HEMMA I WALES!!!!!!!

Ja, då är jag äntligen hemma i Wales igen. Jag har varit i Spanien i över 2 månader, jobb och semester. Det har varit underbart, men det är lång tid! Så nu är det riktigt härligt att vara hemma!!!

Imorse vid 10.30-tiden lämnade vi Malaga Airport och …

DSCN5937

…landade i Bristol vid 12-tiden, vi vinner ju en timma på hemresan! Inte direkt samma väder som vi haft i Spanien. Här var det regnigt och ca 9 grader, inte så kallt, men blåsigt..

DSCN5946

…oj, hoppsan! Här kommer mötande trafik på andra sidan vägen! Tillbaka till vänstertrafik och ratten på höger sida. Ordningen är återställd!…

DSCN5956

…vi åker i utkanten av Bristol och under den fantastiska Cliffton hängbron…

DSCN5958

…och nedanför rinner floden Avon. Det lilla som finns av vatten, mest är det lera för det är lågvatten. Läs mer om tidvatten här!…

DSCN5966

…genom den regntyngda rutan kan man nu se skylten med South Wales, snart är vi i alla fall i rätt land, puh!!!…

DSCN5974

…men inte riktigt ännu, för först ska vi betala vägtull för bron över floden Severn som skiljer Wales från grannen i öster. £ 6.50 kostar det med bil, men det är det värt för att få komma till Wales (detta är mycket omdebatterat, inte om glädjen att komma till Wales, utan priset, ja kanske även glädjen till Wales från vissa engelsmän, hi,hi)!!!…

DSCN5975

…över bron bär det i regnet. Men tro det eller ej på andra sidan, den waleiska sidan ser det ut att klarna upp. Alltid fint väder i Wales ( kanske lite överdrivet och inte helt med sanningen överensstämmande, men bra nära, hi,hi!)…

DSCN5982

…nu börjar jag känna mig som hemma igen med välkomsthälsning på två språk. Mitt hjärta bultar!..

DSCN5989

…vi åker längs floden Wye och passerar Tintern Abbey. Om denna gamla kyrka kan ni se en video med mig i action här. Regnet har slutat 15 min in i Wales och himlen börjar bli blå…

DSCN5992

…fåren betar längs vägen och några regndroppar finns fortfarnade kvar på sidorutan. Men vad grönt det är! När jag tittade på de första bilderna i datorn när jag kom hem sa jag till mannen; Färgpatronen i kameran verkar ha tagit slut! Eftersom han är mycket väl medveten om mina stora brister inom det tekniska undrade han om jag skojade eller inte, ha, ha, men det räckte att komma in i Wales och färgpatronen funkar igen!…

DSCN5993

…innan vi kom hem, efter en resa på ca 1 timma, stannade vi och provianterade på Lidl i vår stad. En fantastisk butik med god, nyttig brittisk mat! Hoppsan, detta kom mig att tänka på bilderna i gamla tidningar under rubriken ”Finn 5 fel”. I en meninga med kombinationen av nyttig och brittiska mat i en tysk livsmedelskedja hittar man kanske inte fem fel, men i alla fall 3. Men jag älskar Lidl och faktiskt har de riktigt bra produkter till bra priser, speciellt deras viner är av mycket hög kvalité och till väldigt lågt pris. Det senaste gäller kanske inte i Sverige, förstås…

DSCN5995

…himlen är blå och vi är på väg upp till vårt hem på kullen…

DSCN5998

…jag är hemma!!! Så vackert att jag knappt kan andas. Gräset är grönt och behövs klippas och…

DSCN5997

…i rabatten fann jag en primrose. Snacka om att tiden är ur led!

Bilderna jag visat är bland de sämsta jag någonsin publicerat, men av berättelsen förstår ni omständigheterna. Det är mer känsla och kärleken till mitt nya hemland, än bildkvalitén jag vill ha fram!

Nu ska jag i alla fall vara hemma några dagar. Innan…….ja, mer kommer senare.

Växter

I onsdag hade jag en fråga till er läsare om vad denna blomma heter eftersom jag själv inte visste det. Det lustiga var att jag bara dagen efter tittade igenom några gamla tidningar i Spanien och fann just denna blomma…

DSCN5642

…som heter Flamranka, Pyrostegia Venusta.

DSCN5741 DSCN5740

Trädet vet jag fortfarande inte vad det heter!!!!

Ha en riktigt trevlig Lucia allihop!!! Det är med varma känslor och goda minnen jag tänker på mitt födelseland Sverige just denna dag.

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

65 kommentarer till HEMMA I WALES!!!!!!!

  1. Eva Trillian skriver:

    Kan man säga Välkommen hem – fast man inte är där du är hemma? Kanske inte 😉 Men det låter så trevligt att få komma hem lagom till jul att jag gör det ändå: Väl kommen hem!

  2. FREEDOMtravel skriver:

    Välkommen hem! Vi gillade aldrig Lidl förr, men när vi reste i södra Europa blev vi ganska förtjusta i butiken. Kanske för att denna tyska kedja erbjöd en del produkter som annars är svåra att hitta i Spanien/Italien/Balkan. Och för vinet förstås! Men vet inte om det känns lika intressant nu i Sverige… 😉

  3. Olof Hjorthage skriver:

    Välkommen hem! Det ser lika grönt ut där som här. Vi klippte gräset på landet för 2 veckor sedan inte så vanligt här så det är svårt att hitta julstämningen. Det blir att gå på många julkonserter!

  4. Märtha skriver:

    Lidl… Vi har två butiker här i Borgå, besöker dem då och då. Min avlidne man satte inte sin fot i Lidl, men tvingade mig dit en gång när de hade en tävling och man kunde vinna en Jopo-cykel (en liten trendig finsk stadscykel). Hittade tvävlingspunkten, fyllde i två kuponger – och vi vann var sin cykel! En gavs bort, den andra är sedermera såld. Men vin får ju inte säljas i Lidl i Finland, troligen inte i Sverige heller. Ett visst bolag har monopol på starkare drycker…

  5. åsa i åsele skriver:

    Välkommen hem 🙂

    Lidl är en riktigt dålig affär… i alla fall i Sollefteå, det är bara där jag varit in i denna affär, vi kollade in Lidl då vi var på Sollefteå Camping å bodde i husvagn 🙂
    Vin säljs ju inte någon annanstans än på Systembolaget i Sverige, om alkohol säljs fritt blir ju vi svenskar alkoholister… 😉
    Ha en fin lördag 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har hört lite kommentarer liknande dina om Lidl i Sverige, men i övriga länder är de toppen!!!
      Ha det bra!

      • Agneta Hedlund skriver:

        Tack Lena för som vanligt mycket trevliga inslag. Måste säga att här i Arboga har Lidl en mycket fin o prisvärd butik! Bästa grönsakerna i ”stan!” Idag har vi haft
        julmarknad o Lucia ska snart krönas! Önskar dig en trevli Lucia o en riktigt God Jul!!

  6. skåningen skriver:

    Borta bra men hemma bäst!! Jag brukar också handla på Lidl ibland! ……….SVAR:.Det var en god soppa!och gott sällskap. 🙂

  7. HWIT BLOGG skriver:

    Åhh så härligt att ”komma hem”…och ja jag FÖRSTÅR att du trivs där! Så otroligt vackert!
    Lidl är en jättebra affär som jag ofta handlar i, mycket bra varor och bra priser, dock inget vin på hyllorna här ha ha!
    Kram till dig och ha en bra dag.
    Titti

  8. Znogge skriver:

    Vägtullar och avgifter är väl inte helt ovanligt numera. Vi får betala 550 kr för att köra över Öresundsbron tur och retur. Men det är väldigt smidigt och värt pengarna.

    Välkommen hem och trevlig kväll!

  9. Comsi Comsa skriver:

    Vi får allt fler tullar här med….
    Välkommen hem och den bästa Lucia till dig. 🙂

  10. Hem, hem ljuva hem! Det är alltid skönt att komma hem hur trevligt man än har haft det på bortaplan!
    Trevlig helg!

  11. Prylaropinaler skriver:

    De där första bilderna med regn och blåst ser ut som det sett ut här väldigt länge de få ljusa timmar som varit. De senare ger hopp om våren. Märklig vinter. Man känner inte direkt av någon julstämning även om man plockar med julsakerna. Förstår att det är härligt att vara i Spanien i sol och värme, samtidigt som det måste vara skönt att komma hem till Wales. Är liiite avundsjuk på kompisar som denna veckan njuter av sol o värme.
    Ha det gott och njut av hemkomsten.
    Kram / RosMarie

  12. Decdia skriver:

    Åh, två månader borta! Jösses vad skönt det måste ha varit!

  13. bia skriver:

    Ja så är det , borta bra men hemma bäst…så känner jag allt oftare nu ;))
    Vi var i Stockholm för ett par veckor sedan…och det var jätte roligt, men det kändes skönt att komma hem sen ;))…..ingen snö här ännu…för nu längtar jag efter den…vädret har blivit bra underligt dom senaste åren i hela världen skulle jag vilja säga….
    Ha en fin helg!
    Kram

  14. Karin på Pettas skriver:

    En riktigt trevlig Lucia önskar jag dig också och ett
    varmt välkommen hem, även om det är regnigt och vått
    Men hemma är alltid hemma!

  15. Franska Fikon skriver:

    Hoppas du får en fin jul hemma i Wales!

  16. Else-Marie Lundström skriver:

    Som sagt,borta bra men….. Firar man Lucia hos er?Tänkte idag på alla luciatåg vi gått i Österlyckan. Ha en bra helg i ditt kära Wales.

  17. Välkommen hem, det var en fin kärleksförklaring
    till ditt Wales. Två månader är jättelänge och vara
    hemifrån, hoppas du får lite ledighet nu över jul.
    Kramar på lucia/AM

  18. sockenvagenssota skriver:

    Borta bra men hemma bäst!!! Önskar dig en fin lucia och tredje advent ❤️

  19. Anki skriver:

    Ser att fler skrivit precis det jag tänkte… ”Borta bra…” och så vidare, men det kändes så passande när jag läste och kände efter hur du kände det… 🙂
    Tack för bilturen genom regn till solsken!
    Ha det gott!
    Kram

  20. Marit skriver:

    Det må være herlig å være hjemme igjen etter så lang tid, selv om det var sikkert godt å være i Spania også! Flott med primula som blomstrer i hagen. Her er det -4 og helt hvitrimet. Det er det eneste som er hvitt her, for det er ikke noe snø. Her i Norge har Luciafeiring ”smittet” over fra Sverige. Koselig skikk!

    Ha en fin Luciadag!

  21. Skönt att vara hemma!
    Även om ett varmt Spanien med goda viner från Ribera del Duero låter väldigt trevlig så är ju alltid hemma just ”hemma”. Då spelar inte ytligheter som väder och annat någon större roll!

    Trevlig fortsättning på luciadagen!

    Hälsningar
    Anders och Lena

  22. Inger skriver:

    Skönt för dig att vara hemma i ditt kära Wales. Man kan ju tack och lov vara hemma på flera platser. Är nu hemma i stugan, här är också grönt och ingen snö men minus 7 grader.
    Kram

  23. Ama de casa skriver:

    Välkommen hem då 🙂

    Min storebror heter Clifton, men stavar inte riktigt lika, som synes 🙂

  24. Ditte skriver:

    Tack för turen från Bristol och hem till er. Nu har jag lärt mig massor av nya saker, så roligt! Trevligt med alla bilder som förstärker texten.
    Och visst är det en kontrast att lämna det sommaraktiga Spanien och möta det mer regniga Wales. Men du är ju van. Och kontraster kan vara nog så trevliga.
    Trevlig Lucia och tredje advent önskar vi.

  25. N skriver:

    Skönt att vara hemma!

  26. Tina skriver:

    Välkommen hem! Så många härliga kommentarer du har fått. Jag är lite sen men firade lucia som jag förstår att du saknar 155 m under jord i Sala silvergruva med gruvkören samt dop för min kära mini! Återkommer om trädet, har viss aning men måste dubbel checka, flamranka stämmer haft den i krukväxt. Lidl är bra utomlands men fungerar inte så bra i sverige och har inte klarat sig på våra stormarknader här i Uppsala men det finns en och annan pärla att fylla frysen eller godishyllan med och ja Stockholm har också trängselskatt och kommer dessutom att utökas efter nyår. Koppla av nu och njut av ditt Wales!

  27. wiolettan skriver:

    2 månader, det var en lång tid att vara hemifrån, men du verkar trivas med det, vilket jag inte tror att jag skulle göra. Och, snart ska du iväg igen, verkar det som. Spännande.
    Roligt, intressant och lärorikt att följa dig på resan. ”Håll dig till höger Svensson” fick vi ju lära oss i en sång i september 1967, sedan har vi kört höger.
    Mysigt att se alla dina fina bilder. Jag var inne och lyssnade på ditt föredrag och tog till mig alla nyheter om Kyrkoruinen och om dåvarande kungens alla stackars fruar. Runinerna av klostret var också intressant att se.
    Ha det bra och varm kram till dig.

  28. Tomtan skriver:

    Härligt att vädret blev bättre nära hemma 😀 Här är det snö som saknas. Massor av snö!!!!

  29. GladiGrönt skriver:

    Ja visst är det bäst hemma, men man behöver komma hemifrån ibland också! Ja jag handlar också rätt mycket på Lidl. Inte så stort sortiment men bra priser och lite annorlunda. Växter kan man fynda här, men jag brukar säga att man bör vara trädgårdsmästare för att våga handla växter av dem, för ibland säljs sådant som helt klart inte kan överleva i Norrland!

  30. Veiken skriver:

    Det är otroligt vilken skillnad det blir på bilderna med blå eller grå himmel! Ja i verkligheten också förstås! Välkommen hem till Wales! 🙂

  31. Anna/notonmusic skriver:

    Välkommen hem till Wales Lena 🙂 Själv har jag befunnit mig i Lusseland en månad men idag har jag avverkat sista lusseframträdandet! Här hemma går det en reklamfilm från Lidl där de tillagar en Nobelmiddag med varor enbart från Lidl, kontentan är ”bra varor behöver inte kosta” 🙂

  32. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Lämna en kommentar