WALES – VAD KAN VI GÖRA FÖR ATT GLÄDJA ANDRA och SJÄLVA HA ROLIGT?

Onsdag igen och idag till största delen ett positivt inlägg. Med tips vad man kan göra i dager som dessa för att muntra upp sig själv och därmed kunna hjälpa andra.

I slutet av förra veckan var det underbart väder här i Wales, sol och 15 grader och vackra solnedgångar. Sedan blev det blåsigt och blandat sol och moln.

Här ser vi solens nedgång och ljusen från staden Monmouth.

Det har varit så lite trafik på den stora dubbelfiliga vägen som genomskär staden. Har aldrig sett dess like. Folk har uppmanats att stanna hemma så mycket som möjligt och inte göra onödiga resor. Man har t o m satt upp vägspärrar här och där och polisen har stannat fordon och frågat var de är på väg och anledningen till att de är ute på vägarna. Jättebra! Viktigt att hålla sig inom sitt eget lilla geografiska område om man inte måste någon annanstans! Håll er hemma och sprid smittan så lite som möjligt.

Vad kan man då göra för att muntra upp sig lite extra?

Det såg lite tom tut vid entrén, så…

…plockade lite blommor och tog fram mina katter och bordet blev med ens lite finare.

Saknar att inte kunna komma ut och köpa lite vårväxter, penséer, primroses m m, men det är ju inga nödvändiga inköp, så det får vi vänta med.

Vad kan man mer göra lite extra när man är isolerad och inte kan umgås med vänner?

Jo,man kan klä upp sig lite extra inför kvällen.

Klänningen är gammal, hade nästan glömt bort den, men nu kom den till pass. Dock kunde jag inte ha mina högklackad på p g a min stukade fot, ingen bra kombination.

När vi är i Wales har vi tillsammans med en granne och ibland fler det vi kallar Friday Club. Vi träffas vid 17.30-tiden, åker till vår local pub för ett glas och sedan äter middag tillsammans. Vi turas om att vara värd och i det ingår att betala drickan på puben och laga mat. Bra uppdelning, passa upp en fredag och vara gäst de övriga.

Nu kan vi ju inte träffas och alla pubar är stängda, så då får man tänka om. Det blev ett Whats up party med 3 telefoner inblandade och vi skålade med varandra och pratade. Mycket trevligt substitut.

I dessa tider, tänk extra på de som sitter ensamma. Kanske kan ni också bjuda in dem till en liten fest via Whats up eller liknande?

I lördags behövdes också lite uppmuntran.

Älskar kakor och annat sött och gott, men försöker i möjligaste mån att undvika det, men i lördags avvek jag från den principen. Lite eftermiddagsfika med…

…köpt brioche och hembakad kladdkaka blev det. Ja, det var i alla fall meningen att bli en kladdkaka och kaka blev det, men kladdig blev den inte. Hade för stor form till mängden ingredienser. Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång, man lär sig av sina misstag. Gott var det i alla fall. Ingen grädde eller glass hade vi hemma, så det blev grekisk yoghurt med ingefära istället. Man tager vad man haver i dessa tider då vi inte bara kan gå ut och handla i onödan.

De små underläggen för muggarna har jag gjort tillsammans med barnbarnen, ett fint litet minne.

Lite mer extra ska det ju vara en lördag, så det blev…

…hattens dag. Vi tog på oss hattar till fikan. För övrigt lika skruttigt hemmaklädd om vanligt.

Vad ser jag då där jag sitter?…

…jo, lite av trädgården och Wales kullar. Sämre kan man ha det!

Födelsedagsfirande

I söndags fyllde en granne år. Eftersom vi ju inte kan gå och hälsa på varandra, får man göra det på något annat sätt. Så fem hushåll runt henne bestämde att gå ut kl 17.00 och sjunga, hurra och slå med kastruller och allmänt göra så mycket oväsen som möjligt. Hennes vuxna dotter bor just nu hos henne och var med på det hela. Lockade ut henne och oh, vad glad hon blev. Vilken fest trots förhållandena.

Kanske det finns någon runt dig som sitter isolerad och behöver lite uppmuntran, födelsedag eller inte. Både kul för den som blir uppmärksammad och för de som gör det.

Klappa händerna

Gå ut i trädgården eller på balkongen och klappa händerna och tjoa för de som jobbar inom vården, räddningstjänst och polis. De behöver all uppmuntran de kan få.

Vi gör det nästan varje kväll kl 20.00.

Så enkelt gjort, men kan ge så mycket!

Vad gör jag annars dessa isolerade dagar?

Jag är egentligen en riktig liten ”hemmagris”, så har inget som helst problem med att sysselsätta mig. Jag har ju i jobbet som reseledare varit hemifrån så mycket att nu tar jag igen det hela med bravur.

Sortera foton på datorn. Tänker på min blogg. Som tur är har jag en hel del färdiga inlägg från Wales att visa er, så några månader till har jag material, så mer kommer från mig varje onsdag och lördag, som vanligt.

Jag lyssnar på poddar. Radioprogram du kan lyssna på när du vill. Gå in på Poddtoppen och det finns ett fantastiskt urval. Inte klokt så mycket man kan lära sig och återminnas genom dessa program. Gillar inte de programmen med tjafs och flams, men kanske det passar andra. Mina favoriter är historiska samhälle och kriminalprogram bäst. Finns många att välja på.

Dessutom har jag som alltid mitt handarbete. Just nu är det grejer på gång inför påsk. Vad för något? Ja, det får ni se senare!

Hur kan vi glädja andra?

Även om läget i Sverige inte är alls som det i Wales, så vet man aldrig dag för dag. Jag vet att det finns många svenskar som också självisolerar sig av olika skäl, kanske p g a av att man har andra sjukdomar eller av andra anledningar.

Dela med er av tips för att göra livet bättre för fler! För er som har egna bloggar, uppmuntra andra att läsa något trevlig genom att t ex länka (detta inlägg eller andras) i  era bloggar, skicka ett mail till någon eller whats up. Det finns idag så många olika varianter att sprida och förmedla.

Vet ni några bra poddar att lyssna till? Dela, länka förmedla.

Hur får vi mat?

Vi har ju nu varit i karantän i Wales i 12 dagar efter att jag kom hem från Spanien, så troligen är jag inte smittad, men man kan inte var nog försiktig. Så vi kommer att hålla oss isolerade i ytterligare några veckor.

I fredags fick vi en leverans av frukt och grönsaker från den lokale handlaren och idag ska komma ytterligare en leverans, hoppas det fungerar.

Det är helt omöjligt att få en leverans av vanliga livsmedel från de stora livsmedelshandlarna. De har så fullt upp att de inte tar emot fler bestälningar. Så kanske måste en av oss ge oss ut för att handla det nödvändigaste, vi får se. Vi drar ut på det i det längsta.

7 layers recept

Denna rätt har jag visat på bloggen för 6 år sedan, men eftersom vi lagade den i söndags, så tänkte jag ge er ett lite annorlunda förslag på mat. Min svärmor brukade ofta göra den och den är inte helt ovanlig här i UK. Den kan göras i olika varianter, olika grönsaker och olika kött.

Här är ett förslag på tillagning:

3 potatisar, skalade och fint skurna

3 morötter, skalade och fint skurna

2  lökar, skalade och fint skurna

½  dl risgryn

3 dl ärtor

1 burk tomater eller tomatsoppa

1 burk vatten

Korvar

Salt och peppar.

Lägg alla ingredienser i lager enl ovan, inga behöver förkokas.

Eftersom korven här är lite annorlunda än i Sverige, här är de köttfärs i skinn, så kanske ni får lägga in er korv senare.

200 grader i ca 2 timmar i hög gratängform under lock.

Kolla då och då om den är för torr eller för fuktig. Häll i mer vätska vid behov eller ta av locket så en del vätska försvinner.

Njut!

Var ligger Monmouth?

Sköt om er och tänk på de som är ensamma!

Detta inlägg publicerades i Socialt. Bokmärk permalänken.

61 kommentarer till WALES – VAD KAN VI GÖRA FÖR ATT GLÄDJA ANDRA och SJÄLVA HA ROLIGT?

  1. Karin Eklund skriver:

    Onekligen så blir man väldigt uppiggad av ditt inlägg idag. Så positivt och skönt att läsa.
    Jag har länkat till din blogg idag av särskild anledning så det känns fint att den som öppnar länken till dig på min blogg får läsa allt detta härliga.
    Tack för solskenet från dina trakter,från dig!
    Det är så viktigt att hålla humöret uppe både på sig själv och andra.
    Nu mera än någonsin!
    Var rädd om er på alla sätt!

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt att du blir uppiggad, det var meningen med det.
      Tack för länken!
      Om man själv har humöret upp är det lättare att hjälpa andra också.
      Ha hand om er!

  2. Maries Photos skriver:

    Intressant och bra inlägg och tack så mycket för mattipsen ! Alltid bra att få lite nya recept.
    Vilken härlig utsikt över kullarna runt dig i Wales. Väldigt vackert !
    Ta hand om dig och må gott !
    /Kram Marie

  3. Härligt och uppiggande inlägg! Tyvärr har vi nästan ingen kontakt alls med våra grannar – som är långt bort, utom sommargrannarna som inte är här – så dina förslag passar inte oss. Men det lät väldigt trevligt….. 🙂
    Vilken otroligt vacker utsikt ni har från ert hem. Vi som bor på en platt tomt på en platt ö har inget liknande alls, så man blev lite avundsjuk….. 🙂 🙂
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt om jag kan hjälpa till att muntra upp.
      Jag bor väldigt vackert och det hjälper nu när man inte kan röra på sig.
      Jag tycker att du verkar bo fint också och ha en fin trädgård, vackert, men annorlunda mot hur jag bor.
      Kram!

  4. Helt underbar utsikt, maken jobbar nu hemifrån, jag får vara tyst under telefonmöten 🙂 vi fikar och äter lunch tillsammans, jag cyklar, går på gymmet, läser, tittar på bra filmer, hälsar inte på min 88-åriga mor som bor i närheten, men träffar barnbarnen som också bor i närheten.

  5. Ingrid skriver:

    Vilket positivt och trevligt inlägg. Vi får verkligen göra så gott vi kan i dessa tider. Nu väntar vi på lite vårvärme, för det har varit en väldigt kylig avslutning på mars, men i dag är det ganska behagligt ute och då blir i alla fall jag lite gladare.
    Ha en fin 1 april!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Ingrid!
      Ja, man gör så gott man kan. Det behövs lite uppmuntran då och då.
      Skönt att det känns lite vårlikt hos er.och att du kan vara ute.
      Firar min sons födelsedag idag, på avstånd.
      Kram!

  6. Geddfish skriver:

    Ett härligt sprittande glatt budskap i din blogg! Ja, man får fixa till sig själv lite. Jag har ingen som beundrar mig här hemma, haha, men spegeln får duga 😀 Jag sjunger för mig själv, jag deltar i Taizé kvällsbön live och sång, där bröderna delat upp sig i olika celler, då de också är i karantän.
    Ha en go förstaaprilskämtardag! Kram!

  7. Tina skriver:

    Så skönt att du har det bra, tack för Wales-rapporten=)

  8. Karin skriver:

    Hurra för er och dina grannar! Vad bra ni ordnar det i en svår situation.

    Här börjar också allt fler umgås via WhatsApp, Facetime, Teams och Zoom. Olika styrelsemöten, årsmöten, akvarellkurser och fikaträffar och annat flyttar till nätet. En intressant Coronaeffekt skulle kanske kunna bli att en del jobbresor (till exempel till Bryssel?) ersätts med videokonferenser.

  9. Franska Fikon skriver:

    Tack för ett positivt blogginlägg! Vilken härlig utsikt ni har från er fikaplats! Här i Skåne är det inte alls så platt som belackarna tror, men där vi bor (ganska nära havet) är det platt och man ser bara grannarnas hus och trädgårdar. Vilket iofs inte alls är trist!
    Det gäller att sysselsätta sig under dessa dagar, gärna med meningsfyllda saker. Jag har tagit upp mitt surdegsbakande (det går sådär…) Jag skulle egentligen ha gått en nybörjarkurs i målning (den blev inställd) och nu funderar jag på om jag kan måla själv, det kanske finns kurs på nätet? Det är ju inte alla dagar man vill härja i trädgården. Ha det fortsatt bra och var rädda om er!

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du känner inlägget som positivt, så var meningen.
      Utsikten kan jag inte klaga på så vackert i Wales.
      Jag har hört att det finns målarkurser på nätet, men vet inget om det.
      Viktigt att hålla igång sig. Bloggandet hjälper mig, förbereder nya inlägg och går igenom foton för att få inspiration.
      Sköt om dig!

  10. Märtha skriver:

    Du ser så skön ut i dina hemmamysiga kläder, hatten på huvudet är kronan på verket! Och utsikten… Vi har skogsremsor på alla håll så blicken når inte så långt. Tyvärr, mina ögon behöver sådan avkoppling, både fysiskt och psykiskt. Men jag har mina knep! Annars fortsätter ju mitt liv helt som vanligt, ringer en person varje dag – om ingen ringer mig (vilket händer sällan). Skriver och skriver och skriver… Nu har vi sol, men kall vind. Hoppas foten läks i takt med att karantänen luckras upp!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är mycket avslappnat klädd hemma, skruttigt skulle man kunna säja. Hatten var en rolig grej som muntrar upp.
      Skrivandet hjälper mig mycket, viktigt.
      Foten är nästan bra nu.
      Ha det bra!

  11. Madame skriver:

    Hvor er det fint med dit fokus på, hvad der kan muntre op i disse corona-tider. I er hårdt ramt – meget mere end vi er her i Danmark. Pas godt på dig selv!

  12. Vilka trevliga ideer! Detta med kastrullock för att bli firad – toppenidé!
    Jo det är lika bra att göra det bästa av situationen!

    //Lena

  13. Violen skriver:

    Så härligt positiv du är! Visst finns det mycket man kan göra även om man inte kan vara ute i svängen och ha kontakt med andra människor. Vi, min man och jag, är väl lite tråkiga men vi har satt igång att städa köket. Minsta lilla skrymsle ska få sig en uppfräschning samtidigt som vi röjer och sorterar ut det vi inte har användning för. Inte världens roligaste sysselsättning men vi kommer att vara stormlyckliga när det är färdigt.
    Ha det gott! Hoppas din fot snart är ok!

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt att du upplever mig som positiv, då har jag lyckats.
      Det finns så mycket man kan göra.
      Jag har planer på en storstädning, det behövs nämligen, gillar inte att städa, men av någon konstig anledning hittar jag alltid på något annat att göra,hi,hi. Men kanske når jag dit en dag också!
      Foten är mycket bättre.
      Ha det gott!

  14. Fin bild på dig i din vackra klänning. Det dröjer nog länge här innan man klä sig så. Minusgrader på nätterna och 5-10 plusgrader fram på dagen. Härligt att ni hann hem från Spanien – måste vara skönare att vara i karantän i Wales där ni har så många vänner än i Spanien där man inte får gå ut alls utom möjligtvis för att handla.
    Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är glad att du gillar min klänningsbild. Man gör så gott man kan.
      Nu är här heller inte mer än 10 grader dagtid, men förra veckan var strålande.
      Jag är så glad att jag kom tillbaka till Wales i tid, det var på håret att det funkade.
      Sköt om dig!

  15. Lisbeth skriver:

    Mysigt👍🏼👍🏼

  16. Barbro S skriver:

    Tack för ditt fina och uppmuntrande inlägg. Så snygg klänning, älskar de färgerna. Ja, visst måste man hitta på lite för att förgylla vardagen med både gott och trevligt. Jag är ju inte isolerad utan får röra mig fritt men undvika folksamlingar och tyvärr också mitt kära syskonbarnbarn även om vi lyckats få till två utomhusträffar. Själv gläds jag åt vårtecknen här i norr, i förrgår såg jag första blåsippan, tussilagon någon dag tidigare och bofinken kom som vanligt i slutet av mars. Ha det fortsatt gott och njut på alla sätt du kan :).

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt om jag kan muntra upp lite i dessa tider.
      Klänningen är verkligen mina färger också och de flyter ihop så fint, tycker jag.
      Så viktigt med lite extra när man inte kan umgås på ett vanligt sätt.
      Härliga vårtecken hos deg, det muntrar också upp.
      Ta hand om dig!

  17. skåningen skriver:

    Man får göra så gott man kan få att ha det bra.
    Här har det Idag varit regnkappa när vi har gått promenader!
    Kram!

  18. Veiken skriver:

    Helt rätt att sätta guldkant i det lilla! Tack och lov så har vi bil och kan åka ut lite då och då. Bilen är smittofri och vi behöver inte träffa andra! Messenger finns och där kan man umgås och skicka små filmsnuttar till varandra! Allt löser sig, men man får tänka till lite!
    Ha det fint och var rädd om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, utan guldkanter blir det svårt.
      Här får vi inte åka omkring för nöjes skull, däremot kan vi åka till närmaste livsmedelsaffär och apotek.
      Kreativitet, så viktigt!
      Ha de gött!

  19. Anita skriver:

    Vilket positivt blogginlägg! Sådan behövs i dessa tider. Och Lena, klänningen är ju jättesnygg, du klär väldigt bra i den också. Fast dina myskläder såg nog skönare ut … för att inte tala om er fantastiska utsikt!
    Och vaser med blomsterbuketter blir man ju alltid glad av. Går det dessutom att plocka dom i sin egen trädgård så är det ju ännu bättre!

    Ha en bra dag!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Anita!
      Visst behövs lite extra glädje dessa dagar.
      Jag gillar denna inte helt nya klänning och färgerna är absolut mina.
      Normalt hemma är jag väldigt skruttigt och bekvämt klädd, på gränsen till ruffigt, men jag trivs och det ska man göra i sitt eget hem.
      Blommor runt mig betyder så mycket, lyser upp tillvaron.
      Önskar också dig en bra dag!

  20. Ama de casa skriver:

    Vilket roligt firande av grannen! I dessa dagar får man vara lite påhittig och göra så gott vi kan 🙂

    Här går alla (som fortfarande är kvar) (onödigt påpekande det där sista, ibland är jag ganska övertydlig 😉 ) ut på sina balkonger eller står i sina fönster och applåderar klockan 20. En kväll var det en ambulanskortege som instämde med sirener och en annan kväll var det polisen. Till skillnad från Preciosa tyckte jag att det var fint att dom på det viset hyllade manifestationen 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det vill till att hålla humöret uppe.
      Här ska man gå ut och fira räddningstjänsten en gång i veckan, bättre än inget, men inte tillräckligt.
      Sköt om er!

  21. motionochfritid skriver:

    Så fräsch du är i din blåa klänning. Visst kan man klä upp sig hemma också, ändå vill det bara bli till joggingsbyxor.
    Vi får göra det bästa av situation, mysigt har du möblerat och ordnar det för er.
    Funderar just på ett nytt handarbetsprojekt, tror jag stjäl din idé och börjar virka underlägg till muggar, passar riktigt bra nu.😊

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du gillar min klänning. Jag gillar färgerna, är ju blå.
      Trevligt att göra något annat vissa dagar för att känna något extra.
      Jag gillar mitt hem och att pynta lite extra.
      Roligt om jag kan ge lite inspiration!
      Ha det bra!

  22. skogsnuvan skriver:

    Det var fina tips Här har jag fullt upp och läser alla gamla ‘Rosmunde Piltchers böcker. Att ligga i badkaret och läsa och sedan sitta i soffan och värma sig framför brasan och titta ut och se stora snöflingor virvla omkring är vad jag gör idag och det hade kunnat vara värre. Här kan man ju gå ut utan att möta någon

  23. Ditte skriver:

    Att tänka och vara positiv tror jag betyder så mycket. Och just nu behöver vi mer än någonsin läsa även o trevliga saker. Om virus och allt elände fylls radio och tv så idet är skönt med annat. Nu är det ju som det är och det kan vi ju inte ändra.
    Vi rättar oss givetvis efter det som gäller men är så tacksam för att vi kan röra oss fritt ute. Och dte gör vi. För vår del åker vi inte kommunalt men snart kan nog cyklarna komma fram. Och inte ska heller människor ge sig iväg.
    Fint att se ni har det bra och gör det bästa av den tid vi har. Vi har det också bra, så bra vi kan ha det just nu.
    Och kreativiteten får blomstra vad gäller både vad gäller den sociala biten och det andra,
    Ha det så bra ni kan och tack för ett så positivt inlägg.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, nu gäller det att hålla humöret upp, även om det finns små stunder då man känner sig nere
      Så skönt att ni kan röra er så fritt. Tänker på hur det är i Spanien och glad att jag är i Wales nu.
      Vill verkligen till att göra det bästa av situationen. Det finns så mycket man kan göra.
      Ha det bra!

  24. Du har rätt inställlning där om att göra det lite extra i bland i vardagen. Så fin du är i klänningen! Men jag tycker din vardagsutstyrsel ser väldigt bekväm ut och det ska den ju vara.

    Själv jagar jag solen mellan skurarna. Jag fick ÄNTLIGEN slå mig ned ute och läsa en stund i solen. Efter några minuter ser jag att det kom en droppe, det kom två, snabbt kom det tvåhundra. Men solen sken fortfarande! Funderade på att hämta ett paraply att läsa under men såg att solen nog inte skulle vara så långvarig. Gick in och experimenterade med ett godisrecept istället.

    Ha det bra och sköt om er! Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Det vill till att försöka göra vissa delar av vardagen till en fest.
      Jag gillar min klänning, men det är ingen riktig hemmaklänning, då är den andra utstyrseln bättre.
      Inte ens vädret har varit på er sida i Spanien. Här har vi haft strålande väder och i Spanien dåligt. Upp och nervända världen där också. Ni kunde verkligen behövt bra väder i allt elände.
      Skönt att ni verkar klara er relativt bra i alla fall.
      Kram!

  25. Therese Bjärstig skriver:

    Vilket bra inlägg, det behövs pepp nu! Och så fint med de blå katten och du i din blå klänning, ser även en blå filt och anar att blått är en favoritfärg?! Härligt! Tackar för alla tips och önskar dig en härlig helg!

  26. Linda skriver:

    Så duktig du är att hitta på pepp i hemmavaron! Jag har klätt tre påskris i dag och känner att jag inte vill göra annat än att mysa hemma 😉

    Kram
    Linda

  27. Preciosa skriver:

    Hej Lena!
    Härligt inlägg med vackra färger och bilder. Beställa hem mat är ju ett måste, synd det inte går bra där hos er. Men har ju en som mer än gärna går och handlar…förmaningar av mig…gör det och det, av med dojorna, tvätta händerna och sprita…det har dom redan gjort på Mercadona säger han…ja men sen har du ju pkt hiss öppnat dörrar mm hahahaha…önskar att dom lättar 12.4 så folk kan få gå ut och gå, resten kan vara kvar…
    Kram P ♥♥

    • Lena i Wales skriver:

      Vi behöver sätt lite extra färg på tillvaron nu.
      Vi har det ju ännu inte så svårt som ni i Spanien, men så ligger vi ju också några veckor efter er.
      Ta det försiktigt!

  28. Tomtan skriver:

    Det gäller att glädjas åt det lilla 😀 http://entomtastankar.bloggo.nu/

  29. åsa skriver:

    Livet måste ju på nått vis fortsätta trots covid19 och då är det ju bara att gilla läget å göra det bästa… även om det till å från känns hopplöst.
    Världen kommer ju troligtvis inte att gå under… och snart om nån månad eller så blir det nog bättre.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så sant, livet måste gå vidare och vi får göra det bästa vi kan.
      Världen går inte under och situationen kan kanske lära oss något som blir bättre för framtiden.
      Sköt om dig!

  30. Pingback: GLAD PÅSK från Wales, HAPPY EASTER from Wales, PASG HAPUS o CYMRU | Lena i Wales och Spanien

  31. Pingback: WALES – Captain Tom, Min nya kärlek och Min trädgård | Lena i Wales och Spanien

  32. Pingback: WALES – MIN TRÄDGÅRD, MER KRIMINALDRAMA, WALES i CORONATIDER m m | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar