NYA ZEELAND 10, HISTORIA och MARTINBOROUGH 3, utkanten av staden

Lördag och bloggdags igen från Nya Zeeland, där jag fortfarande befinner mig.

Idag mer från ”min” stad Martinborough och lite om N Z:s historia.

Vad gör jag egentligen här? Bor i ett trevligt hus i den lilla staden, umgås mycket med vänner och bekanta, är med i en Walk and Talk-grupp liknande den jag är med i i Floda, gör små utflykter, har även gjort en större till huvudstaden Wellington några dagar, promenerar i staden, går till puben, besöker vingårdar, fikar, bloggar m m. Har massor av fler blogginlägg färdiga eller halvfärdiga. Har fullt upp och har det bra.

Vi har haft fantastiskt väder här till allra största delen, regn i två dagar sedan jag kom hit, resten shorts och t-shirtväder.

Martinborough 3, utkanten av staden

Här kan du läsa mer om staden där jag ”bor”. Martinborough 1 och 2!

Runt det lilla centrumet finns långa breda gator med hus längs kanterna. Varför gatorna är breda som avenyer i en storstad har jag inte lyckats få reda på, men så är det…

…här kan ni också se att det är vänstertrafik här…

…överallt hänger ledningar i luften, inte alls så många nedgrävda som i Sverige…

…stolparna är gjutna i betong och har utanpå liggande rör med el i…

…ibland ser det lite ut som bandsallad här, men inte lika rörigt som i t ex Spanien…

…där jag bor finns denna lilla park med sitt torra gräs.

Jag har ca 2 min promenad till torget i centrum…

…långa gator med bergen i bakgrunden åt ett håll och…

…likadant åt andra hållet…

…nästan alla husen är enplans, eller som man säjer på engelska bungalows, och alla har någon form av staket runt sig.

Så här nedan kommer några bilder från stadens utkant, vilket i princip är i centrum. Staden är ju inte så stor:

…vidare kommer några bilder från några av de många vingårdar som omgärdar staden och det finns också några olivlundar här…

Nya Zeelands historia sammanfattning

Nya Zeeland var bland de sista större landområdena som blev befolkat. De polynesiska urinvånarna, maoriena, kom hit någon gång mellan 800- och 1300 e. Kr.

Polynesien är en region i Oceanien bestående av öar och ögrupper mellan Hawaii, Nya Zeeland och Påskön. Invånarna här kallas polynesier. Med Indonesien och Australien norr om sig och österut Stilla havet och sedan Sydamerika.

Maorierna är urinvånarna, idag ca 10-15 % av landets invånare. Deras språk är maori som tillhör de s k austronesiska språkfamiljen. Ordet maori betyder vanlig eller normal.

De första som, kom till N Z livnärde sig till stor del på jakt av de många fågelarter som finns här. Senare på 1300-talet fortsatte jakten, men nu tillkommer också odling av bl a sötpotatis och fiske. Man levde i byar, krigade med varandra och troligen förekom även kannibalism.

Man dekorerade ofta sina hus och kanoter och även sig själva genom tatueringar.

Deras krigsdans, haka, används idag i samband med med idrottsevenemang.

Samhället var hierarkiskt och indelat i klaner med en hövding som representerade klanen och äganderätt till marken.

I o m britternas kolonisering av N Z under 1830- och 1840-talen ledde detta till konflikter mellan urinvånarna och britterna. Främst gällde konflikten jordägandet. Jämför med vad som hände i USA och urinvånarna där. Britternas historia av att roffa åt sig allt man kom över i stora delar av världen har ställt till det för miljontals människor över hela världen. Nu slutar jag skriva om detta. Jag blir så j…a förbannad över detta beteende och många, inte alla, men många britters talar om att hjälpa de stackars outbildade och fattiga människorna över hela världen. Pyttsan, hjälpa, mitt ord är stjälpa.

1840 skrev britterna på det s k Waitangifördraget som skulle säkra maoriernas rätt till sitt land och de ställdes under den brittiska kronan. Trots detta förekom väpnade konflikter och resultatet blev att på 1860-tlaet hade britterna konfiskerat drygt 40 % av maoriernas land.

När britterna kom till N Z fanns här ca 150 000 maorier. Vid ca 1900 var antalet ca 42 000. Det var inte bara krigen som tog dem, utan också alla sjukdomar européerna förde med sig. Sedan 1960-talet pågår en återupplivning av kulturen, landrättighet och språket. Jämför med samerna i Sverige. Vi har inte varit några änglar i Sverige heller.

Fortsättning av N Z:s historia kommer senare, samt detaljer av vissa händelser!

Trevlig helg önskar Lena från ett underbart Nya Zeeland!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till NYA ZEELAND 10, HISTORIA och MARTINBOROUGH 3, utkanten av staden

  1. Märtha skriver:

    Lena serverar sensommarbilder, Märtha trodde det höll på att bli vår – och nu är marken här täckt av snö!!! En brittisk missionär konstaterade en gång: ”Inte är de riktigt obildbara de här människorna, i min grupp kan de redan räkna upp alla grevskap i …” Minns inte hur uttalandet fortsatte, men säkert synnerligen viktig kunskap för afrikaner… Här serverade du staketidéer, minsann! God fortsatt sensommartillvaro! (och vår här…)

  2. Geddfish skriver:

    Du känner dig väl som hemma vid det här laget! Och visst har du det bra! Så skönt att ha vänner omkring sig också. Måste vara härligt att kunna gå i shorts och tisha sådär när vi i Sverige byltar på oss för att inte frysa.

    Fortsatt ha det gott, många kramar!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det känns mycket som hemma nu. När jag är ute och går t ex säjer jag att jag ska går hem. Har ett rikt socialt liv här, vilket är kul.

      Idag lite regn, men nu börjar solen titta fram igen.

      Varma kramar!

  3. Mamma C skriver:

    Låter som du har det toppen.

    Carin

  4. Lena i Wales skriver:

    Ja, det har jag verkligen.

  5. Znogge skriver:

    Vilken härlig resa och så fantastiskt att kunna stanna så länge. Man lär känna ett land på ett helt annat sätt när man blir en del av vardagen.

  6. Lena Clenander skriver:

    vilken härlig trippLena! //Lena

  7. yfronten skriver:

    Vad lustigt med de breda vägarna! Jag blev förvirrad första gången maken sa att hans mormor i England bodde i en bungalow och såg framför mig en hydda… Ha en bra vecka!

  8. Anita skriver:

    Så trevligt att gå på promenad med dig i trakterna där du just nu bor. När jag ser det torra gräset så tänker jag på sommaren 2018. Så fort regnet kom blev gräset grönt igen. Och jag anar att det kommer regn ju längre hösten fortgår och att det blir samma där. Roligt med husen och alla fina staket. Olivlundar och vingårder låter exotiskt. Du har det verkligen bra med trevligt umgänge och intressanta saker att fylla dagarna med.

    Fortsätt att njuta av din vistelse!

    Måndagskramar

    • Lena i Wales skriver:

      Så fint här.

      Det kom lite regn för några dagar sedan och det märks direkt här, men mer regn behövs.

      Husen är så annorlunda här med fina tak och verandor.

      Det sociala livet här är betydelsefullt för mig, så intressant med möte av människor.

      Onsdagskramar!

  9. swedishpassport skriver:

    Åh så kul att få se dessa bilder, så många gulliga hus 🙂

  10. Anni skriver:

    Känns som ett förortsområde mer än en stad med sina trevliga villor och staket. En del av husen ser lite ut som förvuxna kolonistugor, så söta!

Lämna en kommentar