SPANIEN – HUR DET ÄR ATT RESA HIT, VÄDER och BLOMMOR

Ja, som ni kanske redan märkt är jag nu i Spanien. Hur länge? Ja, vem vet i dessa Covid-tider. Min plan är att försöka komma till Sverige i mitten av augusti, att äntligen få träffa familjen efter 1 år och 8 månader. Stanna i Sverige minst en månad. Behöver var tillbaka i Spanien i början av oktober då en del jobb väntar. Men som som sagt, vem vet i dessa tider.

Min plan just nu är att skriva om Wales på onsdagar och Spanien på lördagar, vilket jag tidigare också gjort. Hur det sedan blir med detta får framtiden utvisa. Det börjar dock inte så bra eftersom det handlar om Spanien idag, men jag vet att många undrar hur det är att ta hit.

Men först lite blommor. Jag börjar med en massa bougainvillea…

…och fortsätter med lite oleander…

…det finns många vackra blommor nu.

Hur var det att flyga hit?

Första var det under stort övervägande som jag bestämde mig för att åka till Spanien. Jag har sedan över en månad haft mina båda sprutor och jag har ett hem här, vilket innebär att jag inte behöver beblanda mig med folk allt för mycket och skulle det bli en ytterligare kris har jag i alla fall en bostad här.

Att behöva flyga var ett stort frågetecken för mig. Jag har ju nästan inte varit bland folk på över ett år, så det kändes ganska jobbigt. Från UK till Spanien behövdes vaccinationsintyg och att man fyllde i en slags hälsodeklaration för att komma in i Spanien innan avresan.

På flygplatsen i Birmingham var det totalkaos. Jag klarade mig ganska bra, men det var flera som hade problem med intyg o s v. Jag hade allt på papper, inte i telefonen, så det gjorde det enklare. De flesta höll distans i incheckningskön, men vid säkerhetskontrollen var det helkaos, folk överallt, tätt inpå varandra, riktigt skrämmande. Att gå på planet, som bara var till ca 1/4 del fyllt var också okej. Jag hade en hel rad med tre säten för mig själv.

När vi landade i Málaga föstes alla på en liten buss, tätt packade och bussen körde och körde, stannade, körde igen, stannade och körde igen. De visst tydligen inte vart de skulle, så vi var som packade sillar i denna lilla buss under en halv timma, visserligen med ansiktsmasker på, men ingen behaglig upplevelse. När vi väl kom fram till rätt gate var allt okej igen och bagaget var redan framme när vi äntligen kom dit. Pass- och hälsokontrollen gick också snabbt.

Ingen karantän i Spanien när man kommer från UK. Däremot kräver de brittiska myndigheterna att man sitter i karantän i 10 dagar när man återvänder till UK från Spanien. Detta samt att man har nya strängare regler för hur länge man får vistas inom EU efter Brexit, gör att det inte är så många britter här just nu. Alltså ganska lugnt och skönt, men inte så bra för den spanska ekonomin, men å andra sidan finns det så många människor från andra länder som vill komma hit, så nu gäller det att spendera och få spanska ekonomin på fötter igen! Tyvärr är jag lite dålig på detta, gillar inte att shoppa, men måste ju äta och dricka i alla fall. Att britterna tror att hela världen går under om inte de kommer, det är deras problem! Jag har tock och lov svenskt EU-pass!

Här känns det inte mycket av Covid. Redan i lördags upphörde regeln att använda mask utomhus, förutom när man är i stora folksamlingar. Däremot behöver den användas inomhus. Jag har inte så ont av att bära munskydd, men känns lite onödigt när man promenerar där det inte finns en människa.

Vädret? Ja, klarblå himmel och ca 28 grader i skuggan, ungefär som i vissa delar av Sverige. Lite för varmt, men också ganska skönt. Tur att vi har en pool!

Midsommarfirande?

Ja, lite midsommarfirarande blev det. Ett glas vitt vin på terrassen och…

…sedan sill, potatis, ägg och youhurtsås. Var så sugen på stora goda räkor med skal, så det blev det också. Dock ingen midsommarstång eller någon dans, men bra i alla fall.

Besök på ett Viveros – handelstädgård

Att komma till en spansk handelsträdgård stod högt på min önskelista…

…bara vandra runt där och njuta av all växtlighet.

Vad kom jag hem med?

En blomma för krukan på väggen och…

…en blomma för bordet, samt basilika. Den lilla buketten är några små blommor från trädgården. Medvetet gick jag till fots till handelsträdgården, då kan man inte förköpa sig!

Ha det bra tills vi ses på lördag!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

56 kommentarer till SPANIEN – HUR DET ÄR ATT RESA HIT, VÄDER och BLOMMOR

  1. Helena skriver:

    Åh, blommande bougainvillea och oleander, så ljuvligt! Låter inte så roligt att resa än. Vi håller oss nog hemma ett tag till. I nya Zeeland måste man betala hotellkarantän i 10 dagar när man kommer hem. Är det så i Wales också?

    • Lena i Wales skriver:

      Resan var jobbig. Skulle inte gjort den för bara några dagar någonstans.
      Man har en indelning i tre olika lägen, red, amber and green. Om man kommer från ett land
      som är rött måste man vara i karantän i ett hotell, dyrt. Amber, karantän hemma och grön
      ingen karantän.

  2. Tack för din reseskildring. Låter som att det flöt på ganska bra med resan från Wales till Spanien. Och livets krydda – vackra blommor!

    Må gott!
    Christina

  3. Madame skriver:

    Det bliver dejligt for dig at komme til Sverige igen! Vi skal besøge familien ved Kullen i morgen for første gang siden oktober. Jeg glæder mig som et lille barn.
    Hvor er det smukke billeder.
    Ha’ det godt!

  4. Din idé med att gå till handelsträdgården kan jag tyvärr inte ta över. Vår ”närmaste” ligger flera mil härifrån, men det finns ett annat trick; Ta med sin gubbe! 😦
    Vi var till vår leverantör av tomater igår. Dom odlar i jord – inte i odlingssubstrat – och har världens godaste. Mycket nära det stället ligger Jonas i När som är min sommarblomsleverantör. Har haft ett par penséer på väggen vid ingången och dom såg naturligtvis hemska ut nu efter midsommar. Så jag köpte ett par ljusblå blomstersalvia och det blev väldans snyggt. Hade velat köpa fler ”roliga” blommor, men som sagt – min gubbe var med och höll ett öga på mig! *fniss*
    KRAM/Susie

  5. Lotten skriver:

    Oh, älskar bougainvillea, och den tacksamma oleandern som har så lång blomsäsong – fina bilder! Din resa lät urjobbig, jag tror jag hade velat kliva ur kön eller av bussen när det blev så trångt. Men som jag sagt tidigare, dessa månader har gjort en litet folkskygg. Skönt att det var glesare på planet.
    Förstår att du längtar till augusti och din Sverigeresa! Det är väl ungefär då vi hoppas kunna bila till Frankrike…
    Anonyma Lotten
    franskafikon.blogspot.com

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är bougainvillea vacker, men svår att stava till😉. Det finns massor här nu.
      Det var en jobbig resa, men skönt att vara här nu.
      Visst har denna tid inverkat mycket på oss.
      Ja, längtar så till Sverige, hoppas det kan bli av.
      Ha det skönt!

  6. mamma C skriver:

    Din resa gick rätt smidigt ändå. Men man undrar hur de tänker när de packar ihop hur många som helst på en liten buss.
    Här är det gubben som handlar blommor och vi tar alltid bilen när vi ska till en handelsträdgård då 😉.
    Ha en fin dag.
    Carin

    • Lena i Wales skriver:

      Jag känner som om covid inte riktigt existerar här på samma sätt som i UK, så konstigt.
      Nu håller jag mig undan från folksamlingar i alla fall.
      Lätt att förköpa sig på våra viveros.
      Ha det bra!

  7. Geddfish skriver:

    Ja, nu kan du njuta av både fina blommor och massa goda frukter. De smakar bäst på plats.
    Jobbig resa, men kunde vart värre kanske. Skönt slippa munskydden i stort.
    Svensk sommar, ja nu är det svalare och mer mulet igen men det går upp och ner.
    Kramar från Lidköping!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, frukten smakar annorlunda här, på ett positivt sätt.
      Så får jag äta mina efterlängtade råkor också.
      Det var jobbigt, men gick bra till slut, nu är jag här.
      Skönt att det varken är för varmt eller för mycket regn, lagom är bäst😊.
      Kramar från Marbella!

  8. Ingrid skriver:

    Bouganvillea det är verkligen en medelhavsväxt framför alla andra. Helt underbart!
    Så intressant att läsa om dina erfarenheter från resan till Spanien och hur det är att leva där nu. Jag har dock avbokat min resa. Det kändes inte lockande alls med tanke på att bök runt det här med restriktioner hit och restriktioner dit och dessutom mår jag ju inte helt bra.
    Här på ön är det nu massor av turister. Jag hörde på radion i morse att man räknar med att det varit ca 75000 den här helgen, så nu är det full fart överallt.
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Bouganvillea är så vacker och det finns gott om dem här nu.
      Det var bökigt, men nu är det gjort. Jag skulle inte tycka att det var värt det för en vecka,
      men för längre tid är det värt det.
      Oj, oj, så mycket turister. Hoppas det går bra!
      Kramar!

  9. Anita skriver:

    Ljuvliga bilder Lena! Och lite svenskspansk midsommarfirande fick du också med en ljuvlig utsikt. Förstår att du njöt av promenaden i plantskolan. Däremot avundas jag dig inte värmen, jag har börjat få svårare och svårare för värme och håller mig mest inomhus på somrarna när det är för varmt. Förstår att du längtar efter att besöka Sverige och din familj igen. Tänk att det är 1 år och 8 månader sedan du träffade dom senast.
    Ha det nu så bra och njut av färsk frukt, vackra blommor och långa promenader på stranden!

    Kramar till dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Lite midsommarmat blev det i alla fall, så gott var det!
      Älskar att ströva kring på handelsträdgården här, vill köpa allt😊.
      Det är lättare att leva i värmen här. än i Sverige. Tempot och vanorna här stämmer bättre in
      med klimatet. Dessutom har vi pool och AC, vilket hjälper. Håller mig i skuggan hela dagen
      promenerar på morgonen.
      Längtar så efter familjen, hoppas kunna komma till Sverige senare i sommar.
      Kramar!

  10. skåningen skriver:

    Oleander har jag inte sett förut.
    Ja vi har det varmt i Sverige.35+
    Ha en bra dag!
    Kram!

  11. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Känns skönt att det börjar bli lite öppet, så man kan röra sig. I morgon får jag min andra spruta, då blir det litet säkrare att resa, men det får bli inom landet. Saknar Finland, men vet inte riktigt vad det är för regler, får resa dit men om jag måste sitta i karantän är det inget kul. Det får bli västkusten i stället. Så vackert du har det omkring dig med färgsprakande blommor.
    Ha det så gott /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, mycket har öppnats upp, hoppas allt går bra.
      Så många olika regler i olika länder och allt ändras så snabbt.
      Så vackert med blomstringen här nu, ännu inte bränt alls.
      Ha det bra!

  12. dans har det varit ont om 💃🕺🏼 jag har aldrig varit i Spanien, inte på någon solsemester, brittisk regn passar mig bättre 😀 Ha det bra!

  13. Anette skriver:

    Åh,vad roligt att du kunnat komma iväg. Det är rätt trist att inte kunna vistas på de platser man älskar. Även här i Italien har munskyddstvånget utomhus upphört.
    Som du skriver kan man göra inte planera så mycket, vi får helt enkelt ta det som det kommer. Hoppas din vistelse blir bra och att du får det riktigt skönt.

  14. Ditte skriver:

    Skönt med ett svenskt pass och det underlättar ju mycket i många sammanhang. Fint att du kunde komma hit och väl på plats har vi tyckt att det fungerade fint. Vår resa hit var dock mycket ”säkrare” på Arlanda än vad din var I Brighton och ingen buss här i Alicante. De flesta plan här kommer till gaten så man är redan inne i terminalen när man går av.
    Nej, man vet ju inte hur saker och ting blir. Jag har en del resejobb hemma . Några vet jag blir av och några är osäkra. Mest osäkert är det med resorna utomlands. Tiden får utvisa.
    Skönt med lite midsommarkänsla och jag förstår att du även uppskattade räkorna-
    Ha det gott.

  15. Märtha skriver:

    De där boug (avstår från resten…) tar ju luften ur en! Då gillar jag oleander mera. När jag besökte Azorerna avundades jag hortensiorna som växte som videbuskar här, och följande år var jag i Kroatien, BosnienHerzegovina, Montenegro och oelander fanns i massor. Likaså i Sydafrika. Blommande buskar och träd kan jag inte få nog av. Nu får jag nöja mig med våra egna. Ligustersyrenen är nu i sin bästa blom, linden har börjat. Klätterhortensian är som galen, och de andra sätter igång och kommer att ge oss något att fröjdas åt resten av sommaren. Nä, reser inte nånstans ännu, tidigast i november. +30 i solen just nu. Räcker.

  16. farfar hebbe skriver:

    Jag tror inte det finns något vackrare än blommande bougainvillea.Fantastisk handelsträdgård du har nära ditt Spanska hem..Det går ju bra att fira midsommar utan stång,men sill,potatis,ägghalvor och en nubbe är ju nästan ett måste..Que tenga un lindo día..Haé Kram.

  17. Violen skriver:

    Strongt av dig att resa iväg! Det måste vara jätteskönt att komma iväg och se lite nya vyer! Bara blommorna du visar är värda en liten tur.
    Hoppas du får en fin vistelse i Spanien och att du kommer loss så att du kan träffa din familj i Sverige.
    Ha det gott!

  18. Blomsterbönan skriver:

    Uh!! Nu längtar jag ju ännu mer till Gran Canaria!

    Vilken härlig handelsträdgård! Hur är priserna jämfört med Sverige?

  19. Marit skriver:

    Det må være fantastisk for deg å treffe familien din i Sverige igjen etter så lang tid. Så det gleder du deg nok veldig til. Nydelig bogainvilla og oleander.
    Ha det godt.

  20. Vilka fantastiska blommor och så skönt att den där resan ligger bakom dig nu så att du kan njuta av Spanien. Ha en trevlig vistelse i Spanien! 🙂

  21. Therese Bjärstig skriver:

    Så skönt att du är på plats, men du har en skön och avslappnad attityd och tar det som det kommer, för som du skriver vet man aldrig något i dessa Covid tider, håller dock tummarna att du får återse familjen i Sverige i augusti! Kan tro du saknar dem! Ha en fin helg!

  22. jossustravelpics skriver:

    Behövde man inte ta pcr-test innan inresa? För man kan ju smitta även om man är vaccinerad.
    Vilken fin kruka du har på väggen, älskar både färgerna och mönstret.

    • Lena i Wales skriver:

      Ingen test innan jag åkte från UK till Spanien. Olika från och till olika länder.
      Krukan är typiskt för södra Spanien. Mönstren finns på krukor, muggar m m. Gillar dem.

  23. Ama de casa skriver:

    Skönt att resan gick hyfsat bra trots trängsel på sina håll. Jag har hört det där om att man har bra avstånd i flygen men att dom sen kör en till terminaler som packade sillar i bussarna. Onödigt kan jag tycka! Skaka fram fler bussar eller kör flera varv.

    Välkommen till Spanien igen! 🙂

  24. motionochfritid skriver:

    Resan lät jobbig, men nu är du framme. Säkert värt besväret och roligt att vara i ditt andra hem. Så vackra bougainvillea.
    Ha det bra!

  25. Titti skriver:

    Ja nu är du framme i värmen och solen 🙂 Härligt! Ja det kommer att vara lite krångligt att resa framöver men sakta men säkert kommer vi väl få en vardag igen och att kunna resa, längtar…
    KRAM från Titti

  26. Anni skriver:

    En spansk handelsträdgård har jag aldrig varit på, det skulle onekligen vara intressant. Kul att se ett annorlunda utbud.
    Just nu stiger smittotalen i Sverige igen (från väldigt låg nivå) och det är framför allt unga som tar hem smittan från resor till södra Spanien. Gissar att de roat sig på nattklubbar. Håll dig hemma 😉

    • Lena i Wales skriver:

      Handelsträdgårdarna här känns nästan som botaniska trädgårdar. Definitivt värt ett besök nästa gång du kommer till Spanien.
      Hemskt att smittan ökar. Jag som hoppas kunna komma till Sverige i början av augusti, från Spanien.
      Jag beblandar mig inte mycket med folk, med man måste ju göra det på flyget.
      Nattklubbar var längesedan jag besökte😊.

Lämna en kommentar