SPANIEN – BENAMOHOMA, en vit bergsby i Andalucía

Lördag och dags för ett inlägg från Spanien där jag nu befinner mig…

…vädret har varit som det brukar på Costa del Sol i juli månad, sol och dryga 30 grader i skuggan.

Jag vet att det varit mycket varmt på sin ställen i Sverige också, men det känns annorlunda med värmen här. Allt är förberett här för värme, många har AC, pool, man håller fönstren stängda och dra ner persiennerna dagtid, man är förnuftiga nog att ha siesta och är ute i solen så lite som möjligt, äter middag vid 9-10-tiden då det svalnat lite m m. Jag tror att många i Sverige behåller sina vanliga vanor och rutiner oavsett vädret och det funkar ju inte så bra. Tycker dock synd om alla människor här som behöver jobba utomhus i solen.

Benamahoma

Benamahoma är en av Andalucías vita byar, beläget i provinsen Cádiz. Se karta nedan!

Den har ca 300 invånare och ligger på en höjd av ca 500 m ö h. Högsta punkten i närheten är på drygt 1 000 m ö h. Så det är väldigt bergig runt byn.

Namnet Benamahoma kommer från arabiskan och betyder Muhammeds söner…

…byn är inte på något sätt turistisk. Vi råkade bara passera byn och vill röra lite på oss, så det blev en trevlig liten promenad runt.

Det första vi kom till var en liten tjurfäktningsarena som också används som parkering…

…det framkom inte helt tydligt om den fortfarande används, men ringarna för att binda fast tjuren till finns kvar…

…en liten kyrka finns vackert belägen med de höga bergen i bakgrunden.

Kyrkan heter Iglesia Parroquial de San Antonio de Padua, en liten församlingskyrka tillägnad byns helgon. Till hans ära firas också varje augusti Fiestas de Moros y Cristianos, festerna för morerna och de kristna…

…vi var här i slutet av oktober månad förrförra året och apelsinerna var klara…

…utanför kyrkan står också en liten skulptur av helgonet…

…kyrkan är väldigt liten och ganska sparsmakad…

…men med ett vackert altare, speciellt när solen skiner in…

…vackra vita hus, en del med lite blommor på balkongerna…

…nivåskillnaderna är stora…

…det enda riktigt monumentala av denna utsiktsplats, helt plötsligt något lite pampigt in ibland det annars ganska vanliga husen…

…här och var fanns lite kakeltavlor, här om stadens gastronomi…

…hungriga var vi dock inte, däremot törstiga. Så vi hittade en liten tom bar där man förberedde för lunchen, då det förhoppningsvis kommer lite folk.

Ser lika rörigt och trevligt ut som i många barer här i Spanien…

…några små bord och som alltid TVn på antingen någon tittar eller inte…

…vi satte oss utomhus och beställde in en flaska vatten, 1 liter vatten i en vacker blå glasflaska för 1 Euro, dessutom kunde man använda toan. Flaskan var så fin så den tog jag med mig hem.

En liten by som många andra i Andalucía. Trots det tycker jag om att komma till dessa små ställen, lugnt och fridfullt.

Var ligger Benamahoma?

Trevlig sommarweekend!

Detta inlägg publicerades i Spanien. Bokmärk permalänken.

59 kommentarer till SPANIEN – BENAMOHOMA, en vit bergsby i Andalucía

  1. Märtha skriver:

    Gomorron! Ligger i min utesäng, har vaknat lite för tidigt. Lyssnar på naturens svaga ljud. En lugn by utanför turistströmmarna, verkar det. Vad lever man på i dessa byar? Hur mycket grundnäringar, t.ex odling, djur? Här har ju många täta byar ”sprängts” redan på 1800-talet i och med skiftesregleringar (t.ex Postbacken som jag nu skriver om), senare också på 1950-talet. Åh, så skönt att sova ute….

    • Lena i Wales skriver:

      God förmiddag!
      Låter så skönt med din utesäng, minns den från förraåret.
      Man har bl a ett stort sjukhus, polishögkvarter och vissa kommunalkontor. Dessutom är
      det inte långt till den större staden Newport. Finns några jordbruk runt staden, men mest
      får. Det är för kulligt och bergigt för jordbruk.
      Njut av dagen!

      • Lena i Wales skriver:

        Ha, ha, nu snurrade jag till det rejält och tänkte på förra inlägget.
        Här finns många olivodlingar, apelsinodlingar och en del kastanjeodingar
        och getter, men inte mycket vanligt jordbruk, för bergigt för detta.

  2. Vackra vyer, +30°C i skuggan är inget för mig, har haft en sån vecka i Göteborg 🙂
    Haha, vackra flaskor är inte fel, ha en bra dag.

  3. Vilken underbar vy! Hur hittar du alla dina sevärdheter? Både i Spanien och Wales – helt otroligt! Jo, jag tror också att man är bättre rustade och vana vid värme i Spanien än v i Sverige – stenhus i sig håller väl dessutom ute kylan bättre än trähus. AC på det…
    Däremot så undrar jag om vi ändå inte har börjat bli litet försiktigare med solandet här också. Fler sitter under skuggiga träd och parasoll på badplatsen än tidigare – och det var kanske fler på badplatsen i början av värmeböljan än i slutet (mer ”äntligen” från början…). Men där kan jag vara fel ute – har mest studerat badplatsen där jag bor och som jag passerar då jag joggar min dagstur…

    Ha en fortsatt fin dag!
    //Lena

    • Lena i Wales skriver:

      Min man kör ju motorcykel och han och hans kompisar letar efter bra motorcykelvägar
      och hittar den ena byn efter den andra, de som ligger konstigt till.
      Ja, stor skillnad på hur man är rustad för värmen här mot i Sverige.
      Förnuftigt att inte ligga i solen för mycket.
      Önskar er en fin lördag!

  4. Helena skriver:

    Vilken vacker och klimatanpassad liten by. Man byggde för att ha svalka även när det inte fanns AC. Jag undrar om vi kommer att ändra vårt sätt att bygga efter klimatförändringarna? Ha det så fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Här är byggande anpassat till värmen, som byggande i byarna längs svenska Västkusten är byggda för att stå emot vinden. Gamla, goda förnuftiga tankar som vi lätt glömmer i dagens samhälle, tyvärr.
      Skön lördag!

  5. Marit skriver:

    Ja, alt er nok bedre tilpasset det varme været der enn her. Jeg synes at 30 grader er alt for varmt når det blir det her. Det er flotte kirker de har i Spania.
    God helg!

  6. mamma C skriver:

    Ja nu har vi det varmt här hos oss 😀. Jag är en sådan där typisk svensk som inte vill dra ner och göra huset kolsvart på dagen för att hålla borta värmen. Men den dagen kommer nog någon gång i framtiden.
    Det var en vacker litet ställe som ni hittade när ni var ute och åkte.
    Ha en fin lördag.
    Carin

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har neddraget och mörkt på vissa delar av huset, men öppet från vardagsrummet ut till terrassen.
      Det finns många små byar uppe i bergen här.
      Skön lördag!

  7. Preciosa skriver:

    Hej Lena!
    Otroligt många byar som finns som har det mesta av livets nödtorft. Alltid tyckt det varit det bästa med Spanien att besöka såna. Tyvärr ingen bil så inte ofta alltså.
    Skulle vilja bo i en sån och sitta på torget och prata med gummor och gubbar 😀
    Fin liten by det där! Fin kyrka bl a.
    Kram P ♥♥

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, vi har gott om fina, små byar uppe i bergen, men kan vara svårt att ta sig till utan bil.
      Jag skulle inte vilja bo där, men besöker dem gärna. Tror det är svårt att komma in i
      gemenskapen när man inte är född där. Alla har sin släkt och sina gamla vänner.
      Kramar!

  8. Anita skriver:

    God morgon Lena!
    Jag tror du har helt rätt, vi är inte vana vid värmen här och så tror jag att det finns ytterligare en bidragande orsak och det är att vi har så hög luftfuktighet jämfört med sydligare länder. Vi har börjat fundera på att installera en klimatanläggning för att hålla en jämn temperatur i huset, såg just att grannen en bit bort håller på med det. Det dyker upp vid fler och fler hus nu. Och det där med pool har blivit inne. Överallt byggs det pool. Har sett åtminstone 5 nya pooler i närområdet i år. Vi hittar dock knep för att hålla värmen ute och ”siesta” har vi också för vi håller oss i ”källaren” under dagtid när det är som värst varmt. I nästa vecka spås det att bli 31 grader så då blir det många timmar i källaren, kanske framför någon spännande film på tv 🙂 Att äta vid 9-10-tiden på kvällen är dock inget som min mage skulle klara.
    En fin liten vit by. Vita hus mot blå himmel, så tänker jag mig byarna i sydligare länder. Och kakelkonsten, för jag tycker det är konstverk. Så vackert.
    Nu ska jag återgå till mitt brödbak. Passar på att baka på morgnarna innan det blivit för varmt.

    Kramar och fin helg till dig Lena

    • Lena i Wales skriver:

      Vet inte riktigt vad det är för klimatanläggning. En som gör att det är samma temperatur
      inne hela året, typ en termostat både för kyla och värme?
      Intressant att poolerna blir fler och fler i Sverige, nyhet för mig.
      Att vara i källaren låter som en bra lösning, den är också av cement som husen här och
      dessutom lite under marken.
      Jag gillar alla dessa kakeltavlor som finns lite här och där här. Gillar ju allmänt kakel
      och målat porslin.
      Färskt bröd, låter gott.
      Kramar!

      • Anita skriver:

        Japp … precis så, men man kan välja att använda den bara under sommaren. Tror att det korrekta namnet är luftvärmepump men är inte helt säker. Den ser till att man har samma temperatur inomhus, typ +22 grader. Men det är bara under sommarmånaderna vi har problem så om vi skulle installera en så skulle den bara användas under typ maj, juni, juli, augusti. Vet inte om det är något för oss men man kan ju alltid forska i saken. Det installeras i varje fall i vart och vartannat hus här nu så någon nytta borde den ju göra 🙂
        Det färska brödet var gott … och nu har vi ätit middag med nyskördade jordgubbar och glass som dessert. Mums …
        Snart dags för kvällspromenad …

        Kram igen

      • Lena i Wales skriver:

        Vi har en liknande anläggning här, kall luft in sommartid och varm luft in
        vintertid, samma anläggning för båda.
        Vilka lyxig mat hela dagen. Härligt.
        Söndagskram idag!

  9. Geddfish skriver:

    Fina vyer hos dig i Spanien! Tänkte också på att en spansk bar kan se väldigt spartansk ut. Lade märke till det under pilgrimsvandringen, men då hade jag hunnit bli van 😀
    Tråkväder, men jag har tagit itu med lite våttorkning av golv. Besvärligt för ryggen, så lite i taget.
    Trevlig lördag, kramar!

    • Lena i Wales skriver:

      Finns så många vackra platser här, som du vet.
      Ja, barerna här ser annorlunda ut mot dem i Wales och i Sverige, betydligt rörigare
      också.
      Låter inte bra med ryggont, ta det varligt!
      Lördagskramar!

  10. Madame skriver:

    Sikke nogle dejlige billeder – der er så smukt og stemningsfuldt mange steder i Spanien. De 30 grader er nok ikke så slemt som her, hvor vi gerne har en trykkende og fugtig varme.
    Ha’ en rigtig god weekend

  11. jossustravelpics skriver:

    Vilken mysig by, ja förutom tjurfäktningsarenan som jag hoppas endast används som parkering.
    Tycker det är så fint med vita hus i kombination med färgglada blommor. Och tänk vad fint att ha den kakeltavlan hemma i köket.

  12. Znogge skriver:

    Vilken fin liten by som i besökte. Själv hoppas jag att tjurfäktningsarenan enbart används som parkering numera.
    Söderöver har man anpassat sig till värmen på ett helt annat sätt i vad vi i Sverige gör om det blir riktigt varmt. I och för sig inte så konstigt.

    God lördagskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Tjurfäktning är populärt här i Andalucía, men vet inte om just denna används.
      Verkligen anpassat sig till värmen här, man har inget val och lång tradition av värme.
      Trevlig lördagskväll!

  13. yfronten skriver:

    Jag funkar inte i värme så då måste man kunna bada, men varma kvällar är härligt! Ha det bra!

  14. skåningen skriver:

    Det finns många vackra små byar1
    Jag hoppas att du har haft en bra dag!
    Kram!

  15. Ingrid Käfling skriver:

    Har som väl är värmepumpar som man kan sätta på AC så det blir något så när drägligt inomhus när det är så hett ute. Några grader över 25 är tillräckligt för mig för att jag inte ska gå ut alls under dagen.
    Roligt att se de vackra bilderna från den lilla byn. Jag älskar de vita husen med smidesbalkongerna och blommorna. Väcker glada minnen från långt bak i tiden när jag liftade från London ner till Fuengirola med en amerikansk vän.
    Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Det verkar vara samma typ av anläggning som vi har här, kall luft på sommaren och
      varm luft på vintern.
      Visst är dessa byar speciella.
      Oj, vilken resa. Liftare ser man aldrig numera.
      Ha det skönt!

  16. Karin skriver:

    Härligt att du kan återvända till Spanien igen! Vilken fin liten by ni hittade – en av många pittoreska små byar i de där trakterna, gissar jag.

    Värmen här i Sverige får mig att ställa om till den sorts vanor jag hade när jag bodde i Östafrika i några år. Om jag är i stan (vilket jag helst undviker) söker jag instinktivt upp skuggsidan på gatan. Och när jag är på landet, som nu, blir det inget jordbrukande överhuvudtaget när det är riktigt varmt. Idag är det svalare, så då passade jag på att klippa gräset på morgonen. Men sedan håller jag mig stilla i skuggan. Möjligtvis, möjligtvis kan det bli en simtur, för storlommen hoar och verkar vilja ha sällskap i sjön.

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns många små fina vita byar i bergen runt mig.
      Du har en bra vana av varmare länder och det hjälper, gör det man ska på morgonen
      och sedan finna skugga, bra recept.
      Skönt med en dag av lite mer svalka.

  17. Titti skriver:

    Ja denna värme…men snart har vi höst igen! Men lite regn och några mulna dagar skulle jag verkligen vilja ha nu. Härliga bilder som vanligt och tack för turen till Spanien 🙂
    Solig kram från Titti

  18. Det är väl dom där små tysta och orörda icke turistställena som är trevligast att besöka. När vi för många många år sen åkte till Mallorca så bodde vi i den lilla staden Pollensa som då inte hade några turister alls ooh vi lärde därför känna en massa spanjorer. Ja, vi var där flera gånger och tog varje gång med olika vänner och/eller släktingar. 🙂 Så vi brevväxlade i många år men som vanligt är så rinner sånt tyvärr ut i sanden….. 😦
    Visst har vi fått regn. Förra veckan kom först 24 mm, sen i förrgår natt fick vi 10 och igår natt 6 mm, så nu får det räcka ett tag. Ogräset växer till så vansinnigt fort nu….. 😦 😦 😦
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, mysigt med dessa små okända ställen, men så fort det finns en vacker utsikt eller
      liknande, så kommer många människor dit.
      Javisst är det synd att man tappar kontakten med de man mött och trivts med, men nu är
      det enklare att hålla kontakt genom facebook m m.
      Skönt med lite regn hos er, lite lagom😊.
      Kram!

  19. Thalassa skriver:

    Vilken fin by. Jättetrevligt, bildrikt inlägg! Det är så roligt att besöka dessa ställen utanför turiststråken.
    Ja, det har ju inte undgått dig att vi har jättevarmt här. Puuuh. När det ligger kring 30 grader är det inte skönt (tycker jag). Tack och lov för luftvärmepumparna! Det är inte så ofta vi behöver använda dem för svalkan, men det känns som om det blir allt vanligare. Klimatförändring? I sommarstugan har vi lite problem med att få tillräckligt svalt i sovrummet p g a planlösningen, så vi lotsar in luften genom att hänga upp diverse skynken för att skärma av en del öppningar. Ser inte klokt ut. Men, givetvis används luftvärmepumpen nästan uteslutande för uppvärmning, och numera kan man styra den med mobilen! Vilket lyft!
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Trevligt med dessa lite lugna byar, bara strosa omkring.
      Vi har nog något liknande luftvärmepump, kyla på sommaren och värme på vintern , från
      samma anläggning.
      Man får vara uppfinningsrik, bra gjort.
      Ha det skönt!

  20. Blomsterbönan skriver:

    Ja ju mer tid jag tillbringar på G C ju mer förstår jag grejen med siesta.

    Väldigt söt liten kyrka! Jag håller med om att det är mysigt med de här lite röriga, typiska restaurangerna och barerna. Gärna att det ska sitta en uråldrig tant eller farbror i nåt hörn och domdera med ägarna.

    • Lena i Wales skriver:

      På sommaren behöver man verkligen siesta, på vintern känns den inte nödvändig.
      Jag gillar dessa gamla barer och som du säjer gärna med en gammal dam som domderar
      pratar i ett hörn hela tiden

  21. åsa skriver:

    Många i Sverige äter middag strax efter hemkomsten från jobbet och då är klockan kanske omkring 17, 17.30 ifall arbetsdagen slutar kl 16.
    Mina föräldrar – innan min far gick bort maj 2018 – åt alltid lunch kl 12 och middag redan 16.30 så hade de alltid gjort och medan vi hade bondgård/ladugård med kor som skulle skötas förstår jag men sedan de blev lediga å kunde äta vilken tid som helt frångick de ändå aldrig gamla tiders vana.

    Vädret är omväxlande, just nu åska och störtregn, det är typ svart som natten utanför fönstret och jag har tänt lampan här på altan där jag sitter, vi har nu + 22 grader varmt.

    • Lena i Wales skriver:

      I södra Europa lever man efter solen på ett helt annat sätt, kanske dags för Sverige att
      ta efter detta om det blir varmare och varmare somrar.
      Ni verkar har väldigt växlande väder, men ganska varmt, vad jag förstått.

  22. Ditte skriver:

    Vilken trevlig liten by! Och jätteroligt att följa med hit. Känner liksom igen mig fast jag inte varit just här. På spanska fastlandet har jag bara besökt några få av dessa mindre byar men på Mallorca och Menorca desto fler. Känns stundtals som om tiden stannat.
    Visst är svenskar ovana vid värmen och kör sina gamla vanor. Men detta med denna värme är ju här ganska nytt. Så var det ju inte ”förr”.
    Tack för ett fint bybesök.

    • Lena i Wales skriver:

      Många byar är lika varandra, men alla har viss egen karaktär. Vita hus, branta, samla gator,
      trappor m m, fast ändå är de olika till sina karaktärer.
      Kanske dags för ändring i Sverige och lär sig mer av länder med erfarenhet av värme.
      Ha det bra!

  23. Vad fin liten kyrka. Kakeltavlan med texten Gastronomia tyckte jag också om.
    Vad gäller värmen…så har jag insett att man behöver anpassa sig med en siesta, får inte alls lika mycket gjort som vanligt….maken fick spader av att huset blev för varmt att sova i så han har beställt en AC till sovrummet som ska installeras idag. Vi är inte vana vid denna värmen, precis som du skriver. Kul att få följa med till nya ställen via dina bilder, speciellt nu när man själv inte reser då ger det en extra upplevelse med dina blogginlägg.

    Ta hand om dig och må gott!
    Christina

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är kyrkan lite gullig.
      Jag älskar dessa kakeltavlor lite här och var här.
      Nog många som behöver tänka om om somrarna fortsätter vara så varma som de varit på
      senaste tiden.
      Roligt att ha dig med mig i blogglandia!
      Ha det bra!

  24. Ama de casa skriver:

    Dom är så vackra dom där vita byarna. Vi har faktiskt stannat över en natt i en av dom, men den var blå. Haha! Det var alltså den dom målade blå för att spela in Smurffilmen där. Hur coolt som helst 🙂 Dom fick hot om att inte få vara med i ”vita-byarna-kedjan” längre ifall dom inte återställde, men dom valde att fortsätta vara blåa, det blev ju liksom en turistmagnet. Hur det har gått sen vet jag inte, fick dom vara kvar i gänget och har dom återställt den vita färgen nu? Ingen aning.
    Googlade: Tydligen är dom blåa fortfarande och har dom omvandlat sig till en äventyrspark. Kopplingen till smurfarna har dom fått skippa på grund av upphovsrättsliga skäl.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har skrivit om Juzcar, smurfbyn och besökt byn flera gånger. Jag var där senast
      för ca 3 år sedan och då var den fortfarande blåmålad, men om de är med i de vita byarna,
      vet jag inte. Ser att du googlat, tack.
      Ett kult ställe, jag t o m ett kultställe.
      Ha det bra!

  25. Rosor och ruiner skriver:

    Jo, så är det nog, att vi inte är vana med värmen här. TÄnker att när man är utomlands på semester, så störs man ju inte av värmen, men då har man ju semester och har inga ”åtaganden” eller annat som man vill göra fast man är ledig – här hemma alltså. Och man bor kanske vid en pool eller strand.
    Ha det gott!
    Gunillla

  26. iamittilivet skriver:

    Nå’n så’n där vit spansk by står på min reslista…skulle vara roligt att få uppleva!
    Känner igen det du skrev i början om värmen – grekerna fungerar likadant. På stranden är de ganska tidiga, går hem vid 13:30 – 14 och kommer tillbaka vid 17-tiden. Det är bara turisterna som svettar sig igenom eftermiddagen….

  27. Ser härligt ut i Spanien! Och värme behövs ju, huvudsaken man får svalt på natten. Här i norr har vi också supervarmt. tur att luftvärmepumpen också har AC. Ha det gott! Mvh Monica

  28. Anni skriver:

    Älskar de vita byarna i Spanien, de är så karakteristiska med sina röda pelargoner utanför fönstren. Njuter av dina bilder.
    Här var det varmare inne i butiken än ute på gatan när jag jobbade. Helt odrägligt! Jag fick gå ut och ställa mig i gränden där det fläktade lite från Skeppsbron och vattnet om jag inte hade kunder i butiken. Neddragna rullgardiner hemma och luftvärmepumpen på 18 grader – så det var i alla fall skönt hemma, men svårt att sova.

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns så många fina vita byar här. Härligt att bara vandra runt i dem.
      Låter inte trevligt med stilla, varm luft i affären. Hoppas verkligen att du fick sålt mycket i alla fall.
      Bra med rullgardinerna ner och AC på, det hjälper.

Lämna en kommentar