WALES – USK 2, torget och en pub

Något gick knas, inlägget som skulle vara idag försvann, så det får bli lite mer från Usk istället!

Usk 2, torget och puben

Torget, Twyn Square

Mitt på torget står denna klockstapel där klockan faktiskt visar rätt tid. Många klockor här visar fel tid. Denna tillkom 1887 i samband med drottning Victorias guldjublieum på tronen.

Det är också många vackra blomsterarrangemang runt klockan.

Lägg märke till skylten framför klockan. Tycker ni att pilen i rondellen visar åt fel håll? Ja, vi har ju vänstertrafik här så här visar den åt rätt håll. Många svenskar tycker att det känns konstigt att åka på vänster sida och speciellt konstigt känns det i rondeller. Jag är van. Det som ofta händer när jag varit utomlands och kommer tillbaka till Wales är att jag drar i dörren och letar efter växelspaken med höger hand. Eftersom ratten sitter på höger sida på bilar här, växlar vi med vänster hand här. Ibland försöker jag också att sätta mig vid förarsätet på höger sida, när jag ska vara passagerare, ganska genant…

…alla dessa blommor sköts av frivilliga, inte kommunen. Här rensar två damer bland blommorna…

…en vacker uppsättning där man också fått med stadsnamnet, Usk…

…vid torget ligger också en gammal nedlagd kyrka där man haft lite olika verksamheter, bl a ett galleri…

…vid sidan av den gamla kyrkan finns stadens Chippy, fish and chip shop. De har alltid massor av hängande korgar och krukor utanför…

…när torget ligger kyrkan, St Mary’s Church.

Kyrkan byggdes som kyrka för ett nunnekloster på 1100-talet. Därefter har kyrkan byggts om och till vid flera tillfällen…

…torget i aftonsken.

Puben Nags Head

Från augusti 2018

PubenThe Nags Head i Usk…

…utanför puben är mycket blommar, både i rabatter och i hängande korgar. Så reagera säkert ni, men jag tänker lite annorlunda…

…så här såg det ut utanför puben för 5 år sedan och det är så jag tänker mig att det ska vara…

…vid entrén står denna gamla tunna…

…ytterligare in i entrén står denna maskin. Vad kan det vara? Svaret finns längst ner på bloggen!..

…hela puben är full av gamla grejer på väggar och golv. Naturligtvis finns det också en öppen spis, som kan behövas vintertid. Det kan vara väldigt kallt och dragit på många ställen…

…barområdet är också trevligt…

…här hänger en gammal kopparkittel från taket och på väggen hänger en våg, hattar, gamla foton m m. Detta ger en mycket gemytlig känsla och blir både en pub och ett museum på samma gång…

…väggarna i den gamla byggnaden är tjocka och fönsterbrädan bred. Här finns några uppstoppade djur…

…väggarna är fulla med gamla bilder från staden och från andra ställen. Jag älskar dessa gamla bilder från förr.

Vad blev det då för mat för min del?…

…jo, husets specialitet, rabbit pie, kaninpaj. Jättegott! Som vanligt består pajen av en gryta med kött och god sås, uppe på detta är ett pajskal. Oftast är pajskalet fluffig, men detta var tjockare och mycket gott. Till detta serveras stekt potatis och kokta grönsaker (som jag inte fick med på bild).

Svaret på maskinen i puben : en gammal stämpelklocka

Var ligget Usk?

Sköt om er!

Detta inlägg publicerades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till WALES – USK 2, torget och en pub

  1. Karin Eklund skriver:

    Så fantastiskt intressanta platser du har omkring dig Lena eller så har du en förmåga att hitta dem, kanske bådadera. 🙂 Usk. Festligt namn på en stad med så vackra blomsterarrangemang. Fint att man kan göra något ideellt, frivilligt där som damerna som sköter om arrangemangen. Sånt skulle gärna få finnas här också. Här kräver man men vill inte göra något. Alla skulle vinna på att man kunde sköta om planteringar också på frivillig väg.
    Hoppas att det som gick galet går att rätta till, att du kan ta om inlägget utan att det försvann helt och hållet.
    Ha en fin onsdag Lena!

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns mycket vackert runt mig här, men som f d reseledare har jag nog också lite vana att hitta små pärlor.
      Här finns mycket ideellt arbete, utan dessa hade landet stannat helt.
      Jag hade gjort ett inlägg igår och timeset det, sedan var det helt borta, finns ingenstans. Ska försöka få hjälp av sonen idag. Så konstigt.
      Ha det bra!

  2. Anita skriver:

    Ja tycker man om blommor ska man besöka Usk. Det är verkligen en blomstrande plats. Och jag förstår vad du menar med blommorna utanför puben. Det verkade som dom gjorde det lite enkelt för sig och bara hade en enda färg och samma sorts hängpelargon 2018 … kanske hade dom fått rabatt på just den pelargonen 🙂
    Oj, en stämpelklocka på en pub, det var lite oväntat. Och så får jag tro dig på ditt ord när du säger att maten smakade gott. Kaninpaj känns inte som det jag skulle beställa men om jag prövade skulle jag säkert ändra mig.
    Hoppas inte WordPress har börjat strula. Snart måste vi väl byta till den nya editorn men jag håller kvar vid den gamla så länge som det går. Har inte tid att börja lära mig den nya nu, nu är det skördetider … den får jag tampas med i vinter.

    Ha en fin onsdag!

    • Lena i Wales skriver:

      Usk är känt för alla sina blommor och fler kommer i kommande inlägg.
      Det är fortfarande fint utanför puben, men det har varit ännu finare. Ja, kanske de fick rabatt på vissa växter, man vet aldrig.
      Kaninpajen där är jättegod. Åt mycket kanin när jag bodde i Frankrike ett tag.
      Jag håller mig också till den gamla versionen, orkar inte lära mig den nya. Har kopplat in sonen på det försvunna inlägget, så vi får se vad han kan göra.
      Trevlig onsdag!

  3. Så många inspirerande härliga bilder! Trevligt inlägg, som alltid!
    Förstår att det kan kännas förvirrande detta med att ha ratten på ”fel” sida 😉 🙂
    Ha en fin dag!
    /Maria

  4. väldans blommigt, hängande blomsterkorgar har kommit till Hisingen också, maken ska ut och dricka öl på puben med kompisar, första gången på länge…

  5. Thalassa skriver:

    Vilken blomsterprakt. Man får väl säga att man blir ”grön av avund” utan att låta missunnsam?!
    Den där puben skulle jag älska att besöka även om jag inte skulle välja den maträtten. Vilken härlig miljö!
    Vänstertrafiken är INTE rolig. Vi har kört från Stansted till sydkusten några gånger trots våra vänners varningar att hamna i ökända rondeller – där folk sägs ha cirklat runt tills bensinen tagit slut :-). Det är rätt många år sedan och numera kör vi inte bil där. Däremot har såväl maken som jag satt oss i förarsätet i vännernas bil.
    Härligt inlägg!
    Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det fint med alla dessa blommor.
      Så fint inne på puben, som ett litet museum.
      I början känns det konstigt att köra åt fel håll i rondeller, nu känns fel håll andra hållet,hi,hi.
      Ha det bra!

  6. skåningen skriver:

    Hur når de upp att vattna blommorna på väggen?
    Sv…galenskap smittar så var försiktig håll avstånd 🙂
    Ha en bra dag!
    kram!

  7. farfar hebbe skriver:

    Ja låten Walk On Bye känner nog de flesta till som lyssnade på radion tidigt -60 tal..
    Men du,jag har nog aldrig sett sådan blomprakt,fantastiskt…Jag är ofta på Cypern,där är också vänstertrafik,,vet inte hur många gånger jag kört igång vindrutetorkarna när jag ska svänga..Haé Kram.

  8. Helena skriver:

    Vilka fantastiska hängande korgar! Så vackra blir de aldrig här hos oss. Ha det bra!

  9. Ditte skriver:

    Fint att frivilliga tar hand om blommorna. Verkligen vackra och många. Dessa hängande korgar är jag så förtjust i.Hade ett par sådana när vi bodde i villan utanför stan. Här på balkongen är det knepigt att ha några för det finns inget tak att hänga upp dem i. Tyvärr.
    Väldigt trevligt också med ett pubbesök.
    Ha det gott!

  10. Geddfish skriver:

    Här har du en högerstyrd bilkompis! 😀 Tro det eller ej, men min första bil var en brevbärarbil. Ratten till höger och växelspaken till vänster i min svarta bubbla. Inga problem då. Men när jag tog körkort var det ff vänstertrafik.
    Vackra blomster du visar.
    Kvällskram!

  11. TravelAnna skriver:

    Vilken fantastisk blomsterprakt, både på torget och vid puben! Det var roligt att se insidan av puben också. Jag gillar också sådana där gemytliga ställen med udda prylar, samlingsobjekt och gamla foton. (Finns också i New York!) 🙂

    Namnet Usk hade jag dock inte hört förut. Intressant!

    Så märkligt och trist med inlägget som försvann. Hoppas du kan få tillbaka det.

    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Blomsterprakten är enorm i Usk.
      Puben är som ett litet museum,så mycket kul grejer.
      Usk är ett litet ställe och inte vid känt.
      Har inte hittat inlägget ännu, men har bett sonen om hjälp.
      Ha det fint!

  12. Kanin, är det typiskt engelskt tro? Minns att det var vanligt när jag var på Malta vilket ju tillhört Stor-Britannien.
    Tycker puben såg helt underbar ut med alla intressanta, gamla grejer. Tänk så mycket att titta på.

  13. Ingrid skriver:

    Det blommar så vackert i USK och det ser så välordnat ut och att till och med ha en klocka på torget som går rätt är inte dåligt. På Donnersgatan här i Klintehamn finns det en klocka som antingen står stilla eller går helt fel och det har den gjort de senaste 10 åren.
    Ha en skön torsdag!
    Kram, Ingrid

  14. Karin skriver:

    Vilken fantastisk blomsterstad – så fint!

    Jag undrar hur jag skulle klara vänstertrafik idag. Jag tog körkort på vänster sida, precis innan vi bytte till högertrafik. Jag hann vänja mig vid högertrafiken innan jag flyttade till Tanzania som ju har vänstertrafik. Sedan tillbaka till Sverige och högertrafik efter några år. Mycket förvirrande! Men nu tror jag att högertrafiken sitter i ryggmärgen. Förresten heter rondell ”kiplefti” på swahili från engelskans keep left.

    • Lena i Wales skriver:

      Javisst är det vackert.
      Det är frustrerande ibland att byta sida att köra på. Jag kör mer på vänster sida, så det känns mer normalt för mig nu.
      Kul ord för rondell på swahili, sådana grejer gillar jag.

  15. Madame skriver:

    Det er nogle meget smukke billeder fra Usk, Lena! Jeg er vild med de mange blomster – det ser man aldrig her.
    Ha en skön torsdag!
    Kram fra Gitte

  16. motionochfritid skriver:

    De skulle nog ta ett tag att vänja sig med ratten på fel sida, vi är ju vanemänniskor. Så vacker och uppiggande med blommorna.
    Ha det bra!

  17. Vilka fantastiska blomsterarrangemang! Det är liksom så det ska se ut, så man vill ha det. Men det ligger så klart en del arbete bakom också. Och energi, inte minst.

    Vet du, just nu regnar det! Antar att ni håller er borta härifrån tillsvidare. Trist!

    Kram

  18. Fantastiska blomsterarrangemang, men förvirrande med klockor som går fel…
    Må gott!

  19. Franska Fikon skriver:

    Jag gillar verkligen gamla pubar och barer som har väggarna fyllda med historia och en massa trams! Fast jag brukar alltid fundera på om det överhuvudtaget dammas och då tycker min man att jag är jobbig… På ett ställe i Frankrike blev jag tvungen att fråga om det inte var svårt med städningen och fick till svar att en gång om året plockades allting ner, dammades, putsades och polerades och sattes upp igen. Så det så!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag gillar också dessa ställen, så spännande.
      Dammningen är det nog tyvärr inte så mycket med. Här kanske de också gör på detta sätt en gång om året, vet inte.
      Ha det skönt!

  20. Ama de casa skriver:

    Fina bilder från Usk igen 🙂

    Trist när det krånglar i bloggen. En gång när ett inlägg försvann för mig blev jag vansinnig och helt på det klara med att jag skulle sluta blogga. Sen upptäckte jag att jag hade sparat utkastet som en sida istället för ett inlägg. SBT – Skit bakom tangenterna för min del alltså. Plockade upp inlägget därifrån och har fortsatt att blogga 🙂

    Men nya WP håller på att driva mig till vansinne!

    • Lena i Wales skriver:

      Usk är så fint.
      Jag har letat överallt efter inlägget, men inte hittat det. Sonen ska hjälpa mig, men han jobbar intensivt just nu, så får vänta. När inlägget försvann kände jag också att, nu lägger jag ner, men måste försöka komma över det.
      Jag kör med gamla WP, det ny verkar helt galet.

  21. Spännande det lät med kaninpaj, det skulle jag också vilja smaka 😀
    Jättefint med alla blommor och fint att det sköts frivilligt 🙂
    Verkar vara en mysig plats 😀

  22. Utsikten på översta fotografiet fångade mig direkt. Grönt frodigt och fritt, tilltalande för ett estethjärta som mitt.
    Må gott och ha en fortsatt fin helg i Wales!

  23. Pingback: WALES – USK 3, USK CASTLE | Lena i Wales och Spanien

  24. Pingback: E WALES – USK 4, RURAL LIFE MUSEUM | Lena i Wales och Spanien

  25. Pingback: WALES – USK 5, OPEN GARDENS | Lena i Wales och Spanien

  26. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2020, del 2, juli – december | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar