SKOTTLAND(1) 2015, Loch Lomond och WALES Eisteddfod

July_25

När ni läser detta befinner jag mig i Skottland igen och här kommer jag att vara hela augusti månad. Jag har 4 resor runt i Skottland med svenska resenärer. Samtliga börjar tisdagar och avslutas söndagar, 4 veckor i rad. Alla resor har nästan samma rutt, men det kan skilja lite var vi bor på de olika resorna. Alla går också med Lasses Resor.

Innan jag reste har jag lagt in alla inläggen vilka kommer att handla om både Skottland och Wales med hjälp av bilder tagna tidigare. Jag har helt enkelt inte tid och ork att göra nya inlägg när jag jobbar så intensivt, men hoppas ni kommer att uppskatta inläggen i alla fall.

WALES

Även om jag är i Skottland och vill visa lite därifrån får vi ju inte helt glömma bort mitt kära Wales.

Eisteddfod

Eisteddfod är en walesisk festival för litteratur , musik och framträdanden. En gammal tradition från ca 1100-talet.
Eisteed = sitta, bod = vara. Alltså att vara sittande eller att sitta tillsammans.
Det finns årligen två olika Eisteddfod i Wales, National Eisteddfod och International Eisteddfod.
NATIONAL EISTEDDFOD hålla varje år runt månadsskiftet juli – augusti och är en stor festival med drygt 150 000 besökare.
Platsen varierar varje år. I år hålls den 1 – 8 augusti i Montgomeryshire and The Marches i mellan-norra Wales. Man bygger upp som en hel by med tält, scener, markiser o s v. Sedan kan underhållningen börja.

Photo1175
Alla tävlingar hålls på walesiska.
INTERNATIONAL EISTEDDFOD hålls varje år i den lilla staden Llangollen i norra Wales.

Photo1181orig

Det är en sång-, dans- och körfestival med anor från 1940-talet. Man uppträder och tävlar i olika grenar.
Den varar i 6 dagar i juli och uppträdare kommer från ca 50 olika länder och uppträder för ca 50 000 personer. Under veckan hålls också en stor parad genom staden med dansare, sångare o s v.
Kända uppträdare är LucianoPavarotti (kom som ung i en kör från Italien, men ändå!), Jose Carreras, Joan Baez m fl.

SKOTTLAND 1

Edinburgh Airport

DSCF6595

Jobbat börjar på Edinburgh Airport där jag välkomnar alla passagerare, drygt 50 i varje grupp, och tar med dem till vår skottska buss.

Jag vet inte hur många timmar jag spenderat på flygplatser, men skulle tro ca 100 timmar på Edinburgh Airport, del av jobbet. Vågar inte tänka efter!

Vänstertrafik (repris)

Sedan bär det av på vänster sida, vilket konfunderar många.

Att komma till Storbritannien är som att komma tillbaka till Sverige innan september 1967, i alla fall vad gäller att köra bil.  I Europa är länder med vänstertrafik en minoritet. Ratten har vi dock på höger sida, vilket aldrig slog igenom i Sverige. Eftersom jag pendlar mellan vänster- och högertrafik är det skönt att ratten i alla fall också ändrar sida!

Däremot måste jag erkänna att jag vid flera tillfällen letat med höger hand efter växelspaken och istället börjat krafsa vid dörren! Flera gånger har det också hänt att jag har gått in på fel sida när jag ska köra, satt mig ner och tänkt: Hjälp, någon har stulit ratten! Är man ensam gör det ju inget, men är det andra människor med känns det lite pinsamt. Vid ett tillfälle var ett annat par och vi uté och åt söndagslunch och eftersom jag druckit minst skulle jag köra hem. Det var lite trångt mellan de parkerade bilarna och jag ber de andra vänta med att gå in tills jag backat ut. Då händer det förstås, jag går in och sätter mig på fel sida. I backspegeln ser jag tre personer gapskratta. Det är bara att spänstigt kliva över till förarsätet och backa ut.

-Det var litet trångt vid förarsidan, blev min kommentar med ett leende som avslöjade att jag inte hade en aning om vad jag pysslade med.

Vilket är då ursprunget, vänste- eller högertrafik?

Vad är naturligast?

Om vi går tillbaka till hästarnas tid så är det natuliga, för de flesta, att stiga på hästen från vänster sida, och då också givet att man gör det från vägrenen eller trottoaren och inte från mitten av vägen. Alltså blir vänstertrafik  det natuliga. Eller hur? Pröva själva!

De flesta människor är högerhänta  (ursäkta  alla vänsterhänta!). Om man var ute och red och mötte sin fiende hade han svärdet i höger hand, beredd för figth. Då var det också natuligt att man möttes med sina högra sidor mot varandra. Alltså var vänstertrafik det natuliga!

Ja, förstås är teoriena många. Hur som helst gäller vänstertrafik här fortfarnde och det verkar inte heller bli någon ändring på detta.

Loch Lomond

Sedan går färden vidare längs den sägen- och sagoomspunna sjön Loch Lomond. Loch är sjö på gaeliska och därför heter alla sjöar och havsvikar Loch i Skottland…

DSCF6205

…orten Luss är är vackert belägen vid foten av berget Ben Lomond. Ben är berg på gaeliska.  Här kan man om man vill åka ut med utflyktsbåtar på sjön…

DSCF6210 Photo1518

…eller promenera längs den lilla bygatan med vackra hus och trädgårdar..

DSCF6212

…blomsterprakten är enorm!..

Här kan ni också höra den vackra sången om Loch Lomond. Det ryser i mig varje gång jag hör den och brukar spela den i bussen och både jag och chauffören klämmer i rejält, men inte så vi stör passagerarna. Min sångröst är förskräcklig. Eller rättare sagt ingen röst alls, bara konstiga läten,ha,ha!

Fortsättning från Skottland följer på lördag!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Om Wales, Skottland. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till SKOTTLAND(1) 2015, Loch Lomond och WALES Eisteddfod

  1. åsa i åsele skriver:

    Tack för sången om Loch Lomond, härligt.
    Pratade med J om att vi skulle åka till Edinburgh å han blev upprörd å frågade om det inte var tillräckligt regnande å kyligt väder här hemma denna sommar.

  2. Britt skriver:

    Ska bli intressant att läsa mer om Skottland. Vi var där för några år sedan och har bara fina minnen.
    Anledningen till pojk- och flickknäppning, lär också vara att få tag i vapnet snabbt. Men varför man har olika vet jag inte./ Britt

  3. Gilla skriver:

    Liksom föregående talare vill jag tacka för sången om Loch Lomond. Jag kom tillbaka till min skoltid. För under våra engelska lektioner fick vi sjunga ibland och då blev det gärna Loch Lomond. Den melodin har jag inte hört på evigheter, så det var verkligen trevligt att återuppliva gamla minnen från min skoltid.

    Kram/Gilla

  4. Marit skriver:

    Ja, det er en vakker sang som også er kjent her i Norge 🙂

    Så pent det var ved Ben Lomond!

  5. Anne-Marie skriver:

    Det där med vänstertrafik är intressant om man kör med en bil som egentligen skall köras i högertrafik. Minns när jag och min kompis bilade runt i England och Wales och att jag fick titta för att se när vi kunde köra om eller om det fanns andra saker i trafiken som hon inte såg. Hon tog med sig sin bil från Sverige.
    Ser väldigt vackert ut vid Loch Lomond. Känns som om det finns långa anor och många minnen.

  6. Tomtan skriver:

    Såg du Nessie???? Vi fick inte se henne när vi var där….. Men vårt Storsjöodjur har ju fått barn så hon kanske var här då 😀

  7. LÁrt de Vivre skriver:

    Vänstertrafik, låter så konstigt i mina öron när jag bara upplevt höger. Men jag tror inte jag skulle vara rädd för att köra mer än i rondeller kankse…

    Skottlnad verkar intressant.

    Kram Kajsa

  8. Vilken härlig musik. Vad trevligt att vara i Skottland.☺

  9. Vad roligt att få ”följa med” dig! Det är alltid extra intressant med dina ordförklaringar också. Angående det där med ”ratten på fel sida”, så vet jag en person som en gång klev in i en hyrbil i ett land med vänstertrafik och utbrast ”There is no rat in the car!” … 😀

  10. Comsi Comsa skriver:

    Underbart inlägg och härligt att höra sången!

    Kramen ♥

  11. Monica skriver:

    Låter som du har bråda veckor, mycket jobb med alla människor även om det är trevligt också, men mycket kan ju hända med mixen av många deltagare. Kollade Lasses resor som jag aldrig hört talas om men där verkar det vara full aktivitet. Och Skottland utsålt hela tiden. Beror kanske på deras reseledare:-). Hoppas du får lite semester sedan efter augusti. Tror vi pratade vänster och höger förut och om knäppning, nu kommer jag inte själv ihåg förklaringarna helt och hållet men det fanns lite logik bakom minns jag:-)

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du tittade in bland Lasses resor. Han har mycket på g och Skottland blir det alltid kö på,mycket populär. Tack för den fina kommentaren ang reseledaren, den värmer!

  12. Steve skriver:

    Intressanta teorier om höger- och vänstertrafik.
    Skön sång om Loch Lomond.

  13. Underbara bilder, tycker mycket om Skottland 🙂

  14. Anna/notonmusic skriver:

    Vilken blomsterprakt igen! Och spännande teorier om höger och vänstertrafik – det låter ju vettigt, det med hästen och vänster sida så det ligger säkert mycket i det! Hade glömt sången! Så fin den är 🙂 Kram och ha en härlig weekend!

  15. Ditte skriver:

    Tack för fantastiska dagar i Skottland! Jag och B kommer tillbaka, för jag har en hel del att nysta vidare i och mitt hjärta vill tillbaka.
    Jätteroligt att nu läsa mer om Skottland och jag njöt verkligen av att höra sången om ”Loch Lomond”.
    DEt är alltid lika intressant att läsa om Wales och dit vill jag också. Vill till att sätta fart på resandet.

  16. Marja skriver:

    Jag har faktiskt varit på körfestivalen i Llangollen en gång. Jag och min man tog helt spontant en buss från Llundudno. Vi hade inte förbokat något, men fick bo hemma hos en familj ett par dagar. Det var en upplevelse… det var någon gång på 70-talet. 🙂
    Härligt att läsa om Skottland.

  17. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Lämna en kommentar