WALES – KING / KUNG ARTHUR OCH RIDDARNA AV RUNDA BORDET och VÅRTECKEN

Bloggdags, för det är ju lördag igen! Idag om den mystiske King Arthur och Riddarna av runda bordet, men först lite om nutid.

De senaste dagarna har varit soliga och vackra med ca 10 till 12 grader.

En del vilda påskliljor har börjat komma ut och…

…massor av snödroppar överallt. Här tillsammans med cyklamen, som någon någon gång planterat där…

…en julros hittade jag också i naturen, måste ha spridit dig från någon trädgård…

…som vanligt många får på bete och här är det första lammet jag sett i år.

Kung Arthur och Riddarna av Runda Bordet

Detta är en repris från 2014, men jag har sett att många sökt på detta de senaste veckorna, så varför inte köra det i repris?

King Arthur var en legendarisk brittisk ledare som enligt medeltida historia och äventyrsberättelser ledde försvaret mot saxarnas invasion i början av 500-talet…

…det mesta runt hans liv är folksägen och mer eller mindre uppdiktade historier. Många har skrivit om King Arthur och hans liv, så varianterna är många och har väldigt lite med sanningen att göra. Numera debatteras det även kring hans existens.

De äldsta källorna som nämner King Arthur är från 800-talet. Där beskrivs det hur han ledde kelterna till seger i tolv olika slag mot saxarna…

…i Geoffrey of Monmouths verk, De brittiska kungarnas historia, från 1100-talet skrivs mycket om King Arthur. Denna beskrivning utgjorde sedan grunden för Arthurhistorierna som sedan kom att spridas över hela världen. Ur de gamla berättelserna har man lagt till och dragit ifrån lite som man vill…

…träskulptur av King Arthur…

…broderi i Monmouth Priory av King Arthur.

Riddarna av det runda bordet

Riddarna är King Arthurs medhjälpare som försökte skänka lycka och hitta den heliga graalen. Bland de mest kända riddarna finns  Sir Lancelot, Sir Galahead och Sir Tistan.

Fortfarande idag finns det en Riddarna av Runda Bordet klubb som säjs vara den äldsta sällskapsklubben i världen.

Det runda bordet som kan ses hängande på väggen i slottet Winchester i England är en bordskiva med namn på riddarna i King Arthurs hov. Denna tillkom troligen inför en medeltida Round Table fest. Dessa fester förekom under medeltiden över hela Europa. Här hade man tornerspel, dans och musik. Bordet är alltså inte det bord som användes av King Arthur och riddarna. Detta vet man inte var det finns eller om det överhuvudtaget har existerat.

Riddarna kring det runda bordet har också filmatiserats 1953 i USA med bl a Robert Taylor, Mel Ferrer och Ava Gardner. Ett typiskt kostymdrama med förvecklingar och glorifieringar.

Trollkarlen Merlin

Enligt legenden var han född i Carmarthen i Wales och var son till en nunna och en demon. Han anställdes vid hovet och använde bl a sina trollkonster till att ge råd och sia om framtiden.

Excalibur

Är svärdet i Arthurlegenden. Varianterna är många på hur Arthur fick tag i det. En är historian om svärdet i stenen, där Excalibur sitter fast i en sten och kan bara dras bort av den rättmätige kungen, d v s Arthur. En annan är att Arthur får svärdet av Lady of the Lake när hans första svärd var trasigt. Ytterligare varianter är en kombination av dessa båda historier.

The Holy Graal

Den heliga graalen är en skål eller tallrik i Arthurlegenderna. Den är enl  medeltida kristen tro bägaren ur vilken Jesus och lärjungarna drack vinet vid den sista måltiden. Det finns fortfarande folk som ägnar sig åt  att leta efter den.

Guenever

Guenever var King Arthurs hustru. I vissa historier finns det tre olika Guenever. Hon var antingen dotter till några jättar eller till en kung. Hon blir invecklad i ett triangeldrama där hon bedrar kungen med en av hans riddare. Hon framställs som en mycket värdig kvinna på samma gång som hon inte är helt oskuldsfull.

Trevlig helg!

Detta inlägg publicerades i årstider m m, Historia. Bokmärk permalänken.

83 kommentarer till WALES – KING / KUNG ARTHUR OCH RIDDARNA AV RUNDA BORDET och VÅRTECKEN

  1. Oh så många härliga vårtecken, här kommer det nog snart också

  2. Blomsterbönan skriver:

    Lamm och vårblommor, jag kan inte göra annat än längta! Eftersom jag bor i Gnällbältet så var en kollega tvungen att påminna mig igår om att det brukar bli bakslag på vädret. Jaha, vadådå, vill inte höra!

    Vi var fascinerade av speciellt heliga graal när vi var små så min bror och jag letade bakom vårat hus i skogen. Det gick rykten om att vår gammelmorfar gömt en skatt nånstans i skogen och vi trodde att han kommit över den på en av sina resor in till Örebro 🙂 Vem vet, den kanske ligger där, i skogen utanför Karlskoga.

    Vi har soligt och det har slutat blåsa. Fantastiskt helgväder! Jag vill städa växthuset meeeen ”det blir ju bakslag”…

    Trevlig helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Våren kommer säkert till dig snart också!
      Vilken uppmuntrande kollega🤨!
      Ja, vem vet graal eller skatt? Det finns många hemligheter nedgrävda.
      Sol och dimma här, tror dimman lättar snart.
      Trevlig lördag!

  3. Marit skriver:

    Så fine vårblomster du viser. Det er herlig å se både juleroser og cyclamen.
    Ønsker deg en god helg!

  4. Anita skriver:

    God morgon Lena!
    Vilka härligt, vårliga bilder du bjuder på denna lördag morgon. Påskliljor, snödroppar och cyklamen … härligt. Och så en av mina favoriter, julrosen. Så fint att hitta den i den fria naturen. Kan vara någon fågel som tagit med sig frön från någon trädgård. Minns resorna till UK när jag såg hav av julrosor i vissa trädgårdar. Till min stora glädje så blommar dom just nu hos mig också, men i betydligt blygsammare skala.
    Kung Arthur har jag läst om förut men har läst en del av din text igen. Har ju faktiskt en pelargon som heter ‘Excalibur’ 🙂
    Här var det minus 3 imorse men helt klart och vindstilla. Så skön morgon!

    Kram och en riktigt fin helg till dig Lena!

    • Lena i Wales skriver:

      God förmiddag! Hade sovmorgon idag.
      Ja, nu känns det som vår här. Kan säkert varit en fågel som ”planterat” den.
      King Arthur är spännande, verklighet eller fantasi, spelar ingen roll.
      Minusgrader under natten, nu sol på kullen och tjock dimma i dalen.
      Kramar och trevlig helg!

  5. Märtha skriver:

    Trevlig lördag! Här täcker snön julrosorna (som jag hellre kallar helleborus), men de brukar sätta igång så fort som vädret medger. De är verkligt bra på att ”kasta” iväg sin frön! Dock inte hur långt som helst, så här har nog ”någon” hjälpt till. Ett av mina tidigaste minnen av dessa riddare runt det runda bordet var just – jag vill ha ett runt bord! Riddarsagorna brydde jag mig inte om, lite av dem har jag lärt mig först på äldre dagar. Levde sen i ca 30 år med ett litet ovalt bord (som min farbror snickrat i skolan), det har jag fortfarande kvar, plus tre andra ovala just nu!. Och det ena trädgårdsbordet är runt. Äntligen. Hälsningar från lite småsol och plus 2 grader! Snön krymper låångsamt…

    • Lena i Wales skriver:

      Kanske en fågel hjälpt till med planteringen.
      Roligt minne av riddarna.
      Tur att i alla fall trädgårdsbordet är runt, kanske det kommer riddare på besök då!
      Sol på kullen och dimma i dalen här.
      Trevlig helg!

  6. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Härligt med vårblommorna, vi har soligt och fint, det är riktigt skönt.
    Såg filmen Camelot som handlade om Kung Arthur med Richard Harris och Vanessa Redgrave i huvudrollerna. Filmen är från 1967 så jag måste ha sett den någon gång då. Älskade den och musiken.
    Ha en trevlig helg /Marika

  7. Tomtan skriver:

    Kung Arthur och runda bordet är en riktigt spännande historia.
    Härligt med vår, även om jag gillar vinter. Just nu har vi plusgrader och blankis och Blä…. Då är vintern skit.

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är den spännande.
      Jag gillar också vinter, men då ska det vara en riktig vinter, inte som här.
      Även om det nu inte är riktig vinter, så har ni i alla fall heft en!
      Skön weekend!

  8. Älskar att läsa alla böcker om riddartiden men den absolut bästa – som jag läst ett flertal gånger men aldrig gör mig av med – är ”Avalons dimmor” av Marion Zimmer Bradley. Den kom ut i USA 1983 och blev en bestseller. Den är på nästan 1000 sidor, men man önskar varje gång att den inte ska ta slut!
    Så här beskrivs den:
    ”En spännande sagoskimrande roman om den legendariska riddartiden och kvinnorna kring kung Arthurs hov. En blodfull, stundtals kuslig läsning om kampen mellan drakbaneret och korset, om våld och lusta, om trolldom och kärlekens makt. En storslagen återgivning av Arthurlegenderna.”
    Kan verkligen rekommenderas om du kan få tag på den!
    KRAM/Susie

  9. Eva skriver:

    Tack för jättetrevligt inlägg om kung Arthur och härliga vårblommor!

  10. Men det ser ju helt underbart ut med så många vårblommor! Välbehövligt i nutidens pandemikris. Naturen är en fantastisk källa till återhämtning och inspiration. Och en och annan riddare kan ju alltid vara uppfriskande att omge sig med. Härligt inlägg!

    Må gott!
    Christina

  11. Geddfish skriver:

    Spännande inlägg!
    Det slår mig likheter med boken Da Vinci koden av Dan Brown. Man letade där efter den heliga graal och det gick mycket mystik runt boken och att man skulle bli förändrad efter att ha läst den. Det blev inte jag 😀
    Fint med vårblommor! Jag har inga att ge tillbaka, men de kommer.
    Trevlig lördag, kram, Gerd

    • Lena i Wales skriver:

      King Arthur är spännande, antingen det är sanning eller bara påhitt.
      Jag har också läst Da Vinci koden, men var väl inte helt överförtjust och inte heller särskilt förändrad, vad jag vet.
      Våren är säkert när hos dig nu också.
      Lördagskramar!

  12. Ingrid skriver:

    Så härligt med vårblommor och så det lilla lammet, eller lammungen som vi säger här på ön.
    Så intressant att få läsa lite om Kung Arthur och Riddarna av det runda bordet. Excalibur, The holy graal och Guenever är ju kända uttryck, men nu fick jag lite mera ”kött på benen”.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Lammungen var så gullig och också ett fint vårtecken.
      Roligt att du gillade inlägget. Många gånger är det som du beskriver, man vet en del, men kanske inte har hela bilden.
      Lördagskramar!

  13. Anita skriver:

    I min bardomstid och ungdom läste jag väldigt mycket om kung Artur och riddarna runt runda bordet och svärdet. Sedan har jag också sett flera filmer om just den tiden och varit väldigt intresserad av den tiden och det både grymma och spännande som hände. Så roligt att du skrev om just det. _Vårblommor ser jag med stor glädje för här är snön halvmeter tjock fortfarande fast det har töat några dagar.

    • Lena i Wales skriver:

      Kan tyvärr inte kommentera hos dig, men har skickat meddelande i din meddelanderuta.
      Vad roligt att du läst så mycket om King Arthur och dessutom sett filmen.
      Våren kommer till dig också, om än lite senare. Något att se fram emot!

  14. Lisbeth skriver:

    Intressant som vanligt. Blir allt lite avundsjuk på dej å dina blommor som kommer så tidigt. Vi har en härlig vårdag och lakanen torkar ute på ett par timmar. Snart kommer min egen Arthur hit😍 Kram

  15. Madame skriver:

    Så smukke forårsblomster du har fotograferet, Lena! Så mange har vi ikke her endnu.
    Spændende at læse om kong Arthur, troldmanden Merlin og Den hellige Gral.
    Ha’ en rigtig god weekend

  16. Znogge skriver:

    Vilka härliga vårtecken och så fint med friväxande Cyklamen. Det har jag aldrig sett här.
    Tack för en intressant repris. Själv behövde jag absolut uppdatera mig och tänk så mycket man lär genom bloggar 😀

    Trevlig lördag!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, våren är här. Jag har sett cyklamen lite här och där, men tror att de en gång varit planterade där och sedan sprider sig.
      Jag tror de flesta hört talas om King Arthur, men inte heller sett sambandet med Wales.
      Fortsatt trevlig helg!

  17. farfar hebbe skriver:

    Oki,den filmen från 1953 har jag sett för en herrans massa år sedan..Här har det 1/2 meter tjocka snötäcket vi hade för en dryg vecka sedan,nu runnit bort barmark nu på stora ytor,lite mulet nu +6,7 grader..Vårtecken,första Tranan i år har kommit till Hornborgasjön..Haé Kram.

  18. Inger Hansson skriver:

    Så långt våren har kommit hos er! Vackra blommor. Och spännande om kung Arthur. Ha en fortsatt fin helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, här är våren långt kommen. Vi brukar ligga ca 4-5 veckor före Göteborgstrakten.
      King Arthur är spännande, gillar gamla riddarhistorier, sanna eller inte spelar ingen roll för mig.
      Fin fortsatt helg till dig också!

  19. Vackra blommor! Riddarna kring runda bordet har alltid fascinerat, men jag har aldrig läst någon bok om det. Kanske hög tid…//Lena

  20. Ditte skriver:

    Så skönt med mer vårkänsla och härligt med blommmorna som allteftersom dyker upp. De är på gång här också men det tar nog ett tag till. Men en hel del knoppar har jag sett, Bl.a. till påskliljor.
    Tack för infon om Kung Arthur och Riddarna kring runda bordet. kom ihåg lite grann men hade också glömt mycket. Minns studentsången ”Riddarna kring runda bordet drickpm ur ty vårt vin är gott. ” Minns att vi ofta sjöng den på franska också ”Chevalier de la table ronde”
    Önskar dig dig en fin helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så härligt med vårens ankomst.
      Skönt för er att bli av med snön och kylan och att våren känns på antågande.
      Vilka roliga minnen du har om King Arthur, både på svenska och franska.
      Skön söndag!

  21. Tove Elisabeth Olberg skriver:

    Vår vår vår – kanske är vår längtan efter den större i år? Hur som är det vackra tecken hos dig! Årets första lammunge, så gosigt 🙂
    King Arthur, sicken en och berättelser som läggs till och från. Nu kom jag på det där med runda bordet och riddarna igen tack vare dig!
    Gillar träskulpturerna!
    Ha en fortsatt fin helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Under denna pandemi tror jag våren är mer än någonsin efterlängtad.
      Lammet var ett bra vårtecken. Gillar dessa små.
      Legenden om Arthur är nog känd för många, men har fallit i glömska. Så nu var det dags att påminna om den.
      Träskulpturerna är i en serie av sex stycken, alla har med walesisk historia att göra. De är så fina.
      Skön söndag!

  22. Julrosen är otroligt vacker!

    Alltså, jag är ju helt såld på Arthur, Merlin, Sir Lancelot (som var den tredje parten i triangeln) och hela fadderullan. Älskar mystiken kring denna legend där man inte vet vad – om något – som är sant, vad som hänt.
    Som nämndes ovan så är Avalons dimmor otroligt läsvärd för där är inte Morgana den svarta häxan utan man får se det från hennes håll. Författaren har även skrivit en bok ur profeten Cassandras synvinkel, den trojanska prinsessan som i grekisk mytologi dömdes till att aldrig bli trodd.
    Som sagt, jag älskar mytologi, skrev om det som mitt specialarbete i gymnasiet. Fantasy, sagor…
    Men vet också att du är föga road av det. 😜

    Ha en härlig helg!
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Jag blev så glad när jag fick syn på den lilla julrosen vid vägkanten.
      Vad kul att du är en Arthurfan! Spelar inte roll om det är sanning eller myt, spännande är det i alla fall.
      Bra boktips.
      Jag gillar Arthursagan och vissa fantasy, men de ska vara gamla sagon, för min del.
      Skön söndag och stora kramar!

  23. Helena skriver:

    För ett par år sedan var vi till Winchester och såg det runda bordet som hängde på väggen. Vilda påskliljor och snödroppar, det låter helt underbart! Önskar dig en fin söndag!

  24. skåningen skriver:

    Inga vårblommor har kommit upp här…än.
    Ha en bra dag!
    Kram!

  25. Hej Lena! och tack för alla fina värmande ord du lämnar hos mig!
    Så roligt att få höra hur ditt bloggande började och jag skulle aldrig kunnat gissa att du har dyslexi, jag tycker ju att du skriver så utförligt och korrekt alltid!
    Vilka härliga vårbilder! Påskliljor och andra fina blommor och till och med rabarber på gång! Åh vad avundsjuk jag blir! 😉 🙂 Men det är ju vår i luften hos oss också nu 🙂
    Jag brukar faktiskt också vara en lipsill… har blivit det på äldre dar… Men när det gäller tårarna och sorgen kring min mammas bortgång så grät jag så vansinnigt mycket just när olyckan hade inträffat och vi fick veta att det inte fanns något att göra, jag trodde aldrig tårarna skulle ta slut… Det har trillat många tårar efter det också, men nu har jag kommit till ett oförklarligt lugn…
    Ha en fin söndag!
    Kram/Maria

    • Lena i Wales skriver:

      Har tänkt mycket på dig.
      Stavningsprogrammet hjälper mycket. Det tog bara ett tag innan jag fattade hur det fungerade.
      Det är vår här nu! Snart kommer den till dig också.
      Känner igen dina reaktioner.
      Kram och sköt om dig!

  26. motionochfritid skriver:

    Oj så härligt med vårblommor, helt underbart med värme och blommor.

  27. åsa skriver:

    Vår hos Dig och fortfarande vinter hos mig.
    Vi lever i skilda länder och stor skillnad mellan årstiderna.
    Liten lamm… trodde inte de föddes utomhus så tidigt på året, har vänner som bedriver fårskötsel å vet att ibland kommer lammen redan omkring jul men de bor ju inomhus.
    Nu har jag gjort ett speciellt skyltsöndags-reportage till Dig 😀
    http://naltanorrland.blogspot.com/2021/02/dag-28-av-28-sondag-28-februari.html
    Kul att få visa Dig en plats som betyder mycket för mig.

    • Lena i Wales skriver:

      Just nu är det stor skillnad på var vi bor.
      Vi ligger ca 4-5 veckor före Göteborgstrakten och du säkert några veckor efter Västkusten, men våren kommer till dig också, om än med lite väntan.
      Här går fåren utomhus hela året och detta lamm är född lite väl tidigt. Man tar ner dem från höga höjder till lägre på hösten och tar tillbaka dem upp på våren.
      Har nu varit inne hos dig och läst hur det funkar, stort tack för förklaringen Fantastiskt att de kan funka så bra!
      Sköt om dig!

  28. Här börjar våren också närma sig, om det nu inte blir bakslag. Snön är borta, solen framme och isarna på ån och sjön börjar smälta.
    Filmen om Riddarna kring det runda bordet hade varit intressant att se, dessutom älskar jag äldre filmer och tycker Ava Gardner var en så duktig skådespelerska.

  29. Karin skriver:

    Åh så härligt och våraktigt och ett litet lamm dessutom! Underbart! Jag tror att er vår är pålitligare än vår. Här har vi haft vårvärme också några dagar – lagom till sportlovet så att all snö smälter bort:( Men det är bedrägliga vårtemperaturer som i värsta fall lockar fram knoppar som stryker med när det blir minusgrader igen. Så hur härligt det än är med värmen hoppas jg på lite kallare väder igen tills det kan bli en mer varaktig vår framemot april!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, här är det vår!
      Tråkigt för alla sportlovslediga barn att snön är borta, men de flesta andra är nog glada för det.
      Denna tid är alltid lite vansklig i Sverige, kan den även var här, men inte som i Sverige.
      Ha det bra!

  30. Vem tycker inte att det är spännande, underhållande och intressant med Kung Artur och riddarna vid det runda bordet. Äventyr, riddare och prinsessor. Jag älskar äventyrsfilmer, så jag har nog sett de flesta.
    Kram kajsa

  31. shetlandsfrun skriver:

    Så underbart med vårtecken. Vi har fått årets två första lamm, men först om en månad startar det på riktigt här.

  32. Ama de casa skriver:

    Härliga vårbilder! Nu går vi förhoppningsvis mot bättre tider på alla de vis 🙂

    Ha en fin start på den nya månaden!

  33. Spännande att läsa om King Arthur och riddarsällskapet 🙂
    Härligt vårväder och mysigt att få träffa på lamm 🙂

  34. Minton skriver:

    Vårblommorna gör mej lycklig och det kommer här också. Tänkte köpa några påskliljor och sätta på altanen. Kung Arthur och riddarna kring runda bordet har jag läst om.
    Kramar från oss

    • Lena i Wales skriver:

      Vad skönt att våren börjar komma till er också och mer är på väg.
      Jag har påskliljor i vas på bordet, här dagen till. Skriver om det på onsdag.
      Kramar!

  35. Veiken skriver:

    Alla vårtecken mottages med största tacksamhet!
    Sagan eller myten om King Arthur och Riddarna kan verkligen mäta sig med de isländska sagorna! Visst är det härligt att tro men inte veta!
    🙂

  36. Titti skriver:

    Här kommer några öländska vårtecken! Lärkan och snödroppar! Härligt, eller hur?
    Ser ut som våren är på g hos dig också 🙂 Intressant att läsa om King Arthur också…
    Ha en fin vecka.
    Kram, Titti

  37. Pingback: WALES – MONMOUTH 56, DRYBRIDGE PARK med MASSOR AV VÅRTECKEN, OM WALES FLAGGA och PURJOL;K | Lena i Wales och Spanien

  38. Anni skriver:

    Disneys tecknade film Svärdet i stenen är ett barndomsminne som satt sina spår. En favoritfilm! Ja, det är såklart Monty Pythons film om the Holy Graal också! Gillar sagor som den om King Arthur och hade faktiskt en kanariefågel som hette Guinevere en gång. Ser att hennes namn kan stavas på olika sätt.

Lämna en kommentar