SVERIGE – STOCKHOLM, NACKA SKOGLUND

Nu är jag tillbaka i Stockholm igen hos familjen här.

Var var jag då förra veckan?

Jo, i Skottland. Lite överraskande, kanske. Det var längesedan jag var ute som reseledare och även i Skottland. Jag har tidigare skrivit massor om Skottland och dessa inlägg finns på bloggen under kategorier Skottland.

Stockholm, Nacka Skoglund

Lennart Skoglund föddes 24 december, på julafton, 1929 i Katarina församling på Söder i Stockholm och dog i samma församling 8 juli 1975, endast 45 år gammal.

Han växte upp på Katarina Bangata 42 tillsammans med mamma, pappa, en storebror och en lillebror…

…och gick på närbelägna Katarina Södra skola.

Han var en av Sveriges största fotbollslirare.

Det är omtvistat varför han kallades Nacka.

En teori säjer att det kommer sig av att han som liten följde med sin storebror denne tränade och spelade fotboll vid Finnboda varv i Nacka.

En annan teori är att han fick smeknamnet då hans pappa under en tid arbetade som trädgårdsmästare i Nacka.

Ytterligare en teori, och kanske den troligaste, är att han fick namnet när han debuterade i Hammarbys A-lag. Där fanns redan en Lennart Skoglund, så för att skilja dem åt fick det bli Nacka för att han tränat med sin bror i Nacka under vintern.

Han förknippas starkt med Hammarby och är klubbens största ikon.

Sin allsvenska debut gjorde han dock i AIK, eftersom Hammarby då spelade i division III. Det säjs att han i övergångspengar begärde 1 000 kronor (ca 20 000 i dagen värde), en uppsydd kostym och en kappa till sin mamma. Lite gulligt med kappan, tycker jag. För AIK gjorde han bara 5 matcher p g a värnplikt och landskampspel.

Det stora genombrottet kom 18 maj 1950, då Pressens lag mötte landslaget på Råsunda. P g a ett återbud fick den relativt okände Nacka hoppa in. Slutresultatet blev 3-1 till Pressens lag och Nacka gjorde två mål och en målgivande passning, alltså stor succé. Så han kom med i truppen till VM i Brasilien samma år. Där vann Sverige brons.

Han deltog också i VM 1958 då Sverige tog silver. Efter denna succé sjöng han låten ”Vi hänger med” och turnerade sedan med denna låt i de svenska folkparkerna. Han var folklig och mycket populär.

Totalt spelade han 11 landskamper. Eftersom han var proffs i Italien togs inte Nacka ut till fler landskamper efter VM-slutspelet i Sverige, då Fotbollsförbundet frångått sin egen regel och tog med sina proffsspelare.

Efter VM i Brasilien skrev han på för italienska Inter, där han blev stor stjärna. Under 13 år var han proffs i 3 olika italienska klubbar.

1964 flyttade han hem till Södermalm och spelade för Hammarby. Han började bli alltmer opålitlig, han fick rött kort och man fick åka hem till honom och hämta honom inför träningarna, men spelade flera matcher. Sin sista match för Hammarby spelade han 1967 på Söderstadion mot ÖIS. Därefter hade man fått nog av han uppträdande.

Sina sista år i livet levde han ensam, helt utblottade, alkoholiserad och missbrukade tabletter. Ett så tragiskt öde. Vilket han tyvärr inte är ensam om.

Nacka fick 3 barn, söner. Två med sin italienska hustru Nuccia. De växte upp i Italien och spelad båda fotboll på hög nivå. Den tredje sonen bor i Stockholm.

Alldeles nära hans födelsehus finns platsen som heter Nackas hörna…

…med monumentet ”Vi ses vid målet” av Olle Adrin.

Varje julafton, på Nackas födelsedag, samlas beundrare fortfarande utanför hans port och vid monumentet för att fira sin idols födelsedag.

Ha det bra!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till SVERIGE – STOCKHOLM, NACKA SKOGLUND

  1. Nacka har jag väl sett i tv, i tidningar, följer inte fotboll så mycket, men till Skottland ska vi i sommar, tattoo i Edinburgh och annat – mellanpojken spelar säckpipa, han ska spela tattoo i Danmark i sommar.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är egentligen inte intresserad av fotboll, men gilla att läsa om dessa gamla legendarer.
      Vad kul att ni ska till Skottland i sommar och se Tattoo, en underbar föreställning. Häftigt med en säckpipeblåsare i familjen.

  2. Åh, Nacka kommer man ihåg – med både glädje och sorg! Jag var ju barn när han var som bäst, som tonåring gillade jag inte alls fotboll och då var han ju i Italien så man hade ju ingen som helst förståelse för hur ”stor” han var på kontinenten. Det fattade man inte förrän efter hans död tyvärr.
    KRAM/Susie

  3. Nacka är verkligen en legend. Åtminstone i vår ålder vet alla vem Nacka var. Så fin staty/fint monument man har lagt utanför hans barndomshem. Vi ses vid målet kan man se på flera olika sätt i det här sammanhanget.
    Tack Lena! Ha det bra i Stockholm och var än du är!

  4. Geddfish skriver:

    Jodå, jag kände till Nacka, det var den tiden. Stor stjärna som fick ett tragiskt slut. Intressant berättat av dig.
    Fint att du varit i Skottland igen då!
    Ha det gott, här är kanonväder.
    Kram, Gerd

    • Lena i Wales skriver:

      I vår generation var han en stor kändis på sin tid. Inte lätt att komma från relativ fattigdom till kändisskap och mycket pengar.
      Skönt att ha kommit igång med jobbet igen, i lagom doser.
      Sommarvärme här idag.
      Kram!

  5. Thalassa skriver:

    Jaså minsann – det var i Skottland du hamnade. Roligt!
    Jag säger som övriga här – legenden Nacka känner jag till. Likaså hans kvarter, då jag jobbat på Söder under många år. Sorgligt att livet skulle sluta så eländigt – och tidigt – för honom. Nu bjuder Stockholm dig, och oss andra, på fantastiskt väder. Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, Skottland blev det för mig. En fin resa med nöjda passagerare.
      Känd man och känd trakt för dig.
      Underbar sommardag här i Stockholm idag.
      Ha det gott!

  6. Monica skriver:

    Nacka är verkligen känd, på den tiden visste minsta barn vem han var och var ” Nacka” när de sparkade boll i sina trädgårdar.
    Tragiskt att inte mer hjälp och stöd finns i tid. Och vackert med den samlingen som görs varje år.

    Nu undrar jag hur du upplever resor och om det fungerade bra med flyg och bestämmelser, flög du SAS kanske men Norwegian går väl direkt också. Så kul att du varit där och fint nu på våren. Låter riktigt spännande att komma iväg så men du kanske hade mycket jobb också.
    Ha det så fint i vårvackra storstan nu.

    • Lena i Wales skriver:

      En superkändis i sin tid, även bland de inte fotbollsintresserade.
      Han var en av de första stora fotbollsproffsen och inte lätt att komma från enkla förhållanden till att bli stor spelare med mycket pengar.
      Vi flög med SAS, inga speciella bestämmelser alls. Dock var flyget försenat både dit och hem, men detta gäller nog inte bara SAS.
      Mycket jobb, långa dagar, men jättekul att komma tillbaka till jobbet igen.
      Har varit en underbar sommardag här idag.

  7. Ditte skriver:

    Trevligt med en tur och jobbresa till Skottland. Minns så väl när vi var där med dig som resledare. Väldigt minnesvärt och en jättebra resa.
    Nacka och hans kvarter bor vi ju nästan granne med så de är liksom ”hemmaplan” . Finns mycket intressant där. Även Greta Garbo har bott här på gatan.
    Önskar dig nu fina dagar i Stockholm.

    • Lena i Wales skriver:

      Skönt att komma igång med lite jobb igen.
      Minns också med glädje ha er med.
      Verkligen hemmaplan för dig.
      Intressant med Greta Garbo, du kanske har skrivit om detta och jag har missat det. Gärna en repris om du redan skrivit om detta.
      Ja, nu är jag inte så långt ifrån dig, kan nästan vinka till dig.
      Ha det bra!

  8. Znogge skriver:

    Vilket intressant inlägg om Nacka Skoglund. En duktig fotbollsspelare men ett sorgligt slut. Tyvärr är det inte ovanligt med alkohol- och drogmissbruk inom idrottsvärlden. Lite konstigt men så är det.
    Så härligt med en jobbresa igen.

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du gillar inlägget.
      Tyvärr är det som du säjer ang idrott och missbruk. Var nog inte alltid så lätt att komma från enklare förhållanden och helt plötsligt få in massa pengar och kändisskap.
      Kul att jobba lite igen, var ett tag sedan.

  9. Märtha skriver:

    Nacka och Tumba… Trodde fullt och fast att det handlade om samma system, ”visste inte att ingen visste hur”. Nacka blev hans förnamn och Tumba blev Tumbas efternamn… Tänk, jag vet lite också om de sporterna, men intresset är i det närmaste noll. Skönt rabattkryparväder här idag! Men såna där stora skolbyggnader fyller mig nästan med fasa, ser en liten pojke traska iväg in genom dörren – sen tappar han bort sig. Hälsar Lantlollan.

    • Lena i Wales skriver:

      Lite lustigt hur man får sina smeknamn.
      Jag är inte heller sportintresserad, men intresserad av människoöden.
      Vackert här i Stockholm idag också.
      Känner samma för stora skolor för små barn.
      Ha det bra!

  10. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Lite avis blir jag, Scotland är så fint med vackra vyer och mycket att uppleva. Det var alldeles för länge sedan jag var där. Visst har jag hört om Nacka Skoglund, trots att jag inte är uppvuxen i Sverige. Tragiskt slut dock, men så kan det bli när karriären är över och strålkastarna har slocknat.
    Ha det gott /Marika

  11. En legend av olika anledningar. Som grabb minns jag honom tydligt. Tänk att han gjorde fler proffsår än landskamper för Sverige. Dum regel. Jag försökte i min trädgård träna på hans finter. Gick sådär för mammas fina blommor. Han var ett bollgeni. Minns också att jag blev sorgsen när jag insåg att glorian ramlat på sned. Han var inte i samma form när han kom hem till Sverige. Rappheten var borta. Överviktig. Dessutom alla andra problem som jag inte riktigt förstod då. Jag vet inte hur många sådana tragiska idrottsöden som jag följt inom olika nivåer. En del på privata sidan. Livlinorna är fler nu. Men är man ”svag” och lättledd av fel personer trillas det fortfarande rejält. Bisittarroll, alla reklamuppdrag som finns i modern tid kan hålla ekonomin över vattennivån. Deltagande i ”TV4-familjen”. 😉 Där går det att vandra runt bland program så det växer damm på vissa namn. 🙂
    Ett blogginlägg helt i min smak. När jag tänker vidare själv, är ett tydligt bevis på det.

  12. Anni skriver:

    Nacka Skoglund är en legend! Nog vill man helst minnas honom för de goda sidorna.
    Om du är i stan på onsdag eller fredag vet du var du kan hitta mig 😉 Det vore kul!

  13. mamma C skriver:

    Verkligen en duktig fotbollsspelare men ett mycket sorgligt slut.
    Carin

  14. åsa skriver:

    Det här visste jag inte eller rättare sagt jag visste bara typ hälften ⚽️
    Alkohol förstör för många 😕

Lämna en kommentar