WALES – MONMOUTH 60, WATERY LANE

Först liten rapport från Spanien och sedan från Wales.

Som jag skrev i lördags har jag kommit ner till Spanien igen. Oktober är en härlig månad i Spanien, lagom temperatur, ca 28 grader, poolen går att bada i och inte alltför många turister…

…jag ska jobba lite, men inte så mycket som vanligt. Det är fortfarande en del restriktioner här, bl a munskydd i affärer och att man ska hålla avstånd. Inte munskydd utomhus om man inte är i folksamlingar, då måste man ha munskydd…

…för att komma in i landet måste man fylla i en liknande hälsorapport, skriven 48 timmar innan man kommer in i landet, och då får man en qr-kod som klartecken. Jag som är en teknisk idiot, tycker detta är komplicerat, men med lite hjälp fick även jag till det. Dessutom ett giltigt intyg att man har dubbelvaccinerats.

Allt detta gör nog sitt till att många fortfarande tvekar att resa utomlands. För mig är det ju inte att åka på semester, det har man ju tyvärr ingen som pensionär😉, utan att komma till ett av mina hem. Lite skillnad mot att bo på hotell.

Det kommer att bli lite besök här också, vilket jag ser fram emot.

Monmouth 60 – Watery Lane

Watery Lane, Lon Dyfriog på walesiska, är en liten väg i utkanten av staden Monmouth. Alla städer och de flesta samhällen och gator har namn på två språk.

Förra året var första gången jag var där. Eftersom det är en återvändsgata kommer man normalt sett inte dit om man inte har något speciellt ärende, men under pandemin, när vi fick röra oss någorlunda fritt under en viss tid, passade jag på att ta en promenad där…

…härifrån kommer namnet på vägen, en liten å som rinner längs den.

Det är inte helt ovanligt att det blir stora översvämningar här när det kommit mycket regn…

….här och där går det lite små broar över ån mellan vägen och husen, många med vackra gamla stenmurar runt…

…här går också ån under huset. Gissar att det kan vara ganska fuktigt i detta hus, men å andra sidan är det så i många hus, mycket fukt i luften och dålig uppvärmning…

…en liten radhuslänga…

…några nya hus i slutet av vägen…

…när jag vände på mig från de nya husen, så hade jag denna utsikt.

Ha det bra!

Detta inlägg publicerades i Monmouth. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till WALES – MONMOUTH 60, WATERY LANE

  1. Vilken utsikt dom hade dom där snygga – min stil egentligen – nya husen! 🙂 Fast dom ligger alldeles för tätt, men det gör nästan alla nybyggda hus. 😦
    KRAM/Susie

  2. Geddfish skriver:

    Skönt för dig att vara i Spanien nu och njuta av sol och värme. Här var det 1 plusgrad när jag vaknade kl 08. Brrrr.
    De gamla husen som du visar, får för mig vibbar från då jag var 14 år och åkte själv till Tyskland och besökte ett flyktingkvarter. Där fanns ju landsbygd runt omkring också men som sagt, husen var gamla.
    Önskar dig en fin dag, kram Gerd

  3. wiolettan skriver:

    Så otroligt vacker den översta bilden är. Som ett vykort, med pool och palmer, härliga färger.
    Det var en märklig liten å och jag kan förstå att det lätt kan bli översvämningar där. Men, inte bra att ån går in under huset. Det är väl nog fuktigt där ändå, kan jag tänka mig. Brukar inte ofta vara så att det finns så bra värme inomhus som vi har.
    Det är allt ett bestyr att komma in i Spanien ändå nu. Men, det är klart, pandemin är inte över än.
    Ha det fortsatt bra och var rädd om dig.
    Varm kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är fint vid vår pool med alla växter.
      Alla har inte centralvärme och har man det är många så snåla med värmen ändå, tyvärr.
      Nej, pandemin är inte över, även om det är bättre än vad det varit.
      Sköt och dig och stora kramar!

  4. Ingrid skriver:

    Så härligt att vara i Spanien och slippa höstslabbet här i Sverige. Givetvis är allt krångel inför inresan i Spanien värt besväret när man ska stanna någon längre tid, men för en vecka…. nej det känns inte bra.
    Det var en konstig å som går in under huset. Varför har man gjort så??
    Trevlig onsdag!
    Kram, Ingrid

  5. Ditte skriver:

    Skönt att vara tillbaka i ditt spanska hem. Jag kom hit i måndags efter att jag fått medicinskt klartecken att åka. Så det blev snabba ryck med biljetter och den spanska hälsoblanketten. Men jag har fyllt i den några gånger så det flyter på bra.
    Lika trevligt som vanligt att få se och veta mer om dina trakter i Wales.
    Önskar dig fina dagar.

  6. Blomsterbönan skriver:

    Trevligt med lite från båda dina hemländer! Härligt med 28 grader, jag får ont i händerna när det är kallt och rått.

  7. motionochfritid skriver:

    Så vackert det ser ut i Spanien nu. Vilken fin utsikt då du vände om.
    Ha det bra!

  8. Znogge skriver:

    Det låter som alldeles lagom temperaturer i Spanien just nu. Kanske är det ganska så skönt också att turisterna inte är lika många längre. Lagom är väl bäst även om turismen behövs.

    Trevlig onsdag!

  9. En helt å som rinner, ett dike skulle räcka… på sina ställen i Sverige har det regnat rejält, här var en cykelväg helt översvämmat i veckan, men inte länge, man kunde ta bilvägen. I Göteborg har bussarna öppnat framdörrarna efter ett och ett halvt år, kul och ovanligt…

    • Lena i Wales skriver:

      När jag lämnade Göteborgstrakten hade det regnat i tre dagar i sträck. Innan dess var det ganska bra väder.
      Jag upptäckte också att dörrarna fram öppnats, fast jag gick in i mitten av gammal vana.

  10. mamma C skriver:

    Vackert som bara den men inte kul om det regnar massor.
    Ha en bra dag.
    Carin

  11. Veiken skriver:

    Så skönt för dig att vara i ditt spanska hem. Nästan bästa tiden på året temperaturmässigt! Så skönt att kunna resa lite igen även om det blir en del pappersarbete. Ha det så bra i värmen”

  12. Låter som att det är perfekt temperatur i Spanien. Den hade passat mig bättre än detta kalla Sverige.
    Ja nog är det en del att tänka på för att få resa. Inte bara pass och biljetter som man är van vid.

  13. Märtha skriver:

    Vindpustar, fukt, regn under natten och +7,2 grader, det är vad vädret bjuder på här i trakten på fredag morgon. Har en bekant som skulle åka till England på bröllop senaste höst, biljetterna var bokade, kunde skjutas upp med ett halvår, vilket gjordes. Med tilläggskortnader kunde de skjutas upp ytterligare ett halvår, och nu blir bröllopet av på lördag 23 oktober. Under året som gått har yngsta barnet fyllt 13, inte barnbiljett mera. Hela familjen hade tänkt resa, men det visar sig att redan covid-testen kommer att kosta över 1000 euro. Ännu vet denna bekant inte vem ur familjen som kan resa, men pengarna räcker till högst två – ursprungligen bokades fem biljetter… Längtar just nu efter sol och värme, men… Ha det gott!

  14. Ja, det är säkert bra mycket lugnare där i oktober också lagom varmt.
    Gillar den lilla ån, bäcken, vad det nu är. Och förstår att just där kan bli besvärliga översvämningar!

Lämna en kommentar