SVERIGE – JULMARKNAD på NÄÄS FABRIKER och NÄÄS SLOTT

Julmarknad på Nääs Fabriker 1:a advent

I helgen var det julmarknad på Nääs Fabriker i Tollered.

Jag är kvar i mitt hus här ett tag till, så det var bara att promenera ner till det gamla fabriksområdet…

…jag kom ner vid 14.30-tiden, då det fortfarande var ljust, tänkte strosa omkring lite och invänta mörkret och stämningen, men det var alltför mycket folk för att jag skulle känna mig trygg. Jag gillar normalt sett inte att trängas med folk och absolut inte i dessa tider, även om jag har fått tredje sprutan.

Vid ingångarna stod skyltar med : Håll avstånd! Gäller detta bara inomhus? Jag hänger ju inte riktigt med hur man ser på det i Sverige…

…jag passerade detta stånd med Churros och tänkte på Spanien. Skrev om churros här

…många av stånden innehöll mat av diverse slag. Både att handla med sig hem och att äta på plats…

…jag gick bara några meter utanför trängseln och beskådade den gamla fabriken..

…vid sjön Sävelången.

Jag har skrivit om fabriken lite här och där, men har två färdiga inlägg om detta ämne och någon gång inom den närmaste framtid kommer de på bloggen…

…detta gamla valv har alltid fascinerat mig. Längst bort sken en ljuskrona, men det syns inte på bilden…

…jag gick in i valvet och här syns det bättre.

Ville bara ifrån folkmassorna, så…

…jag tog en gratisbuss som gick hela dagen i skyttetrafik mellan Nääs Fabriker och Nääs Slott, fågelvägen över sjön bara några hundra meter, men landvägen ca 5 min med buss.

Vid fabriken fanns bara begränsade parkeringsplatser, så många parkerade i närheten av slottet och tog bussen till marknaden vid fabriken.

Som jag skrivit om tidigare var Nääs slottet min arbetsplats under många år, så det var ett kärt återbesök. Fast så lugnt det var där, ingen julmarknad alls och nästan folktomt, vilket var skönt.

Jag minns när vi startade den första julmarknaden vid Nääs Slott och Slöjdseminarium för 15 till 20 år sedan, tiden går så fort att jag tappat räkningen. Så mycket folk och så mycket liv. Vi slet som djur dessa dagar, men så roligt det var att det blev en sådan succé. Vi hade slottsvisningar var kvart och visade bottenvåningen med klädd julgran och levande ljus i vissa rum (vi hade ljusvakter där hela tiden), så stämningsfullt och vackert. Vi tyckte vi tagit i när vi bestämde att vi skulle vara tre guider, men trycket var så hårt att jag fick ringa till min son (då i gymnasieåldern) under första dagen och be om hjälp med att sälja biljetter och hålla ordning på kön. Han hade inget emot lite extrajobb denna helgen, trots att han stod ute och frös…

…utsikt från slottstrappan mot seminarieområdet

…en kör sjöng utanför det f d sädesmagasinet vid sidan av slottet. Bara ca 8 åhörare, synd att det var så tomt, men å andra sidan fanns inte mycket som drog denna dag.

Träffade på en gammal bekant, så det var trevligt med en liten pratstund. Så tog jag bussen tillbaka till Nääs Fabriker igen och…

…nu var det mörkare och mer stämningsfullt och det bästa av allt, inte mycket folk…

…fast allt var fortfarande öppet…

…jag gick in i den gamla fabriksbyggnaden som nu innehåller affärer, trappan upp påminde om gamla tider…

…så mycket trevligare i mörker…

…här hade tomten suttit tidigare under dagen och mottagit önskelistor, nu var det bara tomt och vackert…

…så lämnade jag julmarknaden med goda ostkex och en väl lagrad grevé i väskan, för att bege mig upp för backarna till mitt gamla hus…

…det lyste vackert i och kring de gamla arbetarbostäderna, nu moderna lägenheter och…

…den traditionella stora granen vid den gamla brandstationen lyste upp i mörkret…

…jag hade några gamla adventsstakar kvar här och tände dem. Denna mot framsidan och…

…denna mot skogen på baksidan av huset.

Tog en kopp glögg och åt en saffranslussekatt och bara njöt av det vackra ljuset och snön.

Ja, detta blev lite av ett nostalgiinlägg. Kanske börjar jag bli äldre? Härligt, för motsatsen är inte så trevlig.

Ha det bra!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

62 kommentarer till SVERIGE – JULMARKNAD på NÄÄS FABRIKER och NÄÄS SLOTT

  1. FREEDOMtravel skriver:

    Så trevligt det ser ut och verkar vara! Har hört talas om Näs fabriker förut, men har inte varit där.

  2. marbellatanten skriver:

    Så mysigt med julmarknad, sist jag var på en det var tre år sedan på Bakken i Danmark :-O
    Nääs ser ju himla fint ut och gullig stad/by.
    Ha en fin 1:a december 🙂

  3. Anita skriver:

    Tycker det var ett stämningsfullt och fint inlägg. Tänk att du bodde så nära det gamla fabriksområdet, gångavstånd.
    Jag skriver bara en kort kommentar idag då vi har internetstrul. Felsökning pågår och jag väntar att en tekniker ska ringa.

    Kram och fortsatt fin onsdag till dig Lena!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var stämningsfull när det började mörkna och det blev glesare med folk.
      Ja, det tar bara 10-15 minuter att gå ner till fabriksområdet.
      Internetstrul, nej inte kul. Hoppas verkligen det ordnar sig.
      Onsdagskramar!

  4. Ingrid skriver:

    Här har man ställt i många julmarknader, för vi har en oroande ökning av antalet smittade. Andra har ställt om och ordnat marknad utomhus i stället. Visst ska man hålla avstånd även utomhus, men det verkar som om många inte tänker på det.
    Ha det så gott!
    Kram, Ingrid

  5. Marit skriver:

    Så hyggelig at du har mulighet til å være i Göteborg igjen. Du viser frem nye fint derfra.
    Ha det godt.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är så glad att vara här nu.
      Riktig vinter här och mer snö ska det bli, fast den har inte kommit ännu.
      Jag blir glad av att du gillar mina inlägg från Göteborgstrakten också.
      Ha det godt!

  6. mamma C skriver:

    Länge sedan jag var på en julmarknad och förr om åren stod jag även själv och sålde både smycken och trolldegssaker som var så poppis på 90-talet.
    Förstår att det blev som en liten nostalgitripp för dig.
    Ha en fin onsdag.
    Carin

  7. Märtha skriver:

    Läste för några timmar sen, nu besök nummer två och kommentar. Julmarknaderna verkar ha minskat även här, å andra sidan är jag ingen flitig besökare. Borgå stad gör ett försök med julmarknad varje dag i ett hörn av torget, rätt så mysigt, med en karusell dessutom! Träffade en bekant försäljare där igår, ”måste” köpa mera av henne i morgon, så kanske det blir några bilder. Skall själv delta som försäljare på en närproducentmarknad 11 december. Det blir allt för i år… Här nu endast -4,7, en centimeter snö. (Vi har haft ca -8 – -9 några dagar). Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har tidigare inte gått på så många julmarknader, bara Liseberg i Göteborg, men nu har det blivit flera besök, roligt. Förr hade jag fullt upp med alla julmarknader i Tyskland som reseledare, ofta flera i rad.
      Minus 5, ca 10 cm snö och nu har det snöat en timma till.

  8. Violen skriver:

    Så mysigt med julmarknad! Lite nostalgi kan man väl kosta på sig i juletid. För min del blir det inget julmarknadsbesök, vill inte riskera att få trängas. Jag tycker att de flesta är bra på att hålla avstånd men ibland är det knepigt Självklart ska man hålla avstånd utomhus också!
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en fin julmarknad och en liten nostalgitripp också.
      Det gäller att gå vid rätt tid, hur man nu vet när det är, för att undvika för mycket folk.
      Tack för svaret ang hålla avstånd.
      Ha det bra!

  9. farfar hebbe skriver:

    Det var en mysig julmarknad,jag undviker också ställen där det är mycket folk,,vill gärna klara av att hålla avstånd..
    Jag tror att de allra flesta som tycker om musik känner till Roberta Flack,även om hon är jättebra så är hon ingen av mina favoriter,kan bero på att jag tycker mest om Countrymusik..Haé Kram.

  10. Geddfish skriver:

    Roligt att se julmarknaden på Nääs. Jag har varit på många under årens lopp. I år ingen alls. Den senaste var med Sarah på slottet i Vadstena för två år sen och det var så kallt att vi höll på att frysa ihjäl.
    Mycket nostalgi för dig att vara i ditt gamla hus också.
    Onsdagskram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det var en trevlig julmarknad på Nääs.
      På slottet i Vadstena har jag inte varit på julmarknad, men många, många gånger som reseledare varit i bjälboättenspalats nära klostret.
      Känns ganska bra här nu.
      Onsdagskram!

  11. Znogge skriver:

    Jag begriper inte heller alltid den svenska strategin för den har onekligen varit annorlunda än många andra länders.
    Så roligt för dig att återse din gamla arbetsplats. Skönt att antalet besökare tunnades ut ju längre dagen gick. Trängas vill jag inte göra och inte utomhus heller faktiskt.

    Ha det gott!

  12. Blomsterbönan skriver:

    Jag gillar inte heller normalt att trängas med folk och absolut inte nu under pandemin så jag tycker det var ett bra val att åka iväg till lugnet en stund. Kommer du att fira julen i Sverige?

  13. motionochfritid skriver:

    Så intressant dag du verkar ha haft. Roligt med julmarknad. Valvet såg spännande ut, dit hade jag också gått direkt. Så resonerar jag också bra att få bli äldre!
    Ha det bra!

  14. Mysigt med julmarknader, i Näs slott var Selma Lagerlöf på somrarna, med Sofie Elkan, fint med alla ljus nu, jag får gå ut och skotta igen, gratis motion 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det var riktigt fint.
      Sofie Elkan var systerdotter till den siste ägare. Jag har ett inlägg färdigt att vid tillfälle lägga ut om dessa två damer och Nääs. Där ingår också från mosaiska kyrkogården vid Svingen i Göteborg.
      Jag har varit guide på Nääs slott under många år.
      Dags för mig att skotta här på morgonen också.

    • Sofie Elkans grav så fin vid Svingeln, hon har ju egen gata på Hisingen

      • Lena i Wales skriver:

        Ja, har flera gånger besökt den graven. Hennes ingifta moster ligger också begravd där och hennes grav är spektakulär.
        Har däremot inte besökt hennes gata på Hisingen. Blev nyfiken och googlade var den ligger och kan tänka mig ungefär var det är. Verkar vara en liten gatustump.

  15. skåningen skriver:

    Man kan prata om alla tokigheter med sin hund.Och även hemlisar!
    Här är det 40 cm snö!
    Kram!

  16. Monica skriver:

    Så fint med en slottsjulmarknad och att det anordnades. Vi var på Öster Malma slottsmarknad redan 20 november och så glad för det. Maken säger just att det var en mycket lyckad dag:-), ja vi hann mycket, åkte vidare och promenerade i Nyköping som var så trevligt och fint och sedan Östergården, café och så trevligt med de vackraste julkransar jag sett. Och nu vet man inte i dessa orostider igen men det blir nog en marknad till. Ja allt var utomhus på ”vårt” slott.
    Ha en riktigt fin adventstid och njut av allt det fina.

  17. Elisabet skriver:

    Vilken spännande arbetsplats du har haft! Det är fint vid Nääs: På 1980- och 1990-talen var det stora slöjdutställningar där som jag besökte. Till Nääs fabriker borde jag åka någon gång. Vi bara susar förbi (när det inte är pandemi) på väg mot Göteborg och Danmark.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det jobbet gillade jag.
      Så synd att dessa slöjdutställningar slutade. Har besökt många av dem. Jag har ett inlägg klart om seminarieområdet på Nääs, så det kommer ut så småningom. Kan säkert vara av intresse för dig.
      Bra stopp vid Nääs Fabriker för fika.

  18. Thalassa skriver:

    Ja, det är något visst med julmarknader och den stämningen. Jättefint inlägg. Jag har inte varit på någon på flera år nu. Öster Malma, som Monica skriver om, är ju välbekant för mig. Där har vi ätit flera julbord! I år blir det tyvärr inte något. Suck – när tillvaron började kännas lite mer normal sveper omikron in över världen och med den stor, förnyad osäkerhet.
    Var rädd om dig – ha det fint!

  19. Ama de casa skriver:

    Trevligt med julmarknader, men vi undviker också trängsel så långt det bara är möjligt.

    Ha det gott!

  20. skogsnuvan skriver:

    Jag och brorsan tänkte åka till Jamtli marknad imorgon men eftersom coronan ökat och jag vet hur mycket folk det brukar vara där så struntade vi i det och far på en liten marknad här i en by istället där det inte är så mycket folk. Jag ska ju ändå bara ha paltbröd och en rullrånspinne

  21. Therese Bjärstig skriver:

    Gud så mysigt och trevligt det ser ut, du har sannerligen det bästa av inte bara två, utan flera världar!

  22. Hilma Eklund skriver:

    Så mysigt med julmarknad!

  23. wiolettan skriver:

    Riktigt trevligt att läsa detta, andas harmoni, glädje och nostalgi.
    Fint att få se julmarknaden och vad den kan erbjuda och mycket runt om.
    Jag förstår att du mindes tillbaka hur det var förr och ibland är det skönt att få se gamla kända platser och då påminnas om mycket ifrån förr.
    Vet inte om det hör åldern till men jag tror att man kan bli nostalgisk även som yngre, så det är ingen fara.
    Härliga bilder.
    Tack för dessa återblickar. Mycket intressant.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Det blev lite nostalgi i detta. Jag tror att ju äldre man blir ju mer tittar man tillbaka och ju mer har man i bagaget att titta tillbaka på.
      Så glad att ha dig med mig i Blogglandia.
      Kram!

  24. Ditte skriver:

    Vad trevligt med ett besök här på julmarknaden. Fint att få ta en titt här och uppleva lite från denna del av Sverige. Jättefina bilder. Och visst är det trevligt med en resa även i nostalgins värld.
    Har bott över på Nääs fabriker en gång så lite halvbekant är jag med området. Men inte mer.
    Tack för turen här.
    Önskar dig en bra vecka

  25. Tror inte att jag varit vid Nääs tidigare…har lite svårt att placera in det på kartan i skrivande stund. Men det ser ut att vara en sådan där idyllisk liten svensk ort, mysig och hemtrevlig. Nostalgisk tror jag att man behöver få vara ibland – det kan vara rogivande.
    Tack för turen!
    Ha en fin adventshelg!

    • Lena i Wales skriver:

      Nääs fabrik och slott ligger så man ser dem från E20 mellan Göteborg och Alingsås, 3 mil till Göteborg och 1,5 mil till Alingsås.
      Det är en gammal bruksort med spinneri.
      Ju äldre jag blir, ju mer nostalgi kommer in i livet, tror många känner som jag gör.
      Ha det bra!

  26. Vad mysigt med julmarknad 😦 Det ser så fint ut vid Nääs, har inte varit där själv men på bilder ser det mysigt ut 😀 Gamla valv är verkligen fascinerande 🙂

  27. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Det ser så mysigt ut, och du har helt rätt. Stämningen kommer i mörkret då alla ljus kommer till sin rätt. Så många gånger jag åkt förbi, på väg till Göteborg. Härliga bilder, och det ser ut som ett perfekt ställe att ha julmarknad. Så fint och stämningsfullt. Nostalgi, är för mig att man minns något trevligt man upplevt förut, visst kommer den känslan oftare då man är äldre, men det är en fin känsla. Det är fina minnen. Tack för ett härligt inlägg Lena.
    Ha en skön helg /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Om tid finns, stanna gärna till någon gång.
      Det var en fin julmarknad.
      Stämmer så väl, det du känner för nostalgi.
      Tack för din fina kommentar och trevlig andra advent!

  28. Ser jättefint ut! Även om jag hade föredragit ett slottsbesök! Med den blåklädda guiden! Huvva! Nej, jag tror inte heller på övernaturliga ting, men är stämningen den rätta…
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    //Lena

    • Lena i Wales skriver:

      För mig var det inte riktigt aktuellt för slottsbesök, har ju redan guidat där många 100-tals gånger, en bra tid.
      Ja, lite läskiga saker har det allt hänt där.
      Ha det bra!

  29. iamittilivet skriver:

    Så fint! Julmarknad, slott, mörker, ljus…nu fick jag lite hemlängtan…

  30. Anni skriver:

    En perfekt miljö för julmarknad – så mysigt!

Lämna en kommentar