NYA ZEELAND, VIN OCH VINGÅRDAR 1

Onsdag och bloggdags! Idag mer från Nya Zeeland där jag befinner mig.

Vin och Vingårdar 1

Nyazeeländska viner

Runt ”min” stad Martinborough finns ca 20 vingårdar av varierande storlekar…

…Nya Zeeland är det nyaste vinländerna i det man kallar Nya världen. Här finns några av jordens sydligast vingårdar. För den totala vin produktionen i världen står N Z för 1 %. Vilket innebär 30:de plats i världen…

…här odlas:

Blå druvor : Pinot nori, Merlot, Syrah och Cabernet Sauvignon.

Gröna druvor : Sauvignon blanc, Chardonnay, Pinot gris och Riesling. Det finns också en liten produktion av druvan Gewurtztraminer.

62 % av produktionen i landet kommer från Sauvignon blanc. Vilket ensam står för ca 70 % av N Z:s vinexport.

15 % av produktionen i landet kommer från Pinot noir. Vilket innebär drygt 50 % av alla rödviner…

…här finns 12 distrikt på de två öarna. Nordön är varmare än Sydön.

Ett av dessa distrikt är Wairarapa där Martinborough (där jag ”bor”) är det det mest kända området. Området är mest känt för Pinot noir och Sauvignon bland, vilka får lite fruktigare och fylligare karaktär än andra distrikt. Fast här finns också Chardonnay, Riesling och Cabernet sauvignon…

…N Z, med sina två öar, är ett långt och smalt land. Här finns gott om höra bergskedjor som ger skydd mot regn och vind. Här kan du läsa mer om landet, Nya Zeeland 1

…skörden sker i slutet av sommaren och början av hösten, vilket här innebär april månad …

…vinområdena ligger mellan 35 och 46 grader sydlig bredd. I Europa motsvaras detta av sträckan Bordeaux till norra Marocko.

Jordmånen är till största delen sandblandad lera eller stenigt grus. På Nordön finns dessutom mycket vulkanisk jord.

Klassificeringssystemet, Certified Origin, garanterar att vinet innehåller minst 85 % av den angivna druvsorten och årgången, samt att det har sitt ursprung i något av de godkända distrikten.

Historik

Första vinstockarna planterades i landet 1819, men det dröjde ca 150 år till de på allvar började användas. Sedan dess har utvecklingen gått snabbt och produktionen mångdubblats sedan 1960-talet. På de senare åren har hållbarhet varit viktig och man arbetar med att minimera vatten- och elförbrukningen.

Besök på vingårdar

Nga Waka

Nga Waka grundades 1988 och fick sin första skörd 1993.

Namnet Nga Waka kommer från ursprungsbefolkningen maoriernas språk och betyder 3 kanoter och det är också det som visas på loggan ovan, 3 uppochnedvända kanoter…

…namnet 3 kanoter kommer sig av 3 heliga kullar, enl den maoriska tron, som ligger strax utanför staden Martinborough och ser ut som tre uppochnedvända kanoter…

…så här ser de ut i distans i verkligheten och…

…här har jag försökte zooma in dem…

…här finns en ny byggnad med restaurang och vinprovning…

…baren är också tjusig och servitören var mycket vänlig och berättade om uppkomsten av namnet och…

…serverade oss två glad vin. Ett rosé och ett Riesling. Båda var riktigt goda.

De tillverkar också vin av Sauvignon blanc, Chardonnay, Pinot noir och har också bubbel…

…det var härligt att sitta ute, dricka gott vin och titta ut över vinrankorna.

Grava

Grava ligger precis bredvid Nga Waka och…

…här kunde man titta runt på lite av produktionen med pressen och vintunnor…

…dessutom kunde man titta in bland jäsningskaren som här var av plast…

…skörden var i full gång och i en container kunde man se pressade druvor, både blå och gröna. Detta går sedan ut i marken igen som näring till vinstockarna…

…här fanns också en bar och möjlighet att köpa med sig några flaskor också.

Tiwaiwaka

Tirohana

Ata Rangi

Haythornthwaite

Ja, detta var ett litet smakprov på några av de ca 30 vingårdar som finns i staden.

Fortsättning följer!

Ha det bra!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till NYA ZEELAND, VIN OCH VINGÅRDAR 1

  1. Intressant. Besökt vingård i England (!) och i Frankrike.

  2. Märtha skriver:

    Intressant med alla dessa små vingårdar (större också). Mitt smak- och luktsinne är tyvärr av den sämre sorten, så en turné mellan vingårdar ger mig inte så mycket. Inte känner jag igen de olika druvorna heller. Jag fotar planteringarna, skyltningen, inredningen, kollar in öppenheten hos människorna… Har träffat många trevliga och roliga ”vinpresentatörer” här och där i världen. Varför jag besökt? Jo, min man har ett smak- och luktsinne av guds nåde och han gillar vin mera än jag… Sitter och ser på hur den sista (inte mer nu!!!) smälter, snöfall den här tiden är inte precis vanligt, men… Ha en god höst, antar att du återvänder till Nordens vår inom några veckor.

    • Lena i Wales skriver:

      Dessa vingårdar gör enormt mycket för staden, troligen hade den varit en i princip död stad utan dessa. De inbringar stora inkomster för staden.

      Jag är ingen vinkännare, men gillar att prova olika sorter.

      Fotar gör jag också mycket.

      Några veckor kvar här.

  3. Förr gillade jag rödvin och champagne, sen blev det vitt vin och till sist rosé – men numera dricker jag exceptionellt lite. I helgen som var fick jag knappt i mig ett glas med vitt. Tyckte inte det var speciellt gott trots att jag tidigare gillade just den portugisiska sorten…

    KRAM-Susie

  4. Eva skriver:

    Jättetrevligt och informativt reportage om vin och vingårdar i Nya Zeeland. Måste vara en upplevelse att få se så mycket av dem. Älskar goda viner. Tack för det inlägget!

  5. Anita Brehlin skriver:

    Det här med vin verkar vara en hel vetenskap. Det förstod jag när jag var med Kinabror på pro:s vinprovning och fick veta en del. Jag provade lite men jag har svårt för vin. Det enda jag gillar är egentligen moskato som jag drack i Italien men det är väldigt intressant att höra. Vilket jobb det är innan vinet kommit i flaska minsann.

  6. yfronten skriver:

    Jag har bara varit på Ästad vingård men tycker inte om vitt vin så det var lite bortkastat på mig. De gör surt vin i Sverige… Vad fint att sitta och titta på vinstockarna när man dricker vinet. Ha det bra!

  7. Anni skriver:

    Så lyxigt med alla dessa vingårdar omkring dig och dessutom med så många av mina favoritdruvor. Mums! Du borde snart få betalt av turistbyrån med all reklam du gör för landet!
    Och jag är ifatt – det var då inte svårt med så mycket kul att få läsa!
    Stora kramar!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är ett mycket speciellt ställe på många sätt.

      Jag har inte fått betalt en enda penny från Wales för all reklam jag gjort för landet och för alla de människor i form av resor till Wales som jag anordnat. Så härifrån kommer säkert heller inte något bidrag, men jag gör det för mitt höga nöjes skull och gillar att blogga och få fina kommentarer.

      Tack för din fina kommentar!

      Kramar!

  8. Intressant och mustigt inlägg. Jag längtar efter värme så jag hade valt den norra ön.Hälsningar från Västkusten

  9. Mamma C skriver:

    Så kul med en massa fina och bra vingårdar i närheten.

    Ha en bra dag.

    Carin

  10. Anita skriver:

    Mycket intressant och informativt inlägg om vinodlingarna. Illustrerade med fina bilder. Häftigt med de pressade druvorna som sedan går tillbaka som gödning. Kan tydligt se de tre heliga kullarna på din inzoomade bild. Nu ska jag vidare och läsa dagens inlägg från dig 🙂

    Lördagskramar!

Lämna en kommentar