WALES – PÅSKFIRANDE och MIN KAMELIABUSKE

Påskafton och lördag, dags för ett nytt inlägg! Idag lite om början av påskfirandet här i Wales, om ett trevlig lammbesök och om min kamelia.

Påskfirande

I förra inlägget visade jag mina påskdekorationer.

Nu kommer lite om början av påskfirande i Wales.

Skärtorsdagen

Påskfirande började så sakta på skärtorsdagen med en hot cross bun.

Jag älskar dem! Vi har ju inte normalt vanliga svensk bullar, typ kanelbullar här. Men till påsk kommer dessa goda bullar med kryddor och sultaner i degen. Korset på toppen representerar Kristi korsfästning…

…nu är det inte bara den tokiga svenskan på kullen som har påskris, utan också några av hennes grannar.

Jag gjorde iordning lite ris av samma typ som jag själv har och gav bort till fyra grannar. De blev faktiskt stormförtjusta av dessa annorlunda påskdekoration, vilket naturligtvis var roligt för mig. Numera får vi ju lov att träffas utomhus i våra trädgårdar, två familjer tillsammans, vilket är en enorm frihet. Kan inte beskriva känslan av att få träffa människor, bara pratas vid eller ta en kopp te eller ett glas vin tillsammans utomhus på avstånd. En ny värld har öppnat sig igen!

Långfredagen – Good Friday

När jag var liten fick jag inte gå ut och leka på långfredagen. Leka inne var okej, så länge ingen såg mig. Jag kommer inte från något speciellt religiöst hem, men det gällde ju att hålla skenet uppe. I radion spelades sorglig musik och på TV visades tråkiga program, vi hade ju bara en kanal. Tur att detta har ändrats.

Långfredag är bank holiday här, röd dag, liksom på Easter Monday, annandag påsk. På långfredagen händer inte så mycket. Mest firas Easter Sunday, påskdagen, här.

Jag väntar fortfarande på mitt chokladpåskägg, så hoppas jag får det imorgon. Hoppas jag inte behöver vänta till söndag!

Vi har haft några soliga och vackra dagar här, runt 20 grader, men i torsdags var det lite kallare. På långfredagen kom solen fram, men hettan ville inte riktigt infinna sig, bara lite dryga 10 grader.

Om resten av påskfirandet skriver jag på onsdag!

Min kamelia

Jag är så stolt och glad för min vackra kamelia, ca 2 m hög. Fast i år har den av någon anledning lagt sig ner, så istället för att var 2 m hög, är den 2 m lång…

…några blommor har spruckit ut, medan de flesta bara är knoppar än så länge.

Här nedan kommer bilder från min kamelia genom åren:

Min kamelia 2020…

…min kamelia 2019…

…kamelian 2018…

…2017…

…2016…

…2015.

Det säjs att kamelior har många blommor vartannat år och tittar ni på bilderna ovan stämmer det ganska bra.

Fortsatt trevlig påskhelg!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

58 kommentarer till WALES – PÅSKFIRANDE och MIN KAMELIABUSKE

  1. Blomsterbönan skriver:

    Vad härligt att kunna träffa folk igen, om det dessutom ingår ett litet lamm så är ju lyckan total! Förutom kattspinn så är nog ett bräckligt litet bräkande ett av de mysigaste ljuden som finns.

    Roligt att ”tokiga svenskan” spridit traditionen med påskpynt! Det behövs lite färg och glädje.
    Jag har gett upp det här med påskris inomhus, jag har en alldeles för påhittig hankatt! Det går helt enkelt inte att få ha det ifred och jag vill inte att han ska äta upp nåt olämpligt. Ute på trappen går bra för han törs inte gå ut (påhittig men otroligt feg) så det är bara att hålla tummarna att det inte blåser 🙂

    Så fin kamelia! Jag blir lite avundsjuk på alla blommor du redan har, vilket klimat!

    Vi skulle ha åkt och fikat ute hos mor och far och lämnat en kasse böcker men jag har fått smittmail IGEN från en kund, det är andra gången på kort tid och sonen fick från skolan, så det är bara att hålla sig borta. Har gått bra de andra gångerna och jag är otroligt noga med handtvätt och avstånd men jag riskerar inte dom. De har inte fått spruta än. Lite konstigt kan jag tycka, de är 80 år.

    Ha en glad påsk på kullen!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så skönt att kunna träffas utomhus på avstånd.
      Lamm är så gulliga, älskar dem.
      Jag hade också lite problem med min katt och julgranen några gånger, hon gillade att klättra i den.
      Kamelian är underbar, älskar den.
      Så tråkigt detta att man måste hålla sig borta, men viktigt att man gör det.
      Fortsatt glad påsk!

  2. Vilket mysigt påskbesök, vi har soligt och fint på västkusten, maken pratar om tråkiga långfredagar, i Finland tiggde man inte godis… (våra barns finska klasskompis här i Göteborg fick inte tigga godis… fast i år gör väl ingen det). Önskar en fin påsk 🐥🐣

    • Lena i Wales skriver:

      Vad härligt att höra att ni har fint väder på Västkusten, betyder så mycket.
      I år kanske det inte blir några besök av påskkärringar och påskgubbar.
      Glad påsk!

    • Mia skriver:

      Hejsan! Vad nyfiken jag blev när jag läste det här – jag är nämligen från Österbotten och här har vi en väldigt levande tradition med barn som klär ut sig och tigger godis, men på påskafton. Förra året var det ju ingen som gjorde det, men i år är det många byar som infört en ny tradition att sätta ut godis på gården till påskhäxorna när de inte kan knacka på som vanligt. På mer finskspråkiga orter är det palmsöndagen som gäller. Så jag känner inte riktigt igen mig i att man inte tigger godis i Finland… 😀 Däremot kan det ju vara en nyare tradition här kanske? På långfredagen tror jag inte någon skulle komma på tanken att göra det, även om det inte nödvändigtvis behöver vara tråkigt på långfredagen längre…

      • Lena i Wales skriver:

        Hej Mia och välkommen till min blogg. Nya inlägg varje onsdag och lördag.
        Verkar vara olika traditioner i olika delar av landet. Så är det med mycket i Sverige. På Västkusten är det vanligt med påskeld, medan det på andra ställen inte förekommer.

  3. Lotten skriver:

    Men vilken sött och gulligt litet husdjur! Undrar vad de gör när lammet är vuxet? Det kanske kan fungera som en miljövänlig gräsklippare?
    Långfredag – ja det du skriver väcker minnen. Sista skolåret var vi fyra tjejer som firade påsk i en stuga på landet. Regn på långfredagen och då kortlapparna kom fram började en av tjejerna att gråta för det var så förbjudet att spela kort den dagen… Mycket har ändrats!
    Kamelia står högt på min lista, kanske att jag ska prova. Den måste ju in i orangeriet under vintern men ska den stå i solen eller inte under resten av året?
    Hoppas du får ditt ägg idag på påskafton!
    Glad Påsk önskar
    anonyma Lotten
    franskafikon.blogspot.com

    • Lena i Wales skriver:

      Han är så gullig. Han kommer att få ett fantastiskt hem igen när han flyttat ur. Det är redan ordnat.
      Ja, vilken tur att attityden till långfredag har ändrats. Det brukade verkligen vara en lång och tråkig dag.
      Min kamelia är i växer i marken. Vi har ju lite andra väderförhållanden här. Den är mycket utsatt för sol.
      Jag väntar fortfarande på mitt ägg, hoppas det kommer under dagen.
      Fortsatt glad påsk Anonyma Lotten

  4. Ama de casa skriver:

    Men snacka om finbesök! Vilket urgulligt litet lamm 😀

    Ha en fortsatt glad påskhelg!

  5. Jag älskar lammungar, så vansinnigt söta – men när dom växt upp och blivit lamm (et heter så här på Gotland; lamm & lammungar) så är dom inte så söta längre tyvärr. Fast jag skulle gärna ha ett som kom och hälsade på nu när vi inte längre har Santos…..
    KRAM/Susie

  6. Anita skriver:

    God morgon Lena!
    Vilket trivsamt inlägg. Bilderna på det lilla lammet är ju helt bedårande. Hot cross bun, den såg ju för läcker ut och lite påminner den ju om en kanelbulle 😉
    Så härligt att kunna träffas igen. Och så din kamelia som lagt sig ner och blivit två meter på längden istället. Så konstigt. Men så härligt när den öppnat sina första blommor. Mina är snart utblommade men dom startar ju tidigt i och med att dom står i uterummet. Och visst är det riktigt att dom är varannanårsblommande. Förrförra året hade min röda 100-tals blommor. Förra året bara en handfull och i år är det 100-tals igen. Som tur är har jag flera olika och dom turas om så jag har alltid rikligt med blommor.

    Påskkramar till dig Lena ❤

    • Lena i Wales skriver:

      God morgon Anita!
      Lyckades få till ytterligare ett inlägg.
      Lammet är så gulligt, älskar det.
      Hot cross bun är jättegott, alltför gott😊.
      Kamelian börjar troligen bli lite för tung och behövde lite vila.
      Bilderna bevisar verkligen att de en vartanntårsbuske.
      Påskkramar!

  7. Marit skriver:

    Så søtt det lille lammet er da! De er jo så vakre når de er så små.
    Din camelliabusk er jo veldig stor, og så mye blomster den hadde i 2015! Jeg har nettopp tatt mine camellia opp fra kjelleren, og har satt de i drivhuset. De er så fulle av knopper nå, så jeg gleder meg til de blomstrer alle sammen.
    Fortsatt god påske!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är lammet gulligt.
      I år är ett kamelia år. Bilderna bevisar att det är ett vartanntårsbuske. Så i år kommer din att blomma för fullt också.
      God påske!

  8. Eva skriver:

    Vilken fantastisk kamelia. Det lilla lammet tar priset. Helt bedårande. Så skönt för er att få träffa vänner igen. Det måste vara en lättnad. Här i Stockholmsregionen har vi höga smittotal igen. Vi fortsätter alltså att vara försiktiga. Det börjar kännas in i själen nu och man undrar hur det skall sluta. Älskar ditt påskris och de där små virkade korgarna de ligger i. Så sött.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, kamelian är fantastisk. Så många knoppar i år.
      Älskar det lilla lammet, så ullig och gullig, dessutom så rolig.
      Jätteroligt att träffa folk igen utomhus, betyder så mycket. Fast det gäller att vara försiktig fortfarande. Har hört tals om läget i Sverige, inte roligt.
      Roligt att du gillar mitt påskris, man behöver något att glädjas år i dessa dystra tider.

  9. Madame skriver:

    Det var rørende at læse om det lille lam, Lena, og det glæder mig, at det blev reddet. Jeres hot cross bun med krydderier og rosiner lyder meget lækre. 
    Din kamelia er helt fantastisk flot – dejligt at se de mange billeder af den!

    • Lena i Wales skriver:

      Lammet är så fint och gulligt.
      Hot cross buns är goda. Enda felet är att de är för goda, man vill äta för många😊.
      Det är roligt att jämföra busken från år till år.

  10. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Blir helt förundrad över din fantastiska kamelia, tror knappt att det är sant, så fin. Så sött litet lamm. Tur att tiderna förändras, minns inte att vi skulle haft några restriktioner som barn på långfredagen, däremot berättade min mamma om en äldre generation som tyckte att man inte skulle uträtta några sysslor alls under påsken. Låter trevligt att ni får träffa grannarna igen.
    Ha en god fortsättning på Påskhelgen.
    /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Kamelian är så fin och stor mot de man ser i Sverige. Här står de i jorden över vintern också. Lite annat klimat.
      Många i min generation har haft samma restriktioner på långfredagen, skönt att de är borta. Det var hemska dagar.
      Trevlig fortsättning!

  11. Ditte skriver:

    Din kamelia är verkligen vacker och intressant att den nu lagt sig ner. Kanske är den trött. Hade en vit kamelia i Torrevieja men det krävde dagliga samtal så när vi reste hem så dog den. Tynade bort. Sorgligt.
    Vad roligt med lammet. Hade ett när jag växter upp i Norge och det blev som en hund. Tackan avled i samband med förlossningen men lammet klarade sig fint och fick så småningom egna små lamm.
    Skönt för dig med mer frihet och att kunna träffa vänner. Vi har träffat några ”få och utvalda” hela året och oftast ute eller på väl valda restauranger. Har fungerat väldigt bra.
    Önskar dig en fin fortsättning på påskhelgen.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tror att den blivit lite för tung och kanske behöver stöttning. De behöver vatten och lagom sol, perfekt klimat här, nog lite för torrt i Spanien.
      Gullig lammhistoria från din barndom.
      Ja, att kunna träffas i trädgårdarna nu är fantastiskt.
      Fortsatt fin helg!

  12. Ingrid skriver:

    Vilket gulligt litet lamm och att det följer med som en liten hundvalp. Jag har ingen erfarenhet av får alls, för det hade vi inte på Stenstugu.
    Din kamelia är ju helt fantastisk. Jag förstår att du är stolt över den.
    Hoppas att du har fått ditt påskägg nu!
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Det har lite av en valps beteende.
      Älska kamelian och roligt att det är ett bra blomår i år.
      Har tyvärr inte fått mitt ägg ännu, tror mannen glömt av det, lite tråkigt, men helgen är inte slut ännu, så vi får se.
      Påskkramar!

  13. Gu så sött med lammet! Hoppas det lät dina blommor vara ifred. Kamelian är heeeeelt fantastisk, förstår att den ger dig glädje. Min lilla buske i kruka får många knoppar men alla trillar av i olika skeden av utslagenhet, ingen nådde riktigt hela vägen tyvärr.

    Så härligt att ni äntligen få träffa vänner igen och bad är då bättre än att ge bort fina påskpynt!

    Stor påskkram!

    • Lena i Wales skriver:

      Lammet är jättesött. Det har ännu inga tänder, kan ännu inte göra så stor skada.
      Älskar kamelian. Tråkigt att din kamelia tappar så många blommor. Du är ju annars bra på att hålla växter vid liv, så det måste vara något konstigt.
      Ja, fantastiskt att vi kan träffas i trädgårdarna igen, det behöver vi.
      Stora påskkramar till dig också!

  14. motionochfritid skriver:

    Tycker man sätter mera värde på att träffa och få prata med andra människor nu än tidigare, inser hur viktigt det verkligen är. Inte illa med ett så sött husdjur. Kamelia är så härlig växt. Har inte ens lyckats få den att överleva vintern här.
    God fortsättning!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst sätter man mer värde på att träffa människor nu när man varit isolerad så länge.
      Kamelian är så fin nu och fler blommor kommer hela tiden.
      God fortsättning!

  15. Anita skriver:

    Tänk att du har en kamelia som är som en stor buske. Min faster som är 93 år och ligger på äldreboende hade en gång en kamelia som krukväxt och jag älskade den och hon också. Jag har i flera år försökt få tag i en kamelia som krukväxt till henne där hon ligger och inte kan annat men det verkar vara helt omöjligt tyvärr. Här blåser det och den lilla privata pimpeltävling som vi ska ha idag blir nog en kylslagen historia. Jag är vid land och eldar grillelden som vanligt men gruvar mig för att gå ut i blåsten.

    • Lena i Wales skriver:

      Så tråkigt att du inte fått tag i någon kamelia. Jag tycker också att de är så vackra.
      Lycka till med pimpeltävlingen och hoppas att det mojnar och att solen tittar fram också.

  16. Märtha skriver:

    En kamelia i trädgården, aaah! Otänkbart här. Har vandrat i kameliaskog, underbart! Har också upplevt ett flasklamm hos en väninna, jag är säker på att den filuren trodde hon var en människa! Här har helg och vardag nästan suddats ut, men ibland försöker man snygga till det. Och snön smälter alltför långsamt… Njut av nya vyer när ni får röra på er! Våra restriktioner är ju inte så häftiga, men vi finländare som bor på landet är annars också ett stugsittarfolk,…

    • Lena i Wales skriver:

      Kameliabuske i Norden funkar inte, men här är helt andra klimatförhållanden.
      Kameliaskog, låter fantastiskt.
      Vad härligt att snön börjar försvinna.
      Det är skönt att få röra på sig lite. Vi har inte gjort det över helgen, eftersom det är för mycket folk, men i kommande vecka får vi se vad som händer.
      Här blir också lite stugsittande numera.

  17. Geddfish skriver:

    Kamelian blommar ju så rikligt överlag, kanske den behöver ett sovår vartannat år 😀 Väldigt tjusig.
    Så den tokiga svenskan har delat med sig av påskris! Klart att grannarna blev stormförtjusta, så vackert, det går ju inte an att säga Nej tack 😀 Snällt och kul gjort av dig!
    Lilla lammet, så sött. Jag har ju varit med om att ha lamm också då vi födde upp får, för länge sen.
    Så underbart att kunna träffas, om än ute, förstår att en ny värld öppnats! Jag går mycket i ensamhet men kan ju prata med mina grannar ändå.
    Kyligt ute, men jag får ändå några fina stunder på balkongen under filten.
    Glad påsk! Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, den behöver nog lite vila emellanåt, så många blommor som den producerar.
      De blev både överraskade och mycket glada nr de fick risen, så roligt.
      Lammet är så gulligt. älskar det.
      En helt ny värld har öppnat sig nu, gäller bara att fortsätta att var försiktig.
      Ha det skönt på din balkong och stora kramar!

  18. hot cross buns skulle jag gilla!

  19. skåningen skriver:

    Jag fick första vaccinationen förra veckan.Tar det fortfarande försiktigt!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  20. åsa skriver:

    Härligt att Ni får träffas å umgås lite försiktigt nu.
    Sötast är ju lammet.
    Mycket blomster… helt otroligt att allt liksom blommar hos Dig nu.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så härligt att se folk i våra trädgårdar, även på distans.
      Visst är lammet sött, älskar det.
      Här blommar för fullt och vi har haft några fina dagar över påsk, så det är ännu mer nu.

  21. Skulle också vilja få besök av ett lamm. Jösses så söt man kan vara.
    Vad kul för grannarna att få så fint påskris. Kanske blir till en tradition för dem.

  22. Anette skriver:

    Så gulligt litet lamm, mysigt att få ett sånt besök.
    Din kamelia är verkligen underbar.

  23. Znogge skriver:

    Visst minns man att långfredagarna var just långa, dystra och tråkiga. Inget på TV och dyster musik i radion. Då är det ändå bättre nu.
    Vilket gulligt litet lamm som ni fick besök av och så passande just i påsktider.

    God annandag påsk!

    • Lena i Wales skriver:

      Då är det inte bara jag som har dessa minnen. Så hemskt det var, tur att det är bättre nu.
      Lammet är så gulligt och så roligt att ha det hoppande runt i trädgården och nosande lite här och där.
      Trevlig annandag påsk!

  24. farfar hebbe skriver:

    Oki,det var ett sött litet Påsklamm du fick besök av..Kris Kristofersons karriär har gått lite upp och ner,oftast är det andra artister som haft framgång med hans låtar…Förstår att du tycker om din Kamelia,den är vacket..Skönt att ni får träffa lite folk,äntligen..Jag ska få första covidvaccinet den 8/4 känns bra..Haé Kram.

  25. Biggeros skriver:

    Vilken prakt och växt du har i din trädgård Kamelia!
    Jag hade en Rhododendron som var jätte stor/ fin i Sverige. Så härligt att ni får ses utomhus på distans och att dina grannar delar dina påskristraditioner. Vilket litet gulligt husdjur din granne har blivit fadder till!!
    Ha en bra dag ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Kamelian är så fin nu, fler och fler blommor spricker ut.
      Helt fantastiskt frihet att få ses utomhus, gör så stor skillnad.
      Lammet är så fint, älskar det.
      Kramar!

  26. Veiken skriver:

    Du milde vilket sött litet lamm. Jag trodde först att det var en prydnad, men så fel jag hade!
    Din kamelia är verkligen läcker. Bladen påminner lite om rhododendron tycker jag.
    Så skönt för er att kunna umgås med folk igen. Ni är ju vaccinerade så det bör väl inte vara några problem.
    Vi har legat lågt med påskfirandet i år. Det gick alldeles utmärkt att göra ingenting och äta lite gott! 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Han är så ullig, gullig och kärvänlig, trevligt litet sällskap.
      Kamelian blommar ännu mer nu, fantastisk.
      Väldig skillnad att kunna ses i trädgården. Nästan alla runt mig har fått sin första spruta och flera också sin andra, men ändå är det bra att vara försiktiga.
      Äta gott dricka gott och vila mig gör jag gärna numera!

  27. God eftermiddag Lena!
    Åhhh, vad sött lamm…verkligen finbesök – kan inte släppa tanken på lammet på omslaget av lambi toalettrullar… 😀
    Hot cross bun såg verkligen supergott ut! Kan förstå att det är en befrielse att kunna ses – om än på avstånd! det går åt rätt håll!
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      God morgon!
      Visst är lammet gulligt och påminner om Lambi.
      Hot cross buns är jättegoda, alltför goda för hälsan😊.
      Så härligt att kunna ses utomhus, en enorm öppning för oss.

  28. Anni skriver:

    Vet inte vilket jag gillar mest – hot cross buns – lammunge – kamelia … Jag bara smälter här …

Lämna en kommentar