IRLAND – Adare och bildkavalkad och MIN TRÄDGÅRD

När ni läser detta är jag på jobb i Irland. En 8-dagars rundtur med svenska resenärer.

P g a att jag arbetar mycket har jag inte möjlighet att svara på era kommentarer, men snälla, skriv gärna och jag läser dem när jag får tid.

Min trädgård

Innan jag åkte iväg blev det lite kul trädgårdsjobb gjort…

Vad månde det bli av detta måntro? Några små kakelplattor och en hammare…

…cement i en fjärdedels cirkel och…

…kakelbitar däri…

…det blev ingen tummetott, men väl en bas för en parasoll! Riktig fint, tycker jag!

Irland

I detta inlägg kommer jag att visa bilder från resor från tidigare år, några tidigare publicerade och några nya. I verkligheten idag kan vädret vara annorlunda, ja förresten kanske inte, troligen som vanligt i Irland, sol, moln, blåst och regn om vartannat i en salig röra, dock ingen snö vid denna årstid!!!

Adare, en vacker liten by

DSCF5119 DSCF5112

Byn har egentligen bara en gata och på denna ligger dessa pittoreska små hus med halmtak och vackra trädgårdar…

DSCF5117

…de flesta är idag små affärer och caféer och byn är full av turister…

DSCF5118

Denna bild är tagen 2015 och…

…denna 2016. Ja, det är sant, huset har brunnit ner. Hemsk syn. Inte alltid bra med halmtak!…

…i Adare har jag också min egna pub…

…jag är är ju både aunty och heter Lena, så det måste ju vara min pub!

Limerick

Kanske passerar vi också staden Limerick, just känd för sina limerickar. Under åren har jag ofta bett mina passagerare att passa på tillfället att skriva en liten limerick till mig och här är några jag fått in. Om de skrivit dem själva eller lånat dem, vet jag inte.

Så här kommer några:

–En spelgalen flicka från Bua

spelade tärning med sin kakadua.

Hon skrek tjolahopp,

när en sexa föll upp.

då slog kakaduan en sjua.

–Det var en ung kille från Götet

som var så enormt bakom flötet

att när tjejen hans sa:

Byta ringar vi ska,

då skiftade han däcken, det nötet.

–En kvinna från Tollered,

sakta mot altaret skred

av alla kvinns

hon fick sin prins

och walesiska blev därmed.

(och vem kan denna handla om, måntro,hi,hi?)

En bildkavalkad från Irland

 

Vackra dörrar i Dublin…

…skyltar på iriska och engelska…

 

…Jameson whiskey och Guinness öl från Dublin…

 

…Oscar Wilde och James Joyes, kända irländska författare…

 

…får av olika slag…

 

…vackra vyer av berg och hav och…

 

…karstlandskap och…

…stenmurar efter stenmurar…

 

…torv och ännu mer torv…

 

…slott och kojor…

 

…trädgårdar utan och…

 

…med rosor…

 

…fattigdom och rikedom.

Ja, detta blev mycket Irland, men nästa inlägg blir från Wales!

Önskar er en fin helg!

Detta inlägg publicerades i Irland, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till IRLAND – Adare och bildkavalkad och MIN TRÄDGÅRD

  1. åsa i åsele skriver:

    Får av olika slag 🙂 gillar nog de ulliga levande bäst 😀 Smart parasollfot Du gjorde 🙂

  2. Geddfish skriver:

    Vilken fin och annorlunda parasollfot! Du är idérik.
    Kul att återse bilder från Irland! Och limerickar! De äro kul och den sista, den är ju perfekt passande 😀 Jag hade en arbetskamrat som diktade plus gärna skrev limerickar också.
    Solig lördagskram 💚

  3. Trädgårdsjobbet ser så intressant ut och resultatet blev ju också bra! Och så vackra foton!
    Trevlig helg!

  4. Mycket blev det och mycket vackert!

    Bäst är dock parasollfoten! Jag köpte en betongklump på Leroy Merlin när vi köpte parasollet men vi skulle behöva en till. Tog en hink och fyllde med sand, det hjälper lite mot blåsten. Känner mig så klumpig och handikappad när det inte är min egen trädgård där jag kan göra som jag vill. Vet dock att jag egentligen har rätt fria händer så länge jag gör något bra! Er parasollfot är jättefin!!! Meckigt att göra men så himla enkelt egentligen. Till en fjärdedel av priset och med vacker personlig touch!

  5. Tove Olberg skriver:

    Underbart rakt av Lena! Rakt av och runt i cement och dörrar och egen pub!
    tack för härligheter ännu en gång och det där med att svara det går då alldeles fint om det så dörjer eller inte bli av – jag vet att du läser när du läser! Cementgjuta fins i min kommande upplevelse – jag har samlat söndrigt glas i en evighet…
    Må gott!

  6. Anette skriver:

    Vad mycket fint du visar. Fin fot, gullig by, roliga och fyndiga limerickar, fantastiska dörrar och tjusiga trädgårdar. Tummen upp för allt fint.

  7. eva g skriver:

    Vilken trevlig ‘cementfot’ med kakel du gjorde, den iden knycker jag av dig, (till nästa år)
    nu har vi fullt upp med att ‘hösta’ i trädgården. Det finns så mycket fint och häftigt man kan göra bara man få den rätta inspirationen vid rätt tillfälle.
    Du må tro jag avundas dig nu Lena, Irland längtar jag till, så vackert speciellt land och du får uppleva så mycket av detta, ‘lyckans ost’.
    Jag är inte mycket för Whiskey men visst har jag smuttat lite då och då på dessa ädla droppar, det finns ju både bättre och sämre sådana drycker. Kilbeggan är då en sådan Whiskey som tillmötesgå min gom mer än andra, mild, vänlig och river inte i halsen när man sväljer den, men gör gott dit den kommer, hi hi . . . Jag har en halv flaska kvar av Kilbeggan som jag bjuder gäster på och de prisar den, vill de ha mer får de köpa själva, ha ha . . .
    Tack Lena för alla vackra bilder, kram/ Eva

  8. Ditte skriver:

    Parasollfoten blev jättefin. Vilken bra idé!
    Kul att komma tillbaka till Irland ogen via dig. Så länge sedan jag var där.
    Och Limerick/limerick! Så kul att läsa och skriva egna.
    Önskar dig en fortsatt fin resa.

  9. Marita Lilja skriver:

    Det är nästan så man längtar tillbaka till Irland.😎

Lämna en kommentar