SPANIEN – ELVIRIA 3, restauranger och barer

I min by Elviria finns ca 35 barer och restauranger, så det finns att välja på. I detta avsnitt tar jag bara upp några av alla dessa.

En del tycker kanske att om man är i Spanien ska man bara äta spanskt. Jo, helt okej om man är här på någon eller några veckors semester, men bor man här halva året är det lite annorlunda. Samma som om ni boende i Sverige bara skulle äta svenska mat, ingen pizza, ingen kinamat. Ganska tråkigt.

SEBB

Vår favoritbar SEBB. Jag tror att namnet kommer från se bebe, man dricker på spanska. Den äges av en blandning av spanjorer och latinamerikaner. Här är vi välkända av personalen och de får oss att känna oss lite som hemma. När vi åkte iväg för jul ville vi önska dem god jul och de kramades och pussades och sa att vi får inte fick gå ännu och så kom de ut med ytterligare ett glas vin till mig och en öl till mannen som de ville bjuda oss på. Så gulliga.

Jag brukar alltid ta una copa de vino rosado, ett glas rosévin  (copa betyder ett vinglas, kan härledas till det svenska ordet kupa, formen av ett vinglas). Mannen väljer una  caña, ett litet glas öl. En dag fick jag helt plötsligt för mig att ta ett glas rödvin och servitören bara tittade på mig och frågade vad som hänt. Tillbaka kom han med ett glas rödvin och ett glas rosévin till mig, om jag skulle ändra mig. Naturligtvis tog de bara betalt för ett glas, men vad hade det gjort om jag fått betala för båda, 25 SEK för ett glas vin är inget överpris.

De är också ganska veliga och oorgansierade ibland, men det gör inget i detta klimat där tid är ett väldigt flexibelt begrepp…

…de har en meny med tapas också, men det är ingen idé att läsa denna meny, för de har ändå inte vad som står på menyn. Då är det betydligt bättre att gå fram till baren och se vad de har i sitt ”skåp” och beställa därifrån.

Casi Casi

Casi Casi ligger vid torget och parkeringen och dit går vi också ganska ofta, men de har inte alltid tapas, tyvärr.

Servitören är från Stockholm upptäckte vi efter lång tid, gift med den spanska ägarinnan. Eftersom min man och jag alltid pratar engelska med varandra avslöjar jag inte alltid mitt ursprung, mer än kanske med mitt långa bloda hår och min längd (173 cm, alltför långt för att vara engelska, de är oftast betydligt kortare)…

…ibland sitter vi mot torget, men ibland är det också kul att titta på trafiken, Jaguarerna, Rolles Roysen, Ferrariern och lite småbilar också.

Waka

Waka är en mycket spansk lokal bar med tapas…

…den ligger inte långt från den stora dubbelfiliga vägen, så där kan man verkligen titta på trafiken. Tack vare plastväggen märker man inte så mycket av oljudet från trafiken.

Trevlig liten bar med trevlig personal.

Chauteaubriant

Vår definitiva favorit av alla lunchrestauranger är Chateaubriant…

…där man kan sitta antingen ute eller inne, beroende på väder.

Restaurangen är franskägd, mannen i köket och frun tar upp beställningar. Han lagar otroligt god mat och hon är så trevlig och rolig…

…varje morgon börjar han dagen med att baka det mest underbara bröd man kan tänka sig…

…det finns en dagens menu, förrätt, varmrätt, dessert och ett glas vin eller öl. När vi började komma hit för några år sedan kostade det 9.50 Euro, nu 12 Euro, vilket är mer rätt pris för den kvalité man får.

Allt är lagat i restaurangens kök och av mycket god kvalité. Portionerna är precis lagom, inte för stora och därmed oaptitliga. Dessutom är de alltid vackert upplagda.

Av varje rätt finna samma menu samt dagens förrätt, dagens efterrätt och alltid lite olika desserter…

…en dag bjöds på en fantastisk musselsoppa…

…jag väljer alltid dagens fisk, här vit medelhavsfisk med saffranssås…

…här stekta fiskbitar med saffransmajonäs…

…ett glas vitt vin slinker också lätt ner…

…desserterna är fantastiska de också, här en slags kex-kaka, med frukter…

…äppelpaj med glass…

…creme brulee med pepparkaka, en lite kul variant. Kocken har mycket fantasi och oerhörd skicklighet.

Ruby Ana

Ruby Ana är en trevlig spanskägd restaurang med god mat till bra pris…

…den ligger nära den dubblefiliga vägen, men det märker man inte inomhus och…

…utomhusdelen är mot baksidan av huset.

Hit kommer naturligtvis många utlänningar, men främst spanjorer…

…de har också en liten trädgård med utemöbler…

…menyn har väldigt mycket gott att erbjuda, men vill man ha spanskt lamm, måste det förbeställas dagen innan och kocken skär sedan upp det köttet framför dig och…

…det serveras sedan med stekt potatis och grönsaker och en godomlig  sås, mums!

Hit går vi då och d med vänner av njuter av atmosfären, den goda maten och det trevliga sällskapet.

Playwright

The Playright är en av våra favoritrestauranger när man vill ha något extra. Driven av irländare.

Deras vanliga meny är dyr, men de har något som kallas Early Bird,en specialmeny som serveras fram till kl 19.30. Denna är betydligt mer prisvärd, 24 Euro för en trerätters. Menyn har i stort sett likadan ut de senaste tio åren, men vissa ändringar har skett…

…musselsoppa…

…paté…

…minns inte namnet på denna förrätt…

…kyckling…

…friterad vit fisk…

…banoffee pie…

…fruktmousse…

Vid 9-tiden blir det lite mjuk live music och framåt småtimmarna brukar musiken bli högre och ibland blir det också lite dans. Oftast har vi då redan gått hem och sussar gott i sängen.

La Fondue Steak house

En fonduerestaurang jag inte besökt ofta, men gjorde det på min födelsedag förra året…

…deras specialitet är just fondue, förstås. Fondue kommer ju från Schweiz, men restaurangen är argentinsk och har också andra kötträtter.

Belysningen är mysig och inredningen känns varm i mörkrött…

…ett trevligt salladsbord med flera olika såser också. Jag har svårt att äta något torrt, så jag är en riktigt såsig person, så det passade mig utmärkt…

…köttet kom in på en tallrik som ställdes i mitten. Det var fläskkött, oxkött, kyckling och korv. Bredvid står fonduegrytan och puttrar.

En köttfondue kostar ca 22 Euro, så det är ganska dyrt ställe, men vid vissa tillfällen så.

Masala

Masala är en trevlig indisk restaurang. I UK är det ju vanligt med indisk mat, p g a den f d kolonin…

…förrätten består av poppadom och lite olika såser, så gott…

…jag läser alltid menyn och bestämmer innan att jag ska ta något jag inte brukar äta. Lik förbaskat väljer jag alltid samma, chicken korma. Inte alltför kryddat och bara så himla gott, alltför gott för att välja bort. Men nästa gång, ja då blir det något annat. Ha, ha, där försöker jag allt lura mig själv, men troligen lyckas jag inte…

…mannen brukar alltid ta något mer kryddstarkt.

Bilderna ovan är från olika år och vid olika tillfällen!

Var ligger Elviria?

Trevlig sommarhelg!

Detta inlägg publicerades i Spanien. Bokmärk permalänken.

60 kommentarer till SPANIEN – ELVIRIA 3, restauranger och barer

  1. Blomsterbönan skriver:

    Vad trevligt det låter med så många restauranger att välja på! Vi har en pizzeria på ca 2 000 personer i min lilla by. Hur många bofasta finns i Elviria?

  2. Här blir man hungrig direkt i morgonkvisten, mums, 35 barer och restauranger har vi knappt i Göteborg… 🙂

  3. Anita skriver:

    Vilket trevligt inlägg Lena. Jag förstår verkligen att ni trivs i Spanien. Det är också det jag minns från de utlandsresor jag gjort, just alla restauranger och barer. Atmosfären och naturligtvis den goda maten. Och så trevligt med er favoritbar där personalen verkligen månar om er. Jag anar hur det kan kännas. Jag minns ett tillfälle då vi var i Paris och jobbade i dryga tre veckor. Precis bredvid hotellet (som hade en jättedyr och ganska trist frukost) låg en liten restaurang/bar som serverade frukost. Vi skippade hotellfrukosten och gick istället dit varje morgon och efter tredje dagen så kände dom igen oss och såg till att vi alltid fick samma bord. Sedan kom dom med frukosten … vi åt alltid samma och det hade dom lärt sig. Så trevligt. Och så småpratade vl lite innan det var dags att åka iväg till jobbet.

    Kram och fin helg till dig!

  4. Marit skriver:

    Så mye herlig mat og drikke! Du er heldig som kan reise mellom Wales og Spania, og bo på begge steder.
    Ha det godt.

  5. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Det ser så gott ut så man blir riktigt hungrig. Känner igen det att man gärna fastnar för sin favoriträtt. Men nästa gång….
    Ha det gott / Marika

  6. Helena skriver:

    Oj, blir hungrig trots att jag nyss åt frukost! Ja, turister gör mycket för matstandarden på små orter. Det har vi glädje av här i Rättvik också. Men tyvärr är priserna högre här. Trevlig helg!

  7. Sådana vackra rätter! Creme bruleen med pepparkaka var extra fin.
    Chateaubriant ser också ut att vara ett fint ställe, och den där gästfriheten, att man kommer med ett extra glas och inte tar betalt, bara för att man vill att kunden ska känna sig om en kung eller drottning – det är så guld värt! Och inga överpriser, minsann. Men det beror väl på att vi i Norden beskattas hårt för alkholen?

    • Lena i Wales skriver:

      Det finn smycket gott att äta, både med ögonen och munnen.
      Beskattningen är överhuvudtaget större i Norden än i resten av Europa. Alkoholskatt är en del, men tror att v även har andra höga skatter som gör det dyrt, men kan det inte så noga.

  8. mamma C skriver:

    Man hittar sina guldkorn där man bor.
    Många härliga ställen som ni har och mycket gott på menyerna med ser jag.
    Ha en fin lördag.
    Carin

  9. Geddfish skriver:

    Så mycken god mat! Och dryck! Elviria låter som en liten by men har ändå så många restauranger och barer? Eller är några i Marbella? Trevligt att bli familjär med restaurangägarna.
    Jadu, ett paradis att kunna växla boendet så, liksom ta ut det gottaste i tillvaron 😀
    Det där lammet, det lockade mig 😉
    Trevlig lördag, kramar!

    • Lena i Wales skriver:

      Alla är i kärnan av byn, Marbella har 100-tals fler. Verkligen mycket att välja mellan i den lilla byn, men så har vi mycket turism också, mycket p g a av de fina stränderna.
      Skön lördgskväll!

  10. Märtha skriver:

    Åååh… Nu vill jag åka till Fuengirola och göra utflykter till Elviria! Hoppas det kan bli möjligt! Här tar vi det lugnt efter förmiddagens två timmar på sommartorg, sista för säsongen. temperatur lite över 20, ”vanligt” sommarväder. Lite mera regn skulle ändå behövas. Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag hoppas också det kan bli möjligt. Ca 40 min med buss.
      20 grader låter perfekt sommarväder. Skönt med lite lugn efter jobbet.
      Hoppas ni får lite regn också.
      Ha det bra!

  11. Märtha skriver:

    Tillägg: borde spara det här inlägget för kommande behov…

  12. HWIT BLOGG skriver:

    Åhh saknar att resa och maten ÄR ju halva resan och nöjet för en matglad Titti!! Så mycket gott och fina restauranger…
    Alltid lika kul att kika in till dig Lena!
    Kram från Titti

    • Lena i Wales skriver:

      Maten betyder så mycket. Nu kan jag få tag i mat jag inte kan få tag på i Wales, t ex goda, fina räkor att äta hemma. Älskar det!
      Roligt att du tittat inom hos mig, Titti!
      Kram!

  13. Eva skriver:

    Har inga planer på att resa utomlands just nu. Men så frestad jag blir när jag läst ditt inlägg. Vilka fina matställen! Det finns inget bättre och trevligare än att vara stamkund på en krog. Så många ställen ni har att välja på. Verkligen imponerande. När man kommer till ett nytt resmål kan det vara nog så knepigt att hitta en bra krog. Den som tänker åka till Elviria behöver inte bekymra sig om detta.
    Här har vi äntligen fått lite svalare väder.
    Ha nu en riktigt trevlig lördagskväll på ett av era stamställlen.

    • Lena i Wales skriver:

      Här finns massor att välja på här, så många bra och billiga ställen.
      Gillar att ha stamställen där man blir igenkänd.
      Skönt att den värsta värmen är över.
      Tillbringar faktiskt kvällen hemma, för mycket folk ute på en lördagskväll, gillar inte det i dessa tider.

  14. Ingrid skriver:

    Så många trevliga ställen ni har att gå till. 12 euro för en trerätters är väldigt prisvärt. Här på Hamnkaféet t e x får kan du få betala 250:- för bara en varmrätt om du väljer från a la cart-menyn. Och skulle du gå ut på en restaurang i Visby kan en trerätters meny kosta 625:- /pers + vinpaket 395:- /per. Över 1000:-/pers alltså. Prisexemplet är från Restaurang Lindgården.
    Jag undrar hur länge sedan det var du var på restaurang i Sverige? ♥
    Kram, Ingrid

  15. Ditte skriver:

    Mat och dryck är ju en viktig del av tillvaron vart man är. Väldigt roligt att få besöka trevliga restauranger och barer i Elviria. Och ett stort utbud av olika rätter finns ju och med en väldigt gynnsam prisbild. Ungefär samma prisbild som vi har i Torrevieja. Men tyvärr kan det variera med kvalité och service på en del restauranger längs strandpromenaden i turistsäsong.
    Men kommer man bort lite från havet blir det genast bättre och billigare.
    Stockholmspriserna för en trerätters meny ligger på runt 500-600 och då inget direkt exklusivt och vin tillkommer Ett glas kan kosta mellan ca. 90 och 200 kr beroende på vilket vin man väljer.
    Tack för ett gott och matigt inlägg.
    Önskar dig en riktigt god helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är mat och dryck viktigt. Jag älskar mat och vin!
      Servicen kan var sämre här också under turistsäsong, men annars bra frö det mesta.
      Ja, lite skillnad på priser i Sverige och Spanien.
      Trevlig måndag!

  16. Monica skriver:

    Så mycket gott, det är bara att gratulera🙂och alla desserter ser både läckra och vackra ut. Inte dumt alls. Tycker det är lite dåligt utbud här hemma, inte så man svimmar av hänförelse direkt, ja kanske av notan minus hänförelse😌
    Ha det fortsatt bra, här hemma har vi inte fått mycket av regnet, någon enstaka skur men fallit så lokalt. Storm och skyfall i en stadsdel, noll droppar i nästa. Och lika i områdena runt stan. Märkligt. Men lite friskare luft var det idag och så oerhört skönt det var.

  17. Elisabet skriver:

    Nu blir jag hungrig! Så gott det ser ut. Dags för frukost.

  18. motionochfritid skriver:

    Så snål jag blir på dess läckerheter. Och så trevligt med vänlig och rolig personal, en bra krydda. Ser att vi har samma längd 😊
    Trevlig söndag!

  19. skåningen skriver:

    De va möe goer mad! (skånska)
    SV..Bäst är varianten av mobil som man kan ha i fickan.Ha en bra dag!
    Kram!

  20. Znogge skriver:

    Vilket rejält utbud av restauranger och så mycket god mat!

  21. Vad många ställen. Första månaden hade jag testat alla och sedan återkommit till mina favoritställen. Vilka möjligheter det öppnas för dig om du råkar höra intressant svensk konversation på nära håll. Du kan köra vidare med din engelska eller byta taktik plötsligt. Min fantasi vad som skulle vara möjligt har som vanligt inga gränser.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, ett digert utbud av barer och restauranger här. Fast nu besöker jag inga, för mycket folk överallt i augusti.
      Jag har gömt mig bakom engelskan och när jag fått veta tillräckligt mycket tackar jag för informationen och går. Ibland tror folk att ingen förstår vad de säjer. Dessa damer fick sig i alla fall en tankeställare, kanske inte alla vill sitta och höra om deras vidlyftiga levene.

  22. Madames Blog skriver:

    Tænk at I har så mange restauranter og barer i din by, Lena. Her hvor jeg bor, er der ingen.
    Du er heldig at kunne nyde det bedste i både Wales og Spanien.
    Ha’ det godt!

  23. Anette skriver:

    Oj, så mycket ni har att välja på. Vi har bara en restaurang och en bar i vår by.
    Håller med om att även att man är i ett annat land, särskilt om man är där länge och ofta, så behöver man variation. Vi äter bara italienskt i Italien men vi är ju bara där några veckor varje gång. I Bangkok var jag ibland så sugen på svensk, libanesisk, indisk och svensk mat. Då var jag glad att alla världens kök fanns att tillgå.
    Just nu längtar jag efter thaimat 😀

  24. Visst är det viktigt med god mat, speciellt när man är på semester! Här på ön kryllar det av matställen av olika kvalité, på vintern är det dock betydligt färre – men det finns fortfarande ganska många. Men det finns naturligtvis inte nåt ställe i Eksta, det är byn alldeles för liten för….. 😦
    Fast efter ett liv i Stockholm när vi en period jobbade extra hårt och länge och därför åt ute varje vardagskväll, har vi ”lagt av oss” med restaurangbesök. Min gubbe vill helst att jag lagar alla mat, vilket är lite trist. 😦 😦 Men när vi är på semester då vill vi äta olika sorts mat varje dag, så det är ytterst sällan vi äter på det hotell vi bor – om vi råkar bo där mer än en natt.
    Sen har vi ju haft hund i alla år nästan, så det fick ofta bestämma var vi skulle äta. Vi måste kunna sitta ute och äta och då ha hunden bredvid oss. För att lämna en hund i bilen på sommaren, eller på ett okänt rum – det gjorde vi aldrig. Det har gjort att vi ätit på ställen vi kanske aldrig skulle valt egentligen, men det har alltid varit bara positivt….. 🙂
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Mat och dryck är viktigt för mig, behöver inte vara någon lyxmat, jag är allätare.
      Här är det lika många ställen öppna på vintern som sommaren, förutom vissa strandbarer som är stängda i januari. Skillnaden är bara hur många gäster man har.
      Vi går kanske bara ut och äter en gång per vecka, samt lite tapas till vinet då och då. Nu är här fullt med turister, så jag håller mig undan.
      Kram!

  25. Ama de casa skriver:

    Visst är det trevligt när det finns ett stort utbud av mat från hela världen. Här har vi dessutom en massa svenska/skandinaviska restauranger vilket är bra när man blir sugen på svensk husmanskost. Eftersom vi inte har varit till Sverige på mer än 7 år så tycker jag att det är ”tillåtet” för oss att äta svenskt här ibland. Haha! Självklart är det tillåtet för alla och dom är mycket populära dom ställena 😀

    Nu blev jag allt lite hungrig… 😉

  26. Oj så många ställen att välja mellan! Mysigt att bli igenkänd så där på ”sitt ställe” och fin service med att få ”det gamla vanliga” också, när man beställer något annat 🙂
    Ha det så gott!
    /Maria

  27. Karin skriver:

    Oj vad många fina ställen att välja på! Châteaubriant verkar extra lockande och med det namnet har de ju något att leva upp till!

    Vad jag blir sugen på att få resa igen!

  28. Anni skriver:

    Men sluuuuuuta, Lena! Åh hualigen så gott allt såg ut! Min mage knorrar och dreglet rinner över tangentbordet (något överdrivet).
    Tack för att du uppmärksammade mig på att jag skrivit Kumla istället för Hallsberg, det blev ju lite tokigt där.

    • Lena i Wales skriver:

      Visst blir man lite sugen, men inte ens jag som är på plats går till några av ställena nu när det är så mycket turister här. Håller mig hemma.
      Jag blev lite fundersam, men trodde först att jag misstagit mig. Jag tittar alltid snabbt igenom ditt inlägg och börjar sedan kommentera, läsa vidare, kommentera, läsa vidare o s v, så jag hade redan skrivit den meningen innan jag läste vidare.

  29. iamittilivet skriver:

    Oj, så mycket god mat! Jag får också reaktioner när jag ibland ter indiskt eller sushi eller italienskt i någon av de större städerna. ”Men grekisk mat som är så gott!” – visst, men inte 365 dagar om året…

  30. Pingback: SPANIEN – ELVIRIA 4, hotell | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar