WALES – BLOGGEN 8 år, VÅREN och NYA LOCKDOWNREGLER

Onsdag igen och naturligtvis bloggdags! Idag om en 8-åring, lite om diken, våren, vädret och nya lockdownregler.

Bloggen 8 år

25 februari 2013 gjorde jag mitt första inlägg, så imorgon fyller den 8 år. Så då får det firas lite extra här!

”Wales är ett litet land i den syd-västra delen av Storbritannien. Här bor ca 3,2 miljoner människor och ungefär lika många får!!!

Landskapet är grönt och rullande. Vackra bilder härifrån kommer att läggas in då och då.”

Så började det!

Innan jag började blogga hade jag knappt varit inne på en blogg tidigare och visste egentligen inte riktigt vad det vad.

Min anledning var att många av mina vänner frågade mig om hur saker och ting fungerade här och jag svarade i mail, skrev och skrev, många gånger samma sak och skickade bilder. Jag var inte trött på frågorna, men på att svara igen och igen. Så då fick jag den smarta idén att samla alla svaren på ett ställe och när frågorna kom kunde jag hänvisa till ett ställe där de kunde hitta informationen.

Jag hade hört talas om bloggar och tyckte det nog var ett bra forum. Eftersom jag tekniskt är totalt korkad hjälpte mig min yngste son, som är duktig med data, att sätta upp bloggsidan. Han lärde mig också grunderna till hur jag skulle använda den. Sedan dess har det hänt mycket! Från början kunde jag bara få in en bild per inlägg (och det tog lång tid till jag fattade hur man fick in fler ha, ha!) och förstod inte heller vikten av bilder, utan koncentrerade mig på text. Jag visst inte heller hur man skrev kommentarer och än mindre hur man svarade på dem.

Något som också låg mig i fatet var min dyslexi. Det finns dem som har det mycket värre än jag har, men det är ett handikapp när man ska skriva. Därför förekommer det tyvärr en del ord som inte är rätt stavade, inte felstavade för jag vet oftast hur de stavas, men de kommer ut fel och jag ser det inte, även om jag läser om och om igen. Detta är svårt att förstå för er som inte är drabbade, men ni som har samma handikapp förstår precis vad jag menar. Tur att det finns stavningsprogram, när man väl lärt sig hur det funkar!

Så här efter 8 år har tankarna ändrats och bloggen fått en ny struktur och handlar även om Spanien, när man kan åka dit.

Det jag inte riktigt fattade när jag började, var alla dessa fantastiska kontakter man får genom bloggande, så många trevliga människor man möter, både i verkligehetn och över nätet. En ny värld har öppnat sig för mig genom detta. Att man dessutom lär sig så mycket genom andra bloggar och även i samband med efterforskningar för den egna bloggen, är en stor bonus.

Tack till alla er trevliga människor som följer mig och tack för alla trevliga kommentarer!

Våren och vädret

Lite vår har vi allt och rabarberna är på gång.

Över helgen regnade det i stort sett hela tiden, inte så uppmuntrande. Fast i fredags och lördags gjorde det inte så mycket för jag var trött och knepig i kroppen efter vaccinet, så behövde vila i alla fall.

Problemet när det regnar är ju att det också innebär översvämningar. Jag har inte varit nere i stan och sett på närmare håll hur det ser ut, men jag kan hemifrån mig se att vattnet i floden Wye har blivit högre…

…ett annat problem är ju att vi inte har diken längs vägarna här, så ”vattnet har ingenstans att ta vägen, utan tar vägen” och det blir stora pölar här och där och nästan som vattenfall på vägarna.

I måndags var det ganska fint väder och 10 grader, betydligt bättre. I tisdags blåsigt och molnigt och kändes kallt, trots att termometern visade 10 grader.

Covid och nya lockdownregler

Antalet coronafall är på nedgång i UK och Wales och fler och fler har fått vaccinet, positivt.

Som jag redan skrivit om tidigare, så är Wales i lockdown sedan 20 december förra året.

Nu börjar man tala hur man ska går ur lockdown i de olika länderna inom UK, alla har olika regler.

Det jag skriver om här gäller för Wales. Skolor har varit stängda, men nu har de minsta barnen, 4-7 år gamla fått gå tillbaka till skolan. Man talar om en gradvis öppning för även äldre elever. Nytt är också att fyra personer från två olika hushåll kan träffas utomhus för motion, cykla eller promenera. Det talas också om att man ev kommer att öppna affärerna 15 mars, men det är inte klart ännu.

Naturligtvis ser jag det som positivt att man lättar upp, bara det inte går för fort. En lockdown till är nog mer än de flesta kan ta, så det är viktigt att gå sakta fram, så det inte blir några bakslag.

Fortsatt trevlig vecka!

Detta inlägg publicerades i årstider m m, Socialt. Bokmärk permalänken.

79 kommentarer till WALES – BLOGGEN 8 år, VÅREN och NYA LOCKDOWNREGLER

  1. Karin skriver:

    Grattis bloggen på födelsedagen i morgon! Visst är bloggvärlden fantastiskt. Så fritt och lagom på något sätt och en bra metod att hålla kontakt med omvärlden. Och så trevligt och lärorikt att kunna följa din blogg!

    ”Min stavning är ruskig” sa Nalle Puh ”bokstäverna liksom ruskar om”. Kom jag att tänka på när jag läste inlägget – sonen har samma problem, ett problem som underlättats i takt med att digitala hjälpmedel utvecklats.

  2. Madame skriver:

    Godmorgen Lena
    Tillykke med din blogs 8-års fødselsdag. Det var en rigtig god idé at blogge om dit liv i Wales og Spanien.
    Jeg skal vaccineres med Pfizer-BioNtech-vaccinen på fredag og er spændt på, om jeg også vil få bivirkninger som dig.
    Hvor er det godt, at der nu åbnes lidt for samfundet igen hos jer! Vi vil få besked om det i dag.

  3. Marit skriver:

    Gratulerer med 8 års dagen til bloggen din! Det er et veldig flott teppe du har laget. Morsomt å se rabarbra ute hos deg alt nå. Her er det fortsatt mye snø.
    Ha en fin dag!

  4. Lotten skriver:

    Grattis till 8-åringen! Insåg att jag missat att min blogg också har fyllt 8 år, 5 januari i år. Visst är det ett trevligt sätt att hålla kontakt och också ett bra sätt att informera sig om olika saker man kanske inte hade koll på…
    Får tydligen prova att vara anonym för att få in detta.
    Hälsningar
    Lotten
    franskafikon.blogspot.com

  5. Geddfish skriver:

    Grattis till 8-åringen! Ja, visst är det kul med BloggLandia! Det ger kunskap, glada skratt, goda vänner – en massa positiva saker! Vilken fin bild med dig där och täcket och allt handarbete 😀
    Ja, min blogg startade i Expressen i mars 2006 och bilderna är borta då Expressen lade ner bloggarna sommaren 2011. Då började jag på Blogspot efter det.
    Så fint att lära känna dig och det vackra landet Wales!
    Kramar, önskar dig en fin dag! 👼

    • Lena i Wales skriver:

      Tack!
      Ja, vilken tur att jag kommit in i denna värld. Så mycket positivt, som t ex Fb fika!
      Vad synd att dina första inlägg inte finns mer😪.
      Som du vet är Wales vackert, även om det regnar just nu😀.
      Kramar och ha en bra dag!

  6. Lisbeth skriver:

    God morgon”Guldlock” (det var väl så de sa?)💕. Va kul att prata med dej igår👌. Tror jag kommer för att få några rabarber😋. Köpte en 🚘igår, Toyota Yaris o den ska jag hämta ida😀Kram

  7. Ingrid skriver:

    Grattis på 8-årsdagen så här en dag i förväg! Det är så roligt att titta in här och se alla vackra vyer från Wales och så från Spanien förstås. Hoppas att du får åka dit snart.
    Har man väl börjat blogga är det svårt att låta bli. Jag blir väldigt trött på mig själv ibland och tycker att jag upprepar mig i mitt skrivande. Det händer ju inte så mycket numera och vardagen är ganska enahanda, men så tänker jag att det väl inte är så farligt om jag upprepar mig lite. Bloggläsare kommer och går, så alltid kan det vara nytt för någon.
    I måndags, när jag var på vårdcentralen för den andra vaccinsprutan, frågade sköterska om det var jag som bloggade. När jag undrade hur det kunde vara att hon undrade det, sa hon att hennes svåger läser min blogg varje dag. Sånt muntrar upp!
    Ha en fin vårdag i ditt vackra Wales!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Ingrid!
      Ja, längtar till hemmet i Spanien, men än så länge, bara att vänta.
      Det är absolut inte fel att upprepa och även visa repriser. Som du säjer, bloggläsare kommer och går.
      Jag tycker att det händer ganska mycket hos dig, men inte så mycket hos mig. Konstigt, att vi känner så för våra egna bloggar.
      Vad kul att du börjar bli en lite ”bloggkändis” på Gotland!
      Kramar och ta det varligt!

  8. walkaboutsweden skriver:

    Så himla fin – den där bilden på dig och dina textila alster.
    Grattis & Tack Lena!

  9. Tove Elisabeth Olberg skriver:

    Grattis till fin blogg Lena; du är också en trevlig människa! Bilden på dig med lapptäcket och andra fina hantverk är jättefin!!
    Roligt och så igenkännade beskrivning av hur det kom sig at det blev blogg för dig och hur du tog dig fram och lärde efter hand! En gång raderade jag hela bloggen min av misstag. Trodde jag hade back up, men eftersom jag raderade så var servarna borta påstod leverantören!
    Blogglandia berikar och även om jag kommit och gått så finner jag dessa värden igen.
    Det fina är att finna människorna som lever annorlunda än vad jag själv gör – det ger en vidgad vy både i det ana och andra.
    Håller med i tankarna om sakta öppnande efter det stängda.
    Inga dikesrenar – oj då jag då samlas ju vatten all over.
    Rabarberbilden med de späda fina gröna bladen på röd stjälk bland de vissna löven är fantastiskt!
    Så går jag en tur där på vägen i bilden du visar …
    Hoppas din kropp återhämtar sig; gott tecken på att vaccinet sätter fart på immunförsvaret.
    Glada hälsningar från Karlstad, grått småregnigt idag.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din fina kommentar. Den värmer!
      Vilken hemsk känsla det måste varit att ha raderat hela bloggen, en mardröm.
      Så bra beskrivet om Blogglandias betydelse, så berikande värld.
      Hoppas regeringen tänker som jag gör, ta det lugnt, och jag tror faktiskt att de gör det och har lärt att tidigare misstag.
      Jag blev själv överraskad när jag såg rabarberna.
      Jag är helt återställd, bara lite vanligt ”pensionärsslö”, vilket är ganska härligt!
      Hälsningar från ett regnigt Wales!

  10. torrebloggen skriver:

    Grattis till dina 8 år!!
    Tack för dina härliga inlägg om Wales och Spanien!
    Ha det så bra!
    Kram!

  11. Märtha skriver:

    Stora gratulationer till åttaåringen! Jag kan hålla med om det du skriver som inledning till punkt och pricka! Blogg och bloggvänner är ett tillskott i livet som jag inte kunde förstå förrän jag själv började blogga. Tyvärr har jag stagnerat, har inte sökt tillräckligt flitigt efter nya intressant bloggar på den senaste tiden.### Här verkar covid-fallen öka nu, inte roligt. Även om som t.ex. idag, 590 nya registrerade smittade inte verkar vara stort i globalt perspektiv. Vaccineringarna går ytterst långsamt framåt här, på grund av att antalet vaccindoser som kommer till Finland blir lägre och lägre, verkar det. vi får bara hoppas att det så småningom blir vår och att situationen lättar! Ha det gott med rabarber och annat!

    • Lena i Wales skriver:

      Tusen tack!
      Inte hade jag då aning om vilken fin värld Blogglandia var, härligt.
      Jag har lite nya då och då, men inte så ofta.
      Vad tråkigt att covid-fallen går åt fel håll hos er. Igår tror jag vi hade ca 360 på 3 miljoner människor och det är lågt för oss.
      Här rappar vaccineringen på, vilket är bra. Hoppas det fortsätter så.
      Ha det bra!

  12. Åtta år! Bara att gratulera! Då började du ett drygt år innan mig om jag räknar rätt.

    Rabarber! Åh, det har jag inte ätit på många år nu. Gu va gott. Fint vårtecken!

    Intressant att det inte finns diken, det är liksom så självklart. Finns till och med i Spanien, liksom. Haha! Egentligen är det förvånande i ett land med så mycket väta.

    Här går det ju också åt rätt håll men det fixar säker påsken till … Du vet ju spanjorer och deras påskfirande.

    Ha en fin vecka! Kram

  13. Blomsterbönan skriver:

    Stort grattis! Jag hade inte kunnat gissa att du är dyslektiker, ser väldigt bra ut tycker jag. Har en brorson med dyslexi och han har haft det väldigt kämpigt!

    Tänk om det kunde bli ordning i världen nu och dessutom vår!

    Har du stickat/virkat /gjort de fina sakerna på bilden? Den gröna väskan är otroligt fin, är det en ryggsäck? Precis min smak. Jag är fullständigt talanglös när det gäller hantverk.

    Ha det så bra och hoppas verkligen ni slipper en till lockdown!

    • Lena i Wales skriver:

      Stavningsprogram på datorn hjälper till mycket. Jag har det inte så svårt, men det blir rejält tokigt ibland.
      Det gröna är ett skydd för våra hot water bottles, som vi har i sängen p g a kalla hus. Roligt att du gillar den i alla fall.
      Ja, inga fler lockdown, tack!
      Ha det bra!

  14. farfar hebbe skriver:

    Jag säger som de andra,Grattis till dina 8 Bloggår,fin bild där du sitter med dina handarbeten,kan jag tro..Min upplevelse med bloggandet startade 2008,min systerdotter tyckte jag skulle starta en blogg eftersom jag tyckte om att jobba med text och bild,så på den vägen är det…
    Kolgruvearbetet skiljer sig nog inte mycket,varhelst gruvan ligger.Lorettas sång handlar väl om hennes uppväxt på -40 talet.Då var det säkert ett tufft liv vid gruvorna..Haé Kram.

  15. Violen skriver:

    Grattis till 8-årsdagen! Så många intressanta och trevliga inlägg du har åstadkommit under årens lopp! Tänk att rabarberna är på gång, ett bra vårtecken. I vår rabatt har tulpanerna börjat titta upp och det har hararna uppmärksammat och varit där och ätit. Inte alls kul.
    Senare idag ska vi få nya coronarestriktioner igen. Det ser inte alls bra ut här. Skönt för er om ni får lite mer frihet, det är jobbigt att inte kunna röra sig fritt.
    Ha det bra och var rädd om dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset och att du finner min blogg intressant, det värmer.
      Varje litet vårtecken betyder så mycket. Tråkigt när de små rackarna äter vår ögonfröjd.
      Inte roligt att Sverige är i denna situation, känner mer er.
      Var rädd om dig också!

  16. Ditte skriver:

    Stort grattis både till dig och 8-åringen! Roligt att läsa om starten av den och alltid roligt att titta in här hos dig.
    Jag började blogga i augusti 2007 då vi bodde i Peking och många ville veta hur tillvaron där var. Och då var det på blogg.se som då inte hade någon direkt reklam. Det har de ju numer så det blev WP för min del och nu är jag inte styrd av något utan bestämmer helt själv. Har valt att betala lite och det gör ju att ingen reklam finns med. Inte heller en massa otydliga bilder man ska kryssa för att som läsare visa att man inte är en robot.
    Så skönt att restriktionerna nu börjar lätta hos er och det blir ju en utmaning att få allt att återgå till det vanliga.
    Härligt med våren som kommit så långt hos dig och så häftigt att se rabarber. Blev genast sugen på rabarberpaj.
    Ha det då bra du kan

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Ditte!
      Också roligt för mig att du tittar in❤.
      Då började vi av ungefär samma anledning.
      Hoppas verkligen att de inte öppnar för snabbt bara, men tror att de lärt sig lite av erfarenhet nu.
      Rabarberna var härliga vårtecken, glädjer!
      Sköt om dig!

  17. Monica skriver:

    Grattis till 8 år! Och jag bara hajade till när jag såg dina rabarber, det vackraste jag sett på länge och det ger hopp, naturen tänker ge oss av sitt fina ändå. Skönt med lite lättnader och att träffas i sin trädgård med förstånd kan knappast vara farligt, inte förut heller. Nu får vi hoppas Johnson tar det lilla lugna i övrigt. Här i Sverige är det kritiskt läge men vissa får utsättas för 1000 elever plus personal, måste vara länge sedan våra ministrar gått utanför sin bur. Andra har restriktioner men dålig uppföljning och koll. Är ju bara sjukvården som har rena rymdutstyrseln men det börjar fattas personal, inom analysverksamhet är fet stor brist i precis hela landet. Och brist på sjuksköterskor hos många. Stockholms region går med storvinst, några miljarder från dem som fått operationer och vård uppskjuten. Så det är nog rätt galet överallt, också här. Intressant att se om vaccinet har bra verkan i UK som kommit långt med det och till många, de kan få bra forskning och resultat tidigare. Ha det bra. Och njut av det vårfina. Vår iskyla försvann men totalgrått i en vecka, vet inte vad som är värst☁️

    • Monica skriver:

      Haha, fet stor brist är inte mitt språkbruk men tangenterna ligger nära på mobilen.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratulationen!
      Det fint vårtecken, det behöver vi nu.
      Skönt om det blir lite sakta lättnader. Träffas i trädgården tror jag aldrig varit farligt, men det farliga är alla de som också går in, när man ändå är så nära.
      Jag är glad att min son som är gymnasielärare fortsätter jobba hemifrån, men för hur länge vet man inte.
      Tack för uppdateringen om covidläget, men inget bra läge hos er.
      Jag är glad att vaccineringen gått så bra här, hoppas bara det fortsätter på samma sätt.
      Vi har haft mycket regn här, men inte sådan kyla som i Sverige.
      Sköt om dig!

  18. bloggande är toppen, jag har trädgårdsbloggat och träffat många i verkliga livet, trevligt.

  19. Znogge skriver:

    Ett stort grattis till dig och bloggen på åttaårsdagen! Så trevligt att läsa om starten och varför du började. Själv startade jag i Expressen 2006 men flyttade över till WordPress eftersom jag inte var helt nöjd. Dessutom lade expressen ner privata bloggar. Jag hade bara tänkt blogga i en vecka för att se om jag klarade men det gick som det gick.

    Hoppas att det blir lättnader hos er. Här blir det precis tvärtom och dessutom sår vaccineringen i snigelfart. Suck säger jag bara.

    Ha en fin onsdagskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratulationen!
      Intressant att höra om din blogghistorik.
      Jag hoppas också det blir lite lättare, bara de inte går för fort fram, för då blir det lätt bakslag.
      En fin kväll till dig också!

  20. Anita skriver:

    Stort grattis Lena till dina åtta år som bloggare. Och jag har följt dig hela tiden. Bilden på dig är så fin. Någon nämnde guldlock i en kommentar, precis så tänkte jag när jag såg bilden. Det är alltid lika roligt med inläggen från dig. Se vad som händer hos dig, hur långt våren har kommit t.ex. För oj, rabarber redan. Och fördelen med att inte ha några diken är ju att man inte kan ”köra i diket” vilket vi råkat ut för en gång på vägen från Taxinge. Men å andra sidan är ju inte översvämningar så roliga heller.
    För att återgå till Blogglandia så tycker jag att det blivit mer aktivitet där under pandemin. Jag har hittat flera trevliga bloggar att följa och de jag redan följer har börjat blogga lite oftare. Det börjar kännas som vi är som en stor härlig familj. Tycker också att det är trevlig stämning i Blogglandia. Inga otrevliga påhopp. Kommer det konstiga kommentarer så tar WP:s spamfilter hand om dom. Och så kan vi ju hjälpa varandra om vi får problem.
    Jag hoppas att du fortsätter blogga länge än Lena! Onsdagar och lördagar är speciella för då vet jag att det ligger inlägg från dig och väntar. Jag kommer att fortsätta att följa dig, det kan du räkna med 🙂

    Kram och grattis och fira ordentligt imorgon på dagen för ditt första inlägg! Förresten … vet du vad jag just ätit? Jo en semla. Har gjort som du, bakat och fryst så nu blir det semla en dag i veckan några veckor framåt 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Anita!
      Vad skulle min blogg blivit utan dig? Troligen inte särskilt långvarig.
      Det var några chaufförer för olika bolag som körde runt i Europa som började kalla mig det och jag tyckte det namnet var ganska snällt.
      Positivt om bloggandet får ett uppsving. Ja, det känns verkligen som en stor familj bland oss, så många trevliga och hjälpsamma människor, underbart.
      Spamfiltret är bra mot konstiga kommentarer med knepig reklam. Tyvärr hamnar också äkta där ibland och jag är lite dålig på att kolla upp detta.
      Det finns de som hjälper till mycket och de som ofta har problem med teknik, det är dig och mig jag beskriver, du är naturligtvis den förstnämnda och jag den andra. Du är fantastisk!
      Jag är så glad att jag har dig med mig, av olika anledningar. Du är inspirerande!
      En semla, vad gott! Jag ska baka i morgon. Har tyvärr redan ätit upp de jag bakade tidigare, så får skylla mig själv😀.
      Kramat och sköt om dig!

  21. skåningen skriver:

    Grattis
    Ingen vår här i skåne .
    Ha det så bra i fantasin i Dublin
    Kram!

  22. motionochfritid skriver:

    Grattis! Jag tycker om att läsa din blogg så tur att du har den. Fin bild på dig, den kunde du rama in till en tavla. Som du säger man lär känna varann litegrann.
    Ha det så bra!

  23. Thalassa skriver:

    Grattis, Bloggen! Du är så trevlig att följa!
    Här ligger fortfarande snö på backen. Plusgrader de senaste dagarna, men Ingen vår i sikte – inte heller vaccin. Antalet smittade går upp igen och restriktioner skärps. Sportloven skrämmer.
    Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack, säjer bloggen!
      Så roligt att ha dig med mig.
      Våren kommer och så även vaccinet, fast vaccinet är viktigast att den kommer fort.
      Verkligen skrämmande med siffrorna i Sverige.
      Take care!

  24. Preciosa skriver:

    Hej Lena!
    Feliz Blogg-cumpleaños! 8 år- ja det händer mycket på så många år. Jag kommer inte i håg när jag började…lätt att kolla hahaha…Tror 2010. Blev väldigt stressigt då jag skrev varje dag i många år.
    Roligt att se din resumé och bilder!!!
    Ang vaccinet så har jag läst mycket om Astra Zenicas…halva styrkan sjukskrev sig på nåt ställe.
    Feber och huvudvärk i 2 dagar. Usch tror inte jag vill ta det…nu ska dom ju inte ge gamlingar som jag det. I Spanien ska man vara under 55 t o m.
    Nu säger dom på TV om nya restriktioner. Ja rekommendationer. 40 turister från utlandet testades positivt…Va f-n varför får alla åka dit? Helt galet!! Sååå mesigt!!
    Kram P ♥♥

  25. gertieresor skriver:

    Jag får väl säga Grattis till 8-åringen och önska lycka till i många år framöver!
    Visst är det fantastiskt hur åren går…och vi med dem. Men, vad är då och vad är nu, vad minns vi och vad är viktigt…inte minst…varför började vi blogga?
    Jag har fått ditt svar här och det är nog så många har börjat, lite stapplande och entusiastiskt och med en stark framtidstro. Vi ägde världen, vi reste, vi hade något att berätta…med all rätt, men, vad har vi nu?
    Nu har vi covid, nu har vi lockdowns och allmän desillusion och trötthet…vi har kört in i väggen, i alla fall är det så jag känner och tänker.
    Jag började blogga redan 2010 på http://www.gertiebgranvik.com/ och den bloggen finns kvar, men sen jag gick över till WordPress 2018, har den legat i ”träda” och nu har jag plötsligt fått varningar om inaktivitet…och jag blir så trött!
    Jag gratulerar dig i alla fall till din första spruta (läste i förra inlägget) och hoppas att vi snart, trots all byråkrati kan komma dithän…men det vete fan?
    Ha det gott och du…se fram emot nästa spruta!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratulationen!
      Jag har en hel del inlägg klara för att publicera, från resor jag gjort runt Wales och Spanien, så jag har ett lager. Dessutom skriver jag inte bara om resor, utan om livet här och det går vidare om än trögt.
      Jag känner att jag är fast, men inte helt borta ännu. Har fortfarande tankar att kunna komma ”hem ” till Spanien och ”hem” till Sverige. Detta är mina prioriteter.
      Skulle vara synt om alla gamla inlägg försvann.
      Skönt att ha kommit igång med vaccineringen.
      Sköt om dig!

  26. Helena skriver:

    Grattis till bloggfödelsedagen! Vilket fint lapptäcke du har gjort! Måste vara roligt att kombinera ihop färger. Ha det så gott!

  27. Rosor och ruiner skriver:

    Grattis på 8-årsdagen!
    Visst är det kul att blogga, det tycker jag med! Har ju numer inte riktigt lika mycket att blogga om som förut när jag bodde i stort hus med stor trädgård, men det kommer ett eller ett par inlägg i veckan i alla fall, vill ju inte sluta!
    Ha det gott!
    Gunilla

  28. Ruth i Virginia skriver:

    Verkligen intressant att läsa om din ”bloggutveckling”!
    Läste din kommentar om coal miners hos Farfar Hebbe.
    Fick mej att tänka på den urgamla filmen ”How green was my Valley” –
    En underbar film och boken är väl värd din tid.
    Skulle inte förvåna mej, om du redan läst den.

    Bloggvärlden är fantastisk. Har fått så många vänner och även besök
    av Ama o. Anders några ggr. Sista Sverigebesöket blev också en visit
    till Göteborg, där jag fick ett par dagar med Veiken o. hennes make.
    Att komma ut i världen och träffa ny vänner, när man är 90-plus år,
    det är nåt speciellt det.
    GRATTIS TILL DE 8 ÅREN!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratulationen!
      Så roligt att höra av dig igen, din kommentar gjorde mig verkligen glad.
      Jag minns att Ama och Anders skrivit om dig och deras besök hos dig. Ama skrev om dig för inte så längesedan, en tillbakablick, och att du hade ett B&B, vilket jag inte visste om. Vad roligt att du besökte Veiken i Göteborg. Jag kommer också från Göteborgstrakten och hon och jag har gemensamma bekanta, fast har inte träffat henne i Sverige, men väl uppe i det skotska högländerna, av en slump.
      Jag hade inte en aning om denna underbara Blogglandiavärlden, innan jag började blogga själv, men är så glad att vara i den.
      Jag har läst boken minst två gånger och sett filmen igen för bara några veckor sedan.Den finns på youtube.
      Åter igen, stort tack för din trevliga kommentar!

  29. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Gratulerar till de 8 åren! Så fina handarbeten på bilden och lapptäcket har så fina pastellfärger.
    Vi får se hur det går med pandemin, hade nästan hoppats att det skulle närma sig slutet, då kommer det en flash nyhet på telefonen att Finland skall stänga i tre veckor. Hade en förhoppning om att åka och hälsa på mina syskon, i sommar. När man precis tror att det snart är över, så poppar något nytt upp. Hur gick det för er med vaccineringen. Har ni känt av några symtom?
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Tack! ‘
      Roligt att du gillar lapptäcket. Älskar att leka med färger.
      Oj, vad tråkigt att Finland måste stänga ner. Den här pandemin är lurig.
      Vi kände båda av sprutan, trötthet och lite öm i kroppen, men inte mer. Ganska vanliga symtom.
      Ha det bra!

  30. Att du har dyslexi är inget som märks, har aldrig sett det faktiskt! Ibland har vi ju alla det, speciellt om man är lite ”för snabb i tanken” och fingrarna inte hinner med….. *fniss* Vädret här har varit helt fantastiskt, för 1,5 vecka sen hade vi det kallaste på 100 år och för några dagar sen det varmaste som uppmätts på 150 år. Sen har vi vår, alltså det har varit plusgrader dygnet runt i minst en vecka, så t.o.m. snön i ”parken” har börjat smälta och den på baksidan och framsidan är borta. Det är helt otroligt för vi har nog annars den snöigaste tomten på hela Gotland – anledningen är att vi har onormalt (för Gotland) höga träd runt oss! I skogen däremot så hjälper tydligen träden till att få bort snön, för där har det varit barmark i flera dagar!? 🙂
    KRAM/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns som tur är stavningsprogram, som rättar mig när jag skriver p istället för d och inte ser det själv.
      Vilka skiftningar i väder ni har, hoppas värmen håller i sig.
      Kram!

  31. Minton skriver:

    Grattis till 8 års dagen. Du har bloggat 1 år längre än jag. Visst är det trevligt med alla kontakter man får. Lapptäcket du syr är fantastiskt och ett jätte jobb.
    Det är slask och grus på gångvägen så Minton drar in massor med sin långa päls.
    Här har vi inte fått någon vaccination ännu men jag längtar.
    Så den första utslagna krokusen i dag så nu är våren på väg.
    Kramar från oss

  32. wiolettan skriver:

    Grattis till att ha bloggat i 8 år. På Bloggplatsen började jag 2012 i dec. men hade innan dess, bloggat på Expressen sedan 2007. Fast för mig har det blivit mindre och mindre av bloggandet, men det har sina rutiga och randiga skäl.
    Jag tycker att det är trevligt att läsa din blogg och se alla vackra bilder som du har tagit. Eftersom jag aldrig har varit varken i Wales eller Spanien, så är det ju nya lärdomar hela tiden.
    Fin bild av dig där i skapartagen.
    Märkligt att det inte finns diken i Wales. Det är så naturligt för mig, för här är det ju diken vid vägar och de har en otrolig viktig funktion.
    Hoppas att det går bra med att de tänker lätta upp hos er och hoppas verkligen att de tar det lite försiktigt. Än är pandemin inte över.
    Här hos oss går det åt andra hållet, känns lite så där, men vi håller avstånd och träffar inga, mera än de vi möter ute på promenader, eller då min man går och handlar mat.
    Ha det bra och trevlig kväll.
    Varm kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratulationen!
      Så roligt att ha dig med mig i Blogglandia!
      Ja, tänk så olika det är från land till land.
      Bara de tar det försiktigt tror jag att det ska bli bra.
      Du lever liknande som jag gör.
      Varma kramar!

  33. Grattis till din blogg! Ja visst är det givande att blogga. Man får nya intressanta kontakter, bland folk med samma intresse inte minst. Och så har man sin egen dagbok alltid till hands. Jag använder också min blogg som receptbok. Jag går ofta dit när jag ska baka eller laga mat, senast idag. trevlig helg och fortsatt bloggande! /Monica

  34. snicksnack71 skriver:

    Grattis till dina 8 år. Har följt dig i mång år nu. Började redan med min förra blogg Le Art de Vivre. Mycket trevlig läsning!
    Lika många får som människor, låter otroligt och häftigt på samma gång.
    Kram Kajsa
    http://www.bland-kastruller-och-vinglas.se

  35. Ama de casa skriver:

    Stort GRATTIS till dig och bloggen! 🙂

    Ha nu en fin start på helgen och en massa fortsatta vårtecken!

  36. Åke skriver:

    Grattis på din 8 års dag 🙂 Du har lyckats så bra med ditt Wales 🙂

  37. iamittilivet skriver:

    Grattis till de 8 åren! Visst önskar man att öppning efter lockdown går sakta och förståndigt. Tyvärr finns en fara här i Grekland att turisminkomster kan locka beslutsfattarna…..vi håller tummarna!

  38. Anni skriver:

    Grattis i efterskott till bloggfödelsedagen! Visst är det fantastiskt hur många kontakter och rent av vänner man får genom bloggandet? I vuxen ålder brukar det vara svårt att få nya vänner, men tack vare internet är det möjligt och dessutom med personer från så många olika miljöer och yrken!
    Kram ❤

Lämna en kommentar