WALES – ROCKFIELD PARK, OPEN GARDEN DAY

Onsdag igen och bloggdags. Idag om en Open Garden Day med massor av foton från en trädgård, men först lite annat…

…i fredags var det fint väder och vi bestämde oss för att besöka var local pub för första gången sedan lockdown hävdes. Vädret var fint så vi kunde sitta ute. Jag såg fram emot att möta några av de människor vi genom åren blivit bekanta med på puben, men det var folktomt. Vart har alla tagit vägen? Ingen aning. En vän hade upplevt samma på sin lokal och trodde att det kanske berodde på att folk under lockdown fått nya vanor. Jag vet inte…

…fast glad var jag i alla fall. Så fantastiskt att bara kunna gå till en pub och sitta ute med ett glas vin och en påse chips, chips hör ju till det man måste ha på en pub.

Min väninna tog bilden av mig och den folktomma framsidan av puben.

Rockfield Park, Open Garden Day

I söndags var det Open Garden Day på Rockfield Park. Jag har aldrig varit där förut och var nyfiken.

Om ni känner igen att jag skrivit om Rockfield tidigare, så stämmer det, Rockfield village och Rockfield Studio.

Jag kom fram till Bridge Cottage som ligger alldeles längs den smala vägen och kolla in entrén, nästan i vägbanan…

…att huset heter Bridge Cottage förstår man när man ser det från sidan, för där finns bron.

Jag har sett både huset och bron tidigare, men grinden har alltid varit stängd, så jag visst inte vad som fanns bakom…

…mer än en bro och ett hus, som visade sig vara just ett grindhus…

…utsikt från bron norrut och…

…söderut…

…jag fortsatte köra upp längs en vacker allé och underbar utsikt över de walesiska kullarna…

…med får betande och vilande i fält alldeles vid vägen…

…så kom jag fram till denna herrgårdsbyggnad…

…med denna vackra stor gräsmatta vid sidan av huset. Och vilken utsikt man har!…

…ja, så var det ju Open Garden Day och en hel del folk, utomhus.

Här försäljs plantor och te, kaffe och hembakade kakor. Ja, inte kunde jag stå emot detta. Det blev en kopp te och en coffee and walnut cake. Älskar denna typ av kaka, en mjuk kaka, uppbyggd som en tårta i två delar, med kräm mellan lagren och på toppen, dock ingen grädde. Ganska konstigt att jag gillar denna kaka så mycket, eftersom jag inte dricker kaffe för att jag inte tycker om det, men som ”krydda” gillar jag det, Javisst, det är lite knäppt.

Det kostade £5 (ca 60 SEK) i entré och hela summan gick till två olika ändamål, hälften till National Garden Scheme charities (välgörenhet, främst till Mcmillan som hjälper människor med cancer) och den andra halvan till upprustning av byn Rockfield. På så sätt var det också många från byn som hjälpte till under dagen med parkering, servering o s v …

…i hörnet av gräsmattan, nära stora huset, finns det som kallas Carp Garden, Karpträdgården, förklaringen till namnet kommer nedan…

…som en fontän i mitten har man denna gamla tank gjord i järn. Denna hittade man i ett skjul, men de har ingen aning vad den tidigare använts till. Så vacker i sin enkelhet…

…så kom svaret till varför denna del av trädgården heter som den gör, en liten damm med karp, ca 5 stycken. Den största är 15 år gammal…

…på baksidan av huset finns denna vackra gamla mur, full med blåregn, så vackert…

…det blev lite många bilder av blåregn, men kunde inte sålla tillräckligt, för jag tycker de är så vackra…

…mellan Carp garden och gullregnsmuren finns detta vackra gamla uthus…

…så vidare till sidan av huset, där det finns en liten välskött trädgård omgärdad av häckar på tre sidor och med en damm i mitten. Innan man anlade denna trädgård var här en tennisbana.

Ägarna av egendomen idag kom hit för 26 år sedan och då var både huset och trädgården i väldigt dåligt skick. Det man började med att göra i trädgården var att köpa en åkgräsklippare, en motorsåg och en trimmer och röjningsarbetet började. Så småningom kunde man börja anläggningen av trädgården…

…trädgården ur olika vinklar.

Fortsättning från denna trädgård kommer på lördag eller onsdag!

Sköt om er!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

71 kommentarer till WALES – ROCKFIELD PARK, OPEN GARDEN DAY

  1. Blomsterbönan skriver:

    Vad härligt! Måste kännas riktigt gött att gå runt där efter lockdown och elände!

    Ett inlägg i min smak, stenmurar, gamla fina hus, blommor och blader.

    Kan nog vara så att ett nytt normalt infunnit sig meeeen jag tror snart folk vågar sig tillbaka till solskenet utanför puben, vem kan låta bli!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det känns skönt med lite frihet, men också konstigt att vara bland andra människor.
      Roligt att du gillar inlägget, det var en så fin trädgård.
      Jag hoppas pubvanan kommer tillbaka!

  2. farfar hebbe skriver:

    Oj,Vilket ställe du besökte,vilket jobb dom gjort som skapat denna vackra trädgård,jag har nog aldrig sett vackrare växt än denna blåregn,otoligt vacker…Jag har Klarblå himmel +12,1 på skuggsidan.Inget av vikt händer idag,så vitt jag vet nu..Haé Kram.

  3. Engelsmännen verkar vara duktiga på att restaurera gamla trädgårdar, har fått besöka många fina engelska trädgårdar, några av de finaste i Wales. Igår åt jag fin fisklunch med sonen på den lokala puben i Tuve, väldigt lik engelsk, alla känner alla, blandat med gamla tanter med rollator och unga män, trivsamt.

  4. Helena skriver:

    Vilken fantastisk trädgård och ett imponerande blåregn! Det tar nog lite tid innan folk tar tillbaka sina vanor. Vi vågade oss på en lunch på Ikea häromdagen. Där var det också ganska folktomt och man fick bara sitta en vid varje bord. Lite snopet var det att sitta och titta på varandra på håll och inte kunna samtala. Ha det bra!

  5. vilken härlig bild på dig vid puben! Ja, alla andra bilder är också så inspirerande och trevliga!
    Kanske har folk fått andra vanor under pandemi och lockdown, men säkert kommer det bli lite mer som innan i takt med att tiden går, och pubarna kommer fyllas som förr 🙂 Så mysigt att ha sin lokala pub!
    Ha det fint!
    /Maria

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Maria!
      Det var trevligt med ett pubbesök utomhus, även om det var folktomt.
      Hoppas verkligen de kommer tillbaka till puben, känslan av en local är speciell.
      Ha det bra!

  6. Marit skriver:

    Det var et flott sted dere besøkte, og en nydelig hage. Det er bedre med hage enn tennisbane 🙂
    Ha det godt.

  7. Märtha skriver:

    Den där blåregnsmuren… Ack, om blåregn kunde lyckas här! Har försökt två gånger, men vintern… En tank som fontän och en fd trist tennisbana som trädgård, känns rätt och bra! De nya husägarna började med bästa möjliga taktik! Idag blir det här nästan för varmt för Runda Rabattkryparen… Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, denna mur med blåregn var så vacker. Älskar blåregn.
      Den passar nog inte i norra Europa, tyvärr. Fel klimat för just den växten.
      De har varit innovativa när de skapat sin trädgård.
      Sol och värme här igår och verkar bli samma idag.
      Ha det bra!

  8. walkaboutsweden skriver:

    Njutning på hög nivå.
    Tack Lena.

  9. Violen skriver:

    Tack för en stunds njutning med besök i denna fantastiska trädgård! Vilket jobb att hålla den i stånd.
    Skönt att kunna gå på pub igen men det ser lite ensamt ut! Det dröjer nog inte så länge innan fler blir sugna på pubbesök med lite mysig grannsamvaro.
    Ha det gott! I eftermiddag går vi till hamnen och fikar och kollar om det är fler än vi som är ute på vift.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag blir glad av din kommentar!
      Ja, det ligger mycket jobb bakom denna trädgård.
      Hoppas verkligen de alla kommer tillbaka till puben, så konstigt.
      Njut av en fin eftermiddag!

  10. Madames huskeblog skriver:

    Det er så godt, at der igen er mulighed for at gå på pub.
    Dine billeder af det walisiske landskab er fantastisk smukke. 
    Jeg holder så meget af oplevelser som Open Garden Day – det er inspirerende at se andres haver. Dejlige billeder og blåregnen er utrolig smuk.
    Hilsner fra et solrigt Nordsjælland

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är trevligt att kunna komma ut och speciellt komma till puben.
      Landskapet i Wales är fantastiskt vackert.
      Så fin trädgård jag besökte, en njutning.
      Hälsningar från ett soligt Wales!

  11. Marika skriver:

    Hej Lena!
    En härlig trädgård med mycket fint. Blåregnet är helt fantastiskt. Vackra rabatter och fina formklippta buskar. Vad skönt att kunna röra sig ute igen.
    Ha det gott /Marika

  12. skåningen skriver:

    Blåregnet var mycket vackert1
    SV…Idag är det inget sommarväder!
    Kram!

  13. Underbar trädgård – med massor av Blåregn, en av mina favoritväxter! Så tack för bilderna!! 🙂 Tyvärr funkade det inte att ha blåregn här, men jag försökte på två ställen innan jag gav upp. Dom vill ha alldeles för mycket vatten, så här i vår ”öken” gick det inte och jag som satt dom där vindruvorna nu växer (inbyggda i växthuset) kunde inte vattna dom tillräckligt. Vindruvsstockarna däremot, dom får så enormt långa rötter att dom grejar att växa i växthuset utan att jag vattnar dom. Skulle behövt en hög fristående mur i trädgården att sätta dom mot, då hade det säkert gått!!
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, en jättefin trädgård. Jag älskar också blåregn.
      Jag har förstått av andra också att de inte funkar i Sverige.
      Vindruvor behöver inte vattnas p g a sina djupa rötter, så säjer man i alla fall i
      Tyskland och de gör gott vin.
      Kram!

  14. znogge skriver:

    Det var lite oväntat att det var så folktomt på puben men något säger mig att människor kommer att återgå till sina vanor igen. Pubtraditionen är ju djupt rotad hos er.
    Vilka fantastiska bilder och vilken vacker miljö! Blåregn är så otroligt fint med sin rika blomning!

    God onsdag till dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag hoppas verkligen att de återkommer till puben, den har en viss local känsla som är trevlig.
      Det var en så fin trädgård och vädret var också bra, så en toppendag.
      Trevlig fortsatt onsdag!

  15. åsa skriver:

    Vackra bilder 😍 det där blåregnet som jag tycker såg lika ut… helt underbart 😍
    En trevlig utflykt 😀
    🤗

  16. Eva skriver:

    Det där blåregnet är så tjusigt. Man ser det inte så ofta här i Sverige tycker jag. Otroligt vilket arbete som är nedlagt på den trädgården. Skall bli intressant att se fler bilder från den.
    Den engelska pubkulturen avundas jag dig att få delta i, men kanske med lite fler besökare. Men det blir det säkert. Folk är lite ovana vid friheten ännu kanske.
    Må så gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Blåregn är så vackert.
      Flera har försökt och har sagt att det inte växer bra i Sverige.
      Fler bilder kommer senare.
      Jag hoppas verkligen de ”gamla” pubbesökarna kommer tillbaka.
      Ha det gott!

  17. Thalassa skriver:

    Det var ju ingen vanlig dussinträdgård, det där … Paradisiskt! Underbart att få gå omkring där – tack för härliga bilder! Ser fram emot fortsättningen.
    Ha det gott!

  18. farfar hebbe skriver:

    Dagens klurighet,du måste tänka ca 40 år bakåt i tiden,då är jag nästan stupsäker på att du kände till dom,så på´t igen..Haé Kram.

  19. Geddfish skriver:

    Vilka härliga blomsterbilder du visar! Precis som jag, så är det ibland svårt att välja, och då tar man allihopa 😀
    Trist med tomma pubar, men så är ju läget. Vad mysig du såg ut där med ditt glas vitt vin och chips 😉 Här har det börjat öppna upp också, men vete tusan, jag är lite skraj, trots två sprutor.
    Jag är glad för vackert väder nu så jag är mycket ute. Äntligen.
    Solig kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Så fin blomstring! Bra att det är fler än jag som inte kan välja mellan Aftonbladet och
      Expressen som i Hasse och Tages sketch (tror det var de som hade den sketchen).
      Det var en upplevelse att gå till puben, även om det inte alls var som jag tänkt mig. Jag vill
      fortfarande inte var inomhus, men utomhus börjar sakta kännas bättre.
      Kramar!

  20. Ingrid skriver:

    Nog är det lite så att vi har fått andra sociala vanor. Folk drar sig nog fortfarande för att träffa andra och håller sig på sin kant.
    Så fantastiskt fina bilder från Rockfield Park och Open Garden Day. Vilket blåregn!!
    Ha en fin fortsättning på dagen!
    Kram, Ingrid

  21. Veiken skriver:

    Jag tror faktiskt att många har skaffat sig nya vanor på gott och ont. Framtiden får utvisa vilka vanor som blir kvar!
    Det är verkligen mysigt med Open Garden days med olika aktiviteter. Vackert så det förslår är det dessutom!

  22. Wow! I den trädgården hade jag kunnat stanna länge. Först av vyerna. Sedan av det underbara blåregnet. Om jag inte blivit utslängd för att jag provade en golfklubba på den fina greenen. 🙂
    Jag gillar skarpt allén dit. Men hur gör man om det blir möte? Håller tungan rätt i mun?

    Jag tror pubtraditionen sitter så djupt så den kommer tillbaka igen.

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en upplevelse att komma dit.
      Jag älskar blåregn!
      Allén är så fin och leder enbart till detta hus, så vanligtvis möter de som bor där ingen.
      På vägen dit undrade jag hur det skulle gå om jag mötte någon, men det visad sig att
      man åkte ut en annan väg, så problemet löst.
      Hoppas verkligen de kommer tillbaka till puben!

  23. Ditte skriver:

    Lite trist att komma till puben och så var det tämligen folktomt- Men det kanske snart ändrar sig- Mer fart och fler människor var det ju på Rockfield Park- Vilken trevligt arrangemang- Här had ejag kunnat strosa runt länge och jag kan tänka mig att du gjorde det- Massor av inspiration förstås.
    Stort tack för besöket och alla fantastiska bilder-
    Se fram emot fortsättningen-
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det var en liten besvikelse, men man får göra det bästa av situationen och vi roade oss
      själva.
      Open Garden Day var så lyckat och fint. Jag var så nöjd med dagen och roligt att du också
      gillar inlägget.
      Ha det bra!

  24. Monica skriver:

    Älskar blåregn också, det är något speciellt med de skyarna av blommor. Öppna trädgårdar är också väldigt trevligt och med fikat☕🫖🍮
    Roligt med pub-besök också, folk kanske avvaktar mer än man tror och tar det försiktigt. Är säkrt bra.

    Ha det fortsatt fint i allt det vackra och med lite frihet igen.

    • Lena i Wales skriver:

      Blåregn är fantastiskt vackert.
      Gillar konceptet av Open Gardens och att man drar in pengar till välgörenhet gör det ännu bättre.
      Det var trevligt att komma till puben, fast konstigt att det var folktomt.
      Ha det bra!

  25. Karin skriver:

    Wow, dessa trädgårdar!

    Men vad märkligt att folk inte passar på att gå på puben nu när dom får! Här hade vi ju ”kosläpp” (som några kallar det) igår, då det blev tillåtet att … äsch, jag är lite osäker på vad som är tillåtet, men den 1 juni var i alla fall en dag då glada människor intervjuades i alla nyhetskanaler om hur underbart det var att kunna dricka öl till klockan halv elva på kvällen.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, vi har många fina trädgårdar här och denna var en av dessa.
      Jag tyckte också det var underligt. Nu var ju detta bara en pub av många, så jag vet inte
      exakt hur det är på andra.

  26. motionochfritid skriver:

    Så härligt att få börja röra på sig igen med människor. Här är gränsen 50 personer nu. Tror som du säger, delvis har man hittat nya saker, men du ser nöjd ut på fotot. Vilken trädgård och mäktigt med blåregn.
    Må gott!

  27. Konstigt att det inte var några på puben!? 😦 Trots att jag varken dricker öl eller sprit – men jag dricker vin – så älskar jag traditionen att man träffas på puben och tar ett glas och snackar lite och sen går var och en hem till sig. Det sociala livet blir så mycket enklare… 🙂
    Vi hade innan pandemin ofta folk som tittade in apropå, men min gubbe var lite petig med städningen – fast han gör grovjobbet själv så jag klagar inte! 🙂 🙂 – men nu är det aldrig en kotte som hör av sig annat än på telefonen. Så nu börjar det bli runt i hörnorna….. 😦 😦
    Glad att läsa att det finns fler som gillar att gör annat i trädgården än att gräva. Det har jag slutat med. Skyller på ryggen! Men att dekorerar med blommor och annat som att flytta omkring tunga krukor – det är det inga problem att göra. *fniss*
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Jag gillar också att gå till puben, speciellt vår local. Det var roligt att gå dit igen, men så
      konstigt att det var så folktomt.
      Jag bryr mig inte om någon städning, men samma här, folk dyker inte bara upp längre, även
      om det är tillåtet och jag dyker inte heller upp längre.
      Vi verkar har samma tankar ang trädgård, bra!
      Kram!

  28. mamma C skriver:

    Så härligt att besöka pub igen och att känna att det börjar återgå till det normala sakta men säkert.
    Otroligt vacker trädgård som du besökte. Vilket jobb de lagt ner i den för att få den så vacker.
    Carin

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, puben betyder mycket, bara tråkigt att det var folktomt, så konstigt.
      De har lagt ner så otroligt mycket jobb, från vildvuxet till en vacker trädgård, det är mycket
      jobb det!
      Ha det skönt!

  29. jossustravelpics skriver:

    Wow vilken trädgård. Muren med blåregn hade jag suttit vid hela tiden om det var jag som bodde där.

  30. TravelAnna skriver:

    Åh, vad härligt att du kunde gå på puben igen. Tråkigt att det var folktomt men kanske är det en kombination av nya vanor och att en del kanske fortfarande är väldigt försiktiga/oroliga.

    Wow, vilken trädgård du besökte! Vilket jobb ägarna gjort. Trevligt koncept med denna Open Garden Day. Roligt att få följa med dig via ord och bild.

    Passar på att önska en riktigt fin helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, härligt att komma till vår local, även om det var folktomt.
      Jag gillar denna idé av Open Garden Day och ge pengar till välgörenhet. Öppna trädgårdar
      finns i Sverige också, men inget bidragande till välgörenhet som t ex cancer. Det tycker jag
      är synd.
      Trevlig fredag!

  31. Ama de casa skriver:

    Vackra bilder!
    Vi upplevde också att det var rätt trögstartat på barerna när dom fick tillåtelse att öppna igen. Tror att det kan ha berott på brist på turister på grund av alla restriktioner.

    Ha en fin start på helgen 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      En så fin trädgård.
      Turismen betyder ju mycket där ni bor, så det gör säkert stor skillnad. Min local har inte
      mycket turism. Hoppas det kommer fler nästa gång vi går dit, kanske redan ikväll.
      Skön fredag!

  32. Biggeros skriver:

    Jag hade verkligen gillat dessa Garden open day=) Bra att det går till ett bra ändamål. Otroligt folktomt på din lokalpub men så härligt att få komma ut bland civilisationen. Man kanbaldrig få för mycket av blåregn.
    Trevlig helg!
    Kram ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så bra med dessa dagar, man får se en fin trädgård och ger pengar till välgörande
      ändamål, bra kombo.
      Det var roligt att komma dit, även om det var folktomt. På väg till puben nu, om det blir
      samma pub avgörs av trafiken.
      Älskar blåregn!
      Kram!

  33. iamittilivet skriver:

    Vilket antiklimax att äntligen kunna gå ut och så är det folktomt!
    Så grönskande och vårligt ni har det!

  34. Pingback: WALES – MER FRÅN OPEN GARDEN DAY i ROCKFIELD PARK | Lena i Wales och Spanien

  35. Anni skriver:

    Åh, så roligt att du visar så många fina bilder från den trädgården. Så inspirerande! Järnkärlet är superläckert, vilken skatt att hitta ett sådant! Blåregnet, ja vad ska man säga? Helt underbart, såklart!
    Konstigt med den tomma puben, ser det annorlunda ut nu?
    Jag gillar inte heller kaffe, men kan uppskatta moccasmak på smörkräm och en del choklad. Gissar att det inte blir lika intensiv kaffesmak då?

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en så fin dag och så mycket att se i denna trädgård. Härligt!
      Älskar blåregn!
      Såg helt annorlunda ut redan nästa gång vi var där.
      Jag dricker heller inte kaffe, men gillar mockachoklad. mockakarameller och mockaglass Lite konstigt, fast roligt att du tänker samma.

Lämna en kommentar