WALES – TREDEGAR 1, en liten gruvstad i Wales och DAGSLÄGET i WALES

Då är det lördag igen och dags för ett nytt blogginlägg. Idag från en liten gruvstad i södra Wales. Efter det ett litet inlägg om dagsläget här i Wales.

Tredegar 1, en liten gruvstad i Wales

Staden Tredegar ligger i en av gruvdalarna norr om Wales huvudstad Cardiff. Den har idag drygt 9 000 invånare och ligger på ca 320 m ö h och landskapet runt är kuperat. Se karta längst ner på inlägget!

Staden växte upp p g a tre faktorer:

-järnmalm

-skogar runt omkring, främst för att använda trä till att stötta upp gångarna i gruvorna och dessutom kunde de användas som bränsle och husbyggen.

-vattenkraft från floden Sirhowy.

På 1700-talet var den övre delen av dalen skogsbeklädd och där fanns några gårdar och  några små järnverk och kolgruvor. Det första registrerade järnverket kom på 1750-talet. Det drevs av en koleldad masugn, vilket också betydde att man också började en kolindustri här.

Tredegar Iron and Coal Company var ett betydelsefullt järnverk under 1800-talet. Detta var under den s k industriella revolutionen. Ägarna var, som vid de flesta järnverk och kolgruvor, inte walesare, utan kom från London…

…idag finns en förbipassage strax utanför staden, men förr var denna gata genomfartsgata genom staden..

…staden ligger på en kulle så det är ganska kuperat.

Som ni redan kanske har upptäckt är det ingen rik stad…

…många av husen är förfallna, t ex huset till höger på bilden.

I denna f d teater, i mitten av bilden, finns idag en pub tillhörande kedjan Weatherspoons, en brittisk kedja av pubar som köper upp gamla byggnader, typ biografer, teatrar, gamla hotell, postkontor och moderniserar dem. Priserna på öl är ofta lägre än på många andra pubar. De har också en fast menu till lågt pris, fast kvalitén är kanske inte heller den bästa. Maten smakar inte illa, men är typ som en bamba, ditfraktad frusen och upphettad i mikrovågsugnar. Viss mat görs på stället…

…denna Frimurarloge verkar också var övergiven.

Tredegar Circle

…namnet Circle kommer från formen på torget.

Det var ägaren av järnverken och kolgruvorna som ritade upp staden med en bred genomfartsgata som skulle underlätta för transporter och The Circle blev en naturlig del av detta.

Klocktornet i mitten står där staden stupstock en gång stod.

Platsen kallades också The Red Light District p g a alla prostituerade som förr höll till här.

The Circle blev också dåtidens Shopping Centre, dels p g a affärerna runt, men också fanns här flera marknadsstånd.

Många arresteringar har också gjorts här under årens lopp, och görs delvis fortfarande, p g a drunken and disorderly behavior, fylla och bråkigt uppträdande. Anledningen var att här förr fanns många pubar…

…många av dem är idag stängda och…

…och det finns flera övergivna hus runt The Circle, som denna, säkert en gång i tiden vackra byggnad. Idag växer träd vid balkongen och det ser allmänt tråkigt ut…

…i ett litet försök att rusta upp har man satt denna bänk föreställande stadens store son, Aneurin Bevan, som jag kommer tillbaka till i ett kommande inlägg.

Jag hade lite problem med att få denna bänk på bild. Helst vill jag inte ha med några människor, men ett av stadens original var inte av samma åsikt som mig. När han såg mig stå där med kameran i högsta hugg ville han också var med på bild. Så han envisades med att stå bredvid bänken och le med sin tandlös mun, gulligt i sig, men….. Jag tog en bild med honom och när han sedan vinglat iväg gick jag tillbaka och tog denna lite mer diskreta bild.

Tredegar kravaller

Staden är också historiskt känt för sina kravaller.

1868 uppstod en kravall när lokalbefolkningens kandidat i lokalvalet inte blev vald.

1882, ett upplopp mot de många irländska arbetarna som kommit till Tredegar. Det började med stenkastning mot irländarna, men eskalerade till att man förstörde deras hus. De jagades ut ur staden och blev slagna sönder och samman. Trupper från Newport och Cardiff tillkallades för att lugna ner situationen.

1922 var det ett upplopp mot judarna i staden, ett pogrom, där judiska affärer plundrades och armén tillkallades. Ingen dödades, som tur var.

Staden ligger egentligen väldigt vackert med gröna kullar runt och vyerna är delvis hänförande.

P g a stadens fattigdom är husen ofta dåligt underhållna, gatorna gropiga, trottoarerna slitna och ingen bryr sig om hur det ser ut, mycket förfall både bland byggnader och människor…

…en stor upprustning vore på plats, men inga pengar finns och förfallet blir bara värre, tyvärr. Som jag skrev tidigare är staden kuperad och ligger egentligen väldigt vackert. Den är delad av en dal och det ni ser i bakgrunden är centrum att staden.

Var ligger Tredegar?

Fortsättning från Tredegar följer senare!

Dagsläget i Wales

Tiden står på något sätt stilla här fast det rör på sig. Vi håller oss fortfarande isolerade och…

…vi får hemleverans av grönsaker och frukt minst en gång i veckan. Ett av företagen har också lite ost, mjölk, ägg och lite annat. Fantastisk service…

…annars kretsar mycket kring mat, dagens höjdpunkt.

I veckan gjorde jag en finsk morotslåda. Ja, jag vet att det egentligen är julmat, men blev bara så sugen och den blev riktigt god. Receptet hittade jag på nätet. Vi åt bara den som middag, behövs inget annat till…

…en annan dag blev det rotselleribiffar, ärtor, quinoa och en tomatsås med lök, stekta små bitar av morötter och kålrot samt lite kryddor. Rotselleribiffar hade jag inte gjort på ett tag, egentligen så enkelt, bara att skiva rotselleri och steka skivorna. Brukade ofta göra dessa till lunch när barnen var små på 1980-talet.

En dag blev det lax med mos av potatis och palsternacka, men det glömde jag ta en bild av…

…så har vi också varit ute i trädgården kl 20.00 och klappat, trummar och tjoat för räddningstjänsten, sjukvårdarna och de som arbetar i affärer. Här görs det officiellt en gång i veckan, men vi har varit ute flera kvällar.

I övrigt är foten mycket bättre och jag har fullt upp att göra. Har jobbat en del med blogginlägg som kommer ut senare, lyssnat på poddar, gjort påskpynt. Har inte kommit så långt med städandet ännu, har inte haft tid eller kanske sanningen är att jag tycker det är så tråkigt att jag skjuter det på framtiden.

Under helgen blir det lite festande igen, partytime med Whats up!

Hoppas ni är friska och gör det bästa av situationen för er själva och andra!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

41 kommentarer till WALES – TREDEGAR 1, en liten gruvstad i Wales och DAGSLÄGET i WALES

  1. Marit skriver:

    Det er utrolig mye historie fra fortiden som gjemmer seg i Wales!
    God helg!

  2. Karin Eklund skriver:

    Återigen ett spännande och informativt inlägg om ett ställe i din närhet, denna gång Tredegar, gruvstad. Fint att följa dig i dina fotspår och berättelsen om originalet som ville vara med på bild är charmig. Fint blev fotot av den härliga bänken, trots att originalet hade vinglat iväg…:)
    Vacuum tänker jag ofta på i dagar som dessa, dagarna går i rätt snabb takt men frånvaron av andra människors närhet och också den isolering som krävs gör att man lever i någonslags ingenmansland.
    Gott äter ni också, middagen är dagens höjdpunkt de här dagarna, också hos oss.
    Så skönt att din fot är mycket bättre nu, livet blir lättare att leva.
    Idag ska jag leta fram påskpyntet och kanske få upp hönan på ytterdörren, som jag först måste tvätta ordentligt efter vinterns alla stormar som drar med sig både det ena och det andra.
    Ha en fin helg Lena, ni båda!

    • Lena i Wales skriver:

      Så roligt att du gillar mitt inlägg!
      Det finns så mycket intressant här i Wales och jag har en hel del kvar att utforska.
      Varför råkar jag alltid ut för dessa original? Samma i Spanien. Kanske för att jag ofta letar efter fotoobjekt, fast inte just det dessa tänker sig,hi,hi.
      Vacuum är en bra beskrivning, likaså ingenmansland.
      Jag har tu som är an liten eremit och gillar mitt hem, det hjälper i dessa dagar.
      Mycket cirkulerar kring mat, dagens höjdpunkt!
      Snart dags för påskpyntande här också.
      Ha det bra!

  3. Eva skriver:

    Tänk vad mycket historia det kan finnas att berätta om en lite by i Wales. Jätteintressant att läsa om den. Man undrar hur dessa småbyar skall överleva. Vad lever man av?
    Maten du lagar verkar jättegod. Skönt höra att din fot nästan är bra. Nu börjar snart påsken och vi får väl se hur mycket firande det blir. Jag tror nog blir en hel del. Folk måste få hämta andan och ha lite kul efter alla domedagsprofetior och vi fått i oss den senaste tiden.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, Wales historia är lång och finns att hitta överallt i hela landet.
      Det finns inte mycket näringsgrenar kvar i Tredegar, men det tar inte mer än ca 40 min till Newport eller Cardiff, så efter svenska mått mätt är det inte så långt till många arbetstillfällen. Här anses det ganska långt.
      Mycket handlar om mat dessa dagar och för det mesta gillar jag att laga mat, men ibland är det skönt när maken gör det också.
      Jag ser fram emot påsk och lite extra firande, något ljust att se fram emot.

  4. Ingrid skriver:

    Så intressant och så fina bilder, men det ser onekligen lite slitet ut.
    Så skönt att din fot är bra!
    Jag kan hälsa från Per-Axel. Vi pratade om dig igår när han ringde angående Hollandsresan.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Det är sannerligen ett slitet ställe, under andra omständigheter skulle det kunna vara riktigt vackert.
      Du får hälsa tillbaka. Kan inte var lätt att driva bussbolag dessa dagar.
      Ha en härlig söndag!
      Kram!

  5. åsa skriver:

    Byggs det aldrig några nya hus i Wales och Storbritannien?
    Tycker alla hus ser ut att vara sen första världskriget eller ännu äldre 😉
    Tänker på då jag ser Morden i Midsummer eller Ett hus på landet…

    • Lena i Wales skriver:

      Jo, det byggs nytt, ganska mycket. Oftast stora helt nya områden med enbart nya hus. En idé för mig att skriva om, tack.
      Många hus här är gamla och många är tyvärr också dåligt underhållna, p g a brist på pengar.
      Önskar dig en fin söndag!

  6. Anita skriver:

    Intressant men också sorgligt och vemodigt att läsa om den lilla gruvstaden. Efter Corona kommer ju dessutom ekonomin att vara ännu sämre så pengar till upprustning känns ju långt borta.
    Skönt att höra att din fot blir bättre och bättre. Toppen med alla som ställer upp och levererar mat till dom i karantän.
    Maten du lagat såg god ut, i synnerhet morotslådan. Det gäller att vara lite uppfinningsrik också i dessa tider. Morotslåda har jag aldrig ätit men nu blev jag sugen på att pröva. Har mycket morötter hemma.

    Ta hand om dig och ha det så bra med partytime via Whats up 🙂
    Kram Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Dessa gamla gruvstäder och gruvsamhällen är på många sätt sorgliga och många lever i misär och efter Brexit och Corona tror jag inte att det blir till det bättre.
      Det finns som jag sagt några rötägg här, men de flesta är hjälpsamma när det gäller.
      Prova gärna morotslådan. Recept finner du genom att googla, de varierar lite, men är väldigt lika. Jättegott!
      Igår var det party här, trevligt.
      Kram!

  7. ser idylliskt ut trots kravaller… våra barn med småbarn beställer mat hem för att slipa stressa, kostar inte mycket mer än bensin, ifall man skulle köra själv till affären, de är mycket nöjda.

  8. finsk morotslåda gör vi ofta sommaren när morötterna är fina,
    vi äter Janssons också på sommaren 🙂

  9. I Tredegar har vi aldrig varit – och med tanke på hur stan ser ut kanske det inte var nån större miss! 😦 Den ser verklige hemsk ut och att se att det som tidigare var välskött och omtyckt, nu bara får förfalla är jättetrist. Men det här gäller ju hela den moderna världen, det finns alltid områden som inte sköts av olika skäl. Men man blir riktigt sorgsen när man ser dom. En gång när vi bilade i USA från kust till kust så bestämde jag mig för att fota gårdar utmed vägarna. När vi kom hem och framkallade (ja, det var på 70-talet) bilderna så var det till 99% fallfärdiga och övergivna ruckel. Inte så kul….. 😦
    KRAM/Susie

  10. Karin skriver:

    Faktarikt och intressant inlägg! Och intressant att få komma till Bevans hemtrakter! Ser fram mot inlägget om honom – jag bekantade mig lite med honom på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek och inom IALHI (International association of Labour History Institutions).

  11. Geddfish skriver:

    Intressant, som alltid, att läsa din version av Wales historia. Men denna staden var anskrämlig i sin förfallenhet, eller hur? Tragiskt. Skrattar för mig själv om den tandlösa mannen, som ville vara med på fotot, ingen självrannsakan där, haha. Annars brukar ju folk fly kameran.
    Måtte det här eländet med pandemin gå över snart. Det blir ju total isolering. Jag känner av det, jag som är så engagerad i vanliga fall. Finns inget, mer än min uppgift på MOD men det är ju via datorn allting.
    Gäller att vara vid gott mod 😀 Önskar dig en fin söndag, kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar inlägget.
      Ja, tragiskt att det ser ut som det gör här, men pengar finns inte.
      Vet inte varför jag alltid råkar på dessa kul människor, samma som i Spanien.
      Inte lätta tider för många, förstår din situation, jobbigt. Men det finns ett ljus i slutet av tunneln och hoppas att vi snart kommer dit. I allt det onda så är det tur att vi har internet och våra bloggar.
      Håll ut!
      Kramar!

  12. Ditte skriver:

    Historia tycker jag ju om och den tid vi lever i idag är ju på många sätt präglad av det förgångna. Mer eller mindre tydligt. Och att situationen i Wales varierar en hel del vet jag ju. Alltid intressant att läsa om dessa små städer och byar där en hel del stått still. Både på gott och ont kan jag förstå. Och att rusta kostar ju en hel del.
    Fint att du till sist fick med bänken utan ”statisten”.
    Vi har det ganska bra tycker jag och rör oss ju väldigt mycket. Ofta en mil om dagen. Men det sociala ligger i stort sett på is. Men vi har vänner vi promenerar med och det blir ett ”pitstop” ute. Och visst är tillvaron begränsad. Saknar att träffa barnbarnen men nu är det som det är.
    Ha det så bra ni kan.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad vi gör idag är relaterat till vad som hände igår och för 100 år sedan.
      Vi har en väldig klasskillnad här, så olikt Sverige.
      Statisten var roligt på sitt sätt, men hade känts som att utnyttja någon utsatt att publicera honom.
      Vi har ingen fysisk kontakt med någon, allt få gå via datorn. Dessutom kan jag ännu inte gå ut och gå p g a min fot, så tyvärr blir det mycket stillasittande, vilket egentligen inte gör mig så mycket, men visst vore det skönt att få röra på sig lite.
      Sköt om er!

  13. Biggeros skriver:

    Tack för den fina infon om den kuperade byn som omger trista byggnader pga fattigdom. Synd!
    En stad som jag upplevde hade tråkiga byggnader är New castle. Broarna var mer intressanta över ån.
    Här sitter vi tryggt i karantän och kommer ingenstans men här blir mycket utgallring och städning. Visst är det även fokusering på meny av mat. Det du bjuder pp ser väldigt intressant ut och nyttigt. Här klappar vi även för sjukvården 🙏

    • Lena i Wales skriver:

      Det är en mycket svår situation i dessa samhällen.
      Newcastle är mer känd för sina broar än sina hus. Längesedan jag var där.
      Jag har inte ännu kommit så långt i städningen, behöver ta mig i kragen, men hittar alltid annat att göra.
      Gott med god mat!
      Klappa på!!!!

  14. Haha, hade du inte en annan soffa du skulle fotografera där en gubbe prompt skulle vara med?!

    Rotselleri, supergott! Inte det lättaste att hitta här. Svärmor brukade göra en sallad på det som är så himla god: http://tomatsomtomat.blogspot.com/2018/12/rotsellerisallad.html
    Ibland blir man bara så sugen på något, jag gjorde sjömansbiff i går och det blev så himla gott! Sonen petade inte ens bort löken, han hittade den inte. Jag gjorde i tryckkokare och löken hade liksom smält bort.. 😀

    Det är verkligen ledsamt med alla vackra byggnader som förfaller. Men vad ska man göra? Man kan ju inte lägga pengar på det bara för att det sedan ska stå tomt i alla fall. Nej, knasigt är det, man vill hellre trängas i storstäderna.

    Ha en härlig vecka! Må vädret vara med er! Kram

  15. Tycker det är så fint att läsa om hur man hyllar dom i vården och som jobbar i affärer. Det behövs uppskattning i dessa tuffa tider.

  16. Lena i Wales skriver:

    Jo, samma sak hände i Antequera och gubbarna såg ganska lika ut dessutom. Varför möter jag alltid dessa speciella människor? Har hänt i Dublin också.
    Salladen verkar spännande, lite som coleslow, måste prövas.
    Sjömansbiff, längesedan jag gjorde, blir sugen.
    Det är besvärligt med ekonomin i många av de gamla gruvdalssamhällena och just nu är läget inte bättre. Brexit, översvämningar och Corona. Britterna sitter lite knivigt till, minst sagt.
    Kram!

  17. Franska Fikon skriver:

    Tack, fint inlägg. Så många övergivna byar det finns överallt. Med så mycket historia att bjuda på. Skönt att ni slipper gå i affärer. Vi handlar online på matbutiken och hämtar vid en bakdörr till affären. Fungerar – men kostar något mer. Ha en bra vecka!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack!
      För många människor på vissa ställen och för få på andra.
      Här går det just nu inte att handla vanligt online eftersom affärerna inte har kapacitet.
      Ha det bra!

  18. Tomtan skriver:

    Bra med hemleverans

  19. Eva Trillian skriver:

    Härligt att kunna komma in här till dig och se lite av världen 🙂 gott att veta att den finns kvar där ute 😉
    Fint att uppmärksamma räddningstjänsten, sjukvårdarna och de som arbetar i affärer.Här klappas det händer på balkonger, verandor och gator kl. 8 på kvällen – inte direkt den bästa uppslutningen … tyvärr.
    Kanske borde vi se till att alla får bra betalt istället … Vad gjorde vi utan dem, liksom?
    Hoppas ni orkar hålla hoppet och humöret uppe 🙂 lite god mat hjälper alltid.
    Önskar er en fin påskhelg!

    • Lena i Wales skriver:

      Här finns en värld, men ack så annorlunda.
      Tråkigt med dålig anslutning vid klappandet, så även här, bara en gång i veckan. Trist!
      Hoppas verkligen att det ligger bättre till vid löneförhandlingar när det dyker upp nästa gång. De är värt det!
      Vi gör så gott vi kan här.

  20. Pingback: WALES – TREDEGAR 2, BEDWELLTY HOUSE and PARK | Lena i Wales och Spanien

  21. Pingback: WALES – TREDEGAR 4, kolerakyrkogården och MIN GRANNES TRÄDGÅRD | Lena i Wales och Spanien

  22. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2020 del 1, januari – juni | Lena i Wales och Spanien

  23. Pingback: Antikrundans vinjett | bara brittiskt

Lämna en kommentar