WALES – FISH and CHIPS, MIN TRÄDGÅRD och COVID19 läge i WALES

Idag en liten blandning från Wales, om Fish and Chips, från min trädgård och om Covid19 läget i Wales!

Fish and chips

Vilken lyxig onsdagskväll vi hade förra veckan! Fish and Chips från en Fish and Chip van. Kan det bli så mycket bättre!

Pubar, barer, restauranger och caféer är ju fortfarande stängda här, så vi har inte ätit eller fikat ute sedan i början av mars. Däremot är det okej med take away, så de som redan har detta organiserat kan ha öppet för endast det.

Denna van kommer varje onsdag till stadsdelen av Monmouth precis nedanför oss. Tar ca 5 min att åka dit.

Detta var första gången för oss. Vi har ju inte velat ge oss ut i onödan tidigare och att ha en fish and chip take away kan ju inte riktigt anses om nödvändigt, fast nästan för en britt…

…maten i en pappkartong i knät på mig i bilen. Vilken doft det blev!

När man passerar en Chippy så luktar det fruktansvärt, men när man har varorna i en kartong luktar det faktiskt riktigt gott och så hungrig man blir.

Fish and Chips i tidningspapper? En svunnen tid…

…väl hemma sitter vi ute, lite provisoriskt. Detta eftersom vi köpt mat till en granne också. Så vi sitter med dryga två meters avstånd vid små bord under tak eftersom vädret var lite labilt.

Förutom fish and chips hade vi mushy peas, ärtpuré, och tartar sauce, en kall vit sås. Salt på pommesen och vinäger på mannens pommes, fy så äckligt tycker jag, men allt enligt traditionen.

Oj, så gott det var. Fast jag mådde lite illa under natten, men det var det värt. Tror det var att jag inte är van att äta fet mat.

Dessa portioner är enorma, så vi köpte tre fish och två portioner chips och då blev det ändå en hel del chips över.

Chips på engelska är pommes frites på svenska och svenskans chips är crisps på engelska!

Min trädgård 23 juni 2020

Jag älskar små utebelysningar! Denna lilla lampa drivs av solceller och ändrar sakta färg.

Jag kan sitta inomhus på kvällen och titta på TV och bara titta ut genom fönstret och se min lilla fina lampa!

Hallonen växer så det knakar…

…vi har redan plockat fler liter, dels för att äta direkt och dels för att lägga i frysen.

Den senaste tiden har vi haft ganska dåligt väder, regn, moln och lite, lite sol. Jag trodde att hallonen behövde mer sol för att växa, men de verkar gilla regn mer. Det gör inte jag! Det ska bli bättre väder ju längre vi går mot slutet av veckan. Sol och ca 26 grader hade vi igår och idag ska har det bli upp till 30 grader. Äntligen, underbart!…

…örterna växer också så det knakar…

…två små näckrosor har kommit upp i den lilla dammen och…

…min käre lille enögde grodprins ligger bekvämt och beskådar dem…

…utvidgningen av terrassen är i det närmaste klar. Mannen har jobbat på bra.

Vad är det som kommer upp ut terrassen längst ut på spetsen?…

…jo denna underbara lilla kerub sticker upp…

…i veckan var vi på ett litet Garden Centre och helt plötsligt såg jag denna lilla skönhet som bara tittade på mig och sa; jag vill komma hem och bo hos dig. Den blev bönhörd och jag blev £25 fattigare, men det var det värt!

Corona i Wales

Som jag skrivit tidigare så är det olika regler inom UK:s olika länder, Wales, Skottland, Nordirland och England. Detta är ibland förvillande även för oss som bor här. De pratar t ex på radio eller TV om ändringar som ska göras och först efter en bra stund säjer de att det bara gäller England. Oftast sänds programmen därifrån och de glömmer liksom bort att de övriga små länderna här andra regler.

Det jag kommer att skriva om här gäller för Wales!

I måndags blev det vissa ändringar:

-alla affärer kunde öppna, förutsatt att man kunde hålla 2 m avstånd. Detta var ett stort steg. Det har ju bara varit tillåtet att ha mataffärer, apotek och garden centres öppna.

-man kan flytta igen. Tidigare har det varit förbjudet att byta bostad.

-dagis får öppna igen. Tidigare har det bara varit några få öppna för de som jobbar med något viktigt för landet, t ex inom sjukvården, brandkåren, polisen.

-vissa sporter är tillåtna att utöva, t ex tennis, cricket, bowling. Dock inga sporter där man har närkontakt, t ex rugby.

-kyrkor av olika slag får lov att öppna, men endast för enskilda böner, inte för mässor.

-man får lov att besöka någon inomhus om den man besöker anses ha stort behov att hjälp, t ex psykisk sjukdom.

-man får ha små bröllop med få gäster och de får även resa mer än 5 miles till bröllopet.

Fortfarande gäller:

-att man inte får åka längre än 5 miles (8 km) från sitt hem. Denna regel kommer troligen att ändras 6 juli, så man kan röra sig inom större områden.

-två hushåll kan sedan några dagar träffas förutsatt att man är utomhus och håller två m avstånd. Detta kanske kommer att ändras 9 juli.

-lekplatser är stängda.

-inget nytt inom turismen, hotell o s v är stängda. Troligen blir det ändring på detta 13 juli.

-man får inte träffas i stora grupper utomhus och naturligtvis inte inomhus heller.

-pubar och caféer är fortfarande stängda.

-alla skolor är stängda. De kanske kommer att öppna igen 29 juni och vara igång till 24 juli, sedan sommarlov och starta igen i början-mitten av september. Normalt är sommarlovet från mitten av juli till början-mitten av september. Det skiljer sig för kommunala skolor och privata skolor. Om man ska tvingas börja i juni eller om det ska var frivilligt är omdiskuterat. Många föräldrar är oroliga för att skicka iväg sin barn till skolorna. Debatten fortsätter.

Döda och smittade av Covid19:

Som jag skrivit tidigare tror jag inte helt på all statistik, men de ger i alla fall en liten indikation, så ta det med en nypa salt.

-totalt döda i Wales ca 1 500.

-det senaste dygnet, 100 nya fall och endast 1 död.

-2 nya fall och inget nytt dödsfall i mitt område (landsting).

Värst drabbar för tillfället är norra Wales och framför allt på ön Anglesey, där bl a många smittade på en matindustri. Man har talat om att lätta på restriktioner i vissa delar av landet och stärka dem i andra delar. Vad som blir att detta vet ingen.

Detta var allt för idag. Nästa inlägg på lördag, som vanligt! Tills dess sköt om er!

Detta inlägg publicerades i Mat och dryck, Min trädgård, Socialt, väder. Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till WALES – FISH and CHIPS, MIN TRÄDGÅRD och COVID19 läge i WALES

  1. Madame skriver:

    Det er dejligt at vi har haft take away i corona-tiden. Så spændende at se din have og den flotte udvidelse af terrassen.
    Ha’ det godt

    • Lena i Wales skriver:

      Take away har funnits ett tag under den här tiden. Vi bor bara tyvärr lite för långt från någon, men denna van passade oss perfekt.
      Fint i trädgården nu.
      Ha det godt!

    • jossustravelpics skriver:

      Oj vad mycket regler. Här är allt i princip som vanligt förutom skärmarna vid kassorna, lappar om att hålla avstånd och att man får gå på bak i bussen för att chauffören ska vara säker.
      Även restauranger håller öppet. Tur att det åtminstone finns take away för er i väntan på att allt kan öppna igen.

      • Lena i Wales skriver:

        Ja, det är stor skillnad Sverige och Wales, även vad gäller dödssiffror.. Även om det lättar upp här kommer vi troligen ändå att inte vara bland folk, men ger i alla fall en känsla av att man kan röra sig lite mer.
        Ha det bra!

  2. Underbar trädgård ni har! Tack för påminnelsen, det fins riktigt fin fisk i frysdisken, mums!

  3. Lisbeth skriver:

    Så underbart vackert ni fixar hemma hos er! Kände doften av fish and chips o minns Alans vinäger🌞 Kram ha en go da🤗

  4. Märtha skriver:

    Din egen ”Rafael” passar så bra där! Hela terrassen får ett lyft, ett blickfång utöver det vanliga. Grattis! En affisch med Rafaels målning av de två knubbiga ”putti” sprang jag på i Dresden i mars 2019, och det tog länge innan jag fattade varför den målningen är så berömd… Men usch för ert covid-19 läge! Här i Finland har det nu varit endast några nya smittofall per dag – 8 juni gick vi över 7000-strecket och nu är fallen 7155, på två veckor. Samma dag var dödsfallen 324, nu är de 327.### Här har vi hett (idag förväntas upp till +30) och för torrt, få se hur det går med våra hallon som har rikligt med små kart – de behöver vatten nu! Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Javisst är det ett bra ställe för den lilla skönheten.
      Jag har varit på museet i Dresden och sett den.
      Ja, det är långdraget med Corona nu, men det blir små förändringar snart.
      32 grader här idag, ovanligt varmt för Wales.
      Ha det bra!

  5. Ingrid skriver:

    Så härligt med egna hallon, det är ju så gott. När vi just flyttat hit var det en av grannarna som alltid bjöd på ”hallonfrossa” på somrarna. Nu är hon borta och där med också den typen av frossa.
    Intressant att läsa om coronaläget. Det är märkligt vilka skillnader det finns i hur man hanterar den här pandemin. Här far folk omkring hur som helst.
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, hallon är så gott och dessa är söta och fina.
      Hallon frossa, låter underbart!
      Väldigt stor skillnad hur vi gör här och i Sverige under Coronatiden.
      Vad som är rätt får framtiden utvisa.
      Kram!

  6. wiolettan skriver:

    Så praktiskt att de kör ut Fish and Chips och att ni kunde få det nästan hemkört och äta och trivas ihop med grannarna. Synd bara att illamående kom till natten, men så kan det bli då magen inte är van, med något fett till exempel.
    Vackert med alla växter i din trädgård och belysningen i olika färger förhöjer ju det vackra och förhöjer även kvällsstämningen.
    Hallon, så sugen jag blev nu på hallon. Vi brukar ju på sensommaren åka hem till mitt föräldrahem och plocka hallon och andra bär, det blir kanske inte av i år, vi får se.
    Nja, underbart med 30 grader varmt, det håller jag inte med om, jag har så svårt med värmen, mår inte bra av den alls. Får se hur det går dessa dagar framöver som ska slå värmerekord, uppemot 33 grader, inte bra.
    Fint att det har blivit lite friare för er, men var försiktig, otäck sjukdom.
    Sköt om dig och varm kram.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, jättebra med denna van.
      Tror det var så att jag inte tålde så mycket fett på en gång, men gott var det.
      Älskar mina små utebelysningar!
      Jag minns att du tidigare har skrivit om hur mycket bär du plockar i naturen. Men nu är det tyvärr som det är, tyvärr.
      Idag har vi 32 grader här och det var lite för hett, men bättre än regnet och blåsten vi haft tidigare.
      Varm kram till dig också!

  7. åsa skriver:

    Mums fish & chips är ju så himla gott 🙂 skönt det börjar bli lite lättare men man bör nog fortsätta vara försiktig för covid19 känns inte riktigt som det är på tillbakagång… nya fall ploppar upp och i Sverige dör många fortfarande varje dygn.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, verkligen sååååå gott!
      Vi kommer fortfarande att till stor del isolera oss, men skönt om man kan få åka lite längre bort på en liten utflykt, som jag längtat efter detta!
      Jag känner mig verkligen inte säker ännu.

  8. Violen skriver:

    Fish and chips, en rätt jag lärde mig att uppskatta i Skottland. Skönt att coronarestriktionerna börjar lätta hos er också. Men man får hålla sig i skinnet, risken är stor att det kommer en andra våg. Härliga bilder från din trädgård igen, du har visst riktigt gröna fingrar!
    Ha det gott! Nu har vi det riktigt varmt här och värmen ska hålla i sig flera dagar framöver. Ibland blir det nästan för mycket av det goda!

    • Lena i Wales skriver:

      Fish and chips är så gott, i lagom mängd.
      Vi kommer inte att ändra så mycket i våra vanor, men kanske tar en tur i bilen till något ställe mer än 5 miles away, men inte långt bort.
      Trädgården är fin nu och vi njuter här i värmen. 32 grader i skuggan igår.
      Ta det varligt!

  9. Marit skriver:

    Det ser så fint ut i hagen din, og din nye kerub hadde jeg også tatt med hjem. Flott terrasse!
    Ha det fint.

  10. Jisses vilket fint jobb Alan har gjort med kurvaturen på uteplatsen, Snyggt! Och du har verkligen satt en liten prick över i:et med keruben. Tröttnar den att titta på er så kan du vrida så den får titta på den vackra utsikten, så där som grannen har.

    Härligt med hallonen! Jo, jag tror de vill ha mycket vatten men de vill även ha sol och värme för annars blir de lite smaklösa. Plocka på! Gör sylt att ha på scones och rostat bröd! Gu så gott!

    Förstår att du mådde illa efter den goda fish’n’chips, klarar inte heller av när det blir för mycket fett. Jag har faktiskt ätit det ur tidningspapper men det var sommaren -83, det.

    I dag åkte jag glatt ned till Lidl men kom hem sur. Hade helt glömt bort det där med San Juan, det var stängt! Inget hade de skrivit i sin broschyr, heller. Tur att allt inte är slut men jag hade gärna sluppit åka i morgon …

    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, han har arbetat på helt otroligt och fint är det och ännu finare ska det bli.
      Blev så förälskad när jag såg denna kerub och kanske vänder jag på den också.
      Jag plockar och plockar, äter och fryser liter efter liter. Härligt!
      Fish and chips är så gott, men fett. Samma sak har hänt tidigare, men försöker glömma det.
      Det är så många helgdagar i Spanien, en del över hela landet och vissa lokala, svårt att hålla ordning på.
      Kram!

  11. Ditte skriver:

    I alla fall lite roligt att åka iväg och handla hem fish&chips. Är inte direkt förtjust i det. Alltför fett i min smak. Men jag har testat och delat portion med maken då och då. Och visst hör det till i GB: Minns att när vi var på resa med dig i Skottland blev detta en lunch. (Delade då också med maken)
    Din trädgård är helt ljuvlig och så varierad och utbyggnaden av terrassen gör sig verkligen. Ett jättejobb! Lampan som ändrar färg känner jag igen. Vi har några sådana på vår lilla spanska terrass. Gillar dem verkligen.
    Önskar dig fortsatt fina dagar från ett strålande varmt och vackert Stockholm.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är för fett för mig också, men ibland är det bara så gott. En portion är för stor för en person tycker jag också, Vi delar alltid.
      Ja, UK utan fish and chips, vad är det!?
      Det är fint här nu och terrassen är vi så nöjda med, snart klar. Mannen har lite kvar att göra, visar det senare.
      Gillar mina små utebelysningar och speciellt denna. Jag har också en liknande i Spanien.
      32 grader här igår, så nog är det varmt så det räcker till!
      Ha det bra!

  12. Anita skriver:

    Mmmm, Fish and Chips, en av mina absoluta favoriträtter. Jag brukar ju göra min egen variant av den. Inte lika fet som den man köper ute. Har också svårt för det feta, känns i magen.
    Jag måste verkligen säga att terassen är supersnygg! Och så den där ljuvliga utsikten. Och så klart att den lilla keruben skulle bo hemma hos dig. Hallon har vi inga men väl jordgubbar, men bara i en pallkrage. Men det är massor på gång. Vi har ju jättevarmt så det hjälper nog till. För varmt för mig som tycker att dryga 30 grader är lite väl mycket. Det blir att vi sitter uppe länge på kvällarna.

    Ha det bra, var försiktig och framför allt! Njut av den kommande sommarvärmen!

    • Lena i Wales skriver:

      Gillar verkligen fish and chips, men magen gör det inte alltid efter några timmar.
      Terrassen är vi så nöjda med och keruben blev jag förälskad i direkt och nu är den min.
      Vi hade 32 grader i skuggan igår eftermiddag, det är ovanligt med sådan värme här,men satt i skuggan och njöt.
      Ha det bra!

  13. Monica skriver:

    Fish&Chips är så gott, tänker på Bakewell och floden där vi satt med våra paket, är godast ute och vissa har godare än andra. Kan tänka mig en gnutta vinäger också 🙂 Vilken vy det är från terrassen, slottsträdgården blir finare och finare. Och så härligt med egna hallon i mängd. Här ikväll är det +31, ovanligt varmt. Men skönt med. Luften är torr och skön. Viruset härjar, hör mer och mer bekanta och vänner som drabbats, en del långvarigt med toppar av feber om och om igen, ja de har utsatta jobb i vården, ambulans, intensiv, akuten. Och utsatts för smitta många gånger som då förstärkts innan antikroppar hunnit bildas. Nytt för idag, tandhygienister skrapar tänderna, får ej använda apparat, de sprider aerosoler i hela rummet och just det har varit ett problem på intensiven, när patienterna där fått hjälp med syre så har viruset farit ut i luften och smittat personalen. Usch, det är tungt med detta virus. Men skönt med naturen. Ta hand om er som ni gör.

    • Lena i Wales skriver:

      Visst smakar de olika från olika ställen. Detta var jättegott, men fett.
      ”Slottsträdgården” prunkar nu och vi är så nöjda med terrassen och ännu finare kommer den att bli.
      Vi har hallon upp över öronen nu, gott!
      Här i Wales minskar smittan just nu, men hur framtiden blir vet vi inte förrän vi är där. Kämpig tid för många nu. Trots att det lättar på restriktionerna här så ändras det nog ändå inte så mycket för oss,kanske en liten utflykt längre än 5 miles, men inte långt bort.
      Ta det varligt!

  14. motionochfritid skriver:

    Ibland finns det bara framför en något som man gärna vill ha, då är det att slå till. Så nyggt i trädgården. Vi har värmebölja och torrt i marken, växtligheten ropar efter regn nu.
    Här lättar det upp vartefter med corona och restauranger öppnar igen, men fortfarande viktigt att hålla avstånd.
    Sköt om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Blev förälska direkt i denna kerub och nu är den min.
      Här är också värmebölja nu och mycket torrt.
      Även om det lättar upp här också, så är vi försiktiga.
      Ha det bra!

  15. skogsnuvan skriver:

    Här är det värmebölja av långvarig sort. Tredje veckan det är varmt och soligt och vattnet i lilla sjön är 25 grader. Det är nu jag har som mest besök och jag är inte så dum att jag tror att det är mig dom hälsar på. Nej det är badet och sandstranden och strandstugan som lockar. ‘Skönt är det att kunna bada och svalka sig när man blir för varm. Jag tål värme väldigt bra men man blir trött och sover som en stock på nätterna. De tjocka timmerväggarna gör det svalt inomhus. Det är en härlig tid.

    • Lena i Wales skriver:

      25 grader i vattnet, en dröm.
      Jag tror att det är du som lockar i grunden och sedan är resten en bonus.
      Härligt med svalka inomhus, jobbigt att sova annars.
      Njut!

  16. Fish & chips har jag bara ätit en enda gång och då var det från en takeaway utmed vägen i Wales! Vi var 4 svenskar som skulle åka från Bristol där vi övernattat hos vänner, till Wales för att övernatta hos deras vänner som hade ett B & B. Jag valde att ha på lite maltvinäger och tyckte det tog bort den annars ganska feta smaken. Så jag gillade det….. 🙂
    Det blev helt otroligt fint med den utvidgade terrassen med sin fina avslutningsbyst – och belysningen ser också mysig ut. 🙂 🙂 Ja, hela din trädgård ser fin ut – kan det vara så att vädret (som du inte gillat) har gjort att den är i sitt esse!? 🙂 🙂 🙂
    Här har vi för närvarande sitt önskeväder; 30 grader varmt i skuggan under altantaket och stekande sol så man inte kan vistas ute – om man inte kryper ner i poolen som känns sval trots att det är 30 grader där med idag. Men där poolen är på altanen, där finns ingen skugga och hur varmt det är där vete 17. Alldeles för varmt antagligen….. 😦
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du ätit fish and chips här i Wales.
      Håller dock inte med om vinägern, kan efter flera försök inte gilla det.
      Terrassen börjar ta sig, lite kvar, men det visar jag senare. Gillar mina små utelampor.
      Tror faktiskt att regnet har gjort bra för trädgården och sedan solen på det, bra.
      Härligt med ett dopp i er värma.
      32 grader i skuggan här idag, wow!
      Kram!

  17. skåningen skriver:

    Fish and Chips är gott.Ja även hallon
    Ha en bra dag i värmen!
    kram!

  18. farfar hebbe skriver:

    Riktiga fish and chips har jag bara ätit en gång,på en stadsfest i Gävle för många år sedan,då fanns det stånd med mat från olika länder,bl,a, England,det var det godaste jag ätit på länge då,sedan har jag provat en variant på några ställen,även provat själv hemma,men inget som slår första gången..Du/Ni har en fantastisk trädgård,bara att gratulera..Värmen tar musten ur en,snudd på 30 grader här nu i skuggan,nu har solen kommit till min balkong,så dit ut kommer jag inte att gå förrän sent i kväll..Haé Kram.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är stor skillnad på fish and chips på olika ställen. Lokalt här vet vi vilka ställen som är bra och inte.
      32 grader i skuggan här idag. Har suttit i skuggan flera timmar med en liten vindpust då och då som svalka.
      Kram!

  19. Karin skriver:

    Lyllos dig som har så mycket hallon! Det är mitt favoritbär, så aromrikt och läckert. Jag hade en hel slänt med fina hallon, som långsamt dukade under allteftersom sly och ogräs tog över. Måste plantera lite nya igen!

    Den där fina lilla keruben ser ut att trivas hos dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är faktiskt lycklig över alla våra hallon, speciellt i år då skörden är så enorm.
      Vad tråkigt att att dina goda hallon försvann. Dag sa att planter nya!
      Jag tror keruben trivs utomordentligt där den står och låter sig beundras

  20. Veiken skriver:

    Vinäger på pommes – jösses. Är det traditioner så måste man väl offra sig. Skönt ändå att det sker lättnader, men alla dessa regler. Hur kan man komma ihåg dom??
    Kul att du också har vissa rötter i Uddevalla. Vilket sammanträffande. Jag bodde på Södra Drottninggatan 32. Alldeles vid Sörkälleparken…..
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Vinäger på chipsen är en tradition, men jag har försökt tillräckligt och inte gillat det, så nu är det nog för min del.
      Inte lätt att hålla ordning på allt här inte.
      Vi hade hus i Resteröd.
      Ha det bra!

  21. Vilka kontraster, men ändå alla från din vardag. Vacker trädgård har du och jag kan lätt förstå att du föll för den där ängeln. Fish and Chips är supergott, så där blev jag hungrig.
    Vad gäller Corona så är det ett kapitel för sig, ser att ni har många förhållningsregler att hålla er till…i Sverige är det ju mycket öppnare även om det finns en del restriktioner här med.
    Hela den här Coronagrejen känns obehaglig och man önskar att den bara kunde försvinna….men vi fortsätter att tvätta händerna, hålla avstånd och vara på vår vakt.

    Må gott! Och ha en fortsatt fin sommardag!

    • Lena i Wales skriver:

      Fint här nu och idag är det ca 25 grader i skuggan, toppen!
      Ängeln är sååååå fin!
      Fish and chips är gott, då och då.
      Ja vilken knepig tid vi lever i. Jag hoppas också att det snart är över!
      Ha det bra!

  22. Fish and chips är ju nästan ett litet måste när man turistar i London 😉 Men vinäger på pommes… nej tack 😉
    Er trädgård är magisk! Vilken park! Förstår att man lätt kan gömma undan en torkvinda där 😉 🙂 (Och tvättlinor mellan träden, det är ju supermysigt om man kan ha den lösningen!)
    Ja, det är verkligen skillnader mellan hur länder världen över vidtagit åtgärder angående smittspridningen…
    Här har vi verkligen värmebölja nu, så det får gärna bli lite svalare och kanske en regnskur, för min del. Men det kan vänta till efter helgen 😉
    Ha en fin fredag!
    /Maria

  23. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Fish and Chips är ett måste, då vi besöker UK. Vårt favoritställe är The Duke of Wellington på Portobello road. Så härligt med hallon redan, jag får vänta på dem ett tag till. Fick några nya plantor av min dotter i år, en med svarta hallon och en med lila, hoppas så att vi får provsmaka i år. Så väldigt olika med restriktioner, vi får hoppas att det tar slut snart. Vi har väldigt varmt, så det blir att sitta i skuggan med en god bok.
    Ha det bra / Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Här är fish and chips vardagsmat, men vi äter det inte ofta, så när vi väl gör det blir det lite av fest.
      Hallon är så gott. Vi äter och äter och fryser in och fryser in. Härligt!
      Lycka til med dina buskar!
      Ca 25 grader idag, perfekt!
      Ha det bra!

Lämna en kommentar