BREVLÅDOR, TELEFONKIOSKER, POSTKONTOR och BANK HOLIDAY i STORBRITANNIEN

Äntligen lördag och naturligtvis bloggdags! Idag om telefonkiosker och brevlådor, men först lite aktuella vårbilder från min och mina grannars trädgårdar…

…denna azalea i en grannes trädgård är gammal, minst 15 år, och har blivit riktigt stor…

…det var svårt med ljuset, ibland ser blommorna nästan vita ur, men de är klargula i verkligheten…

…kaprifolen blommar för fullt i en annan grannes trädgård…

…och den doftar ljuvligt…

…i min trädgård blommar rhododendronbuskarna för fullt.

En stor buske och två mindre i olika lila nyanser…

…vädret har varit varierande här, men inte så mycket regn som i början av veckan eller förra veckan. I torsdags var det riktigt sommarväder med sol och värmen. Igår mulet och småregn.

Jag tror att många delar av Sverige kommit ikapp oss med vårens framfart nu.

Bank holiday

Detta veckoslut är det bank holiday här, alltså är måndagen en röd dag.

Bank Holiday är en allmän helgdag, inte religiös. Oftast infaller Bank Holiday på en måndag.

Banker är stängda, liksom de flesta kontor medan många affärer numera är öppna.

Vissa Bank Holiday inom UK kan infalla på olika datum i de olika länderna, ibland kan det vara Bank Holiday i England, Wales och Nordirland, men inte i Skottland, som då har ett annat datum för sin Bank Holiday.

Vi har Bank Holiday vid påsk, två stycken i maj och en i augusti. Jul- och nyårsledighet räknas också som Bank Holiday och kan då inträffa vilken veckodag som helst.

Som vi alltid brukar säja här: Ja, nu är det bank holiday och alla är lediga och det blir dåligt väder och mycket trafik och köer överallt. Riktig glädjeyra!!!!

Telefonkiosker (repris och nytt)

Photo1228

En del av oss kommer ihåg då vi använde telefonkiosker. När vi behövde söka upp en telefon, ha växel och ev stå i kö för att ringa ett samtal. Och inte kunde man bli nådd heller, bra eller dåligt?!?!
Här finns många telefonkiosker kvar, men alla är inte i bruk…

DSCF7687

…som t ex denna som istället används som uttagsmaskin för pengar…

…eller denna som det finns en defibrillator i…

DSCF7023

…gammal telefonkiosk i en liten by i Wales.
Mycket är annorlunda här i UK:

–Telefonsignalerna t ex. Här har vi dubbla signaler. I Sverige låter det tut, uppehåll tut, här låter det tut-tut uppehåll tut-tut.
–Mobiltelefonnumren har en siffra mer än de svenska.
–De fasta telefonnumren varierar, precis som i Sverige. Normalt 3 till 5 siffrors riktnummer och 6 siffror telefonnummer. Det är fortfarande många som har kvar sin fasta telefon här.
–Här fanns också telefonkataloger, telephone directory, men idag används de inte p g a att man hittar allt genom datorn idag. Här skiljer det sig också från Sverige. Oftast står inte förnamnen, utan bara initialer. Vilket gör det svårt att hitta ett telefonnummer. Här handlar det om ”privacy”, att vara privat. Mycket annorlunda tankesätt än vad vi är vana vid.
–När man svarar i telefonen svarar man oftast inte som i Sverige med förnamn, efternamn eller telefonnummer, utan enbart Hallo, vissa svarar med telefonnummer men det än ganska ovanligt. Ytterligare igen handlar det om privacy. För mig och de flesta svenskar låter det väldigt oartigt. Men artighet ses också annorlunda på här.
–Telefonförsäljare ringer hela tiden här, precis som de gör i Sverige. Här kommer samtalen ofta från Indien där de talar engelska med en väldigt distinktiv brytning, vilken ibland kan vara svår att förstå, (speciellt för mig som också har en bryning!) Många, speciellt äldre, klagar över detta och en vän frågade mig om vi inte har samma problem i Sverige. Mitt svar blev: Hur många i Indien pratar svenska? Vet inte hur det fungerar med detta i Sverige idag…

Photo5886

…dubbla brittiska telefonkiosker i Gibraltar.

Brevlådor

Brevlådorna är alltid röda i UK. En del är fristående och andra är inmurade i murar och väggar.

För varje ny regent ändras brevlådorna, nu…

DSCF7114

…står det E II R, Elizabeth II Regina, men även en del gamla finns kvar, som…

DSCF7108

…denna från George VI, Elizabeths far och…

DSCF7069

…V R, drottning Victoria.

Postoffice

DSCN9199

Innan alla hade egna telefoner var ofta post och telefonkiosker tillsammans…

Mar_186

…så kan det även vara idag. Här är postboxen rund…

…postkontor, postlåda och postbil…

DSCF7070

…telefonkiosk och brevlåda ute på landet.

Trevligt veckoslut!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

63 kommentarer till BREVLÅDOR, TELEFONKIOSKER, POSTKONTOR och BANK HOLIDAY i STORBRITANNIEN

  1. Blomsterbönan skriver:

    Otroligt fin Azalea! Ja buskarna över huvudtaget.

    Det är trevligt att telefonkioskerna och de gamla postlådorna får vara kvar och att telefonkioskerna får nya användningsområden. Britter är såna rojalister, det dyker upp emblem precis ööööverallt.

    Nu har vädret äntligen vänt i alla fall i Närke. Det ser ut att bli en fantastiskt fin dag!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag gillar också azalea och denna är rejält stor.
      Otroliga rojalister, ibland lite för mycket av det goda, men postlådorna gillar jag.’
      Njuta av det fina vädret!

  2. Vackert, jo, vårens blomning på Hisingen med, såg att röda telefonkiosker blivit små bibliotek och annat roligt. Tänk var världen har förändrats under ens livstid, ha en bra dag.

    • Lena i Wales skriver:

      Så härligt att det blommar rejält hos er nu också.
      En väninna i Norge meddelad nyss att en gammal telefonkiosk i hennes stad användes
      som bibliotek, ge och ta. Bra.

  3. Marit skriver:

    Så vakre azalea, kaprifol og rhododendron du viser, og nydelige farger på de!
    Det er en herlig tid nå. Morsomt at det er monogrammer fra tidligere dronninger og konger på postkassene.
    God helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det var vackra buskar jag visade idag.
      Jag tycker att de brittiska postlådorna är jätteintressant och tittar alltid på vilken era de är från när jag passerar.
      God helg!

  4. Biggeros skriver:

    Härloga röda ting som görknipöar mig med England. Kul att få reda på vardagliga saker hur livet fungerar hos dig. Visst är det även viktigt att få vara anonym som det ser ut även i Spanien. Otroligt fina vårblommor och grönska du bjuder på i detta inlägg.
    Trevlig helg och bankdag Lena ❤

  5. Eva skriver:

    Överväldigande vacker blomning. Jättekul med telefonkioskerna och brevlådorna. Kiosken med bankomat gillar jag skarpt. Så du talar engelska med brytning!? Tror inte du har mycket brytning. Talar du walesiska? Jag menar kan du föra ett samtal? De där telefonförsäljarna kan man bli tokig på. Vi är mycket noga med att titta på numret – om det verkar bekant eller inte – innan vi svarar.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tycker att det är viktigt att behålla både telefonkiosker och brevlådor, de är kultur. Och
      mycket kan man gör med dem.
      Jag har en skandinavisk bryning när jag talar engelska och är ganska stolt över detta.
      Däremot skäms jag lite för att inte prata walesiska, fast å andra sidan gör ingen annan det
      här heller. Vi är för nära engelska gränsen.
      Trevlig kväll!

      • Eva skriver:

        Ja det är så synd att man tog bort alla telefonkiosker här. Intressant med din skandinaviska brytning Kan förstå att du är stolt över den. Du förstår nog en hel del walesiska i alla fall.
        Nu ska vi kolla CL-finalen i fotboll.
        Det blir kul.
        Hoppas du med får en trevlig söndag kväll.

  6. Mamma c skriver:

    Kommer ihåg att det fanns en orange telefonkiosk precis där vi bodde när jag var liten. Vi barn gick dit och lyfte på trädäcket som var golvet i kiosken för att leta pengar. Ibland hittade man något mynt som någon tappat när de hade ringt.
    Ha en fin lördag.
    Carin

  7. motionochfritid skriver:

    Så vackra färger rhododendron har. Här har det varit kallt, nära – 0 nattetid, men nu lär det ska vända.
    Sköt om dig!
    Kram

  8. Ingrid skriver:

    Vilken fantastisk blomning i trädgårdarna. Här är det kallt, blåsigt och ganska torrt, men visst börjar det blomma här också och just nu är det syrenerna som är på gång.
    Kul att läsa om telefonkioskerna och postlådorna.
    Någon telefonkatalog har jag inte sett till på många, många år. Nu får man klara sig med hitta.se och det funkar bra.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

  9. Monica skriver:

    Så vackra blommor i mängd. Och roligt att se telefonkiosker och de runda postlådorna, har några minnen kvar här av dem. Telefonkioskerna såldes ju mycket som karamellburkar och kakburkar och sen en liten brevspringa i så de skulle bli sparbössor sen. Glad jag har några kvar.

    Postkontor saknar jag verkligen, mest komplicerat är nog att skicka till UK och om det är Irland så måste förklaras att det är EU. Och det skrivs, skrivs om, priset blir fel och mycket mer. Och deras myndighet säger de ska gå om kursen men är rörigt för butikspersonal med alla bestämmelser. Jag har full koll och kalibrerar vågen när det behövs, haha och berättar om tull och icke tull. Och vikt och priset. Tycker så synd om en del äldre, ja äldre än jag då😌som får fel svar och ska skicka något till barnbarnet. Och det bara är krångel gör dem.

    Telefon, ja. I hela mitt liv har jag svarat med hela namnet. Tyvärr är det mest tok som ringer numera och en dag bestämde jag att svara hallå, då var det ett viktigt samtal och jag måste förklara att jag gjorde så, haha, som sa att de börjat göra detsamma. Här ringde förr med kacklande höns i bakgrunden, handlade alltid om datorn som ”måste” åtgärdas, sen försäljare om telefonen och annat ab, sen ”bankfolk” som ringde från huvudkontor sa de. Sist ringde en okänd kvinna och krävde att vi skulle komma till hennes bil nånstans, jag gav henne larmnummer, varsågod, ja käre tid, så tror det blir mindre artigt nu och fortsätter med hallå.

    Intressant idag är att det står om skräp i hela Sverige, folk vet inte hur de ska bete sig med allemansrätt m m och blivit aktuellt i denna pandemi. Vid vindskydd sas att börjar någon lägga sitt skräp fortsätter andra att bygga berg. Är förskräckligt mycket på många ställen och haven är fulla. Fjällen har stora problem Det går utför på många områden men idag skiner solen.
    Ha det fint Lena i helgen.

    • Lena i Wales skriver:

      Både telefonkioskerna och brevlådorna har blivit en symbol för UK och mycket populära.
      Förr när de fanns riktiga postkontor kunde personalen sin sak, nu tycker jag se att det finns
      bådadera i Sverige, de som är utbildade och de som inte är det.
      Tråkigt med dessa dumma telefonsamtal, de stoppar de som är viktiga.
      Skönt att solen i alla fall solen bland allt skräpet. Tråkigt att folk inte kan plocka upp efter
      sig. Kan ju inte vara så svårt.
      Fortsatt fin helg!

  10. Madames huskeblog skriver:

    Hvor er det smukke billeder af azalea, kaprifolium og rhododendron. Foråret bliver ikke smukkere end lige nu.
    Kul at læse om telefonkiosker og postkasser.
    Ha’ en rigtig god weekend 

  11. Tomtan skriver:

    Vilka härliga telefonkiosk och brevlådor. Ett minne blott i Sverige.
    Turfgame är typ orientering. Det finns en massa zoner som du ska ta dig över för att kunna ta. Ju fler du tar destå mer poäng. De braiga är att du kan ta dem om och om igen. Så du behöver inte hitta nya promenadvägar hela tiden

  12. åsa skriver:

    Vi har skumma telefonförsäljare (?) som ringer från kanske Indien… Asien eller liknande och pratar en sämre engelska, ett tag ringde de och ville hjälpa till med dator/internetinstallering och liknande.
    Numera ringer många svensktalande kriminella till äldre och vill de ska ge dem kod till bank-id och bankkonto de påstår de ringer från banken.
    Länge sedan jag såg en telefonkiosk i Sverige… jag undrar om Elin sett en telefonkiosk nån gång… jag ska fråga 🙂
    Dina bilder på blommor helt sagolika.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad konstigt att man ringer till Sverige och pratar engelska, alla kan ju inte engelska eller i
      alla fall inte så mycket att man känner sig säker att prata.
      Här har vi också dessa kriminella som försöker få tag i koder m m. Något bank-id har vi inte
      här.
      Barn av idag vet nog inte mycket om telefonkiosker, för dem är mobiler något som alltid
      funnits.
      Det blommar fint här nu.
      Skön söndag!

  13. Lotten skriver:

    Kul att återanvända telefonkioskerna. I Frankrike har jag sett en som var en bokbytarlåda, lämna en bok och ta en annan! Underbar tid med alla rhododendron! Vi bor nära Sofiero och den parken brukar vara ett givet promenadmål så här års. Ha en fin helg, i morgon är det mors dag – då ska vi firas – eller hur?
    Anonyma Lotten
    franskafikon.blogspot.com

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så trevligt att de finns kvar i miljön och återanvänds.
      Som i Frankrike fick jag en kommentar från en väninna i Norge att man gör så där också.
      Toppen!
      Sofiero och rhododendron liksom hör ihop, fast det var längesedan jag var där.
      Hade glömt av att det var Mors dag i Sverige idag, fast blev påmind av en av sönerna i morse. Så roligt att bli firad.
      Ha en fin dag!

    • jossustravelpics skriver:

      Vad intressant med alla olikheter länder emellan, alltifrån telefonsignaler till brevlådor. Telefonkioskerna tycker jag är så söta, såg en liknande när jag var i Malta.

      • Lena i Wales skriver:

        Jag har fått lite pippi på brevlådor i olika länder, olika färger och former.
        Telefonkioskerna är speciella här och har blivit lite av en nationalsymbol.

  14. skåningen skriver:

    Så fina blombilder!
    Man får lov att byta flera gånger om dagen!
    Ha en bra lördag!
    Kram!

  15. Znogge skriver:

    Vilken praktfull azalea!
    När det gäller telefonkioskerna finns jag hur svårt det var att ringa när man var utomlands. När sedan telefonkorten kom var det en revolutionerande nyhet för många men tänk så smidigt det är i dag.

    God lördagskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Javisst är azalena fantastisk!
      Vilken skillnad det gör med mobiler. Minns hur svårt det vara att ha växel i olika valutor när jag jobbade som reseledare ute i Europa och skulle ringa till hotellet innan ankomst.
      Skön söndag!

  16. Geddfish skriver:

    Telefonins historia är lång och jag har varit med om det mesta. Från mina föräldrars tidiga inskaffande av telefon med nr 256 (min mamma jobbade i sin ungdom i en telefonväxel och kopplade samtal) till telefonkort och sen mobil.
    En synnerligen värdefull och intressant historiebeskrivning som du dukar upp!
    Lördagskram!

  17. Helena skriver:

    Åh, vad jag längtar tillbaka till tiden när vi hade riktiga postkontor här i Sverige. Inte visste jag att man kan se på postlådorna hos er vilken era de är ifrån, intressant! Trevlig söndag!

    • Lena i Wales skriver:

      Det verkar vara många som känner som du ang postkontor i Sverige.
      Alltid roligt att titta närmare på olika postlådor här, har blivit lite av en mani för mig😊.
      Skön söndag!

  18. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Så stor och vacker Azalea, och fina rhododendron. Äntligen har regnet bytts mot sol och värme hos oss. Jag gillar att man hittar på nya användningsområden för telefonkioskerna. De röda detaljerna med telefonkiosker, postlådor och dubbeldeckare hör liksom till, hoppas de finns kvar föralltid. Vi har flyttat ut postkontoren till affärer, som i princip bara lämnar ut paket , mycket får man göra själv på internet. Nu hoppas jag på en lika varm skön dag i morgon.
    Ha det gott /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Vad skönt att ni fått sol och värme, idag är det samma här.
      Ja, bra att man behåller de saker som blivit symbol för UK och använder dem fortfarande, fast kanske till något annat.
      Sol och värme här idag, hoppas du får detsamma!

  19. farfar hebbe skriver:

    Imponerad av blomprakten hos dig och grannarna..Fint att en del telefonkiosker har fått nya uppgifter,länge sedan jag såg en telefonkiosk här hemma,tror dom är borta sedan länge..Haé Kram.

  20. skogsnuvan skriver:

    Så roligt att läsa och det är något väldigt gediget över postlådor och telefonkiosker. Fina. Här har vi fått ett nytt bolag för några år sedan som heter postnord och är både i Sverige och Danmark. Efter det har allt gått snett med posten. Man får fel post. Man får inte någon post. Det har blivit dyrt och först nu förstår man hur bra vi hade det förut med gamla posten. Nu ska det dras in postlådor så nästa steg är nog att vi får post bara var annan dag och troligen får vi postlådorna 4 km bort. Det är bara skit med det mesta. Vi är inte bäst på allt som en del tror. Nu har jag i alla fall fått min andra spruta så snart kanske man till och med kan krama någon(om det finns någon att krama). Vädret är underbart isen och snö borta och häggen blommar och doftar så gott, Sjön är full med fåglar och göken gal. Allt är precis Lätt att leva.

    • Lena i Wales skriver:

      Har hört talas om och haft erfarenhet av Postnord, inte roligt.
      Här får vi post genom en springa i huset 6 dagar per vecka.
      Grattis till sprutan!
      Så skönt att du äntligen har vår! Gläds med dig!

  21. Therese Bjärstig skriver:

    Älskar de röda telefonkioskerna – så vackra! Och älskar även den blomsterprakt du visar, här slog min enda tulpan ut i går, men nu har även vi värme så snar exploderar grönskan – och jag hann bränn näsan då jag var ute och njöt av en bok i solen! Ha nu en fin söndag och morsdag!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är telefonkioskerna här speciella och fina.
      Oh, vad skönt att ni äntligen har varmt och gott, njut!
      Jag har haft en toppen dag, skriver om det på onsdag.

  22. Här är en till som älskar dom röda relefonkioskerna och brevlådorna. Smart att använda kioskerna till annat vettigt!
    KRAM/Susie

  23. Ditte skriver:

    Det är en ljuvlig tid nu och så fint det blommar hos er. Kaprifol har jag ännu inte sett och inga azaleor heller. Däremot har rhododendron slagit ut här i Stockholmstrakten- Och dte gick nästan över en natt. Så vackert
    Roligt med de bevarade telefonkioskerna. Synd att de inte längre finns kvar hos oss. Ja, kanske på landet men i Stockholm har jag inte sett några fungerande. Däremot finns några gamla på Söder och i Gamla stan men det går inte att ringa .
    Jag tycker både telefonkioskerna och de röda brevlådorna är väldigt charmiga.
    Fint att det också kan finnas annat som kan behövas i akuta situationer i dem-
    Önskar dig en fin kväll och en bra start på veckan.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, här blommar det för fullt och härligt att det startat hos er också.
      De gamla telefonkioskerna i Sverige var så fina har sett en mellan slottet och Stortorget
      i Stockholm och en i Sigtuna och någon mer stans som jag inte minns var.
      Våra telefonkiosker och brevlådor har blivit symbol för Storbritannien.
      Har haft en fin söndag, skriver om det på onsdag!
      Ha det bra!

  24. Vad mycket kul konfetti du bjuder på och samtidigt får jag lära mig massor. Intressant att jämföra mellan Wales och Gotland.
    Azalea och kaprifol är vackra men i en Bossetävling vinner rhododendron stort.
    Bank holiday var helt nytt för mig liksom ”dubbeltut”. Förr kändes det konstigt om någon svarade Hello eller Hej. Nu tänker jag. Som ungkarl tror jag det blev telefonnumret varje gång. Nu tänker jag ännu längre tillbaka. Min mormor var föreståndare för en telefonstation som fanns i deras stora hus. Min mamma jobbade där redan som ung tonåring. Det tjuvlyssnade när min mormor inte var där. Ibland hörde de talas om brott som var på gång. Telefonisterna kunde inte tipsa polisen. Jag minns hur det kunde ”dåna” till när jag var inne i ett samtal i mitt barndomshem. Då visste jag att det var någon som tjuvlyssnade på televerket som det hette då.
    Snygga telefonkiosker vill jag ha kvar. Endast fantasin sätter gränsen vad de ska visa upp 2021. Solveig säger att hon får samtal från Indien då och då. Jag svarar knappt på svenska samtal.

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du gillar inlägget.
      Intressant med dina erfarenheter inom telefonin. Tänk så mycket som ändrats.
      Telefonkioskerna här har blivit en symbol för UK och det vore lite dumt att ta bort en så
      inarbetad reklam för ett land.
      Konstigt att man ringer till Sverige och pratar engelska, alla behärskar inte det språket till
      fullo.
      Ha det bra!

  25. Åh vilket roligt inlägg om telefoner! 🙂 Min mamma hörde till de som gärna skulle vilja ha en telefonkatalog 😉 Hon klagade ofta över att man inte fick de längre. Hon var inte alls hemma på detta med datorer och internet och kunde knappt förstå hur jag så enkelt kunde ge henne ett aktuellt nummer till en väninna som inte hade sitt fasta nummer kvar och hon inte fick tag i henne, samtidigt som vi pratade i telefonen hon och jag 🙂 Hitta.se hade hon nog aldrig hört talas om, min kära lilla mamma 😉 🙂
    Här har knopparna på rhododendronen precis blivit så stora att man kan skönja färgen. Jag har samma som de du visar. Azalea hade vi en liten i vår förra trädgård, den där var verkligen gigantisk!
    Här har vi också kaprifoler på framsidan som slingrar sig på verandan. De har inte slagit ut än, men på västkusten där vi har ganska mycket, blommar de säkert.
    Ha en fin dag!
    /Maria

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du gillar inlägget.
      Inte alltid lätt för de äldre i internettider. Utan hjälp från den yngre generationen är det inte
      lätt, även för mig.
      Vi ligger fortfarande lite för er med våren/sommaren, men snart är ni ikapp.
      Kaprifol, Bohusläns landskapsblomma, så vacker.
      Ha det bra!

  26. Ama de casa skriver:

    Vilken härlig blomsterprakt! Sen är dom engelska telefonkioskerna väldigt fina också.

    Ha en härlig inledning på den första sommarmånaden! Här både regnar och åskar det just nu…

  27. Karin skriver:

    Wow! Wow för alla fina blommor och för fiffig användning av telefonkioskerna och wow för de gamla fina brevlådorna!

  28. Ann-Louise Paulsson skriver:

    Åh vilka fina rhododendron du har, det är en av mina favoritblommor! Kul också att se alla telefonkiosker och brevlådor.

  29. snicksnack71 skriver:

    Älskar blåregn, de är så vackra. Har inget i trädgården än men brukar fascineras av ett på vägen till stugan. Ni har så fina trädgårdar i England.
    Hörlig dag och vad mysigt att kunna gå ut igen, vilken befrielse.
    Igår jublade svenska folket att det får vara öppet på puben till 22:30.
    Jag gillar kaffekarameller men inte kaffe. Msn är nog lite knäpp
    Kram Kajsa
    http://www.bland-kastruller-och-vinglas.se

    • Lena i Wales skriver:

      Jag älskar också blåregn.
      Vi har många fina trädgårdar här. Roligt med Open Garden Day så många får tillgång till dem.
      Ja, vi har fått en viss frihet nu, skönt.
      Roligt att du är så lika mig vad gäller kaffe, dricker det inte, men gillar kaffekarameller.
      Kram!

  30. Anni skriver:

    Telefonkioskerna och de runda brevlådorna är starka varumärken för UK, liksom polishattar och Londons taxibilar. Ser man någon av dessa fyra vet man direkt vilket land det handlar om.
    Och som du fått veta ringer ”Windows” till oss i Sverige för att på bruten engelska förklara att det är ”Something wrong with your computor”. Min salig svärmor blev uppringd på sin fasta telefon som verkligen var fast för den satt fast i väggen, och undrade vad hon skulle göra för datorn stod ju i ett helt annat rum. Efter en halvtimme gav bluffringaren upp 😀 Själv brukade jag svara att vi har sju datorer, vilken menades? Sedan lade jag på.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, dessa är verkligen symboler för UK och finns i alla souveniraffärer.
      Så hemskt med dessa bedragare och just att de spetsar in sig på äldre, gör dt ännu värre.

Lämna en kommentar