BLUEBELLS i STORBRITANNIEN. ÄR BLUEBELLS BLÅKLOCKOR?

Onsdag, äntligen ett nytt blogginlägg! Idag om bluebells. Är bluebells blåklockor? Svaret finns nedan tillsammans med många fler bilder.

I måndags var det Bank Holiday som jag skrev om i förra inlägget. Regnet stod som spå i backen hela dagen och det blåste kraftigt. Precis som en dag då alla är lediga ska vara här😊…

…på kvällen kom en riktig störtskur på samma gång som solen kom fram för några minuter. Det blev ett så annorlunda ljus, vilket tyvärr inte bilden ger hel rättvis för, men man kan ana mystiken i bilden, som inte är redigerad…

…i söndags var det dock underbart väder fram till sen eftermiddag, så jag tog en liten promenad upp till toppen av kullen jag bor på. Hade en fikapaus och njöt av utsikten över staden Monmouth och kullarna och bergen i Wales…

…bara några hundra meter från där jag bor har vi ett vackert skogsparti fullt med bluebells och wild garlic.

Jag har flera gånger förr visat bilder av dessa på bloggen, men dels har jag nya följare som inte sett detta tidigare och dessutom vet jag att det är många som njuter av att få se fler bilder av dem…

…dessa bluebells är INTE svenska blåklockor, så därför kan man inte heller översätta bluebell till blåklocka. Dess latinska namn är Hyacinthoides Non-scripta, på svenska engelsk klockhyacint, medan den svenska blåklockans namn är Campanula Rotundifolia.

Om det inte är blått på marken så är det vitt, inte av snö, utan av Wild Garlic, ramslök. Det luktar vitlök i området runt blommorna. Dessa är det många som använder i matlagningen…

…en del av skogen är en blandning av bluebells och wild garlic, den andra delen är bara bluebells, flera hundra kvadratmeter helt blått…

Allemansrätt (repris)

Eftersom det inte finns någon Allemansrätt här i Wales eller England (Skottland har en egen typ av delvis allemansrätt), innebär det att man inte får plocka blommor, bär o s v i naturen, om man bryr sig om lagen är en helt annan fråga.

Allemansrätten är ju något helt unikt och fantastiskt för Sverige och några fåtal andra länder. Här skulle det var svårt att ha något liknande p g a olika faktorer. Här är man mycket för att skydda in egen domän och ”privacy” är ett mycket förekommande ord. Till svenska översätts det som integritet, avskildhet eller enskildhet. Men det är svårt att översätta i ord, det är mer ett sätt att förhålla sig till andra människor, en kultur.

Dessutom beror det också på landets storlek och folkmängd. Som en liten jämförelse för att bättre förstå, tar jag till några siffror. Folkmängd : Sverige ca 10 milj – UK ca 68 milj. Yta : Sverige ca 448 000 km2 – UK  ca 244 000 km2, Sverige är alltså nästan dubbelt så stort som UK och hela landet har ung lika många invånare som UKs huvudstad London! Invånare / km : Sverige ca 23 och UK ca 271.

Siffrorna talar lite för sig själva. Här är tätbefolkat och det skulle vara svårt om alla kunde vandra runt där man vill. Därför har vi markerade stigar här som man har rätt att gå på.

I söndags när jag var ute och tog dessa bilder var det folk överallt, uppe på toppen av kullen, på stigarna och bland bluebells.

Ha det bra tills vi ses på lördag igen!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

73 kommentarer till BLUEBELLS i STORBRITANNIEN. ÄR BLUEBELLS BLÅKLOCKOR?

  1. Jag förstår att du hade sällskap av många medmänniskor. I love bluebells. Vilka bilder du visar upp. Härlig utsikt över Monmouth och den höga bakgrunden.
    Tack för lite ljus i det regniga Gotlandsvädret.

  2. Så fantastiskt vackert det är i din värld. 😀

  3. Märtha skriver:

    Jag kan riktigt känna den milda ramslöksdoften! Här växer den inte vild, den är en trädgrådsrymling och finns på gynnsamma ställen. En kvinna cirka fem kilometer härifrån sa att hon har ”fullt” i trädgården av den. Jag har en liten tuva i en rabatt. Nära staden Ekenäs lär det finnas stora vilda fält med ramslök. Brrr… Här är nu +4 grader och lär så förbli hela dagen, regn kommer om nån timme… Njut i försommarvärmen, du som kan! Tids nog här också…

    • Lena i Wales skriver:

      Det doftade så härligt när man var mitt bland dem. De finns ju i massor här.
      Vilket tråkigt väder. Sol och moln här idag, men inte varmt, 11 grader nu på förmiddagen.
      Regn förespås till helgen. Hoppas dock att värmen kommer tillbaka.

  4. Anita skriver:

    God morgon Lena! Jag var inne tidigt imorse och såg ditt inlägg och dina bilder och kände att jag skulle komma tillbaka igen lite senare för jag bara älskar dina promenader bland bluebells och wild garlic. Den här gången är det mer fantastiskt än någonsin … fast det säger jag kanske varje gång 🙂 Men det är som ett sagolandskap för mig. Jag skulle kunna tillbringa timmar på dom stigarna. Har ju besökt olika platser i UK (bland annat Wales) under den här tiden och vet ju hur vackert det är. Men platser så vackra som hos dig har jag nog aldrig besökt. Vissa av bilderna upplever jag som att det är någon som tagit en pensel med blå färg och bara målat marken med breda penseldrag. Vilken mångfald av blått. Min favoritfärg … ja vår favoritfärg förresten. Och så doften av ramslök.
    Måste också kommentera bilden med det märkliga ljuset. Tycker den blev bra, du fångade det märkliga ljuset, nästan lite sepiafärgat, som om bilden vore tagen för hundra år sedan.
    Här vaknade jag till hård blåst och skyfall. Regnet är nu mer måttligt men blåsten fortsätter. Men regnet behövs och sedan ska värmen komma. Då kommer naturen att explodera i en annan favoritfärg … grönt!

    Kram och fortsatt fin vecka till dig!

    • Lena i Wales skriver:

      God förmiddag Anita!
      Det är verkligen underbart i bluebell och wild garlic skogen nu. Kom nyss hem från en
      promenad med en väninna. Vi gick i en annan bluebell skog nära, men där fanns ingen
      ramslök. En så härligt promenad på lite drygt en timma.
      Det är så annorlunda natur här mot i Sverige. Båda vackra på sitt sätt.
      Blått är också min favorit, som du vet, så jag njuter extra i den miljön.
      Jag älskar doften av ramslök, en del gillar den inte alls.
      Jag hade samma tankar inför bilden med det märkliga ljuset. Kändes som en gamma bild,
      därför skrev jag att den inte är redigerad, för sånt kan man ju också göra idag, även om jag
      tekniskt inte kan det, såklart😊.
      Vi har också haft blåsigt här mer än vanligt. Idag dock sol och moln, men bara 11 grader.
      Kram och ha det bra!

  5. Madame skriver:

    Godmorgen Lena
    Dine billeder af bluebells og wild garlic er så utroligt smukke – vi ser ikke bluebells her, men det er altså en engelsk variation,  engelsk klockhyacint.  
    Jeg får billeder fra min engelske familie af disse blomster.
    Ramsløg har vi også her.  De er blevet moderne at bruge til fx pesto. 

  6. Lotten skriver:

    Vilka fantastiska bilder på den fantastiska naturen runt dig! Både dessa vackra blå klockor och ramslök – man blir litet avis. Vi har spansk klockhyacint i vår trädgård, som blomma är den lika vacker som den engelska. I trädgården blir det tuvor här och där, det som är outstanding är ju mängden så den färgar hela marken blå. Litet som vitsippor här i Sverige.
    Ha det bra!
    Anonyma Lotten

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är väldigt vackert och speciellt i bluebellskogarna nu och vi har flera områden runt
      oss.
      Vad härligt det låter med spanska klockhyacint in din trädgård.
      Ha det bra!

  7. Ingrid skriver:

    Så underbara bilder på era bluebells och ramslöken. Jag känner doften ändå hit!
    Igår kväll började det regna här och det stänker fortfarande lite, så jag misstänker att det blir en innedag för min del.
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

  8. Bluebellsängar är så fina, köpt frön i England… vi har sniglar, de tar mycket. Scilla trivs på vårt lilla berg, det är också blått, riktiga blåklockor börjar också bli sällsynt.

    • Lena i Wales skriver:

      Läste första ordet som bluebell sängar och undrade vad du menade, men så insåg jag mitt misstag och skrattade åt mig själv istället.
      Fint med scilla.
      Visste inte att svenska blåklockor börjar blir sällsynta, tråkigt.

  9. skåningen skriver:

    Fantastiska blombilder! !
    Sv..Dom som jobbar i sjukvården nu är hjältar.
    Kram!

  10. Eva skriver:

    Fantastiska bilder på bluebells. Vilka fina promenadstigar! Jätteintressant med jämförelserna med Sverige om yta och befolkningsantal.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så fint i bluebell woods nu. Har gjort en fin promenad bland bluebells idag på förmiddagen med en väninna. Vackert!
      Siffror säjer inte så mycket, om man inte gör en jämförelse. Då ser man förhållandena
      tydligare.

  11. Jag är fruktansvärt dålig på blommor – så detta var väldigt matnyttigt för mig – hade jag sett dem hade jag nog sagt blåklocka ändå, men det är nog snarare för att jag inte tittat tillräckligt noga på vår egna. Ramslök hör jag om överallt – i sillburkarna, som smaksättning i olja…etc. Hade ingen aning om hur de SÅG ut! Väldigt vackra bilder.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    //Lena

  12. walkaboutsweden skriver:

    Oj, oj, oj – so Bluetiful!
    Fantastiskt att få se.
    Kul att du berättade lite om allemansrätten och statistiken rörande befolkningen. Nu förstår jag bättre varför inte alla har det som vi.
    Under pandemin så har jag sett och läst om hur mycket folk det nu är på alla vandringsleder, ja överallt i skog och mark. Känsliga områden som t.ex. fjällen blir extra påverkade negativt.
    Så ju fler människor, desto mer regler behövs.

    Tack Lena!

    • Lena i Wales skriver:

      Bluetiful, bra ord!
      Denna tid det så vackert i bluebell skogarna, en njutning.
      Roligt att du gillade sättet att presentera siffrorna och att de blir lättare att förstå när man gör
      en jämförelse.
      Ha det bra!

  13. mamma C skriver:

    Men så vackert det var med allt det blåa och vita blommorna i skogen.
    Nu fattar man med din förklaring varför inte alla har det så bra som Sverige med allemansrätten.
    Carin

  14. Marit skriver:

    Så vakre bilder av de blå klokke hyacintene. De er stort sett ikke vanlige her i Norge, men på Vestlandet hvor det er mildt klima klarer de seg fint. Blåklokke er noe annet ja 🙂
    Flotte bilder av alle vakre blomstene. Ja, lyset i det bildet du viser var magisk.
    Ha det godt!

    • Lena i Wales skriver:

      Intressant med dessa växter i Norge.
      Jag har varit ute i skogen och promenerat idag också, en annan skog med blubells, men inte
      ramslök. Finns flera områden runt mig.
      Ljuset betyder mycket för mig och detta var magiskt.
      Ha det godt!

  15. Blomsterbönan skriver:

    Läste Anitas kommentar om sepia och det var min första tanke, fantastiskt fin bild! Ser ut att vara från förr.

    Det är härligt när blommor brer ut sig som mattor i skogen!

    Jag sitter helt ensam på kontoret, regnet öser ner och då kom jag på!! Onsdag! Jag ska hälsa på i Wales!

  16. Violen skriver:

    Så vackert du bor! Härlig natur och alla bluebells och andra växter. Ja, vår allemansrätt är unik och till stor hjälp för oss att komma ut i naturen.
    Ha det gott! Nu har vi fått väderomslag med regn och mulet, kulet väder. Regnet är faktiskt välkommet, det har varit riktigt torrt i markerna.

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns så många vackra platser här i Wales, mycket att upptäcka och utforska.
      Jag tänkte inte så mycket på allemansrätten innan jag flyttade, nu uppskattar jag den mer
      än någonsin. Ta vara på friheten vi har i Sverige!
      Har haft två What’s up videosamtal idag med Stockholm och det regnade där. Blandning av sol och moln och lite regn här idag.

  17. Geddfish skriver:

    Godmiddag, Lena! Vilka fantastiskt blåa bilder du visar på dessa bluebells! SÅ vackra, som en hel matta eller målning. Ramslöken är underbar också, både i doft och smak, ja jag älskar vitlök.
    Det där med Privacy, jag kan nog mer förstå den svenska bloggdamen bosatt i London, som tyckte jag lämnade ut alltför mycket privat på min blogg, vilket jag enligt mig inte tyckte jag gjorde 😀
    Där ser man!
    Njut nu av det vackra landskapet som ni har! Just nu njuter jag inte alls. Kallt och rått men värmen kommer väl någon gång!
    Onsdagskram!

    • Lena i Wales skriver:

      God kväll!
      Ja, verkligen vackert med dessa blå fält och blir ännu vackrare när de blandas med den
      vita ramslöken.
      Så stor skillnad med privacy här, lite svårt för mig ibland. Jag är alltför ”outspoken” här.
      Hoppas på bättre väder för dig!

  18. Karin skriver:

    Underbart med alla bluebells! Vilka bilder och vilken underbar natur!
    Hur är det med våra blåklockor och ängsklockor, finns de också i dina trakter?

  19. Underbara bilder på vackra växter! Och trots att jag inte gillar vitlök, så tycker jag att ramslök är fint. vV har ju såna här med, men vi har också kaiplök som jag tycker är jättegott och somhar vackra lila blommor Det är en vild växt som är släkt med purjolök, fast den liknar inte den precis….. 🙂
    KRAM/Susie

  20. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Det är så vackert med alla bluebells. Här växer de inte vilt men jag har köpt lökar och försökt plantera dem i min trädgård. Vi kallar dem Spansk klockhyacint, och de finns i blått, vitt och rosa.
    Vilken upplevelse att se dem ute i det fria i dessa mängder.
    Ha det gott /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så vackert i bluebell skogen nu. Det finns på flera ställen i närheten. Igår promenerade
      jag genom en annan bluebellskog, lika vackert, fast inga wild garlic där.
      Vad roligt att du lyckats med dina bluebells, de är så fina.
      Ha det bra!

  21. Znogge skriver:

    Vilka alldeles fantastiska bilder och vilka vackra blomsterhav som som alla bluebells och all ramslök bildar. Något säger mig att även om det inte är tillåtet så finns det säkert en och annan som plockar men det får vara upp till var och ens samvete 😉

    God onsdagskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack, roligt att du gillar mina bilder. Så vackert med bluebells.
      Jag tror du har rätt i ditt antagande ang att plocka😉.’
      Det var en lugn och bra kväll igår.
      Ha det bra!

  22. Thalassa skriver:

    Säger som alla andra: underbara blomsterbilder! Här är det regnigt och ruggigt, men stora delar av marken lyser i alla fall av vitsippor.
    Ja, vår allemansrätt är verkligen något att vara glad över – och rädd om. När våra engelska vänner besökte oss första gången en varm augustivecka återkom ett par frågor: ”Men får vi verkligen gå in här?”, ”Kan vi ha picnic här vid sjön?”.
    Ha det fint!

  23. motionochfritid skriver:

    Oj, så vackert blått och fin utsikt, helt underbart! Där njöt du säkert. Blir nyfiken på doften. Magiskt att vandra där. 😊
    Ha det gott!

  24. Anders skriver:

    Hej Lena!

    Många fina bilder – och bra förklarat om bluebells kontra blåklockor!
    Tror att vi brukar köpa en sillsort med ramslök – tycker verkligen om smaken!
    Så jag förstår om det luktar gott!
    Hälsningar
    Anders

    • Lena i Wales skriver:

      Många översätter bluebell till blåklocka, viket det bokstavligen ju betyder, men inte botaniskt.
      Ramslök är gott, finns som krydda i olika inläggningar i Sverige har jag hört.
      Det luktar vitlök i naturen, jag gillar det.

  25. Biggeros skriver:

    Ja vilken skillnad på folkmängd och landyta. Visst är det bra somliga tillfällen att kunna utnyttja allemansrätten i Sverige. Vilka fina vyer du har vid dina hemtrakter. Mattor av vita och blåa blommor. Otroligt våraktigt. Skönt att solen syntes till efter det dåliga vädret. Man får passa på att vandra ute i naturen när det är torrt och inga våtmarker.
    Ha det gott<3

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så stor skillnad ytmässigt mellan UK och Sverige och därmed så olika att leva i.
      Så vackert med dessa bluebellfält i skogen.
      Idag molnigt, men klart väder.
      Ha det bra!

  26. Ditte skriver:

    Väldigt vackra bilder från din tur upp på kullen. Så vackert med alla ”blubell” som så vackert är i blom. Och tillsammans med den vita ramslöken blir det en väldigt vacker matta.
    Ramslöken brukar jag använda i olika soppor och gör ”ramslöksmör” ungefär som persilje eller vitlökssmör.
    Stort tack för rundan.
    Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så vackert i bluebellskogen nu och kontrasten med vit ramslök gör det ännu vackrare.
      Ramslök är en bra ”krydda”. Ska tänka på det i en smörblandning.
      Ha det bra!

  27. Oj så fint med det blåa havet av klockhyacinter. Ramslök har jag aldrig provat, nu blev jag nyfiken på om det finns på ICA och sugen på att ha med det i min matlagning.

  28. Det är verkligen alldeles fantastiskt med klockhyacintblomningen och tillika all ramslök. Vilken pina det skulle vara för mig att gå dessa stiga och inte få plocka. Som tur är har jag planterat in på min tomt, men det är några veckor till blomning. Idag blev det pasta med ett berg av ramslök till lunch.
    Tac.k för vackra turen!
    /Anette

    • Lena i Wales skriver:

      Jag gissade att du skulle gilla detta inlägg.
      Jag tror nog att du skulle kunna plocka lite ramslök när ingen ser, en vardag med färre
      människor i skogen😊.
      Kunde gissa att du hade det i din fina ätliga trädgård. Den maten låter god.
      Ha det bra!

  29. Monica skriver:

    Bluebells, de haven av blått blir man lite förstummad av, minns första gången och jag undrade att de kunde växa så och i sådan mängd. Underbart att se dem igen på dina foton.

    Lite kyla har du också men inte lika gräsligt som här tror jag. Onsdagmorgon snöade det, man måste skratta åt eländet, och det var ju varmare för ett par månader sedan, kanske vi får vinter igen snart. Men trotsar kylan och införskaffat mängder med blommor till balkongen som tycks klara sig bra. På landet sköter de sig själva men våren är sen.

    Ha det fortsatt fint i vårens tid.

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det mycket speciellt med dessa blåa fält inne bland träden, så vackert.
      Jag har förstått att det har varit kallt och blåsigt i Sverige och hörde också talas om regn och
      snö. Skönt att blommorna klarat sig på balkongen i alla fall.
      Ha det bra!

  30. Anita skriver:

    Idag bjöd du verkligen på Det är väldigt härligt att se allt det blå och ramslöken. Här trodde jag att sjön skulle gå upp inatt men det blev snö istället och hagel så nu är det alldeles vitt igen. Blsippor och vitsippor brukar blomma den här tiden men inte ens en knopp finns det. Sådan fröjd att se dina fina blåa fält. Tack för det.

    • Lena i Wales skriver:

      Så otroligt vackert med bluebells och wild garlic i skogen nu.
      Glad att du uppskattar mina bilder.
      Så tråkigt med ytterligare ett bakslag i vädret, hoppas på bättring.

  31. Ama de casa skriver:

    Jag hade absolut trott att Bluebells var blåklockor, tack för att du redde ut begreppen 🙂
    Så oerhört vackert dom blommar!

    Ha en skön helg!

  32. Anni skriver:

    Njuter ohämmat av dina bilder med blått hav i skogen!
    Älskar (såklart) engelska klockhyacinter men tror bestämt att det var den spanska varianten jag fick när jag en gång beställde lökar. De dyker upp i glesa blommor i rosa, vitt och blått – nej, som du förstår är det inte alls så jag hade tänkt mig dem …
    Om ramslöken kan jag bara viska att det plockade jag efter senaste kanalbåtsturen, men det fanns så mycket i skogarna där så jag tror inte att någon såg något 😉
    Kram ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, kan det bli så mycket bättre för oss, blått, blått och ännu mer blått😊.
      Förstår din besvikelse när du siktat in dig på en blå engelska varianten.
      Jag har också en hel del att bekänna😉 vad gäller ramslök och andra växter.
      Kram!

  33. yfronten skriver:

    Otroligt vackert med bluebells! Jag såg nyligen en fråga om ifall ramslöken blommar på Kinnekulle och engagerade mig i den på Facebook. Det är jättekallt och allt kommer sent i år. Trevlig helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, så vackert.
      På Kinnekulle finns mängder av ramslök, så vackert där när de blommar.
      Här är det varken tidigt eller sent i år, men har hört många i Sverige som säjer att det är sent
      i år.
      Ha det bra!

  34. åsa skriver:

    Otroligt fina bilder 😍 härligt.

  35. Veiken skriver:

    Heja Blåvitt!
    Tro det eller ej, jag har några bluebells i min slänt! Hur dom har kommit dit har jag ingen aning om. Jag undrar om dom kommer upp i år för vi har gjort om där. OM så tar jag en bild och skickar till dig!
    Dessa ängar med bluebells blandat med ramslök är ljuvliga!
    PS. Man tror att man har kommit till Beatrix Potter när man njuter av den första bilden!

    • Lena i Wales skriver:

      Heja blåvitt i skogen, stämmer. Övrigt lite frågetecken😉
      Wow, att du har bluebells. Hoppas de kommer upp i år, så jag får se dem.
      Så vackert i dessa skogar nu.
      Härlig association.
      Skön söndag!

  36. World by Tina skriver:

    Så fint och intressant! Varje besök hos dig är som en liten historielektion! Tack för att du delar med dig av din kunskap, som att vara digital reseledare =) /Tina

  37. Pingback: WALES – DEN INDUSTRIELLA REVOLUTIONEN 4, Darby Houses | Lena i Wales och Spanien

Lämna en kommentar