trots att det i grader räknat inte är så hiskeligt kallt.
    Vilken mysig plats Angidy Valley verkar vara, tack för turen som gav mersmak och ett hopp om att världen snart öppnar igen. Har ju av någon outgrundlig anledning inte besökt Wales, trots många turer till övriga Britain, men det skall åtgärdas så snabbt det är möjligt.
    Förstår att du fastnade för ”vedtravarna”, som är som små konstverk i form av hus, helt underbara!

    • Lena i Wales skriver:

      Kallt på många ställen och här är man inte van vid kylan och inte förberedda, trots att det händer varje år, är man alltid lika förvånade😀.
      Du är inte ensam om att inte besökt Wales, även bland de som besökt Storbritannien flera gånger, man håller sig i England och Skottland. Lite synd, för här finns så mycket.
      Verkliga små fina konstverk, gillar dem starkt.

  24. wiolettan skriver:

    Husen här hemma är ju verkligen vinterbonade till skillnad emot många andra länder i Europa. Att frysa inomhus är ingen höjdare.
    Härliga bilder och intressanta texter du bjuder på idag. Jag har läst och njutit och begrundat.
    Många av husen gillade jag och skulle kunna tänka mig att bo i.
    Dock inte ”vedhusen”. De är onekligen vackra och spännande, men bara att titta på.
    Biten av muren har jag ingen idé om, men blev nyfiken.
    Trevlig vecka önskar jag dig.
    Kram!

  25. Ditte skriver:

    Insåg att jag av någon anledning missade inlägget i lördags. Men nu är jag med igen. Stort tack för turen här i dalen med vackra bilder och fin historia runt både byggnaderna och området i sig. Spännande hus och med en intressant arkitektur.
    Önskar dig en bra fortsatt vecka.

  26. Violen skriver:

    Ja, det är skillnader mellan olika länder. Bitterly cold tyckte inte min man och jag att det var i morse när vi var på morgonpromenad och termometern visade -10 grader. Men visst var det skönt att komma in i värmen efteråt. Tack för en trevlig rundtur med fina bilder och trevlig text, Man sitter ju mest hemmavid så det känns bra att se något annat. Vi går ju och väntar på vaccineringen men det är ett enda virrvarr. Undrar just om om det blir något av det hela.
    Ha det gott! Hoppas du får lite snö!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så olika hur man tänker om samma sak.
      Minus 10, det är kallt.
      Det är inte mycket nytt man får se i verkligheten, tacka vet jag Blogglandia, en räddare.
      Vaccineringen går fram med full fart här, något som verkar fungera här, vilket jag är glad för.
      Väntar fortfarande på snön, vi får se vad det blir.
      Ha det bra!

  27. åsa skriver:

    Stor skillnad mellan våra länder.
    Är stenhus det mest vanliga i Storbritannien?
    Fin blomster på första bilden.
    Vädret är verkligen helt olika 😉 minus 19 då jag var ner till min mor.

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns knappt några trähus här, bara sten och cement.
      Min amaryllis är fortfarande så vacker, njuter av den varje dag.
      Minus 19, det är kallt, burrrr.
      Skönt att ha det varmt inne då.

  28. Karin skriver:

    Jag pendlar lite mellan Dalarna och Stockholm och varje gång jag kommer till Stockholm blir jag förvånad över hur mycket kallare det känns i Stockholm, även om det är mindre kallt, med grader mätt. Det är en råare kyla i stan, nära Östersjön. Det torra inlandsklimatet i Dalarna är en snällare kyla. Bomullskallt brukar jag tänka. Där är det helt OK att ta en promenad även om det är minus 18 grader. I Stockholm tycker jag det är för ruggigt om det blir kallare än minus 8 grader.

    Så många fiffiga och fantasifulla sätt att bygga och utnyttja det utrymme som finns – imponerande och fascinerande!

    De där vedtravarna ska jag lägga på minnet. Kanske jag kan inspirera barnbarnen till sådana byggen.

    • Lena i Wales skriver:

      Samma som du säjer om Dalarna jämfört med Stockholm gäller Dalarna jämfört med Göteborg, så stor skillnad hur graderna känns.
      Det kallaste jag varit med om, tror jag, är -28 i Orsa, kallt, men inte hemskt kallt.
      Visst är vedhusen fina, gillar dem. Fin dekoration.
      Ha det bra!

  29. Znogge skriver:

    Jag håller med dig om att det måste vara en prioritering. Vill man inte frysa så får man betala vad det kostar att ha värmen och dra ner på pubbesök och annat. Det låter helt orimligt att det ska vara så i ett land i Europa. Jag minns när sonen bodde i Brasilien och då hade de inte värme. Det fanns helt enkelt inte i fastigheten som de bodde i. Däremot hade alla luftkonditionering så att de kunde kyla ner på sommaren. I södra Brasilien kan det bli kallt så sonen satt faktiskt med mössa och jacka på inomhus.

    Vilka alldeles fantastiska vedstaplar och jag har aldrig sett något liknande. Nästan så att det känns synd att plocka ved därifrån…

    God onsdagskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Det känns lite som man tror att man bor i ett Medelhavsklimat här, fast så är det ju inte alls.
      Hos oss i Spanien är det också dåligt isolerat, men å andra sidan blir det inte jättekallt där, men visst behövs det ha värmen på under vintern.
      Hoppas de behåller vedhusen som dekoration, så fina.
      God natt!

  30. Minton skriver:

    Så många fina hus men det känns konstigt att det inte ärr ordentligt med uppvärmning.
    Vi har haft sol och -9 grader.
    Kramar från oss

    • Lena i Wales skriver:

      Uppvärmning prioriteras inte alltid här. Vissa är så fattiga att de inte kan ha värmen på, men för många är det en prioritering.
      Runt 0 här idag, men lite sol emellanåt.
      Kramar!

  31. Mycket intressant dal och inlägg. Jag gillar att detaljstudera när tids ges. Vedhusen gulliga. Lite sorgligt när allt det ”gamla” bytts ut. Eller uppskattar barnen att skjutsas iväg och hem varje skoldag? Närhet till vatten är bättre än ingen närhet alls. Jag är svag för hus med många spännande vinklar.
    Inga vinterdäck. Hjälp. Här saltas det inte. Läste att de gjorde ett undantag i veckan i Lasarettsbacken. Bilarna kom inte upp.
    Prioritering låter mer som en förklaring av sanningen. Måste erkänna att jag ler snett när det står om att en del inte har pengar till mat, leksaker m.m. Så står där de med en cigg i munnen och har fullt med tatueringar. För mig går barn och mat före i ”kön”.
    Bitterly cold. Suger på de två orden. Tvåsiffrigt har du hunnit med att ha. Till den gränsen längtar jag.
    Ha det så gött

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Bosse!
      Tiden har sin gång med mycket, till för- och nackdelar.
      Jag tror att små barn har det bättre i små skolor lokalt, när de blir större behöver de lite mer influenser och större ställen.
      Husen här är spännande, så olikt på svenska fastlandet och Gotland.
      Vinterdäck nästan okänt begrepp här, men man saltar och grusar.
      Bra beskrivning av läget här ang prioriteringar, jag reagera på samma sätt, fast jag var nog lite för feg att skriva ut det.
      Ha det bra!

  32. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Vilka vackra hus och omgivningar. Lite annorlunda lösningar med hus ovanpå ett vattendrag, och fönster en halv meter från grannen. Men charmigt på sitt sätt. Kanske är vi i norden lite för reglerade med alla byggregler, och tillstånd. Gillar skarpt vedtravarna, så kul.
    Avslutningsbilden är helt underbar, skulle inte ha något emot att bo där.
    Ha det gott /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så roligt med arkitekturen här, så olika mot i Sverige. Ger en charm.
      Vissa lösningar är bra, andra mindre bra.
      Vedhusen är så gulliga, älskar dem.
      Många föll för den sista bilden, visst är det fint.
      Ha det bra!

  33. Ingrid skriver:

    Vi har kallt i södra delen av Sverige i vinter, kallare än på många år, men vi har i alla fall varmt inomhus. Sitta inne och frysa är hemskt, så jag fattar inte att folk står ut med det.
    Vilka fina små konstverk men har gjort av veden, Så söta! Det kan de ju nästa inte elda upp.
    Ha det så gott Lena!
    Kram, Ingrid

  34. Veiken skriver:

    Om du vill ha något som liknar snö, kan du riva ut lite frost i en frys och lägga på en plätt. Det räcker med 10 minuter så kan det gå bort!
    Jag är nog bortskämd, men bara enkla fönster och dålig uppvärmning är inget för mig.
    Byn som du visar är vacker som en sagoby. Vedhusen är superläckra!
    Ha det fint och var glad över att du slipper snö!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för tipset ang snö😀.
      Inget för mig med den standarden heller, varmt i huset är viktigt.
      Ja, en fin liten by.
      Jag ska njuta av den gröna gräsmattan idag, i alla fall försöka😉.

  35. marbellatanten skriver:

    Superfina hus och väldigt mysig. Gillar det mycket
    🙂

  36. Ama de casa skriver:

    Här är det också dåligt med isolering och väldans sällsynt med centralvärme. Husen i Spanien blir också otroligt kalla och råa på vintern, men det vet du säkert allt om allaredan 🙂
    Amaryllisen är verkligen jättefin!

    Ha en braig fredag!

    • Lena i Wales skriver:

      Vårt hus i Spanien är också dåligt isolerat och framför allt dragigt vid fönstren. Vi har ett system som ger värme vintertid och air condition sommartid, fungera bra.
      Trevlig helg!

  37. Anni skriver:

    Klart att det är kallt inne i husen när de bygger så fint av veden istället för att elda upp den ;-D
    Jag gillar husen som följer vägens sväng, det är helt underbart att man anpassat byggnaderna efter förutsättningarna! Men jag känner hur fuktigt och rått det är, du förmedlar verkligen det genom dina bilder.
    Nu är jag ifatt igen och tackar för en mysig stund i dina fotspår. Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Skrev ett långt svar, men glömde trycka på Skicka kommentar. Jag är visst helt snurrig.
      Förstår inte heller hur jag kunde missa det där med markeringen på kartan, troligen dumhet det också😀. Angidy Valley ligger ungefär mitt emellan Newport och Gloucester, väster om vattnet.
      Det är väldigt fuktigt och rått här, men det går bort om man sätter på värmen, men inget händer om man bygger små hus av veden istället, fast gulligt blir det!
      Kram!

Lämna en kommentar