ENGLAND – TEWKESBURY 1, korsvirkesstaden, CORONA och SKOLAN i WALES

Onsdag igen och bloggdags. Idag från en engelska staden Tewkesbury med alla sina korsvirkeshus. Också lite om Corona och skolan i Wales.

Tewkesbury 1

Tewkesbury är en liten stad med ca 20 000 invånare i Gloucestershire i England, bara någon mil från Wales. Se karta nedan!

Namnet Tewkesbury kommer från eremiten Theoc, vilken grundade en församling här på 600-talet. Han byggde också ett eremitage, en bostad för en eremit här…

…här finns mängder av korsvirkeshus väl bevarade…

…här ett trevligt kafé, men namnet Theoc, efter stadens namn…

…det finns gott om kaféer i staden som är en turiststad. Här även en frisör uppkallad efter min man.

Husen lutar hit och dit och det gör den ännu mer spännande…

…en pub i ett av de gamla husen…

…det ena korsvirkeshuset efter det andra.

De flesta husen i staden är från 1400- och 1600 talen, men det finns även äldre hus…

…blandat med sten-och tegelhus…

…blev totalt förälska i detta gamla fönster…

….det finns också flera stycken spännande gränder att gå in i…

… The Baptist Chapel Court är nog den mest kända, så där gick vi in…

…själva kapellet ligger med ingång från gränden. Frikyrkor var inte tillåtna att ligga precis vid gatan, skulle inte synas för mycket. Endast Church of England fick stå fram, den rätta kyrkan enligt staten.

Huset är från 1480-talet och var från början använt för sammanträden, men blev på 1700-talet baptistkyrka. På 1970-talet köptes det av staden och renoverades till sitt ursprungliga skick…

…vi följer stenmuren och passerar ett gammalt bostadshus i sten och…

…kommer fram till en gammal kyrkogård för baptistkyrkans medlemmar…

…ett stenhus om kanske inte ser något speciellt ut, men kolla in dörren och …

…det är en riktig Trope l’oeil (bedra ögat), en illusionsmålning för att lura ögat. Och lurad blev man verkligen. Dörren är stängd, bara målad som en öppen dörr in mot en trädgård. Sådana här överraskningar älskar jag!…

…staden ligger där floderna Severn och Avon går samman, vilket också gör att den ofta är utsatt för översvämningar. De värsta åren var 2007 och 2014, då alla tillfartsvägar var blockerade av vatten och många hem och affärer blev förstörda…

…på vänster sida ligger stadens centrum och på höger sida är fält…

…denna katten på muren var för söt för att inte få med på bild.

Dessa bilder är tagna i juli 2014 och september 2019.

Fortsättning från Tewkesbury  och dess katedral kommer senare!

Var ligger Tewkesbury?

 

Corona i Wales oh skolorna börjar snart

Pandemin är inte över ännu, men restriktionerna är färre och färre, vilket är bra, men också lite skrämmande, tycker jag. När man lättar för mycket börjar alltför många bli alltför självsäkra och då är chansen för ett bakslag nära.

Skolorna här i Wales startar om någon/några veckor och debatten är stor om hur man ska göra med avstånd, skolskjutsar, bärande av mask m m. Oron är stor bland många, men eftersom jag varken har barn eller barnbarn här, så lägger jag mig inte i diskussionen. Det finns tillräckligt mycket annat att tänka på.

Skolorna i England börjar vid ungefär samma tid som i Wales. Nordirland har börjat i veckan och i Skottland började man för några veckor sedan. Så Skottland har varit lite av försökskanin för de övriga länderna i UK.

Jag har länge hållit mycket på avstånd, bära mask, inte träffas inomhus, men nu har även jag gett upp. Orkar inte alltid vara den motvalsa kärringen. Det får bli som det blir nu.

I Wales har ca 18 000 blivit smittade och ca 1 600 har dött i sviterna av Corona. De smittade i dagens läge är främst yngre, medan under den värsta perioden var det de äldre. Siffrorna för döda och smittade är betydligt lägre än när det var som värst, men de är sakta på väg upp igen, tyvärr. Wales har ca 3 miljoner invånare.

Ha det bra och sköt om er!

Detta inlägg publicerades i England. Bokmärk permalänken.

58 kommentarer till ENGLAND – TEWKESBURY 1, korsvirkesstaden, CORONA och SKOLAN i WALES

  1. Karin Eklund skriver:

    Tewkesbury är verkligen en pärla, så intressant och spännande! Vilka gränder, hus och fönstret som lutar inåt, dörren som bedrar och katten på muren. Underbart Lena! Korsvirkeshus lever sitt eget liv tycks det som. Jag är så imponerad över att man har hållit allt det gamla kvar och fortfarande lever i husen i dagens läge. Fantastiskt.
    Ja, coronan tycks ta ny fart lite överallt i världen igen. Nog väntat förstås men svårt är det att tänka sig en ny omgång av eländet. Här på Åland har vi det fortfarande bra, öar i havet, tycks klara sig bättre, men om vi ska ta oss härifrån stöter vi genast på patrull. Vaccin ropar jag, vaccin, vaccin!
    Var rädd om dig Lena, ge inte upp allt det du har byggt upp. Var motvalls, det lönar sig i längden. Trots allt är all den tid som vi tycker är lång just nu bara en fjärt i rymden när det kommer till kritan.
    Ha det fint i allt det fina du lever i!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är ett så mångfasiterat ställe, finns så mycket att se och uppleva.
      Här har inte ekonomin tillåtet att riva och bygga nytt, utan det har blivit kvar, vilket är fantastiskt idag.
      Tack Karin för din uppmuntran, du gör mig glad! Det behövs inspiration och uppmuntran dessa dagar.
      Jag ropar också; vaccin, vaccin!
      Ha det bra!

  2. Åse skriver:

    Så härliga hus, gillar när det är lite snett och vint . Den här pandemin är verkligen tröttsam och jobbig. Att inte få krama om sina nära o kära. Händerna är torra som fnöske av allt tvättande.
    Var rädd om dig
    Kram Åse

  3. Eva Ranner skriver:

    Vilken sagoboksstad! Spontan första reaktion: ”tänk, att den finns på riktigt!”. Tack för den fina rundvandringen! Jag är också förtjust i trompe l´oeil. Det finns ett par häftiga i min hemkommun, där de målats på grå betonggavlar på ett par flerfamiljshus. Skickligt hantverk!

    Som Karin ovan skriker jag också ”vaccin, please”, för att i nästa sekund säga att jag INTE kommer att ställa mig först i den kön. Spöket narkolepsi figurerar. Men jag fortsätter hålla ut, d v s hålla mig mer el mindre isolerad, och är glad att jag inte behöver trängas i Stockholms kollektivtrafik. Var försiktig, du med!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, nästan som i en gammal saga från förr, men detta är verklighet i nutid.
      Vad kul att du också gilla tromp l’oeil.
      Det är en svår tid vi är i och alla gör så olika. På något sätt var det lättare när vi hade raka regler.
      Ta vara på dig!

  4. Härligt att kunna plocka egna buketter, fina hus.

  5. Madame skriver:

    Fantastiske billeder du har taget af de smukke, gamle huse i Tewkesbury, Lena – wow! Den by vil jeg gerne besøge, for jeg holder meget af at se den slags.
    Her skal vi nu bruge facemask i offentlige transportmidler – det måtte vi på færgen til Helsingborg.
    Ha’ det godt

  6. I den staden har vi naturligtvis varit. Vi besökte nån gammal pub och åt lunch – Ploughmans – och tyckte att stan var mycket pittoresk fast fasligt turistisk. 🙂
    KRAM/Susie

  7. Marit skriver:

    Så fine de gamle husene er! Det er godt å se at de er så godt vedlikeholdt. Kattestatuen var helt nydelig!
    Ha det godt!

  8. Franska Fikon skriver:

    Jag älskar korsvirke, det är så kul att de ser olika ut från land till land. Illusionsmålningar är vanligt i Frankrike, denna dörr var på ett annat sätt och jätterolig med en skinande sol när mycket är grått. Lena – ge inte upp nu, fortsätt att vara motvalls! Jag är också en av dem som håller stenhårt på isolering, allt umgänge utomhus, bara butiker online etc. Vi har hållit på i sex månader och det finns ett slut på detta. Jag ser framför mig hösten med fina utomhusträffar; varma kläder, varm dryck och varm eld i en eldkorg eller liknande. Håll ut!

  9. walkaboutsweden skriver:

    Tusen tack Lena!
    Jag sitter (numera står) här vid datorn och bara n j u t e r.
    Och ler – åt alla dessa charmiga korsvirkeshus.

  10. farfar hebbe skriver:

    Fantastisk stad Tewkesbury fint att byggnaderna bevaras mycken historia ligger i dom,tack för infon intressant..Ja nu känns det att det är höst i luften,den är sval och skön..Haé Kram.

  11. Ingrid skriver:

    Vilken söt stad Tewkesbury ser ut att vara och så otroligt fina korsvirkeshus och så många.
    Och det är klart att den fina katten skulle vara med.
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

  12. skåningen skriver:

    Det var en massa korsvirkeshus .Dörren år fantastisk!
    Sv..Som pensionär tar man pauser när man vill!
    Kram!

  13. Märtha skriver:

    Staden är ju som att gå in i en saga! Skulle inte fungera i rätvinkliga Finland. De bestämmande i stad och kommun skulle ingripa och kräva stöttande konstruktioner, annars livsfaarligt att använda… (Två a passar…). Den där dörren föll jag direkt för.### Igår hade vi 47 nya smittfall i Finland, idag 21. Tror att vi ”hålls på mattan”, men få se. Har munskydd hemma, tänker använda på två konserter 2 och 5 september. Var på plantmarknad i lördags, skall sälja på närmatsmarknad på veckoslutet. Allt ute. Smakprov på våra produkter ges endast i ”nödfall”!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det påminner om den saga från förr med sina gamla korsvirkeshus.
      Här lutar det lite hur som helst, inte så noga, men vackert.
      Jag föll också direkt för den när jag märkte vad det var.
      Det låter inte bra med så många nya fall. Bara att hoppas.
      Oj, vilken bra commerce!
      Ha det bra!

  14. Karin skriver:

    Vilka fantastiska hus! Lite annorlunda korsvirkeslösningar här och där, ser ut som kraftigare stockar än i Sverige. Jag blir lite nyfiken på byggtekniken – vad är det mellan de många stockarna kan man undra, putsat tegel? Snyggt är det i alla fall!

    Och den där trompe l’œil-dörren är ju helt underbar. Den får mig förstås att fundera på var jag skulle kunna försöka göra något liknande. Boddörren kanske kan målas om så att det ser ut som om den öppnas mot Medelhavet:)

    • Lena i Wales skriver:

      Det kallas wattle and daub, en slags lerputs bestående av flätade kvistar eller halm sedan är det lite olika på olika platser beroende vad man har tillgång till t ex lera, kohår, kodynga och vatten.
      Visst är husen fina.
      Roligt om dörren kan de dig inspiration, den är så kul.

  15. Blomsterbönan skriver:

    Det känns nästan som att man skulle kunna träffa på nån liten trollkarl eller nåt knytt skulle kunna skutta fram i The Baptist Chapel Court.

    Sonen har börjat trean på gymnasiet. De har pluggat på distans från mitten av mars till terminens slut. Har funkat hur bra som helst men jag tänker att det är inte bra att vara för mycket ensam. Denna termin är ettorna på skolan hela tiden för att starta upp, tvåor och treor växlar med varandra varannan vecka distans, varannan i skolan. En bra lösning! Sen om det kommer in smitta på skolan så ställer de om till heltid distans för alla.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, lite känsla av det okända känns där.
      Ja, det är ett meck med skolorna i denna tid. Min son är gymnasielärare och har just börjat jobba i skolan och inte bara på distans som förra terminen. Hoppas allt går bra.

  16. Det där var en stad byggd på känn med myckel lutningar hit och dit. Och med stor charm!

    Ditt blomsterbord är så fint, det är så njutningsfull när det finns så mycket blommor att man utan skuldkänsla kan knipsa av och fylla hemmet där man ju ser det vackra hela tiden.

    Förstår motvallskärringen, ta det bara försiktigt! Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Jättecharmig stad med så många korsvirkeshus.
      Jag blommor så det räcker både för ute och inne. Vi får se hur länge de varar.
      Ibland orkar man inte med alla dessa regler och skit, du vet, men än har jag inte blivit heltokig, bara halvtokig som vanligt!
      Kram!

  17. Helena skriver:

    Åh, vilken mysigt stad! Jag förstår att det är en turiststad. Jag skulle inte ha något emot att bo i ett av alla charmiga hus som lutar lite hit och dit och med alla fantastiska detaljer. Önskar dig en fin weekend.

  18. Minton skriver:

    Är så glad att kunna följa med på dina utflykter. Älskar de fina korsvirkeshusen och fönstret är underbart. Den målade dörren är så vacket och vilken konstnär så duktig.
    Anki

    • Lena i Wales skriver:

      Det är roligt att ha dig med mig!
      Visst är det något speciellt med korsvirkeshus och fönstren är så charmiga.
      Dörren är så rolig. Tycker om när man ser något och tittar till igen och det visar sig att det är något som man först inte såg.
      Ha det bra!

  19. Veiken skriver:

    Ett otroligt vackert inlägg. Jag älskar dessa vinda och skeva korsvirkeshus. Den där öppna eller inte öppna dörren fantastiskt läcker!
    Jag är precis som du. Håller avstånd, tvättar och spritar händer, men är inte längre lika rädd, vilket är farligt. Människan är ett konstigt djur. Var rädd om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är husen så charmiga och fina. Dörren blev jag direkt förälskad i.
      Svåra tider när det är ett slags mellanläge, en del gör si och andra så.
      Var rädd om dig också!

  20. Marika skriver:

    Hej Lena!
    De gamla husen har en speciell charm som man inte upplever med nybyggen. En härlig stad. Dörren var riktigt kul, och fönstret som buktar, mycket speciellt.
    Tack för en fin tur.
    Ha det gott /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      En så fin liten stad. Man förstår att många vill kom dit och se den, lika med mycket turism.
      Gillar dörren, jag blev själv överraskad, roligt.
      Fönstret är underbart.
      Ha det bra!

  21. Anita skriver:

    Vilken otroligt vacker stad. Säger jag som älskar korsvirkeshus. Men det fanns så många andra detaljer också. Det helt knasiga fönstret och så dörren … wow säger jag. Gillar verkligen sådana illusioner.
    Men Lena, du måste fortsätta att vara försiktig, lova det. Du känner dig som motvalls men det är du inte, du är förståndig. Det blir kanske lite annorlunda hos er som haft så mycket nedstängt. Då blir det så stor kontrast när det öppnas upp att det kanske upplevs som faran är över. Men det är den ju inte. De jag känner fortsätter med alla försiktighetsåtgärder, håller avstånd, tvättar händer, träffas utomhus, handlar en gång per vecka tidigt på morgonen etc. Det som är oroande är väl kollektivtrafiken. Men ännu har inget alarmerande hänt. Jag såg kön till bussen igår morse när vi var på morgonpromenad. Alla stod med två meters mellanrum. Så kom bussen och det tog tid att gå på, för alla ”väntade på sin tur”. Och sedan spred alla ut sig i bussen. Det var roligt att stå och titta på och roligt att se att alla var så försiktiga. Det var dessutom många skolungdomar så det var extra roligt att se.

    Ha en fortsatt bra vecka!

    • Lena i Wales skriver:

      Korsvirkeshusen är det första man ser, men tittar man lite närmare finns det så mycket annat roligt också.
      Coronan har behandlats så olika här i UK och i Sverige. Folk blir som galna när de inte är instängda längre, som kosläpp, vilda och känns som många struntar i följderna och äntligen ska leva ut. Nej, jag ger inte upp helt, men man har svårt att stå emot galenskapen, tyvärr.
      Sköt om dig!

  22. Therese Bjärstig skriver:

    Korsvirkeshusen är verkligen charmiga – men mest gillade jag fönstret, ser ut som om någon ramlat in i det och det vikit in sig utan att gå sönder… Och alla gränder, så mysigt! Önskar dig ett gott slut på veckan! KRAM

    • Lena i Wales skriver:

      Älskar detta fönster och det finns fler vackra i staden. Så roligt att titta på alla detaljer.
      Det är något speciellt med dessa gränder, mörker och så öppnar de upp sig och man vet inte riktigt vad man ska få se, spännande.
      Kram!

  23. wiolettan skriver:

    Jag tycker om din blomstersamling på symaskinen.
    Korsvirkeshus, de är allt speciella och jag gillar att titta på dom.
    Tänk att det finns en frisör som har namn uppkallat efter din man, inte dåligt.
    Sten och tegelhus blandat, ja, så kan det ju bli också. Men, fönstret som du blev förälskad i, hur är det möjligt att det kan bli så där, utan att vara sönderslaget.
    Gränden där huset lutar så väldigt mycket, där skulle jag ogärna gå in, det verkar nästan som om det skulle ramla i gatan, vilken minut som helst.
    Roligt med den där dörren, jag blev lurad också, trodde den var öppen och att jag kunde titta in i trädgården.
    Härligt att den fina katten fick vara med också.
    Var rädd om dig i dessa pandemitider. Att vissa kanske inte längre bryr sig kan ju kanske inte vara så bra, eller så är många inte mottagliga längre, för smittan och bra vore ju det.
    Sköt om dig.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag älskar att ta in trädgården i huset, speciellt när vädret inte tillåter att man är ute så mycket.
      Korsvirkeshusen är så fina.
      Jag blev också förälskad i fönstret, så speciellt.
      Husen är skeva och vinda, men jag tror inte det är någon risk för att det sak rasa. De undersökts med jämna mellanrum.
      Jag blev hellurad av denna dörr vid en första anblick, men vädret på gatan och i trädgården stämde inte, så jag undersökte detta och såg vad det var. Kul!
      Inte lätt tid när folk gör lite hur som helst. Allt blir så konstigt.
      Kram!

  24. Violen skriver:

    Charmiga korsvirkeshus! Så många mysiga små städer du har besökt Ser fram emot fortsättningen!
    Visst blir man trött på allt vad som har med Coronaviruset att göra! Men man får inte bli uppgiven utan hålla ut. Tvätta händerna och hålla avstånd men för min del skulle jag inte ha något munskydd i det här läget.
    Skolorna har börjat här också och nu blir det spännande att se om det går bra eller om smittspridningen ökar. Det är bussresandet som är orosmolnet här.
    Ha det gott! Vi får se fram emot att det kommer bättre tider!

    • Lena i Wales skriver:

      En jättegullig liten stad och det finns så mycket att se där.
      Ja, så trött på det hela med Coroan, men som du säjer försöka hålla ut.
      Här har man också talat mycket om hur eleverna ska ta sig till skolan och det har debatterats och debatterats fram och tillbaka.
      Hoppas på bättre tider!

  25. Ama de casa skriver:

    Den där målade dörren var verkligen urläcker! 🙂

    Ha en fin start på helgen!

  26. Ditte skriver:

    Vilken trevlig utflykt till denna fina stad med sina många korsvirkeshus. Alltid roligt att se sig om och vidga vyerna. Fastnade extra för den målade dörren men jag hade nog tyckt om hela stan.
    Katten på muren påminner mycket om några Peller Svanslösvarianter i Uppsala.
    Livet pågår här och nu och det helt oavsett Corona. Här håller vi avstånd och tvättar händerna. Det är få som bär munskydd och mycket av det jag sett i den vägen, både här och på tv, gör ju att dess verkan är synnerligen diskutabel. Folk petar på dem med fingrarna, drar i dem , har dem på armen osv. Bakterier samlas och det andas man in. Och egentligen ska ju munskydden/maskerna bytas ofta eftersom de blir fuktiga.
    I Spanien måste man ju ha dem men det verkar ju inte hjälpa för antalet smittade har ökat. Tror det är lätt att man glömmer bort vikten av avstånd.
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      En så fin stad med så mycket att se och uppleva från stora hus till små detaljer.
      Munskydd diskuteras mycket här också och det finns många meningar om effekten.
      Här är det många som verkar tro att det onda är över och jag är verkligen rädd för ett bakslag.
      Ha en fin dag!

  27. engstromemmas skriver:

    Så himla häftigt tycker jag, hur skillnaden mellan byggnader och år är från idag liksom! 😀

    • Lena i Wales skriver:

      Arkitektur är alltid fascinerande, hur tankar och användande ändras med åren. Jag gillar att tänka mig tillbaka i tiden när jag ser dessa gamla byggnader och låta fantasin spela.

  28. FREEDOMtravel skriver:

    De där korsvirkeshusen är ju verkligen fantastiskt fina! Underbara! Vi försöker vara försiktiga när det gäller coronan, men när det pågår så här länge är det svårt. Jag märker att jag slappnar av och blir lite mindre försiktig, även om jag vill vara försiktig. Nu ska vi snart resa utomlands, men det blir med egen husbil och med handspriten nära till hands (och munskydd eftersom det krävs på vissa ställen).

  29. Pingback: ENGLAND – TEWKESBURY 2, kyrkan | Lena i Wales och Spanien

  30. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2020, del 2, juli – december | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar