NYA ZEELAND 7, LAKE TAUPO

Äntligen onsdag och dags för nytt blogginlägg från Nya Zeeland, där jag nu befinner mig.

Idag från Lake Taupo och orten Taupo, vilka jag besökte under påsken.

Lake Taupo

Lake Taupo är Nya Zeelands största sjö och en av många sjöar i landet. Sjön ligger 375 m ö h. Den är 160 m djup och en kall insjö på 606 kvadratkilometer.

Sjön är del av en vulkan, hela området består av vulkaner, liksom hela landet. Senaste större utbrott skedde i detta område för ca 2 000 är sedan.

Här förekommer ofta jordbävningar, oftast skalv så små så de inte märks, men ibland skakar det också till så man märker det som en liten skakning. Också större skalv förekommer och de moderna husen måste byggas efter vissa normer som ska klara av jordbävningar…

…sjön är en s k caldersjö, ett hål gjort av vulkanutbrott. Bättre kan ja inte förklara det eftersom jag inte är särskilt bra på geologi.

Det är fantastiskt vackert att åka längs med sjön och det finns flera rastplatser där man kan stanna till och göra som jag gjorde, fota.

Taupo, centralorten

Taupo är centralort vid sjön Taupos nort-östra sida och har ca 26 000 invånare.

Ovan, från en utsiktsplats, syns delar av orten, sjön och vulkanerna runt sjön…

…orten är en typisk turistort med många hotell, semesterlägenheter, restauranger m m. Är mycket populär bl a p g a sin skönhet. Så otroligt vackert vid strandpromenaden.

Turisterna började komma till orten på 1870-talet, framför allt till alla varma källor som finns i området, men också för stadens vackra position vid Lake Taupo…

…orten och området ät också populärt för fiskare, främst av regnbågsforell.

Längst bort på bilden kan man skönja snö på toppen av ett berg och…

…här har jag försökt zooma in toppen som syns vagt på bilden ovan. Den är snöbeklädd året runt.

Nu börjar vi ju gå över från sommar till höst här i Nya Zeeland. Under påsken varierade vädret mycket, från molnigt och kalla vindar till sommar värme med dryga 20 grader och sol…

…på bilden ovan kan man se en flotte sjön. Varför ligger den där mån tro?…

…jo, där kan man stå på stranden och försöka göra ett hole-in-one på flotten. Vissa lyckas, andra inte. Runt flotten simmade också en ”grodman”, med hjälm på sig, och samlade ihop alla bollar som hamnat i vattnet, vilket var de flesta av de som slogs ut…

…en skulptur som symboliserar stadens fiske…

…under påskhelgen var det en kul konstutställning i en park vid sjön…

…själva staden har inte någon speciell karaktär, det är inte staden som lockar dit turister, utan dess position…

…det var också en stor marknad på gång. Där såldes prylar, mat och…

…dryck, som denna gin som man fick provsmaka om man så ville. Köerna dit var inte stora. Tänk er hur det sett ut på en marknad i Sverige om man gratis fått provsmaka sprit? Kan inte låta bli att skratt lite vid tanken.

Ha det bra önskar Lena från Nya Zeeland!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till NYA ZEELAND 7, LAKE TAUPO

  1. Märtha skriver:

    Eftersom min man har spelat golf (synnerligen intensivt) under sina utrikesvistelser följer vi med en hel del tävlingar i TV. Flotten i sjön är en trevlig variant! Började precis fundera över alla bollar som samlas där, men det finns upplockare, bra ordnat. Väntar på skriverier om dina besök i och vid de varma källorna, något jag verkligen trivs i och med sen alla mina besök i Island… Marknaderna i Australien minns jag också med glädje, men smak prov på alkoholhaltiga drycker tror jag inte att jag sett…. Njut av tillvaron!

  2. Znogge skriver:

    Kan förstå att det är ett populärt turistmål och det ser väldigt vackert ut vid sjön. Lite kul där med flotten i vattnet.

    En sak är säker i alla fall! Hade det varit provsmakning av alkohol i Sverige hade kön ringlat sig lång!

    God onsdag!

  3. Anita Brehlin skriver:

    Vacker sjö och det där med vulkanerna visste jag inget om. Egentligen visst jag lite bara det som min brorson berättat om sin tid där men vulkaner minns jag inte att han pratade om. Roligt med dina bilder och berättelser. Här är det fortfarande väldigt mycket snö men det har regnat och snart kanske byvägen är bar men än är det bara djupa spår att undvika att köra ner i annars är det is och snö och jag blir mer och mer less. Den längsta vintern jag minns och den verkar aldrig ta slut.

    • Lena i Wales skriver:

      Gott om vulkaner här.

      Jag visst väldigt lite om N Z innan det blev bestämt att jag skulle åka hit.

      Hoppas verkligen att snön försvinner så fort som möjligt. Kramar!

  4. Monica skriver:

    Så vackert och vilken djup sjö! Och trevligt med marknad, är lite engelskt över den kanske, tycker det ser ut så. Och det händer alltid något i en stad, med utställningar m m. Är så trevligt och ha det fortsatt så.

    Här har vi fått vår! Alla mina nyplanterade blommor växt redan och stortrivs. Och vi suttit ute med kaffe i solen. Vi grejat i kära dotters trädgård också och maken hade vinterjacka, tjock, han gick i kortärmat sen. Då var ändå hela trädgården täckt av snö och hela terrasserna snötäckta när vi kom. Två dagar senare var allt borta och vi torkade torrt på terrassgolven så jag gick barfota. Årets väder går inte att förstå.

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det vackert.

      Det är mycket brittiskinspirerat här, men också influenser från andra delar av världen.

      Har sett lite vårbilder från Sverige, skönt, men även tidigare snöbilder. Snabba växlingar.

  5. Vilken härlig promenad, på Finlandsbåten och flygplats har jag sett provsmakning, tror svenskar skulle klara det…

  6. yfronten skriver:

    Så vackert med blått och blått, himmel och sjö! Vi har ett gindestilleri här, Lydén gin, men provsmakningen är inte gratis, nej… Ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Så vackra färger här nu och allmänt mycket vackert.

      Kan tänka mig att det inte är gratis i Sverige, då skulle det kanske bli en alltför stor tillströmning.

      Ha det fint!

  7. motionochfritid skriver:

    Så vackert och fint du har det. Ja, kön hade varit väldigt lång i Finland.

    Ha det fint!

  8. Karin skriver:

    Wow vilka underbara vyer! Och klart att det finns insjöar på så stora öar, även om jag inte riktigt insett det förrän nu. Först tänkte jag att den där sjön är en systersjö till Siljan som ju också … nejvisstnej, Siljan är ju resultatet av en meteoritnedslag. Men sjön i botten på Ngorogorokratern i Tanzania måste ju vara en vulkansjö, eller en sån där caldersjö, liksom Lake Chala i närheten. Spännande resa du gör!

    • Lena i Wales skriver:

      Så vackert här.

      Innan jag kom hit visst jag inte att det fanns så många sjöar här.

      Ordet Caldersjö var nytt för mig tidigare, så visst lär man sig något nytt även i min ålder.

      Härligt här.

  9. Anita skriver:

    Tänk så blått vattnet är … och viken djup sjö. Men det förstår man när det är en vulkansjö. Det skulle vara roligt att pröva göra hole-in-one. Förstår att det var populärt. Och vilket jobb … att hämta upp bollarna.

    Alltid roligt att besöka lokala marknader. Och jag log också när jag såg den tomma platsen där det var gratis ginprovning. Det skulle som sagt varit Sverige det 🙂

    Nu ska jag läsa ditt senaste inlägg!

    Lördagskramar!

    • Lena i Wales skriver:

      Fantastiskt vatten.

      Tror inte jag skulle klarat ett hole-in-one där , men skulle varit kul att prova. Fast det var lång kö-

      Ja, gratis spritprovning i Sverige, det hade varit något det!!!

  10. Anni skriver:

    Vilken mysig marknad du hamnade på. Hur smakade ginen? 😉
    Så vackert med den blåa sjön, förstår att de lockar turister trots att de bor på en ö! Å andra sidan är ju ön så stor att det kanske inte känns.

    • Lena i Wales skriver:

      Alltid så kul att hamna på marknader.

      Jag gillar inte ren sprit, så jag provade inte, men en i mitt resesällskap gjorde det och gillade den.

      Nej, det känns inte att man är på en ö, precis som det inte känns i Storbritannien heller.

Lämna en kommentar