VALBORG och 1:a MAJ I STORBRITANNIEN och DEN INDUSTRIELLA REVOLUTIONEN I STORBRITANNIEN 2, järn- och textilindustrin

Lördag och dessutom 1:a maj. Firas det i UK? Svaret finns nedan! Också fortsättning om den industriella revolutionen om järn- och textilindustrin. Men först lite från min trädgård!

Palmen i kruka har klarat vintern, lika så dessa blå blommor…

…prästkragarna har börjat blomma i sluttningen och…

…rabarber har vi gott om, både till paj för oss själva och till grannarna…

…äppleträden har också börjat blomma.

Vädret har varit en blandning sedan förra onsdagen, regn i torsdags och molnigt i fredags.

Valborg och 1:a maj

Inget av detta firas i UK.

I Sverige är ju Valborg lite av att fira vårens ankomst, men våren har redan börjat här för några veckor sedan.

Vi tillhör nog ett av de få länder i Europa som inte har 1:a maj som röd dag, fast i år råkar det hamna på en lördag. Däremot har vi på måndag Bank Holiday, alltså ledigt, men det blir liksom inte detsamma.

Den industriella revolutionen i Storbritannien 2, järn- och textilindustrin

Här kan kan du läsa avsnitt 1 om Ironbridge!

Det var mycket som förändrades med den industriella revolutionen. Under många hundra år hade man jobbat och levt på samma sätt inom jordbruket.

Man kunde nu börja massproducera och nya uppfinningar tillkom och i bräschen för detta stod UK.

Järnindustrin

Vi återgår till orten Ironbridge i England, vilken jag skrev om i inlägget Industriella revolutionen 1.

Järn var mycket viktig för mycket inom den industriella revolutionen, ångmaskiner och  verktygsmaskiner behövde järn. Pappersframställning behövde maskiner, fler och fler tidningar utkom och böcker publicerades genom att fler och fler blev läskunniga, jordbruket krävde fler maskiner, liksom gruvdriften, broar behövdes för bättre vägsystem, järnvägar behövdes för att transportera allt gods som producerades, textilindustrin behövde maskiner m m. Allt höll på att förändras.

I Ironbridge finns ett mycket intressant museum om järnframställning…

…inom området finns detta utomhusmuseum med masugnar, som var mycket viktiga i järnframställningen…

…hur framställningen gick till får ni läsa om någon annanstans, för det kan jag inte förklara eftersom jag själv inte förstår det. Jag är och troligen kommer alltid att förbli en teknisk idiot. Däremot var det intressant att bara gå omkring och se dessa enorma byggnader och försöka tänka sig in i hur det en gång var för människorna som arbetade här…

…det finns några olika inomhusmuseer också…

…i det som visas på bilden ovan finns denna ”låtsasugn”…

…mitt bland masugnar står denna fantastiska järnskulptur…

…inne i ytterligare ett intressant museum fanns föremål om var framställda av järn, som bl a denna skulptur…

…och denna rockhängare/skoställ. Den vill jag ha, sa jag till mannen. Och var ska du ställa den? frågade han. Det är sekundärt, svarade jag och gick vidare till…

…till dessa vackra stolar som jag också vill ha, men det sa jag inte…

…bara älskar dessa smidesstolar…

…det fanns också gott om järnspisar som jag också tycker så mycket om…

…ytterligare en järnspis…

… och så en Aga, uppfunnen av svenske Nobelpristagaren Gustav Dalén. Den gjordes ursprungligen för kokseldning, men finns idag även för ved, gas och el. Mycket populär i UK, där de numera också tillverkas.

Det svenska hjärtat slog lite extra där!

Textilindustrin

Den industriella revolutionen i Storbritannien började tidigt inom textilindustrin. Tidigare hade spinning och vävning skett i hemmen. I Sverige till viss del med hjälp av förläggarverksamheten, framför allt i Knallebygden i Västergötland. Denna fortsatte parallellt med industrialiseringen.

Främst var det bomull som kom till Storbritannien från slavplantagen i USA, men p g a inbördeskrig där och annat som skedde, togs också mycket bomull från kolonin Indien. Togs skrev jag med vilja, för man kolonialiserade för att få billigt eller gratis från fattiga länder.

Storbritannien var vid denna tid ett imperium, ”The empire in which the sun never set”, ett imperium där solen aldrig går ner. 1913 tillhörde 23% av världens invånare det brittiska imperiet, 412 miljoner människor, vilket täckte 24% av jordens yta. Det här är ju inte klokt! Varning för nu börjar jag bli arg!  Ta över och förstöra, göra andra människor mindre värda och förstöra deras kulturer, enbart för egen vinnings skull. Så ser jag det, men inte alla britter. De hjälpte resten av världen. Det är fortfarande många här som ser det på detta sätt. What a lot of bullshit, säjer jag

Man planterade ut britter över hela världen för att styra över andra människor. Många rika brittiska familjer idag grundade sin förmögenhet på slavhandel. Slavhandel förbjöds 1807, men ägandet av slavar upphörde först 1833 i det brittiska imperiet. När förbudet kom kompenserades ägarna för sina förluster genom skattepengar, däremot kompenserades inte slavarna. Det enda bra med kompensationerna var att det registrerades och kan idag läsas av alla!

Slavar har officiellt inte funnits i Storbritannien, men i kolonier och det var britterna som styrde slavhandeln och gjorde sig rika på den.

Först 1980 blev man av med sin sista koloni i Afrika, Rhodesia som då blev Zimbabwe. 1984 försvann den sista kolonin i Asien, Brunei. Däremot har man numera territorier istället, The British Overseas Territories, 14 till antalet, bl a Falklandsöarna och Gibraltar.

Ursäkta, nu spårade jag ur igen! Tillbaka till den industriella revolutionen.

Viktiga uppfinningar

-Den flygande skytteln uppfanns 1733. Genom denna uppfinning gick vävningen snabbare. En person kunde väva lika mycket som mellan 2 och 5 personer kunnat förut.

-Spinning Jenny uppfanns 1764. En maskin som från början kunde spinna 8 trådar, men som utvecklades och kunde senare spinna 100 trådar samtidigt

-Ångmaskinen hade funnits i en äldre variant, men det var skotten James Watt som förbättrade den och den drevs av stenkol. Genom detta blev också ångloken bättre och blev mycket viktiga den industriella revolutionen.

Fortsättning från den industriella revolutionen kommer senare!

Trevlig 1:a maj och 2:a maj och alla andra dagar i maj!

Detta inlägg publicerades i England, Historia. Bokmärk permalänken.

66 kommentarer till VALBORG och 1:a MAJ I STORBRITANNIEN och DEN INDUSTRIELLA REVOLUTIONEN I STORBRITANNIEN 2, järn- och textilindustrin

  1. Så vackert smide, rabarber är gott, kräm är gott, ibland har vi kanel- och ingefärskryddad rabarber med klick smör, russin och farinsocker i ugnen – kan inte äta paj jämnt 🙂 Trevlig Valborg!

  2. Madame skriver:

    Det er nogle dejlige billeder fra din have. Og så var det spændende at læse om den industrielle revolution og se dine billeder – også fra museet I besøgte.Ha’ en fin weekend

    • Lena i Wales skriver:

      Det är vacker här nu, speciellt när solen skiner, som den gör just nu, ska bli regn senare.
      Den industriella revolutionen betydde så mycket för samhället på olika sätt, intressant ämne.
      Skön 1:a maj!

  3. Anette skriver:

    Jag är förtjust i järn och smide.
    En av mina väninnor håller på med enkla smidesarbeten, väldigt vackert. Hon har lärt sig på äldre dagar och tycker att det är jätteroligt.Hon är dessutom bra på det.
    I vår lilla italienska by hade vi en jätteduktig smed men han gick tragiskt bort alldeles för ung helt nyligen. Han gjorde våra räcken och vissa dörrar. Alla.saknar honom, han var duktig, pålitlig och mycket trevlig.
    Din rabarber är ju gigantisk redan, min har precis tittat upp.

    • Lena i Wales skriver:

      Då är vi förtjusta i samma sak.
      Smeder finns fortfarande kvar i södra Europa, men finns det många i Sverige nu för tiden?
      Vet inte.
      Ska göra jag till efterrätt ikväll, gott.
      Skön 1:a maj!

  4. Marit skriver:

    Ja, det er en spennende forhistorie Storbritania har, men den er også fryktelig. Gjøre seg selv til overmennesker over andre raser er bare utrolig 😦
    Heldigvis er kolonitiden over.
    Flott palme!
    Ha det godt.

    • Lena i Wales skriver:

      Storbritannien har gjort mycket bra, men också mycket fruktansvärt. Tyvärr finns här fortfarande mycket rasism, vilket stör mig otroligt.
      Vi har gott om palmer här i Wales, bra klimat för dessa.
      Ha det godt!

  5. Blomsterbönan skriver:

    Jag är också fullständig teknisk idiot så i alla fall på mig vore en utveckling i ämnet bortkastat! Arkitekturen däremot är intressant och stolarna….. Klart du har plats för stolarna…. OCH hängaren! Det är ju bara att kasta ut nåt annat 🙂

    Det är ju så att britterna varit med och petat lite överallt i världen, styrt och ställt. Kan tycka att de inte är bättre än en del andra. Sen kan man undra vad man ska ha en liten ögrupp till , som exempel, som ligger långt åt h-vete. Jag tycker det känns mest jobbigt att ta rätt på.

    Tänk att du har äppelblom redan! Det dröjer länge än här. Trevlig lördag!

    • Lena i Wales skriver:

      Arkitektur och inredning är roligare än teknik, tycker jag.
      Någon gång kanske jag har både stolar och hängare i smide, vem vet.
      Det är många nationer som varit och rört till det där de inte skulle, tyvärr. Detta har sedan
      betytt problem för urbefolkningen.
      Vår en är i full blom!
      Trevlig 1:a maj!

  6. walkaboutsweden skriver:

    Tack! ♥
    Tror att maken och jag skulle bli alldeles (foto)crazy i GB. Vi älskar att besöka och dokumentera sådana här gamla industriområden som du visar här, runtomkring bron i Ironbridge.
    När vi har besökt sådana ställen i Sverige så finns det ofta en brittisk koppling.

    Trevlig helg Lena!

    • Lena i Wales skriver:

      Ni skulle ha fullt upp med att fota här i UK, finns så många gamla kulturbyggnader och Ironbridge är speciellt.
      Många industrier i Sverige startades av invandrare, britter, tyskar, belgare, holländare m fl. Något som är värt att tänka på.
      Trevlig helg!

  7. Ingrid skriver:

    Så fint det blommar hos dig. Tänk att t o m äppelträden är på gång!
    Så mycket vackert järnsmide du visar, verkligen imponerande.
    Ha en riktigt fin helg!
    Kram, Ingrid

  8. Anita skriver:

    Alltså Lena … det är så, så trevligt och lärorikt med dina inlägg i bild och text och jag vill passa på att tacka dig lite extra för allt jobb du lägger ner. Stort, stort tack för alla intressanta inlägg du levererar till oss.

    Det är märkligt att tänka på dessa masugnar, hur det kan ha varit att jobba där och så titta på bilderna nu. Jag skulle så gärna vilja gå där och titta. Och muséet med allt järnsmide! Stolarna, dom är ju som gjorda för din trädgård 🙂 Och visst klappar hjärtat för AGA. Vet du, vår första tv var en AGA 17tum. Min bror jobbade på AGA:s del som jobbade med just tv-apparater. Det gjorde att vi hade tv väldigt tidigt. Jag hade inte börjat skolan och minns hur spännande det var och hur poppis jag var bland kvarterets ungar som ville komma in och titta på det där märkliga, nya. Till att börja med kunde vi sitta länge och bara titta på testbilden … ja du, tiderna förändras 🙂
    Och jag avslutar med din trädgård. Jag njuter av bilderna, av din blomning. Och äppelblom. Här såg jag lite antydan till bladknoppar på äppelträden. Allt är sent i år och jag anar att när värmen slår till, då kommer det bara att säga ”pang” så är allt utslaget. Från frostnätter till försommar. Men, än så länge är det kyligt. Minus 3 imorse.
    Önskar dig en fortsatt fin maj! Ikväll ska jag lyssna på Lunds studentsångare när dom sjunger in våren. En tradition!

    Kramar till dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Anita! Vad glad du gör mig med din fina kommentar. Du är så inspirerande.
      Var än jag går tänker jag som du beskriver, fantiserar, försöker förstå.
      Detta museum var en bonus, så många fina och roliga grejer.
      Så härlig beskrivning av Tvn unga år. Känner så väl igen mig. Vi hade nog Tv, varken
      tidigt eller sent, men minns när man satt och tittade på testbilden och Stockholms stadshus
      i svartvit och tyckte det var så spännande. Tiden har verkligen förändrats.
      Våren verkar vara sen i Sverige i år och många har uppskattat att jag visar vårbilder som ger
      hopp för er.
      Trevlig 1:a maj till dig också och stora vårkramar!

  9. Vilka vackra smidesstolar – de där gröna, ormbunksliknande -visst har du plats – samma med hängaren!!! 🙂 Vill också… Jättefint!
    Tack för ett väldigt bra och intressant inlägg!
    Ha en toppenfin helg!
    //Lena

  10. Vilken otroligt fin palm – en sån skulle jag mer än gärna ha i trädgården! Däremot kan jag tycka att smidesgrejorna var vackra där dom stod, men absolut inget för mig. Alldeles för krusidulliga…..
    Men du, vad betyder egentligen Bank Holiday? Jag vet ju att det finns, men har aldrig tagit reda på vad det står för!?
    KRAM/Susie 🙂

  11. Preciosa skriver:

    Hej Lena!
    Intressant med industrin förr. Känner igen lite från min barndom.
    Järnsmide är fint. Och vedspisar…satte in en sån när vi byggde villa en gång. Hade även en svart liten som hade fötter som prydnad. ja det var på gröna vågens tid 🙂 70-talet. På 60-talet hade jag en järnspis i omoderna första lyan i Stockholm.
    Palmen är det en kottepalm? Å vad grönt och lummigt du har.
    Kram P ♥♥

    • Lena i Wales skriver:

      Industrihistoria är så spännande, tycker jag också och ger mig, liksom dig, barndomsminnen.
      Visst är järnspisar fina, bra som värmekälla och dessutom som prydnad.
      Vet inte vad palmen heter, tyvärr.
      Grönskande och fint här nu.
      Kram!

  12. Geddfish skriver:

    SÅ intressant inlägg denna gången! Jag kan också bli upprörd och arg över hur människor behandlats och behandlas än idag. Men spännande att höra historierna bakom.
    Din trädgård är förtjusande. Och de där järnmöblerna och spisarna, gillas. Men ofta får det räcka med att se och inte röra. Yngsta dottern har en järnspis som de använder flitigt plus att de har en vanlig spis.
    Jag har varit på Gustav Daléns museum i Stenstorp och jag har en ”Optimist-nål” hemma, som han uppfunnit, rätt kul. Gustav blev väl blind i en gasolycka, en fantastisk man.

    Önskar fortsatt fin 1 Maj på svenska, kram Gerd

    • Lena i Wales skriver:

      Vad glad du gör mig, fast det vet du redan sedan tidigare. Du är så inspirerande och härlig.
      Skönt att det är fler än jag som reagerar mot orättvisor.
      Jag har haft järnspis en gång i mitt liv, min första lägenhet. Gillar järnarbeten.
      Det muséet har jag inte besöka, bra tips.
      Trevlig kväll och stora varma kramar!

  13. Lisa skriver:

    Spännande igen👌. Tror inte att jag heller hade förstått det tekniska med järnmalmen🤓. Att det var varmt det vet både du och jag. Det räcker, vi håller oss till det🤗💞

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Lisbeth! I din hembygd finns ju så mycket intressant industrihistoria och vi har ju tillsammans också besökt ett av dem i Borås. Gillade det muséet.
      Någon annan får ta på dig det tekniska, vi tar det kulturella😊.
      Skön kväll och kramar!

  14. Monica skriver:

    Jättefina och intressanta inlägg har du gjort om all utveckling som skedde. V for runt ofta och tittade, finns ju hur mycket som helst bevarat och väldigt lärorikt och fina platser med personal också som brinner för ämnena. Om allt till minsta penna, var intressant i Birmingham om den utvecklingen och vi testade alla skrivmaterial som använts en gång och spreds över världen, miljöerna är så vackra oftast och alltid ett fint matställe och café finns. Sen ägde de ju nästan hela världen och drottningen lever väl kvar en del i det än. Men Sverige har mycket på sitt samvete också som lätt glöms bort, vi var ju en stormakt en gång och senare under de två världskrigen fanns mycket suspekt under ytan.

    Men jag lämnar det och går till rabarberna😊förökar de sig hos dig eller delar du och planterar om. Våra på stuglandet är på utdöende och hör att många köper nytt. Är så gott att ha. Och tänk så vackert ni har det runt om och överallt. Helt otrolig blomning och grönska. Här är nästan vinter ännu. Så märklig vår. Tog med kaffet ut men höll på att frysa till is😌konstigt att Stockholm blivit så kallt. Jaja, blir väl vår sen. Önskar er en fortsatt fin helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Vi har mycket av industrihistoria här i UK och det finns mycket på många ställen i Sverige också.
      Pennmuséum, låter intressant. Har jag inte besökt. Som du säjer, många har bra caféer och dessutom trevlig affärer. Du kan inte komma ut ur ett muséum här utan att gå genom shopen. Bra idé!
      Sverige har många svarta blad i historian också och jag tror mer och mer av detta tas fram numera.
      Vi har bara satt plantorna, sedan gör de själva jobbet.
      Fin grönska här nu, även om den del är överblommat redan.
      Hoppas ni får mer värme!
      Trevlig kväll!

  15. Vilka fina järnföremål. Stolarna blev jag riktigt förtjust i och rockhängaren hade mer än gärna fått stå i min hall.

  16. motionochfritid skriver:

    Så vackert i trädgården. Spännande med palmen i krukan, fårse hur stor den kommer att bli.
    Glad maj!

  17. åsa skriver:

    Valborgsmässoafton känns som om vi är hyfsat ensam om.
    För min del känns det som om maj är första vårmånaden då april varit kylig och bjudit på snö.
    Den där smidesstolen… Inte visste jag att man kunde ha palm i en kruka, kanske skulle en palm i så fall överleva i mitt växthus.
    Happy 1a maj ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, vet inte om det firas någon annanstans.
      Hoppas på en riktigt fin mej med vårens ankomst för dig.
      Palmen i kruka står ute hela året här, men vi har ju bra klimat för det. Om ditt växthus
      uppvärmt vintertid kan du säkert ha en i kruka hos dig också.
      Skön söndag!

  18. Ditte skriver:

    Så roligt att följa din fina trädgård. Härliga bilder!
    Eftersom pandemin råder så blev det nog ett blekt valborgs och första maj firande även i år- Men visst minns jag alla valborgsaftnar jag firat i Uppsala.
    Tack för att du berättar mer om den industriella revolutionen. En del minns jag och mycket har jag glömt och annat har jag aldrig vetat.
    Önskar dig en fin helg.

    • Lena i Wales skriver:

      Härlig här nu och idag skiner solen, men sedan ska det regna i några dagar framöver,
      så det vill till att passa på idag.
      Jag minns mina i Göteborg med cortege och Liseberg i nya alltför tunna vårkläder, men
      roligt var det.
      Alltid bra med en repetition.
      Skön söndag!

  19. Märtha skriver:

    Jag lärde min man ett användbart uttryck idag: ”Det är sekundärt”. Han har en viss förmåga att beställa plantor och lökar… Jag frågar – om han berättar för mig vad han håller på med – ”var tänker du plantera dem?” Och, ja, svaret varierar. och så blir det som det blir. Tur att något dör bort emellanåt. Men det gör inte rabarbern! Både i mitt förra liv och nu försöker vi få rabarbern att dö bort, men nähä. Min man har haft njursten och jag har aldrig varit rabarbervän, Och de växer som… Men oj så trevligt att via bloggen kunna följa våren på olika platser! Om en knapp månad blommar äppelträden här… Ha det gott!

  20. Den där järnskulpturen ser ju fantastisk ut. Tänk om man hade en sådan i trädgården…dina stolar ser fina ut de också – vilket hantverk.
    Här har rabarberna bara precis börjat sticka upp från marken som små knoppar.
    Må gott!
    Christina

  21. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Tack för ett intressant inlägg. Hade mer än gärna haft de stolarna hemma i trädgården.
    Tidigt med äppelträd i blom, och så vackert.
    Ha det gott /Marika

  22. mamma C skriver:

    Vi köpte en rabarberplanta förra året och sakta men säkert börjar den ta sig.
    Vem skulle inte vilja ha dessa vackra stolar i smide.
    Jag är från Norrköping från början och där var det också textilindustri för länge sedan.
    Ha en fin söndag.
    Carin

    • Lena i Wales skriver:

      Det är gott med rabarber och vi har gott om dem. Ikväll blir det rabarberpaj.
      Norrköping har en fantastisk industrihistoria och de har gjort så fint i det gamla
      industriområdet. Bra att det bevaras.
      Skön söndag!

  23. Alla dessa fantastiska tegelbyggnader, smidesarbeten… ja, man kan inte annat än beundra.
    Och grönskan – den har vi inte ännu.

  24. Znogge skriver:

    Vilket vackert smide och så mycket fint det finns och stolarna är ju alldeles underbara.
    Jag trodde lite naivt att den 1 maj var helgdag i alla länder, i alla fall i Europa, men nu fick jag lära mig något nytt.
    Tyvärr trivs inte rabarber här vilket är väldigt synd.

    God söndagskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var så roligt att bara gå runt och titta på allt fint men bevarat.
      De flesta länder har 1:a maj som helgdag, men här gör vi aldrig som alla andra😊.
      Idag är det helgdag här, men inte i Sverige.
      Hoppas du haft en fin helg!

  25. Therese Bjärstig skriver:

    Så härligt din trädgård är! Här har tulpanbladen nu kommit upp 4-5 cm, lika så gräslökne och lite lite lite kan man ana av rabarbern – så det går åt rätt håll! Ha nu en fin vecka och start på Maj!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är grönt och vår här, fast idag regnar det som spö i backen och det blåser något fruktansvärt, känns som höst.
      Skönt att det går åt rätt håll hos dig.
      Ha det bra!

  26. Äppelblom! Det är väl något alldeles speciellt!
    Vilken rejäl rabarber minsann! Vår är inte alls många blad stor, men den kommer väl. Vi satte den förra året och då blev den hyfsat stor, men man skulle tydligen inte skörda första året så den fick vara 😉
    /Maria

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det speciellt med äppelblom, vackert.
      Det har blivit några rabarberpajer här redan, gott.
      Ösregn och kraftig vind här nu, burrrr.
      Ha det bra!

  27. farfar hebbe skriver:

    Din trädgård är så fin..Spinning Jenny hade jag kläm på,en maskin såm växte från att kunna väva med ett mindre antal trådar till att klara 100 trådar…
    Randy Travis har en fin Countryröst,synd att han drabbades av en allvarlig stroke för några år sedan,tror inte han sjungit något efter den,sorgligt..Haé Kram.

  28. Anni skriver:

    Jag vill också ha den där rockhängaren. Så läcker! Sedan tror jag nog att det är gjutjärn och inte smide som är tekniken bakom de fina ormbunksstolarna, men vad gör de – de är fina de också! Jag är väldigt svag för både gjutjärn och smide 🙂
    Det är väl drömmar om det brittiska imperiet som ligger bakom Brexit, kan tänka. Jag tycker om att britter värnar om det gamla (som museet mm du visar), men vissa historiska saker är det nog läge att släppa nu.
    Kram och tack för ytterligare ett intressant inlägg!

    • Lena i Wales skriver:

      Där har du rätt, det är gjutjärn, naturligtvis, har lite svårt med dessa begrepp😊.
      Jag är också svar för båda, någon metall är det i alla fall,hi,hi.
      Precis, mycket av det ligger bakom Brexit.
      Kramar!

  29. skåningen skriver:

    Många fina järnsaker!
    Jag har haft en bra paus med mycket jobb med diabilder!
    Kram!

  30. snicksnack71 skriver:

    Jättefin trädgård! Nu måste jag kolla om våra rabarber klarade flytten förra året.
    Historia är så intressant speciellt när man kan se och uppleva delar av den. Tack för du delar med dig
    Kram Kajsa

    • Lena i Wales skriver:

      Det vackert här nu och nu tidig morgon skiner solen, så jag hoppas på en fin dag idag.
      Så roligt att du också gillar historia, det gör jag också som märks av inlägget.
      Kram!

  31. iamittilivet skriver:

    Här i Grekland är 1 maj ”röd dag”, men inte som i Sverige ”Arbetarnas dag” utan här är det ett firande av sommaren. Man binder kransar som hängs ovanför dörren osv.
    Grekerna vårdar sina högtider! Man kan absolut inte fira två högtider samtidigt. I år inföll 1 maj på påskafton så då flyttades 1 maj till 4 maj som – simsalabim – blev helgdag!

  32. Pingback: DEN INDUSTRIELLA REVOLUTIONEN I STORBRITANNIEN 3, social förändring och TRÄDGÅRDSBILDER | Lena i Wales och Spanien

  33. Pingback: WALES – DEN INDUSTRIELLA REVOLUTIONEN 4, Darby Houses | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar