NYA ZEELAND 8, HUKA FALLS, FLODPROMENAD och HISTORIA del 1

Lördag och bloggdags! Idag mer från min påskresa till Lake Taupo här i N Z.

Många rosor har blommar över här nu när sommaren börjar gå mot sitt slut, men en hel det finns kvar ännu.

Huka Falls

Läs gärna om Lake Taupo först!

Huka falls uppströms och…

…nedströms…

…med en bro emellan.

Huka falls ligger ca 6 km från sjön Taupos utlopp vid floden Walkato just där den smalnar av. Detta har bildats för ca 20 500 år sedan i samband med ett vulkanutbrott och bildat en ca 100 m lång och 15 m bred ravin. Avsmalnandet gör att vattnet får en väldig fart, ca 220 kubikmeter / sekund och gör detta därmed till en av världens snabbat fall. Vattenmängden kan regleras uppströms till saktare eller snabbare vattenflöde…

…längst ner i ravinen bildas ett ca 11 m högt fall där floden blir bredare…

…nedströms på floden finns turistbåtar som åker uppströms mot fallet och man kommer mycket nära…

…det går också racerbåtar där som kommer ännu närmare och i betydligt högre fart.

Jag höll mig på torra land på en utsiktsplats. Hade säkert blivit sjösjuk innan vi ens startat!

När jag kom mot utsiktsplatsen stod en hel grupp med människor och pratade och en man hade kameran på en pinne och verkade fotografera något i ett träd vid sidan och de verkade inte flytta på sig. Så jag knödde mig in emellan dem med kameran i högsta hugg när någon snällt undrade om jag kunde flytta på mig för de tog en selfie av familjen och mitt i detta stod jag. Mannen med pinnen tog inte alls ett foto av ett träd utan en familjeselfie. Jag bad om ursäkt och de skrattade så jag trodde de skulle falla ner i vattnet. Det här skulle de sent glömma, kvinnan som var med mitt i familjeselfien! De tackade mig för en ovanlig och mycket minnesvärd upplevelse. Ja, så kan det gå!

Promenad längs floden Tongariro

Floden Tongariro flyter genom den lilla turiststaden Turangi som jag bodde i några nätter under påsken. En vacker och varm dag tog vi oss över en vinklig hängbro till andra sidan av floden…

…floden nedströms och…

…uppströms.

Det är inte mycket vatten i de flesta floderna här. Sommaren börjar gå mot sitt slut här och hösten är snart på intåg. Nu har vi bara 10 timmars tidsskillnad mellan Sverige och N Z när Sverige har fått sommartid och vi har fått vintertid…

…promenadvägen gick inte bara längs floden, utan också uppe på höjderna längs den. Gröna ängar och snöklädda toppar…

…och mycket kreatur. P g a klimatet finns det inga ladugårdar här, djuren går utomhus hela året och därför ser man otroligt mycket kor på ängarna, trevligt…

…så var det dags att ta sig tillbaka till startsidan, där bilen redan parkerats.

Det var en solig dag, men lite blåsigt så jeans och långärmat passade bra. Jackan fick jag knyta runt magen.

Historia del 1

En liten början om N Z:s historia. Fortsättning följer senare!

Nya Zeeland var bland de sista större landområdena som blev befolkat. De polynesiska urinvånarna, maorierna, kom hit någon gång mellan 800- och 1300 e. Kr.

Polynesien är en region i Oceanien bestående av öar och ögrupper mellan Hawaii, Nya Zeeland och Påskön. Invånarna här kallas polynesier. Med Indonesien och Australien norr om sig och österut Stilla havet och sedan Sydamerika.

Maorierna är urinvånarna, idag ca 10-15 % av landets invånare. Deras språk är maori som tillhör de s k austronesiska språkfamiljen. Ordet maori betyder vanlig eller normal.

De första som, kom till N Z livnärde sig till stor del på jakt av de många fågelarter som finns här. Senare på 1300-talet fortsatte jakten, men nu tillkommer också odling av bl a sötpotatis och fiske. Man levde i byar, krigade med varandra och troligen förekom även kannibalism.

Man dekorerade ofta sina hus och kanoter och även sig själva genom tatueringar.

Deras krigsdans, haka, används idag i samband med med idrottsevenemang.

Samhället var hierarkiskt och indelat i klaner med en hövding som representerade klanen och äganderätt till marken.

Vissa av delarna om historian kommer jag att återkomma med i närmare detalj senare.

Önskar er alla ett trevligt veckoslut!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till NYA ZEELAND 8, HUKA FALLS, FLODPROMENAD och HISTORIA del 1

  1. Anita skriver:

    Vilka vackra gula rosor. Nästan bärnstensfärgade.
    Huka falls … wow, så häftigt. Men jag skulle nog inte vilja sitta i den båten även om det säkert vore häftigt och spännande. Jag skulle nog som du hålla mig till en utsiktsplats på torra land. Och helt plötsligt så skiljer det bara 10 timmar mellan oss. Det känns lite märkligt. Nu är klockan 9:15 här hos mig och då är klockan 7:15 på kvällen hos dig.

    Kram och fin lördagskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Flera rosor blommar fortfarande, men många har också slutat blomma. Vi är ju på väg in i hösten här.

      Det var 12 timmar skillnad förut, men så fick Sverige sommartid och en vecka senare fick vi vintertid här.

      Hade en bra lördagskväll, liksom söndagskväll. Snart dags för bingen, kl är 20.55.

      Söndagskramar!

  2. Märtha skriver:

    Både Huka och haka, båda lika häftiga! Huka omges av verkligt hård bergart, verkar det som. Och vattnets färg på dina bilder bedårar! Det där vore något att uppleva i verkligheten, grattis till det! Om jag lyfter blicken här där jag sitter ser jag två bilder på Bernt och hans hustru när de i början av 1990-talet just hade varit på en häftig flodfärd i NZ. Har också sett lite haka på en film från samma resa, häftigt och annorlunda! Ha det gott!

  3. Alltid mäktigt med vattenfall, vissa broar lockar inte…

  4. Geddfish skriver:

    Så vackra vyer! Alltid vackert med vatten och särskilt vattenfall. Jag kan en sång som heter ”Under ett vattenfall” som vi sjungit i kören 😀

    Må så gott, kramar!

  5. Znogge skriver:

    Vilka härliga bilder och vilken trevlig utflykt! Det är så häftigt med vattenfall.

    God lördagskväll!

  6. Ingrid skriver:

    Jag önskar dig detsamma Lena!

    Kram, Ingrid

  7. yfronten skriver:

    Vilket vackert vattenfall men den där hängbron ser lite läskig ut. Ha det bra!

  8. Inte vilken påsktripp som helst. Jag antar att du tog den snabbaste kvasten dit. ;)Huka falls. Wow! Jag hade nog också betraktat det från sidan. Så det kan bli när man knölar lite för mycket. Jag tycker allt att du kunde få vara med på fotot som kunde ingå i en fototävling med rubriken ”Vem ska bort? Aprilhälsningar från ett kallt Skåne

    • Lena i Wales skriver:

      Tyvärr blev det ingen kvast i år. Lite för långt att flyga. Men denna påsktripp blev riktigt bra, med bil.

      Fototävlingen, vem ska bort, den var bra den😊.

      Hälsningar från ett varmt och skönt N Z.

  9. Anni skriver:

    Vilken fantastisk färg det är på vattnet vid Huka Falls. Så turkost och friskt det ser ut!
    Synd att inte familjen tog en bild och skickade den till dig 😉

    • Lena i Wales skriver:

      Färgen var slående och det var så vackert.

      Visst hade det varit kul att få den bilden, men jag var så häpen över hela denna situation, så tänkte inte så långt just då, tyvärr!

  10. Inger Hansson skriver:

    Festligt med familjeselfien som du trände dig in i. 🙂

Lämna en kommentar