WALES – Kamelian i min trädgård och dagsläget av Corona i Wales

Då var det lördag igen och bloggdags från Wales. Lite fler positiva bilder från min trädgård av min fantastiska kamelia till att börja med och sedan lite om dagsläget i Wales.

Min trädgård 26 mars 2020

Ända sedan jag kom tillbaka till Wales för drygt en vecka sedan har vädret varit helt underbart, soligt och vårvarmt med ca 15 grader,vilket har varit fantastiskt. Först igår blev vädret lite sämre, mulet, men ännu inget regn.

Min kamelia

Min kamelia 2020.

Jag är så stolt och glad för min vackra kamelia, ca 2 m hög.

Här nedan kommer bilder från samma buske år för år:

…min kamelia 2019…

…kamelian 2018…

…2017…

…2016…

…2015.

Det säjs att kamelior har många blommor vartannat år och tittar ni på bilderna ovan stämmer det ganska bra.

Min lilla kamelia

Kamelior tar ju tid innan de blir stora buskar. Denna lilla buske planterade jag för ca 5 år sedan och…

…ännu är den bara liten blomma, men också några knoppar.

Min Symaskin

Ytterligare en bild av den ständigt återkommande symaskinen. Denna gång i vårskrud.

I dessa tider av isolering tycker jag det är viktigt att försöka göra lite extra fint hemma och njuta av det. Här är ju alla pubar stängda, så det sociala livet är skakigt.

Nu har ni sett de trevliga och positiva i inlägget, nu kommer lite om Coronaläget här i Wales. Tycker ni att det är för mycket om detta, läs inte vidare.

Dagsläget i Wales

Det är svåra tider för många nu.

Förvånas över hur Sverige reagerar, hoppas taktiken går vägen.

Vi sitter fortfarande i karantän efter att jag kommit tillbaka från Spanien och så får det nog fortsätta ytterligare några dagar. Därefter kommer vi att fortsätta att isolera oss från andra människor, men kanske ta någon promenad i området.

Här i Wales är läget helt annorlunda mot i Sverige. Jag är dock glad att jag hann komma iväg från Spanien i tid, innan fler flyg ställdes in. Visserligen känns också Spanien som hemma, men inte ensam där. Vi har ett helt annat socialt nätverk här i Wales med fler människor vi umgås med och en helt annan grannkontakt. Här på kullen (bestående av ca 35 hus, vitt spridda över kullen) har vi satt upp en Whats up grupp där alla försöker hjälpa varandra med praktiska saker, inhandling av varor och tips var man kan få dem från. Alla de stora livsmedelskedjorna tar inte längre emot beställningar över nätet, de är helt fullbokade för flera veckor framöver. Däremot finns det mindre lokala handlare som säljer t e x frukt och grönsaker och lite torrvaror som har börjat med hemleveranser.

Grannar hjälper också varandra att handla i supermarknaderna. Igår var en grannes son och handlade det mest nödvändiga för ca 10 hushåll. En fantastisk gärning. De allra flest här är hjälpsamma och trevliga, men vi har också några riktiga rötägg som förstör för andra, tyvärr, så någon fullkomlig Sörgårdsidyll är det inte.

Viruset sprider sig med full fart i detta tätbefolkade UK. Vad gäller Wales är fallen mindre än i storstadsområdena i England, men det blir fler och fler fall här också. Speciellt i området runt oss, vilket är ytterligare en orsak till att isolera sig. Man har diskuterat varför vi har flest fall i Wales. Man tror att det beror på närheten till det mer tätbefolkade England.

Ang min stukade fot, som jag skrev om för en vecka sedan, så är den mycket bättre. Jag kan gå ganska okej inomhus och på släta ytor utomhus.

Igår började man göra som i Spanien och Italien, att gå ut i trädgården eller på balkongen och klappa händerna och hurra för det som jobbar inom sjukvården. Så gjorde även vi. Eftersom vi bor relativt ensligt omslutna av stora trädgårdar här på kullen, trodde jag att vi inte skulle höra några andra, men det gjorde vi. Flera grannar var ute och lät. Det blev faktiskt en mycket speciell känsla att göra detta och att kunna göra det tillsammans.

I förrgår fick vi reda på att prins Charles var testad positiv för Corona och igår fick vi reda på att även Boris Johnson var smittad. Inte kanske så konstigt att dessa båda blivit smittade, de har rört sig bland så många människor och mot bättre vetande även skakat hand med många. Läget här blir bara värre och värre.

Glöm inta att ställa om klockan till sommartid!

Önskar er alla en trevlig helg och håll avståndet!

Detta inlägg publicerades i Min trädgård. Bokmärk permalänken.

59 kommentarer till WALES – Kamelian i min trädgård och dagsläget av Corona i Wales

  1. Anita skriver:

    God morgon Lena!

    Skönt att höra att din fot är bättre. Du behöver ju kunna komma ut och njuta av din kamelia. Den är så vacker. Bilden från 2015 är makalös! Och det där med att den får mer blommor vartannat år kan jag bekräfta. Mina gör så, ett år mycket blommor, nästa år läggs kraften på att bilda massor av nya blad. Som tur är så turas mina kamelior om så jag har alltid någon som blommar mycket. Förra året hade en av mina flera 100 blommor men det kom knappt några nya blad alls, all kraft gick åt till blomningen. Den har i år kanske 10. Men … enormt mycket nya blad. Och så ditt blomsterbord! Underbart! Och visst är det viktigt att göra det trivsamt hemma när man måste vara i karantän. Vi har ju vårt uterum och där åt vi både lunch och middag igår bland alla mina blommande kamelior.

    Ja Sverige har en helt annan linje och det är bara tiden som får utvisa hur det faller ut. Men de flesta är ändå ”lydiga” och håller sig inne i självvald karantän. Många som blivit permitterade tar tillfälliga jobb på mataffärer och hjälper till att packa matkassar och firmor kör hem mat till riskgrupperna. I vårt bostadsområde ser vi en budfirma som åker varje dag med leveranser. I Sverige är det vanligt att många jobbar hemma och nu gör väldigt många det. Min make har jobbat hemma i två veckor nu. Många affärer har också startat med speciella öppettider enbart för riskgrupperna. Och det finns handsprit, rengöringsmedel och papper så att alla kan rengöra handtag på vagnar, scanners och även sprita händerna före och efter handling. Och det finns glädjeämnen. Igår hade en, som ville vara anonym, gått in på ett konditori i vår stad och beställt en bullar och mazariner för leverans till ett äldreboende. Och det anordnas musik utomhus vid äldreboende så dom kan sitta på sina balkonger och lyssna.

    Det blev en mycket längre kommentar än jag tänkt mig så nu måste jag faktiskt sluta 🙂

    Ha nu en riktigt fin helg!
    Kram Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så roligt att kunna titta tillbaka på kamelian år för år och se skillnaderna. Roligt att du har samma erfarenheter, du har ju också så kunnig.
      Så viktigt att göra lite extra fint när man är hemma så mycket, som vi är i isolering. Och min symaskin ändras ständigt och ger glädje och färg.
      Ditt uterum med kameliorna är fantastiskt, förstår att ni trivs där.
      Hoppas verkligen Sveriges strategi funkar. Svenska är normalt sett väldigt ”lydiga! och solidariska. Lite annorlunda här i UK. Tack för uppdateringen av läget och vilken fin gest med musik utomhus och fikabröd. Jag får en liten tår i ögonvrån när jag läser om omtänksamma människor.
      Kram!

  2. Märtha skriver:

    Dag 12/28 av undantagstillstånd, Dag 1/21 av isolering av mitt landskap Nyland. I natt har myndigheterna satt upp vägbommar och vakter granskar alla som vill ta sig genom. I går och i förrgår lär folk ha flytt till sina sommarstugor utanför landskapsgränserna. Massor med folk verkar nu bo i ”fel” kommun, blir de sjuka så… Nåja, vi får se. Oss går det ingen nöd på, solen skiner och jag skall snart vistas ute med min vanliga tidigvårsysselsättning: ta bort skräpträd ur skogen. Hugga och såga i två timmars tid. Nu börjar folk också träda fram och berätta hur det känts att vara sjuk, hur olika det kan vara i ett och samma hushåll. Det verkar vara lite som med andra sjukdomar: mannen är totalt däckad och hustrun har lite huvudvärk och aningen feber – en eftermiddag. Vår stora humoristiska violinstjärna Pekka Kuusisto har konstaterats ha covid-19, till exempel (på bättringsvägen). En stor företagsledare har avlidit (74 år). ### Jag skulle vilja ha kamelior!!! Sköt om er!! (Kl 10.30, halvsol-sol, +9,0)

    • Lena i Wales skriver:

      Stort tack för lägesbeskrivningen!
      Alla länder har olika strategier.
      Tycker inte bara man ska stänga gränser, utan också landskap. Hoppas verkligen inte alla som tänkt åka upp till fjällen i Sverige gör detta.
      Det har också visats här på TV hur olika man drabbas av samma virus, underligt.
      Skönt att ni har det bra! Ta väl hand om er!

  3. Franska Fikon skriver:

    Så fantastisk din kamelia är! Jag har ofta velat ha en men tror att det inte alls fungerar i svensk klimat. Hurra för alla som underlättar för de som är i karantän och även för oss som är i frivillig dito. Take care!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, kamelian är underbar, älskar den.
      Buskarna funkar inte utomhus i största delarna av Sverige, fast kanske funkar den hos dig, vet inte. Annars får man ha dem i krukor.
      Viktigt att hålla i ihop på distans nu.
      Take care!

  4. Geddfish skriver:

    Tack för titten i din fantastiska trädgård! Kul med det positiva!
    Chocken har väl planat ut lite med corona. Jag orkar inte höra om alla fasor i världen. Men det är väl så människan resonerar. Så glad över alla platser jag hunnit besöka i mitt liv. Skulle ha visat dottern vin och sparris i Pfalz men det blev avbokat och för min del gjorde det inget för jag har varit där fyra gånger tidigare.
    Det som känns, ar att jag lever ensam och inte vill resa till någon av mina barn, jag vågar inte.
    Kram och sköt om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Vi behöver lite positivitet och glada färger i denna trista tid.
      Du har många resor bakom dig att tänka på och det blir fler, när vet vi inte.
      Förstår att det är jobbigt för dig nu, men du gör säkert rätt att isolera dig, även om det är jobbigt. Tur att det finns Whats up och liknande.
      Sköt om dig! Kram!

      • Geddfish skriver:

        Du undrade om fransyskan. Nej, hon är inte hemlig. Jag ville bara inte skriva ut hela namnet på en privatperson. Hon heter Giesecke i efternamn. Vet inte om det säger dig något. Kram!

      • Lena i Wales skriver:

        Har inte hört talas om henne.
        Hade nämligen en kompis i barn-ungdomsåren som hette Veronique. Hon kom från Paris och hennes mamma kom från Sverige och hade ett känt efternamn. Så blev nyfiken. Har tappat bort henne under årens lopp.

  5. Vilken underbar kamelia, minakamelkior jag försökte odla i växthuset förra säsongen dog av värmeslag på sommaren. Jag skulle naturligtvis ha ställt ut dom…men hade inte en tanke på det!
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är så förtjust i min kamelia. Underbart att kunna ha dem i marken här.
      Tråkigt att din dog, men så är det ju med växter, Tyvärr. Ni hade ju också dåligt med vatten under det varma sommaren.
      Kram!

  6. minakamelkior skulle ha varit ”mina kamelior”, jag får be om ursäkt!
    Susie

  7. Aldrig sett en kamelia förr – inte hört namnet heller 🙂
    Jag är också förvånad över Sveriges taktik. Vi har betydligt hårdare bandage i Finland och det är jag glad för.

  8. Maries Photos skriver:

    En helt underbar blomsterprakt du delar med dig av och blommor i mängder behöver vi alla i dessa orostider. Och symaskinen är ju bara så vacker och så fint med alla blommor på den.
    Ta hand om dig och var försiktig !
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Javisst behöver vi extra mycket vackert nu i dessa tider och jag gläds så åt min kamelia.
      Min symaskin har varit en följetong här på bloggen, ser olika ut i olika årstider och högtider.
      Kram!

  9. Marit skriver:

    Dine Camellia er bare så vakre! Det er en fantastisk blomstring du får på de. Her er det for kaldt om vinteren til at de kan være plantet ute. Så godt at du er litt bedre i foten.

  10. Biggeros skriver:

    Vilken praktblomma/växt du har i din trädgård =) Den har många år bakom sig men så fin. Vilkenntid att du hann kom tillbaka till Wales ochvtill din man. Man ska helst inte vara helt själv i hemmakarantän. Det kan bli väldigt ensamt och deprimerande. Härligt att ni har en sådan bra grannsämja och att ni hjälps åt. Det är så det ska vara under dåliga tider. Att det finns en och annan som sticker ut till det dåliga finns det överallt .
    Ta hand om dig i karantän ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Kamelian är så fin fortfarande.
      Så glad att jag kom iväg. Hade varit fruktansvärt ytterligare några veckor i ensamhet i Spanien.
      De flesta här är hjälpsamma och trevliga, så vi gör så gott vi kan för varandra.
      Sköt om er!

  11. åsa skriver:

    Fantastiskt så det blommar hos Dig.
    Tragiskt med att vissa människor inte fattar hur viktigt det är att försöka följa regler och förhindra att smittan sprids. Det är stor skillnad på restriktioner i Sverige och andra länder i närområdet.
    Vi får försöka göra det bästa av situationen.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja,hit har våren kommit, även om det är kallare och molnigt idag.
      Tyvärr finns det alltid några ruttna ägg som förstör omeletten, troligen oundvikligt.
      Sverige har en mycket annorlunda inställning jämfört med andra länder. Hoppas taktiken fungerar.
      Det är tyvärr bara att kämpa på.
      Sköt om dig!

  12. Ingrid skriver:

    Vilken jättefin kamelia du har och så den har vuxit och så skönt att din fot har blivit bättre.
    Här hukar vi nu för alla fastlänningar som kommer till Gotland för att fira påsk. Trots alla vädjanden är färjorna fullbokade, så nu lär det bli fart på smittspridningen. Hualigen!!
    Ha en skön helg Lena!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Kamelian är underbar nu. Ett fint vårtecken.
      Jag tycker det är vansinnigt av fastlänningarna att åka till Gotland och ta era resurser. Hoppas verkligen att något görs åt det i tid. Ockupera färjorna?
      Kram!

  13. Ditte skriver:

    Kamelian är verkligen vacker. och så stor och frodig den blivit. Jag hade två små plantor i Spanien men de överlevde bara i 1 1/2 år. De krävde mer omvårdnad och när vi inte var på plats var det knepigt med vattningen. Så fint att du har trädgården nu när restriktionerna att vara ute är strikta. Och symaskinen med sina blommor är så fin. Visst är det extra viktigt nu när mycket av det sociala är avstängt att ha de extra trelvigt hemma.
    Här är jag så glad att vi har rörelsefrihet. Och jag tycker man är väldigt bra på att hålla avstånd. Att röra sig är bra för kropp, knopp och lungor och det behövs vare sig man är 70+ eller yngre.
    I Spanien verkar det ännu inte ha hjälpt med isoleringen. Men det är många rökare och jag tror även mörka, fuktiga och trånga bostäder bidrar till smittspridningen . Och nu när alla är inne blir ju hjärt och kärlproblemen större och människor fysiskt svagare. Ja, svårt att veta vad som är rätt eller fel. Jag har läst och lyssnat mycket på Agnes Wold professor i bakteriologi och tycker att hennes tankar liksom andra som råder här från myndigheter är bra. Men svaren får vi nog långt senare.
    Skönt att din fot är bättre.
    Ha det så bra du kan.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, kamelian är fantastisk nu. Svårt med dessa typer av växter i Spanien om de inte får skötsel hela tiden.
      Härligt med tillgång till trädgård när man är isolerad.
      Försöker pynta och göra så fint som möjligt inomhus i detta läge och hitta på små hyss också.
      Bra om ni kan hålla avstånden, då kanske ni inte behöver isolering. Lycka till!
      Tror att Spanien inte är räddat ännu, men tror att isoleringen fungerar efter ett tag, men det tar tid. Så många olika faktorer styr dessa rackans virus.
      Sköt om er!

  14. Eva skriver:

    Underbar kamelia. Jättefint initiativ med att gå ut och klappa händerna för vårdpersonal mm.

    • Lena i Wales skriver:

      Kamelian är en ögon fröjd nu och jag glädjer mig över den.
      Jag tror inte någon annan än grannar hör oss, men huvudsaken är att man försöker visa sin uppskattning i alla fall. Klappa på!

  15. skåningen skriver:

    Jag hoppas att du har haft en trevlig dag!
    Kram!

  16. Kamelian är heeeeelt fantastisk! Avundsjuk! Min som står i kruka hade ju mängder med knoppar, de rasade av. Allihop! De sista två var nästan så jag trodde de skulle klara sig men näpp. Blev lite ledsen. Men nya fina grön blad får den nu i alla fall så jag är glad för det.

    I dag skärpte de tydligen reglerna här i Spanien. Hoppas det får avsedd verkan, de ekonomiska följderna kommer dock att vara katastrofala.

    Ha en fin helg och sköt om er och foten.
    Kram

  17. Anette skriver:

    Vilken fin grannsämja ni har där på kullen, det låter som en idyll.
    Bra att stötta och hjälpa varandra i tider som dessa.
    Jag längtar efter fina blommor men kamelia skulle inte klara sig här. Jag har aldrig sett nån så vacker som din.
    Njut av naturen och håll dig frisk 😉

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det finns många snälla, trevliga och hjälpsamma människor här . Rötäggen försöker jag glömma.
      Tror inte klimatet i Sverige klarar kamelia, men här fungerar den bra.
      Tar det lugna här i karantän.

  18. motionochfritid skriver:

    Så vacker kamelia buske, den verkar trivas. Längesedan symaskinen syntes till, pigg och vacker.
    Om alla skulle vara försiktiga, hålla avstånd och följa föreskrifter, skulle det vara enklare i butiker mm. Tyvärr finns det alltid undantag som tycker att det gäller alla andra än en själv.
    Trevlig helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Vi verkar ha rätt klimat för kamelia och den är så fin.
      Ja, symaskinen har inte varit med på ett tag, så nu var det dags igen.
      Så viktigt att hålla avstånden och inte förflytta sig för mycket.
      Ha det bra!

  19. Karin Eklund skriver:

    Du är sannerligen i allra högsta grad en kameliadam. Så vackra de, såna skönheter.
    Jag har bokfört, gjort bokslut och deklarerat under ett antal dagar och inte haft den där riktiga ron att läsa bloggar men nu ska jag ta igen den skadan. Läser om att du har stukat foten men att du är på bättringsvägen. Jag ska fortsätta läsa dina inlägg som jag har missat efter det här.
    Vilken härlig idé detta med Whats up-gruppen! Ja, rötägg finns det alltid tyvärr. I möjligaste mån får man försöka ignorera dem och hoppas på att de spricker i dagsljus precis som trollen gör.
    Ha det innerligen bra i din karantän hälsar Karin från sin karantän

    • Lena i Wales skriver:

      Ja älskar också min kamelia, så vackra blommor.
      Skönt att ha det administrativa gjort, sedan kan man alltid ta igen det man missat i Blogglandia.
      Försöker så gott jag an att glömma rötäggen, de är inte värda min tanke.
      Karantänkramar härifrån också.

  20. Ama de casa skriver:

    Vilken vacker Kamelia! Otroligt fin 🙂

    Hoppas du är bättre i foten och att ni hittar på saker att roa er med i dessa tider.

    Ha det gott!

  21. Veiken skriver:

    WOW vilken kamelia du har! Så himla läcker.
    Jag tror stenhårt på att Sverige gör rätt. Om sedan svenskarna gör det är en annan sak! I länder där folk brukar strunta i vad myndigheterna säger är det mer självklart med restriktioner. Vi brukar följa råd på ett annat sätt än många andra länders befolkning. Sunt förnuft kallas det!
    Det behövs ingen lag eller förbud mot att äta vit flugsvamp. Vi låter bli i alla fall! Alla måste ha ett personligt ansvar för att inte sprida viruset. Tyvärr hjälper nog inte tvångskarantän i egna hus och lägenheter. Man låser ju in viruset tillsammans med alla som bor där!
    Rätt eller fel, vad vet jag? Framtiden får utvisa det!
    Ha det fint i ditt vackra Wales

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, kamelian är enorm.
      Jag tror du har rätt ang hur svenskarna är jämfört med andra länders invånare. Hoppas bara att de flesta har sunt förnuft. Som du säjer, det går inte att göra samma i t ex UK, där alla är individuallister och har som sport att fuska så mycket som möjligt. Hade lite svårt för detta när jag först kom hit .Lite för ordentlig och laglydig svenska, t o m jag, vilket jag inna inte visste.
      Sköt om er!

  22. Madame skriver:

    Så fantastisk din kamelia er, Lena Sådan en har jeg aldrig haft. Du er en rigtig kameliadame.
    Håber du har haft en god weekend.

  23. Anade inte att en kamelia kan bli SÅ stor! Fantastisk!

    • Lena i Wales skriver:

      Det fungerar inte att ha kamelior i marken i Sverige, kanske längst söder ut, men inte i övrigt. Jag är verkligen så glad för min kamelia!
      Tack för din kommentar!

  24. Det var skönt att du äntligen kom ”hem”.
    Jag läste ALLT. 🙂
    15 grader låter underbart. Helst med tanke på att det snöar utanför mitt fönster.
    Vilka vackra blommor. Jag gillar att jämföra något med förgående säsonger.
    Whats up-grupp var ett bra initiativ. Rötägg däremot är inget trevligt.
    Jag gick ut på balkongen och klappade händerna. Det hördes spridda skurar runt omkring.
    Nu hoppas jag regeringen bestämmer sig för att införa lagen om att INGEN får åka till Gotland under påsken utan ett riktigt viktigt skäl. Sverige har med all rätt fått kritik från andra länder.
    Sköt om dig och din fot

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så skönt att vara i lite tryggare miljö.
      Det har varit fantastiskt väder här, men idag är det lite blåsigt och molnigt och faktiskt bar 7 grader. Snö nu, låter inte inbjudande.
      Jag gillar också jämförelsebilder, säjer så mycket.
      Fortsätt klappa händerna!
      Hoppas också att man gör något mot dessa förflyttningar inom landet, t ex Gotland och Norrland. Det kan ju för de flesta inte var nödvändigt att åka till Gotland för en veckas nöje.Kan finnas vissa om har anledning, men de är säkert få.
      Jag som amatör i ämnet tror att förflyttningar inom landet inte är bra. Detsamma hände ju i Spanien när Madridborna började få viruset och reste ner till Costa del Sol och därmed spred smittan. Det är ett välkänt faktum.
      Sköt om er!

  25. wiolettan skriver:

    Vilka enormt vackra bilder av din Kamelia, olika år. Intressant.
    Skönt att höra att foten är bättre. Det tar tid med stukningar, eller om du vrickade foten. Svullnar upp och gör ont båda delarna. Sedan är man lite ömtåligare i just den foten.
    Jag har läst om hur det är i England, men inte mycket om just Wales. Förstår att smittan finns där också, liksom nästan överallt.
    Fint att läsa om hur människor hjälper varandra då det kniper.
    Bra att ni är rädda om er och håller er i karantän.
    Jag gör också det, och hoppas att det hjälper.
    Sköt om dig och varm kram.

    • Lena i Wales skriver:

      Kamelian är underbar och roligt att följa den år för år.
      Det gör inte ont längre, men jag måste var försiktig, speciellt med ojämna ytor.
      Smittan sprits i ilfart här, tyvärr.
      Vi har många bra människor runt oss, som tur är. Rötäggen försöker jag glömma.
      Vi är fortfarande i karantän och kommer förhoppningsvis att bli det ett tag till.
      Stora kramar!

  26. skogsnuvan skriver:

    Å så avundsjuk jag blir på din kamelia. Min faster hade en sådan som krukväxt en gång i tiden och jag beundrade den väldigt. Här snöade det hela dagen igår och det har varit 15 grader kallt inatt men nu skiner solen så troligen börjar det smälta bort. Vi som sitter i karantän här kan ju vara ute i alla fall om det inte blåste så väldigt men nog finns det att göra. Jag har fått ett uppdrag att förvandla fönsterbänkar till marmor istället för trä och det ska bli roligt att börja måla dom och förvandla dom. Jag har lärt mig ådring och marmoreringj på kurs och har gammaldags pulver som man blandar ut med olja och terpentin. Så roligt men det var länge sedan jag försökte nu. Kan vara lämpligt nu när det inte är så många som kommer hit

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är också så glad för min kamelia. Bra klimat för den här.
      Och jag som hoppades att våren börjat komma till dig, men med minus 15 och snö. Hoppas det vänder.
      Vi är också i karantän här, bra att du också gör det.
      Spännande med marmorering, en teknik jag inte behärskar.
      Sköt om dig!

  27. Violen skriver:

    Jättefin kameliabuske översållad av vackra blommor! En riktig prydnad i trädgården.
    Det är inte roligt att sitta i karantän men man vill ju inte bli sjuk så det är bara att göra sitt bästa av situationen. Vi i Sverige är inte så vana vid frivilligarbete, vi är ju uppfostrade med att ”det allmänna” är bäst på att ta hand om alla problem. Men nu tycker jag vi ser en förändring, många vill hjälpa till där det behövs. Hoppas eländet snart är över utan alltför många dödsfall och annan förödelse!
    Var rädd om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, kamelian är helt fantastisk nu och jag är så glad för den.
      Här är isolering ett måste och mycket viktigt att alla följer, vilket tyvärr inte sker.
      UK skulle inte under normala omständigheter funka alls utan frivilligarbete. Staten gör långt ifrån allt. Så det är vi vana vid.
      Hoppas verkligen eländet snar tär över.
      Ha väl hand om dig!

  28. häftigt att ha väder för egen kamelia, fint med snälla grannar, jag hälsar inte på min snart 88-åriga mor, men åker buss, chauffören stängt framdörrarna, ingen får vara nära, jag handlar själv, cyklar mycket men går även på gymmet, även kyrkans konsert inställt, mycket tv och böcker, maken jobbar hemma, jag måste vara tyst när han har telefonmöten 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Karmelian verkar trivas här och det är roligt att ha denna vackra växt i trädgården.
      Det finns mycket man kan göra, även om man inte kan göra allt.
      Ta var på dig!

  29. Pingback: GLAD PÅSK från Wales, HAPPY EASTER from Wales, PASG HAPUS o CYMRU | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar