SVERIGE – SÄRÖ 1 OCH MIDSOMMAR

Då är midsommar över för i år…

…och det blev ett fint midsommarfirande för mig…

…jag besökte vänner på Särö, som ni kan läsa om nedan. Där fick jag ett helt annex för mig själv med egen ingång, sovrum, litet kök och badrum. Så härligt…

Jag kom ner till Särö dagen innan midsommarafton och vi promenerade till Särö centrum och köpte oss asiatisk take away, lättvindigt och mycket gott…

…uppklädd för midsommarfirande. Först med…

…lite dans kring den ”enorma” midsommarstången.

Det var otroligt varmt men med solhatten på drogs dansen igång…

…naturligtvis blev det sill, lax, färskpotatis, gräddfil och allt som hör till en midsommarlunch, vilket jag naturligtvis glömde fota innan jag högg i. Sedan kom jordgubbstårtan och den fick jag med på bild.

Så roligt att få fira en riktig svensk midsommar i goda vänners lag igen!

Särö 1

Här kommer en introduktion om Särö och kanske kommer det mer någon gång i framtiden, vad vet jag just nu.

Särö ligger i Halland, i nord-väst om Kungsbacka och ca 25 km söder om Göteborg.

Namnet Särö tyder på att det är en ö, vilket det inte är, men väl var fram tills att man fyllde igen sundet mellan fastlandet och ön med diverse sopor och avfall i början av 1900-talet.

En exklusiv ort med ca 3 000 invånare med många vackra, gamla sekelskiftsvillor. Här finns också några av Sveriges dyraste adresser…

…det som en gång var Säröbanan är idag fin cykel- och promenadväg.

1901 stiftades järnvägsaktiebolaget Göteborg-Särö av flera rika göteborgare. Samma år öppnades sträckan Linnéplatsen i Göteborg – Släp, 22 km och i mars året efter byggdes den sista km fram till Särö.

Som vid alla projekt då, liksom idag, höll inte de beräknade kostnaderna. Redan tidigt brottades man med ekonomiska problem. 1954 övergick man från ångtåg till rälsbuss, vilket var betydligt mindre personalkrävande. Den 31 december 1965 lades banan ner, då allt fler istället använde bilden, samma som hände med så många gamla järnvägar.

Innan järnvägens tillkomst tog man båten från Göteborg till Särö, vilket var än mer tidskrävande.

Stora likheter finns med Särö och Saltsjöbaden och med Säröbanan och Saltsjöbanan…

…en gammal sekelskiftsvilla på berget och nyare bebyggelse nedanför.

Redan i slutet av 1830-talet kom det första havsbadet och detta blev starten på Särö som populär badort för de bättre bemedlade familjerna. Även om det var en badort betydde det inte att alla åkte dit för att bada, utan mycket för att umgås. På denna tid hade inte badandet kommit igång bland allmänheten. Inkvarteringen av badgästerna skedde till en början i olika hus på ön och i mitten av 1800-talet började också många rika göteborgare bygga hus här, främst sommarvillor…

…så härligt att få vara vid havet!

Inne i viken till höger syns gaveln av…

…en av de stora villorna. Detta är Lysholmen där konsul Folke Jonsson en gång höll hov…

…här finns också Munkekullen, vilken Elof Hansson, välkänd affärsman från Göteborg, hade som sin lilla sommarstuga. Det säjs också att trots att det inte fanns någon riktigt station på Säröbanan nedanför hans hus, så stannade trots allt tågen här om herr Hansson eller hans gäster var med tåget…

…denna vackra skylt visar att Särö har med kungafamiljen att göra.

Många kungligheter har genom åren besökt Särö.

Redan 1857 kom Oscar I, drottning Josefina, prins August och prinsessan Eugenie hit. Kungen skulle sköta om sin vacklande hälsa.

1871 besökte Karl XV Särö.

Från 1887 till 1904 kom Oscar II nästan årligen på besök i samband med sina somrar på Marstrand. Ofta kom han med sin egen båt Drott. Då blev det många stora middagar, andra fester här och många vackra unga damer, vilket ju kungen hade stor förkärlek för.

Gustav V var också en trogen Särögäst. Det säjs att han var här 36 gånger under sin livstid. Här besökte han familjen Keiller, vilken även hans far besökte många gånger. Familjen Keiller ligger bakom grundandet av det stora varvet Götaverken i Göteborg, så pengar saknades inte där. Under Gustav V:s vistelse blev det också mycket tennisspel här. Om man slår upp James Keiller på Wikipedia ser man en bild av honom, kan vara intressant att se. Ni kan också titta på en bild av Gustav V. Kan också var intressant att se…

…Säröhus, byggt 1913, var Lokmannaförbundets hus och fungerade som semesterhem för lokmännen och deras familjer fram till 1965.

Huset stor tomt under några år fram till 1976 då Säröhus blev konferenshotell och restaurang. Sedan dess har det byggts om- och till i flera omgångar och innehåller idag även spa…

…det är vackert beläget med havsutsikt…

…denna gamla stationsbyggnad från 1903 var ändhållplats på Säröbanan. Idag restaurang, Blomstermåla, alldeles vid bryggan och havet…

…denna gamla skylt finns inne huset…

…mittemot ligger denna gamla sommarvilla, Furuhäll, som ägdes av familjen Turitz, också denna familj välkänd i Göteborg.

Ha det gott i värmen!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till SVERIGE – SÄRÖ 1 OCH MIDSOMMAR

  1. Znogge skriver:

    Vilken härlig midsommarhelg du har haft. För första året på länge kunde nog hela Sverige njuta av en skön sommarvärme under helgen. Midsommarvädret kan ju annars vara lite si och så…

    God onsdag!

  2. Tydligen hade du en perfekt midsommar! Här har det tyvärr varit i varmaste laget (känns konstigt att säga det när man bor i Sverige) så man har fått vara inne mesta delen av tiden. Fast vi hade också en härlig midsommaraftonslunch!!
    KRAM/Susie

  3. Så fina bilder av dig Lena! En riktig midsommarbrud på sitt sätt.
    Tack för allt du skriver om Särö; jag har läst om det tidigare men inte så omfattande som du bjuder till det med. Perfekt!
    God fortsättning på sommaren!

  4. Mamma C skriver:

    Vilken fin och härlig midsommar du har haft.
    Carin

  5. Ingrid skriver:

    Det har verkligen varit en härlig midsommarhelg och du är ju hur fin som helst i din midsommaroutfit!
    Intressant läsning om Särö, som jag aldrig besökt. Jag är skamligt dåligt berest när det gäller Sverige, men i augusti ska jag i alla fall åka på en bussresa till Värmland.
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      En fin helg och jag gillar min nya klänning.
      Särö är vackert.
      Jag har också gjort för lite i Sverige, men ska också försöka råda bot på detta.
      Torsdagskramar!

  6. En riktig blomsterflicka! Särö har gamla anor, fint folk åkte dit och bada.

  7. Keillers fina park finns på Hisingen, intill Ramberget. Mycket fint folk hade sommarhus på Hisingen, Jenny Nyström skapade Tomten på Hisingen:
    http://hannelestraditioner.blogspot.com/2010/12/jenny-nystrom-pa-hisingen.html

  8. Anita skriver:

    Vilken trevlig midsommar och så härligt att få bo i ett eget annex. Du är så fin i din midsommarklänning. Och intressant som alltid att får lära sig mer om olika platser, den här gången om Särö. Du skriver så bra!

    Kramar till dig och fortsatt fin vecka!

    • Lena i Wales skriver:

      Skrev ett svar, men kunde inte skicka det. Provar nu igen.

    • Lena i Wales skriver:

      Nu verkar det gå att svara igen.
      Det var en jättefin midsommar med förträffligt boende.
      Roligt att du gillar min klänning. Den var ny. Jag gillar ju inte att shoppa, så det blir inte mycket nytt i min garderob.
      Tack för kommentaren om mitt skrivande. Du gör mig glad.
      Fredagskramar!

  9. Geddfish skriver:

    Vilken tur du hade med midsommarfirandet i Sverige! Ja, det hade vi alla svenskar. Jag var i Värmland och firade, så lyckat.
    Ha det fortsatt gott!
    Kramar!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, ett perfekt firande med underbart väder. Så är det ju inte alltid på midsommar.
      Vad skönt att du kom iväg till Värmland. Tänkte på dig på midsommarafton.
      Kramar!

  10. Karin skriver:

    Vad härligt, vilken fin midsommar och vilken praktisk liten midsommarstång! Annat än den i bruksparken här i Dalarna där jag firar mina midsomrar. Där ska det vara färsk björk med en vippa kvar i toppen. Lång, tung och svårmanövrerad, men vana dalkarlar fixar att få upp den på plats.

    Nu har värmen mattats av och vi har fått en hel del välbehövligt regn. Ni också hoppas jag!

    • Lena i Wales skriver:

      En jättefin midsommar och midsommarstången har hängt med i många år.
      Låter som ett fin firande för dig också, fast lite annorlunda.
      Inte mycket regn här, mest sol och värme. Kom lite härförleden.

  11. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Låter som en riktigt fin svensk midsommar. God mat, gott sällskap och en härlig natur.
    Vid havet är det alltid skönt.
    Ha det gott /Marika

  12. Helena skriver:

    Visste ingenting om Särö så det var intressant att läsa. Tyvärr har det inte funkat för mig att kommentera. Får se om det går den här gången?

  13. Ditte skriver:

    Vilket trevligt midsommarfirande! Och visst blir det extra fint med det vackra vädret.
    Särö är ju så fint så en midsommar här blir ju ett fint minne. Eller kanske tradition.

  14. Märtha skriver:

    Stora privata hus, semesterhem för arbetare, järnvägsstationer, fabrikslokaler, med mera… Nu verkar alla vara hotell, restaurang, konferenshotell… Ibland undrar jag hur många sådana som ”lönar sig”, när det finns en väldig uppsjö av dem… Just nu känns det som att midsommaren ligger så långt borta i tiden! Allt har gått i ett hett töcken sen dess. Nu är det äntligen svalare här. Jag läste det här inlägget när det var ”färskt”, trodde jag hade kommenterat, men tydligen inte… Typiskt hjärnkontorskortslutning…

    • Lena i Wales skriver:

      Mycket förändras. Jag har också undrat hur alla dessa hotell kan kvarstå.
      Svalare här också och regn i början av veckan.
      Känner igen, läser, kommenterar, tror jag, men något händer och det blir inte som man tänkt sig.

  15. Anni skriver:

    SÅ FIN du var på midsommarafton ❤

Lämna en kommentar