LIVET i WALES och En PROMENAD längs floden WYE vid SYMONDS YAT East

Idag om en trevlig promenad längs floden Wye.

Promenad längs floden Wye

I veckan tog vi en promenad, drygt en timma, längs floden Wye. Här kan ni läsa om en annan promenad längs floden.

Vi startade ganska tidigt eftersom vädret har vänt här, från regnigt, kallt och lite blåsigt till soliga. I onsdags och torsdags var det 32 grader i skuggan här, äntligen. Så varmt är väldigt ovanligt här. Igår var det fortfarande soligt, men lite svalare, runt 25 grader, ännu bättre!…

…fortfarande får vi bara lov att åka 8 km inom Wales och det höll vi. Fast det är ca 5 km en väg till Symonds Yat dit vi åkte. Hur får man ihop detta? Jo, i England får man åka hur långt man vill och där vi parkerade var i England.

Så några km i Wales och några km i England…

…just här är floden ström och svår att manövrera med kanoter. Jag vet någon som när vi paddlade här för några år sedan tappade sin telefon i vattnet och en som tappade sina glasögon när de tippade över. Vi får se om vi får ett erkännande här. Det var varken mannen eller jag. Som ett under lyckades lyckades vi passera utan att kapsejsa…

…dessa pinnar sitter inte fast i floden, utan hänger på vajrar och detta är som en slalombana…

…längs floden gick en gång en järnväg, därför att det breda stigar numera, där banvallen en gång fanns…

…en gammal skylt med ordet Private kvar från en svunnen tid…

…en svan simmade lugnt i floden och…

…en annan fågel satt på en gren och kikade ut. Först tyckte jag det såg ut som en häger, men den var helt svart, så vet inte vilken fågel, tyvärr…

…en liten fin rastplats vid floden med möbler byggda av gammalt trä…

…det finns en enda bro, en gångbro, under flera kilometer…

…men denna var stängd, inte p g a Covid19, utan den blev delvis förstörd under de stora översvämningarna av floden i början av året.

Längs vår vandring går vi in o ch ut ur Wales och England. Just där fotot är taget är Wales, på andra sidan och snett bakom mig är England.

Här vänder vi om och går tillbaka till utgångsläget…

…och kommer tillbaka till parkeringen.

Ett så fint hus däruppe, men med stora träd framför vilket gör att det ser mörkt och spöklikt ut och nästa ingen utsikt alls över floden, vad synd…

…här finns ett hotell och…

…ytterligare ett hotell och…

…ett Bed and Breakfast och ett litet Tea Room med…

…en gammal brevlåda från kung George VI tid. Han var Drottning Elizabeth II far och regerade 1936 til 1952. Som ni ser står det G R på lådan.

Älskar dessa gamla postlådor som alla visar vilken regnet som regerade när lådan tillverkades. Ska skriva mer om detta senare.

Denna är fortfarande i bruk…

…här finns också en pub Saracens Head, som du kan läsa om här

…idag är puben stängd, hotellen stängda, Bed and Breakfast stängt, Tea Room stängt p g a Covid19.

Det man dock har öppet är den lilla kiosken tillhörande puben.

Man har spärrat av vissa bord och satt de kvarvarande med minst 2 m avstånd…

…i kiosken kan man köpa glass! Underbart god lokalproducerad glas med bitar av ingefära. De serverade också take away kaffe, vilket mannen valde.

Vilket äventyr för mig! Sitta vid ett bord ute och äta glass köpt i en liten kiosk! Vad jag har längtat! Vilken frihet! Vilken lyx!

Det är inte mycket man begär efter lockdown i flera månader!…

…där jag sitter tittar jag ut över floden. Tyvärr går inte den lilla utflyktsbåten ännu, går inte att hålla avstånd i denna, så den blir nog stående ett tag till…

…färjan som går med en lina över floden är heller inte igång. Den bröts också under översvämningen i början av året…

… här brukade man kunna hyra kanoter m m. Detta också stängt p g a Covid19…

…inte heller campingplatsen är igång av samma anledning.

Det var en fantastisk utflykt och en känsla av frihet, trots allt. Men aj vad jag längtar efter att kunna bada i en sjö eller i havet!

Sjöar har vi inga och till walesiska kusten är det längre än 8 km. Vi skulle kunna åka till kusten i England, ca 1 tim, men där är stränderna överfulla med människor och regeringen hotar med att stänga dem för folk inte håller avstånd och inte kan uppföra sig. Det finns ingenstans att parkera och det har varit stora problem där de senaste dagarna i värmen. Folk överallt och de har efterlämnat massor av skräp på stränderna. Slagsmål har uppstått. Dessutom är det problem med att de offentliga toaletterna är stängda. Var folk kissar är en fråga ni får fundera över, det gör jag också.

Nackdelen med att bo på en liten ö med så många människor. Folk överallt!

Njut av det glest befolkade Norden och er frihet och ta ansvar för det!

Var ligger Symonds Yat?

 

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

58 kommentarer till LIVET i WALES och En PROMENAD längs floden WYE vid SYMONDS YAT East

  1. Madame skriver:

    Det er en spændende tur langs floden Wye – så flotte billeder! Jeg kan godt forstå, turen gav en følelse af frihed. Håber I snart er fri for coronaens lænker.
    Ha’ en dejlig weekend

  2. Märtha skriver:

    Vandringen ser ut att ha varit sval, med skugga och ”vattenljud”. Börjar mer och mer inse hur bra vi ändå har det här, även om jag inte frekventerar caféer och restauranger alltför ofta ens i vanliga fall. Det mesta är ju öppet här. Och igår simmade jag en god stund i en insjö 4 km härifrån, en privat strand jag får besöka när jag vill. Den allmänna strandens parkeringsplats, vid en sjö intill, var fullpackad med bilar. Jag var ensam. Skönt. +24, klockan 10 på förmiddagen. I skuggan. Idag skall jag åka bil till en bekant, 100 kilometer… Ärende.

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en så fin vandring och jag njöt av en stunds känsla av frihet och relativ normalitet.
      Att bada i en sjö utan folk runt omkring, vilken känsla. Längtar så efter detta!
      Här har det regnat över natten och dagen ska bli en blandning av sol och regnskurar, så man vet med andra ord inte alls hur den blir!
      Njut av vädret och friheten!

  3. Anita skriver:

    Vilken härlig promenad längs vackra Wye du tar med oss på Lena. Förstår att det känns som ett stort äventyr att få vandra i det fria och till och med få sitta ner och äta glass. Den lät god förresten.

    Jag har sett bilder av de överfulla stränderna i England. Det var rent chockerande, folk satt ju i princip på varandra. Ja, där överdrev jag naturligtvis men det var verkligen packat med folk. Det gick inte ens att se sanden. Det har varit trångt här också i och med värmeböljan men inte alls i närheten som på bilderna jag sett från England. Men å andra sidan är ju vi inte lika många här i landet. Och även om folk här nu kanske börjar bli lite slappare i att följa reglerna så är det inget jag har märkt häromkring. När vi handlar håller alla avstånd. Likadant när vi möter folk. Vi har träffat bekanta senaste dagarna och då har vi suttit utomhus. Har gått jättebra.

    Solen fortsätter att skina. Värmen kommer att kulminera imorgon sägs det och sedan blir det betydligt svalare och förhoppningsvis regn. Det hoppas jag på. Kommunen hotar nu med att införa bevattningsförbud igen då förbrukningen gått upp kraftigt. Förmodligen beror det på att så många nu stannar hemma och dessutom bygger alla pool. Det är jätteinne här.

    Ha en fin helg!

    • Lena i Wales skriver:

      En så skön promenad och en lisa för själen och en viss känsla av frihet.Att sedan få slå sig ner och äta en glass, känslan är obeskrivbar.
      Hade nästan hoppats att bilderna över hur britterna beter sig inte skulle nå Sverige, det är så man skäms.
      Stor skillnad i glest befolkade Sverige där var och en kan ha sin lilla yta att vistas på, finns ju så många ställen att bara ta ett dopp på, alla behöver ju inte ligga vid stränder med mycket folk.
      Vi har också träffats utomhus och hållit avstånd, alltid något.
      Det har regnat rejält här i natt och dagen ska bli en blandning av sol och regn.
      Ha det bra!

  4. wiolettan skriver:

    Vilken fin utflykt som jag fick följa med på.
    Vackra naturbilder.
    Åka kanot, nej, det såg inte ut som något jag skulle vilja göra.
    Svan i det gröna vattnet, fint. Är det en häger på nästa bild?
    Hängbro, syns det som över vattnet, häftigt.
    Jag tycker mycket om att vandra i skog och mark och njuta av lugnet och tystnaden. Kanske var det så här också.
    Tack Lena och trevlig helg.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Trevligt att ha dig med på utflykten. Det var en så fin promenad.
      Jag gillar att åka kanot, men nuförtiden är jag lite mer försiktig än i min ungdom.
      Vet inte o det är en häger, formen ser ut som en, men den är svart, så vet inte.
      Det var ovanligt lite folk ute eftersom det var tidigt, annars kan här var överfullt och då är det inte roligt.
      Kram!

  5. Yvonne Staf skriver:

    Härlig promenad utefter floden. Måste ha varit underbart att vandra där! Det är så vackert med vattendrag och grönska! Fågeln ser ut att vara nån form av skarv (cormorant eller shag).

  6. walkaboutsweden skriver:

    Tack Lena! ♥
    Du vet redan att jag läser allt med stort intresse (mitt sätt att resa utomlands är via datorn), och njuter av bilderna.
    Den här meningen uppskattade jag: ”Njut av det glest befolkade Norden och er frihet och ta ansvar för det!”
    Stämmer precis in på mig. Så tacksam för att maken och jag kan göra våra små utflykter och träffa på minimalt med människor. Helst inga alls. 😉 Upplever naturen på bästa sätt när jag är (näst intill) ensam i den.

    Ha det gott!/Barbro

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Barbro!
      Ge och ta, du ger mig bilder från min f d närmiljö och jag dig från min del av världen.
      Roligt att du gilla den meningen, kändes viktig när jag skrev den.
      Ha det bra!

  7. torrebloggen skriver:

    Vilken härlig promenad ni gjorde längs med floden Wye.
    Härliga bilder!
    Vi går ofta längs med ån här hemma, känns så lugnt och fridfullt!
    Trevlig helg!
    Kram!

  8. Jag förstår att det blir blandade känslor under en sådan promenad. Man jag är glad att du har tillåtelse att ta en promenad numera. Häftig sittmöbel av trä. Den där bron skulle jag vilja gå över. Synd att den var avstängd. Jag tror du och jag lever under liknande förhållanden, som passar illa med de regler som fortfarande gäller – eller inte. Här ser det ut som alla glömt två meter och allt annat.
    32 grader är i högsta laget. Här är just nu 29,6 i skuggan.
    Ha det så bra.

    • Lena i Wales skriver:

      Det var så skönt med en vacker promenad, behövde jag.
      Jag gillar också sittmöblerna, roligt att de ibland gör lite extra.
      Jag har gått över bron flera gånger tidigare. Den är lite svajig, men funkar.
      Det är inte alltid lätt dessa dagar. Om alla kunde hålla avstånd hade det varit så mycket lättare.
      Idag sol med frekventa regnskurar mellan. Inte så kul!
      Ha det bra!

  9. Monica skriver:

    Härligt med utflykt i sådan vacker natur. Och vilken tur ni fick glass och kaffe. Här i år ser jag så många med en glass när de handlat så tänkte att bara gå in och köpa det och så har vi termosmuggar med kaffe jag kan ta med och kanske vi kan hitta nån ledig bänk.”Stockholmshaven” liknar nog lite dina 🙂 ja inte bara Stockholm utan hela landet på populära strandbad. Och mycket trafik, husbilar som ställs på övernattning trots förbudsskyltar, vi har också lite problem med att folk stänger av stora vackra sjön med egna grindar fast de inte äger någon strand alls där nära sin villa, kommunen orkar inte bry sig … en stor strand fri men fullsmockad med folk. På landet, privat bad och frivilliga tar en vecka var och sköter de nya toaletterna, inte jag dock, haha, inte frivillig och folk sitter axel mot axel på bryggorna. Ja lite info så inte hemlängtan blir för svår.Och mycket sker som aldrig sägs.Det utelämnas gärna. Ha det så fint nu och bra ta det försiktigt och förnuftigt. Men inte hysteriskt som vissa här.

    • Lena i Wales skriver:

      En fin promenad med glass som bonus, det gillar jag.
      Jag har faktiskt en stor längtan till Sverige nu, så ditt info förstärker min min övertygelse att det vore dumt att åka dit nu, får nog trots allt vänta.
      Sköt om er!

  10. Biggeros skriver:

    Vilken tur du tar med oss på. Där hade jag gärna varit med dig och promenerat. Tänk vad lite man uppskattar efter lockdown. Sådom en god glass. Här skyndar vi även sakta fram. Jag föredrar det än total kaos vid stranden. Visst är det ett konstigt år. Jag tycker att det ser ut som en svart häger=)
    Trevlig helg ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en så fin promenad och jag bara njöt, behövde något uppiggande.
      Jag har alltid gillat glass, men att se det som en lyx att sitta och äta en så, det måste jag erkänna att jag inte hade innan lockdown. En njutningskänsla tidigare, men inte denna eufori för så lite. Kanske har vi trots allt lärt oss något av helvetet. Synd bara att det är på bekostnad av så många liv.
      Skön lördag!

  11. åsa skriver:

    Tänkte nu när jag ser Dina fina grönskande bilder att ofta när det visas bilder från Storbritannien är det grått och sten som är i fokus… ja till å med i tv-serier så verkar England vara en grå ö – men hos Dig i Wales är det grönt å fint 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Det är mycket grått här vad gäller hus och väder, men ändå är det en väldigt grön ö, i likhet med Irland, där det regna ännu mer än här.
      Kombination av värmen från Golfströmmen och mycket regn gör att många växter trivs här. Vackert!
      Ha en skön helg!

  12. iamittilivet skriver:

    Mycket som man tagit för givet eller inte funderat så mycket över som man uppskattar till fullo när man ”kommer ut”! En känsla och tanke att ta med sig framöver!

  13. Marit skriver:

    Så fint det er ved elven der, og hengebroen var også veldig fin! Ja, ikke noe kan en ta som en selvfølge lenger, for denne Covid 19 har snudd opp ned på så mange ting.
    Ha det godt!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så vackert.Hängbron är ju nu avstängd, men jag har gått över den flera gånger tidigare.
      En riktigt jobbig tid för många , hemskt. Hoppas bara att den lättar snart,
      Ha det bra!

  14. Förstår att det var skönt att få röra lite på sig, se lite annat. Hur fint man än har det så kan det ju vara trevligt med lite ombyte. Men det är helt OK att åka mellan Wales och England? Tänker på här där vi tidigare skulle hålla oss inom Málaga, sedan Andalusien. Nu får vi väl röra oss hur vi vill – med distans då.

    Kan det vara en skarv (cormorant) som sitter där vid floden? Äsch, jag är urusel på fåglar …

    Ha en härlig helg!
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Så skönt att komma ut lite.
      Inga restriktioner mellan länderna mer än att man inom Wales inte får åka mer än 8 miles, så de som bor längre från gränsen kommer inte ens dit och engelsmännen får inte åka längre än 8 miles in i Wales.
      Jag har fått ett annat förslag på skarv också, så det är det troligen.
      Du dålig på fåglar, tror dig inte. Jag kan inte ens skillnad på gråsparv och örn, lite överdrivet bara.
      Kram!

  15. Ingrid skriver:

    Vilka vackra omgivningar och vilken fin utflykt längs floden.
    Jag såg att du fått hjälp med fågeln och jag håller med, det är nog en skarv. Vi har dem här också längs stränderna.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

  16. Helena skriver:

    Vi har också promenerat mycket i år. Er promenad såg väldigt vacker ut! Älskar det lummiga landskapet i England och Wales. Så är det inte riktigt här. Igår när vi badade var vi ensamma på byns badplats. En lyx som vi är tacksamma för.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är väldigt vackert längs floden där. En så skön promenad.
      Lite skillnad på naturen här och i Sverige, vackert på båda ställena, fast olika.
      Bara att kunna bada i en sjö är helt fantastiskt. När jag bodde i Sverige bodde jag ca 200 m från en sjö, gick aldrig till badplatsen, bara rakt ner till sjön och i. Så underbart!

  17. Helena skriver:

    Lyckades skicka iväg kommentaren innan jag hade önskat dig en trevlig helg! Så ha det bra!

  18. Thalassa skriver:

    Vilken fin långpromenad du tog oss på! Här har det varit alldeles för varmt för att röra på sig. 30 grader är INTE behagligt tycker jag.
    Ja, man får ett annat perspektiv på tillvaron i dessa tider. En glass vid en kiosk blir en höjdpunkt för dig, och jag som inte alls gillar att handla ser t o m fram emot att gå i mataffären! Vi handlar allt på nätet med hemleverans.
    Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, en så fin promenad, lugnt och skönt.
      Idag sol, regnskur, sol, regnskur, sol, regnskur………. Föredrar 30 gradr, fast det egentligen är för varmt.
      Ja, tänk hur mycket som har ändrats och hur vi omvärderat saker och ting. Hoppas vi inte glömmer det när vi är ur detta helvete.
      Ha det bra!

  19. motionochfritid skriver:

    Så härligt med promenad i vacker natur och nära vattnet. Gångbron ser spännande ut, fast för en höjdrädd som jag skulle det inte vara nån ide att ens försöka. Hoppas du snart får simma!
    Ha en bra söndag!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det var en så fin promenad.
      Bron var ju stängd nu, men jag har gått över den flera gånger tidigare och den svajar lite när man går över, så är man höjdrädd så är den nog lite skrämmande.
      Önskar dig en skön söndag!

  20. farfar hebbe skriver:

    Vilken fin trakt du har att vandra i,kanotslalom i forsande vatten är nog kul för den som kan och törs..Jag är ganska säker på att den svarta fågeln är en Skarv..Haé Kram.

  21. Ditte skriver:

    Vilken skön känsla att komma iväg en tur så här. Och perfekt väder dessutom om man ska ut och vandra. Här hade jag gärna gått och att gå längs vatten gillar jag verkligen.
    Fågeln ser ut som en skarv. Inte så kul om de är många eftersom deras ”treck” förstör träden. Finns några ”skarvöar ” i Stockholms skärgård där växtligheten helt har förstörts av just skarvar.
    Önskar dig en fin söndag och en bra start på veckan.

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en så fin och behövlig utflykt i detta läge. Kunde inte heller klaga på vädret den dagen, kan dock klaga mycket idag, regn och sol om varannat.
      Fler att föreslaget skarv, så det verkar helt rätt. Tack! Har sett dessa öar från färjan Stockholm – Finland/Estland, ser bedrövligt ut.
      Ha det bra!

  22. Ama de casa skriver:

    Såg verkligen superfint ut där! Fast jag tyckte nog att du skarvade lite… Ja med tanke på skarven alltså 😀

    Ha det gott!

  23. Vilken vacker promenadmiljö och så skönt att ni kan röra på er lite mer nu. Förstår längtan efter att det ska återgå till något sånär normal tillvaro. Vi har haft riktigt varm och soligt här också, blandat med lite skyfall. men värmen verkar vara över nu för den här gången.
    Ha det fint
    Helene

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så fint att promenera där. Kändes så annorlunda, att få lov att åka en bit hemifrån, få en ny miljö och känna någon slags normalitet.
      Värmen tog slut snabbt här och nu är vädret minst sagt växlande, inte till solens fördel!
      Ha en bra dag!

  24. Vad roligt att vi fick följa med på din fina utflykt! Förstår att det är en frihetskänsla att kunna röra sig lite. Vi var i Sthlm i helgen och det var helt okej avstånd och ”coronasäkrat” överallt utom när vi skulle hem från Fjäderholmarna och trots att vi bokat biljetter tur och retur för att kunna åka säkert, som rederiet skryter om, så var båten fylld av fulla ungdomar som inte hade något vett att hålla avstånd. Respektlöst av både rederi och ungdomar. Undrar hur det kommer gå under hela sommaren….? Tur vi mest kommer hålla oss ”på vår kant”…
    Ha en ny fin vecka!
    /Maria

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en fin liten utflykt och en känsla av frihet.
      Fjäderholmarna är så fina, men ibland alltför mycket folk. Tråkigt när det slutar så efter en fin dag. Uttrycket, där alkoholen går in, går vettet ut, kan nog passa här. Kusligt när man inte kan hålla avståndet.
      Ha det bra!

  25. Härlig vandring och vatten det ger en ett sådant lugn. Vi hade prat om att vi bara skulle få köra en viss sträcka men det tog de bort igen. Här i Skåne är vi ofta vanda att hålla avstånd, men jag undrar ändå hur det ser ut på stranden och populära Västra hamnen i Malmö. Själv satsar vi på att cykla en del i sommar, då är man ganska själv. Jag är glad över vår frihet och än så känns det som det är ganska rätt. Men vem vet?

    Kram Kajsa

    • Lena i Wales skriver:

      En så härlig promenad, lugnt och fridfullt.
      Ja, vad som finns i framtiden vet vi inte. I en stad i England hade man öppnat upp och idag har de gjort en lockdown i staden igen p g a mycket smitta där. Det går upp och ner.
      Vi kommer också att hålla oss på vår kant ett tag till.
      Kram!

  26. Veiken skriver:

    Innan jag glömmer det: Visst är det en skarv, som här på Västkusten ofta går under namnet ålekråka! Inte alls populära hos fiskarna !
    Vilken härlig promenad i de båda länderna. Det är ju bra att bo i gränstrakterna! Så grönt och fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är en skarv, har fått det som förslag från flera. Har däremot inte hört namnet ålekråka.
      Just nu är det lättare att bo i gränstrakterna, så länge man vet var man är!
      Ha det bra!

  27. Therese Bjärstig skriver:

    Vilken härlig promenad, det är något visst med vatten och den miljö det skapar och grönskan som frodas. Här måste vi nog åka till vårt vattenfall snart och se hur det ser ut där nu när värsta vårfloden är över och det varit varmt… Ha en fin vecka!

  28. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Vi har haft nästan tropisk värme en längre tid, nu har det blivit svalare och vi har fått regn de senaste dagarna. Härligt. Du bor i vackra omgivningar. Tänk att en promenad ut i det fria kan kännas så skönt. Hoppas så att det blir normalläge så småningom, men egentligen har vi det bra som har en egen trädgård att njuta i. Tack för en trevlig tur i naturen.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Efter värmen behövs lite regn.
      Det är så vackert här i Wales och en promenad längs floden av helt underbar.
      Egentligen har vi det så bra, fast ibland längtar jag till Sverige och familjen.
      Ha det bra!

  29. Pingback: Var spelades NETFLIX serien SEX EDUCATION in? Och från MIN TRÄDGÅRD | Lena i Wales och Spanien

  30. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2020 del 1, januari – juni | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar