SPANIEN – FRUKTTRÄD 1

I Spanien är jag inte, men kanske någon annanstans eller inte. Detta får redas ut på lördag.

Idag blir det dock lite om fruktträd i Spanien.

Fruktträd 1

Apelsinträd

Apelsinträdet är av citrussläktet och härstammar från Sydostasien…

…Sevilla är ju känt för alla sina apelsinträd. Doften från dessa träd fyller parkerna i staden. Underbart! De allra flesta är bittra och till för marmelad, alltså egentligen pomeranser. Hur vet man då vilka som är pomeranser och vilka som är apelsinträd?…

…jo, man får titta på bladen. Har de liksom ett litet extra blad vid kvisten är de pomeranser och till för främst marmelad.

Spanien är den 5:te största producenten av apelsiner.

Färgen orange har fått sitt namn efter frukten som på franska heter orange, liksom på engelska. På spanska heter den naranja, vilket också härstammar från orange.

Svenskans apelsin kommer från nederländskans och tyskans gamla ord för apelsin, appelsina/appelsine och betyder äpple från Kina.

Citronträd

Citron är en hybrid mellan olika arter och ursprunget är ett mysterium.

Trädet är litet, mellan 3 och 6 m högt…

…kan även odlar i krukor.

Citron heter också citron på franska och citrone på italienska. Lemon på engelska och walesiska och limón på spanska. Lika ord ibland, olika ibland.

Indien toppar världsproduktionen och Spanien kommer på 5:te plats.

Japansk mispel

Japansk mispel heter på latin Eriobotrya japonica och på spanska nipero.

Träden är i Spanien ofta ca 3 m, men kan bli upptill 10 m höga…

…blomningen sker på hösten och frukterna mognar under tidig vår, vilket är ovanligt bland andra frukter.

Fruktköttet är lite gult och innehåller flera kärnhus.

Smaken är mild med lätt syra.

Gott i t ex fruktsallad, men också bra för sylt och gelé…

…storleken på frukten ser ni här.

Granatäpple

Granatäpplets latinska namn är Punica granatum.

Trädet är upp till 8 m högt. Blommar från maj till oktober och har då röda blommor…

…barken är spräcklig…

…här hänger frukter i början av november månad…

…själva frukten är i storlek som en apelsin. Har tjockt skal och…

…inuti genomskinliga, röda fröer.

Kan även göras juice av, grenadin, som bl a används i drinkarna San Francisco och Tequila Sunrise.

Trädet kommer ursprungligen från Asien, men har sedan spridits i Medelhavsområdet.

Det är också en gammal nyttoväxt. Säjs var hälsosam och hjälper för lägre blodtryck och innehåller rikligt med C-vitameiner.

I antikens Grekland var frukten symbol för olika gudinnor, bl a Afrodite och användes också som symbol för fruktsamhet och äktenskap.

Heter pomum på latin, pomegranate på engelska, pomgranad på walesiska, grenad på franska och granada på spanska.

I och med sitt namn har det också blivit symbol i den spanska staden Granada i Andalucía i Spanien…

…här som mönster på gatan och…

…här som pelare för att stoppa trafiken.

Mer om spanska fruktträd kommer någon gång i framtiden.

Tack för idag och ha det bra!

Detta inlägg publicerades i Spanien. Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till SPANIEN – FRUKTTRÄD 1

  1. Ann skriver:

    Åh vad härligt med alla olika fruktträd! Bara känslan av att kunna plocka en apelsin när man vill ha en, så underbart!

  2. Tack för all god frukt du bjuder på idag Lena!
    Tack också för att jag lärde mig se skillnad på pomeranser och på apelsiner. Kände inte till detta med det extra lilla bladet som pomeranserna håller sig med. Kul!
    Ha en fin dag!

  3. Ingrid skriver:

    Så trevligt med lite fruktkunskap. Jag känner igen det mesta från Sicilien och Kanarieöarna.
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

  4. Blomsterbönan skriver:

    Sonen kom hem från förskolan en gång och berättade att hans kompis bjudit på pangfrukt, han kom inte ihåg namnet men att det var nåt som smäller. Han tänkte på en handgranat 😂

    Jag har två citrus och när de blommar doftar det nåt gudomligt! Fint inlägg.

  5. Jag har två olika sorts limeträd i växthuset, det ena det mest vanliga som ger god frukt som man kan göra marmelad av t.ex.. Det andra är är ett betydligt mindre träd med pyttesmå bär. Det fick jag av en vän som bor halva året i filipinerna och halva här på Gotland. Tyvärr är bären så små att man måste använda hela, alltså de går inte skala dom. Det gör att marmeladen smakar av parfym (tycker jag) och inte alls är god….. Men vackra små vita blommor som doftar underbart har det!
    KRAM/Susie

  6. Veiken skriver:

    Ett apelsinträd i trädgården skulle jag inte tacka nej till. Tyvärr blir det ingen frukt på våra breddgrader. I Thailand brukar jag köpa frysta granaräpplekärnor och ha i yoghurten till frukost!
    Frukt är för det mesta riktigt gott!

  7. Geddfish skriver:

    Alla dessa goda frukter! Mums!
    Intressant att få lite – ja inte så lite – kunskap av dig om de olika frukterna.
    Ha det så bra!
    Kram!

  8. åsa skriver:

    Granatäpple är inte någon favorit 😵‍💫
    Jag hoppas allt är okey med Fig vars Du nu är…

  9. Znogge skriver:

    Det är ju en delvis en helt annan typ av fruktträd än vad som finns hos oss så jag tycker det känns exotiskt. Kanske skulle spanjorerna tycka det samma om våra stora äppelodlingar.

  10. apelsin har vi inte men en del andra frukter och bär 🙂

  11. Therese skriver:

    Älskar fruktträd och önskar jag kunde ha en massa, men med tanke på vart jag bor så är det bara att glömma, men har iaf ett härdat ryskt äppelträd vid stugan att glädjas åt. Men det är litet och har ännu inte blommat eller burit frukt… Önskar dig en fin torsdag! KRAM

  12. Anita skriver:

    Det vattnas i munnen när jag ser alla dessa fruktträd. Tänk att kunna plocka apelsiner och citroner direkt från träden i sin trädgård. Men det är inte fel att kunna plocka äpplen, päron och plommon heller 🙂
    Ha det så bra vart du än befinner dig!

    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Jag älskar frukt.
      Tyvärr är jag allergisk mot cirtus, så även om jag kunnat plocka dem, hade jag inte kunnat äta dem. Inte illa med svenska frukter heller.
      Hemma nu efter några underbara dagar i härlig miljö med kära vänner.
      Kram!

  13. Anette skriver:

    Det finns många härliga fruktträd. Efter flera år i Thailand uppskattar jag äpple, päron, plommon och körsbär mer än förr.
    Medelhavsområdets klimat är gynnsamt för många exotiska frukter.

  14. motionochfritid skriver:

    Fick lära mig nåt nytt om pomeransbladen. Älskar alla dessa citrus- och fruktträd, så intressant att beskåda.
    Ha det fint!

  15. iamittilivet skriver:

    Musmula (japansk mispel på grekiska) doftar också väldigt gott under sin blomning! Inte så starkt som apelsinträden, men dock.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag kan inte minnas att jag känt doften av dem, men man ser träden lite här och där.

      • iamittilivet skriver:

        Den ligger som en aning i luften. Jag och en av mina vänner var ute på promenad, kände båda en god doft men förstod inte var den kom ifrån. Så slog det oss: musmula blommar! Och vi stack in huvudena i ett träd och jodå, där var doften!

  16. Anni skriver:

    Japansk mispel kände jag inte till. Ser också i kommentaren ovan att blommorna doftar. Det låter verkligen som ett trevligt fruktträd!

Lämna en kommentar