SPANIEN – ACINIPO, en gammal ruinstad och lite om DECEMBER I SVERIGE

Vi har nu kommit in i december månad och julen börjar närma sig med allt vad detta innebär. Jag befinner mig i Tollered, i mitt gamla hus och kommer att fira jul i Sverige med familjen…

…har inte sett så många julskyltningar ännu. Denna var hos Åhléns i Stockholm. Jag gillar uppbyggda städer och samhällen…

…i tisdags kom det mycket snö här utanför Göteborg, ca 10 cm.

Jag var bjuden till en liten fest med smörgåstårta, som jag älskar, nere i samhället under dagen och…

…var erbjuden skjuts, men tyckte jag behövde lite motion och tänkte gå ner, tar inte normalt sett mer än 10-15 minuter. Skönt att röra på sig och det var så vackert. Men hur dum får man egentligen lov att vara? Glatt gav jag mig iväg och…

…glatt under snön var det också. Jag hade kängor, men inga broddar. Hade totalt glömt bort hur man beter sig i halka efter att inte varit i riktig svensk vinter på länge. Tre gånger drattade jag på ändan och i ett av fallen tog jag automatiskt emot med handen, vänster hand som tur var, och stukade handleden. Känner mig så himla dum! Hur kunde jag vara så korkad? Handen är bättre nu, ingen värk längre, men väldigt svag…

..på torsdag kom mer snö. Jag höll mig inomhus!

Som jag skrivit tidigare så kommer det att bli en blandning av blogginlägg från Sverige, Wales och Spanien och nu är det dags för ett Spanieninlägg.

Acinipo

Acinipo är en ruinstad belägen på ca 1 000 m ö h i det kuperade landskapet i bergsområdet Sierra de Ronda i provinsen Málaga, regionen Andalucía, ca 2 mil utanför staden Ronda. Se kartan nedan…

…Acinipo kallas också i folkmun Ronda la Vieja, det gamla Ronda…

…staden låg strategiskt på en kulle, redan på långt håll kunde man se fienden närma sig.

De ruiner som idag syns kommer från romartiden, d v s första århundradet e Kr, men man vet att området var bebyggt redan på sten- och bronsåldern…

…det är inte mycket kvar av de gamla byggnaderna. Stenrösena visar var det en gång legat ett hus…

…vissa husgrunder kan man skönja. Bland dessa fanns gator och torg. Bl a fanns här flera romerska bad, främst i den nedre delen av staden.

Att staden en gång var betydelsefull bevisas av att man präglade sina egna mynt, med druvklasar på en sidan…

…högst upp på kullen finns den bäst bevarade av byggnaderna, amfiteatern, där vissa väggar fortfarande finns kvar…

…denna teater byggdes på 200-talet. Här fanns sittplats för ca 2 000 människor. Den är lite nedgrävd i kullen och detta skyddar för blåst och akustiken blir bra…

…från toppen av kullen, bort från staden, har man en fantastisk utsikt över landskapet. För 2 000 år sedan fanns här gott om jordbruk och många vinodlingar.

Idag finns viss jordbruksmark, men tyvärr väldigt få vingårdar kvar…

…teatern från baksidan med vackert landskap i bakgrunden…

…här har man grävt ut lite mer än övrigt i området. Man har också hittat spår av en slags stadsmur och torn.

År 429 föll staden och på 600-talet var den mer eller mindre i ruiner.

Idag kan man besöka området och gå runt fritt. Det är öppet dagtid, men kolla alltid öppettiderna innan eventuellt besök…

…förutom turister och några får är det inte mycket liv här idag.

Är det värt ett besök? Ja, varför inte om man är i krokarna. Intressant historia och fantastiska vyer.

Var ligger Acinipo?

Trevlig 2:a advent!

Detta inlägg publicerades i Spanien. Bokmärk permalänken.

53 kommentarer till SPANIEN – ACINIPO, en gammal ruinstad och lite om DECEMBER I SVERIGE

  1. Anita skriver:

    Men Lena … vilken otur, men jag förstår att du inte är van längre vid halka. Men det verkar ju i varje fall gått rätt bra, hoppas nu att du snart får tillbaka kraften i handen.
    Det var en fin julskyltning hos Åhlens. Jag är också förtjust i uppbyggda städer och landskap, älskar att titta på modelljärnvägar t.ex. 🙂
    Intressant med den gamla ruinstaden. Tänk när det var liv och rörelse på den amfiteatern. Ett kargt och ödsligt landskap. Tänk vilka platser som finns bevarade.

    Kram till dig Lena och krya på dig med handen och … var försiktig i halkan!

    • Lena i Wales skriver:

      Kanske t o m mer dumhet än otur, Ja, ja, något hoppas jag jag lärt mig av detta.
      Tycker som dig ang modelljärnvägar också, fascinerande.
      Bra att det är bevarat som det är. Hade man byggt upp staden har den gamla varit förlovad, nu bytte man läge på staden istället.
      Lördagskramar och ta det varligt!

  2. Thalassa skriver:

    Härlig blandning inlägget! Jag brukar alltid åka in och titta på NKs julskyltning som brukar vara något utöver det vanliga.
    Synd med din hand, men tur i oturen att du inte bröt den. Såååå korkad är du inte 😃. Ortopedakuterna på sjukhusen brukar vara fyllda av brutna händer och fötter i halktider trots att patienterna bor i vårt vinterland. Broddar på! Vet du – här i Sthlmsregionen får vi gamlingar (65+) gratis broddar! Säkert i många andra regioner också. Trevlig helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Tyvärr missade jag NKs skyltning i Stockholm, hoppas kunna se den i Göteborg, fast den är mindre.
      Kanske lite otur också, ska försöka vara lite försiktigare i fortsättningen.
      Visst inte om detta med gratis broddar, ska undersöka detta. Vilket bra initiativ från sjukvården, förebyggande.
      Trevlig advent!

  3. Spännande ruinstad, jo, går inte utanför dörren mina spikskor, och 65-åringar i Göteborg får på apoteket hämta och välja riktigt bra broddar, gratis. Isfläckar finns ju alltid på vintern, även om det inte finns snö. Men nu är det pulkaväder 🙂

  4. Marit skriver:

    Stakkars deg da! En kan virkelig skade seg når en går ute når det er glatt.
    Her har vi fått 10 cm med snø i natt, og det er så pent ute.
    Jeg ønsker deg god bedring med hånden din!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, lite otur var det nog, men också dumhet. Har förhoppningsvis lärt mig något av det.
      Det är vackert med snö, vill bara till att man tar det försiktigt också.
      Tack för hälsningen!

  5. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Blir så förvånad över att ni fått så mycket snö, vi har ingen alls. Det brukar vara tvärtom. Det går så fort att halka omkull, hoppas handen läker snart. Blir lika imponerad över att se gamla ruiner där man byggt och staplat stora tunga stenar på varandra, utan att ha de maskiner och verktyg som vi har idag.
    Krya på dig /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Snöovädret verkade ha drabbat södra Sverige mest denna gång. Kungsbacka (ca 5 mil söder om mig) har väldigt mycket och Lidköping Vänern (10 mil norr om mig) nästa inget.
      Handen är redan mycket bättre, men svag.
      Otroligt hur man kunde bygga förr och otroligt att vi river hus byggda på 1960-talet redan. Vad har vi lät oss?
      Trevlig andra advent!

  6. Kul julskyltning på Åhléns! Har stan fortfarande en otroligt vacker jättegran på Skeppsbron i Stockholm? Vi var alltid där och kollade för den hade olika dekorationer varje år. Men den kanske inte sätts upp längre?
    Stackare, men du hade kanske ”tur i oturen” som inte bröt handleden – det är ju lätt hänt när man tar emot sig. Själv vågar jag inte sticka ut näsan för vi har så vansinnigt mycket snö här – och den är både tung (Rolle är inte glad, det är han som skottar) och dessutom hal nu när tempen är runt nollan.
    När man ser såna här gamla ruiner efter städer så undrar man ju varför dom blev ruiner, vad hände? Men om den här staden visste man tydligen att det var ett krig som ställt till det.
    KRAM och TREVLIG HELG trots allt/Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Gillade Åhlens skyltning.
      Hann inte se så mycket i Stockholm, lite utflykter med barnbarnen, tredje sprutan och så sjuk efter, passa barnbarn, så var aldrig vid Skeppsbron.
      Jag hade verkligen tur i min dumhet. Nu har jag köpt broddar.
      Ja, många gånger undrar man över detta, krig, epidemier, svält, ändrade landgränser m m.
      Lördagskram och trevlig andra advent!

  7. motionochfritid skriver:

    Men oj, oj. Krya på dig! Inte alls dumt, du tänkte väl motionera. Värre kunde det ha gott. Och vi lär oss hela tiden. Så vackert i Spanien.
    Ha det gott!

  8. Preciosa skriver:

    Hej Lena!
    Ja du det är inte bara du som halkar och stukar…känner redan 3 st och hur många är det inte då egentligen! Jag vågar aldrig gå ut utan broddar sen jag stukade foten en vinter ca år 1990…:-D
    Hade hälsat på mor på å-hemmet och sprang till bussen. 6 mil senare kunde jag inte gå utan fick ta taxi hem…sen blev ju vristen ostadigare så jag ramlade pga vickande fot på Gran C…3 ggr.
    Fint med snö men inte halka! Sjukvården har fullt upp nu läste jag.
    Fint område det där Acinipo! Vad det finns i detta Spanien!
    Kram och överansträng inte handleden! P ♥♥

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har äntligen fått tag i broddar idag. Har inte kunnat rest någonstans för att få tag i dem tidigare, tåg och bussar har haft problem med snön i flera dagar.
      Jobbigt när det börjar med stukningar.
      Tur att jag inte behövde läkarvård.
      Ja, du vet ju hur mycket det finns. Många tänker nog bara på hav och stränder.
      Lördagskramar och ta det varligt!

  9. Ingrid skriver:

    Åhlén julskyltning brukar vara jättefin och drar många besökare som står där och tittar. Jag har ofta varit och hälsat på syrran i adventstid och då ingår det alltid ett besök där.
    Vilken otur att du stukade handleden! Hoppas att den läker kvickt. Broddar är ett måste om man ska ut när det är halt.
    Acinipo måste vara ett fint ställe för den som är historiskt intresserad. Tänk bara en amfiteater från 200-talet! Att det fanns så mycket folk där på den tiden att man byggde en teater för 2000 personer?
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Glad att jag fick se den, speciellt som jag missade NKs.
      Har köpt broddar idag och de ska användas. Inte alltid lätt när man bor lite ute på landet och det snöat och snöat och kommunikationer inte har fungerat.
      En otrolig stad. Fanns ingen radio eller TV, så när något hände kom alla dit. Lite som med folkparkerna i Sverige tidigare.
      Lördagskramar!

  10. Ditte skriver:

    Illa med din arm! Bara himla tur att det inte blev värre. Kanske dags att införskaffa broddar eller Icebugs. Hoppas att du ändå, trots smärtan, kunde njuta av både sällskapet och smörgåstårtan.
    Kul att di hann se Åhléns julskyltning men den var i liten skala. Var också förbi. Fascinerande med denna stad i Lego. NK:s julskyltning hade Stockholm som tema i år och jag uppskattade den verkligen. En av de bästa de haft tycker jag.
    Trevligt att följa med till Acinipo. En stad jag inte visste något om alls.
    Önskar dig en trevlig andra advent.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är tur att det inte blev värre.
      Var i närmaste lite större ort igår, de har apotek och jag köpte broddar. Inte lätt när man bor ute på landet, inte har bil och det har varit snöoväder och lokaltrafiken har inte funkat, varken bussar eller tåg att lita på under flera dagar. Också att gå till busshållplatsen skulle inte varit lätt. De flesta runt mig har försökt att inte kör ut i snöovädret, så svårt att fråga någon också, men igår blev det löst.
      Smörgåstårtan var såååååå god.
      Tyvärr missade jag NKs julskyltning, var bara inne i centrum när jag hade bagage och släpa på och då var det för långt till NK: Ska försöka se skyltningen på NK i Göteborg, brukar var samma som i Stockholm, men mindre. Fast kanske inte i år, kanske handlar det om Göteborg där?! Vi får se.
      Trevlig andra advent!

  11. wiolettan skriver:

    Men, tre gånger, det var inte lite heller. Att det var så halt, kanske det var dina skor som var hala.
    Usch för att slå sig och stuka handen är inget vidare. Hoppas att det läker snabbt och att du får tillbaka styrkan.
    Härliga bilder du visar med mycket med snö och vinter, som julkort.
    Acinipo, så intressant, en stad jag inte hade hört talas om. Vilken ruinstad, så spännande att besöka, kan jag förstå. Såpass mycket kvar av teatern.

    Önskar dig en trevlig 2:a Advent och gå försiktigt om du ska ut och halkan är kvar.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var is under snön, så man såg inte isfläckarna. Kängorna har ganska bar sulor, men det hjälpte inte.
      Handen är mycket bättre, fast fortfarande ganska svag.
      En mycket spännande stad, inte känd för många.
      Igår fick jag till slut köpt broddar!!!
      Trevlig andra advent!

  12. Nej vilken otur. Hoppas styrkan återkommer snart och att du får njuta av en svensk vinter och jul utan att halka.

  13. Märtha skriver:

    Hej, konvalescent! Jag är ständigt rädd för att halka, jag går fel, helt enkelt för mycket på tårna. Har icebugs, men vill inte använda dem t.ex. när jag skall gå i butiker. Borde då ha tre par skor: ett par för att köra bil med, ett par när jag stiger ut ur bilen, och ett par att ta på innanför butiksdörren! Sällan går jag någonstans helt och hållet till fots, så är det i glesbygden… Här har vi inte mera än kanske två centimeter snö. Väg- och gatukorsningar är värst.###Ruinstaden tycker jag är både intressant och märklig, det har liksom aldrig funnits något behov av att bygga upp något nytt på samma ställe? Här nu -12 grader! Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har varit i snö så lite de senaste åren att jag glömt bort hur man gör.
      Igår fick jag äntligen köpt broddar, bra.
      Tack var att man flyttade stand, så finns ruinerna kvar idag, annars hade de säkert varit överbyggda och borta för alltid.
      Tror det ligger på ca minus 5 här nu och fortfarande mycket snö på marken.
      Trevlig andra advent!

  14. skogsnuvan skriver:

    Då fick du känna på snöväder och då kanske du förstår hur jag har det här där det snöar varje natt och är 20 grader kallt och halka gör man titt som tätt men jag har ju dubbar förstås. Ser spännande ut med Spanienlandskapet med gamla ruiner. Jag älskar sådant.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag förstår dig och alla de besvär snö och kyla ställer till och jag har själv valt att vara i vintriga Sverige istället för i varma Spanien. I alla fall glad att få vara nära mina kära. Alla platser har sina för- och nackdelar. Vinterväder och familjen eller värme och ingen familj runt.
      Alltid intressant med gamla ruiner och de sätter fantasin i spel.

  15. Eva skriver:

    Intressant med den gamla ruinstaden. Stackars dig med handleden. Det är så himla lätt hänt. Hoppas den är bättre nu!
    Trevlig 2:a advent!

  16. marbellatanten skriver:

    Jösses, vilken vacker gård med all snö … urmysigt! ❤ Men kanske lite ”klantigt” med handen, men som vi vet så går det över 😉

    Är otroligt tacksam att du är så bra på att berätta om byar, städer och områden du besöker, så spännande. Blir så ressugen … borde skaffa bil så jag kan ta lite dagsutflykter, känns som om det finns otroligt mycket att se, bara runt hörnan. 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Jag klantade verkligen till det för mig. Tror och hoppas att jag lärt mig något.
      Det finns så mycket runt hörnet där du bor. Passa på att hyra en bil under lågsäsong, inte så dyrt. Annars får du ta kontakt med mig när jag är i närheten och jag kan ta dig med på en utflykt.
      Ha det bra!

  17. Znogge skriver:

    Men vilken maximal otur 😦 Skönt att du inte bröt något i alla fall. Halkan är förrädisk och olyckan är snabbt framme.

    Krya på handen nu!

  18. farfar hebbe skriver:

    Jag är ganska säker på att du haft en sådan grej,den fanns i hur många varianter som helst..Ja otroligt vad man kan åstadkomma med en motorsåg och en trästubbe.Hoppas din 2:a Advent blir bra..Haé Kram.

  19. skåningen skriver:

    Otur med handen!
    Sv..Ingen är perfekt ,men man kan göra så bra man kan!
    Kram!

  20. Här var det tvära kast mellan nordisk vinterkyla och sydligare breddgrader. Hoppas att du återhämtat dig efter fallen i snöhalkan. Här nere i södern (Skåne) har vi för tillfället ingen snö alls, det är kallt, blåsigt och det talas om att snön är på väg så vi får väl se….
    Må gott!

  21. Elisabet skriver:

    Lätt hänt att halka, tur i oturen att det inte gick värre. Spännande ruinstad och spännande modellstad hos Åhléns, tack för visningen.

  22. Veiken skriver:

    Men oj vilken otur! Det är inte lätt att ta sig fram när det är halt ute, även för oss som ska vara vana. Vi har inte varit ute i snön ännu, men vår förkylning håller sakta men säkert på att släppa.
    Så mysigt för dig att fira jul i Sverige. Vi kommer att fly den!
    Det är helt otroligt att så många amfiteatrar har klarat sig genom århundranden. Häftigt värre! En dag där genom en tidsmaskin skulle sitta fint!

  23. Ama de casa skriver:

    Attans otur där! Skönt att handen är på bättringsvägen i alla fall. Du får ta det försiktigt!
    I och i trakterna runt Ronda har jag varit flera gånger, men aldrig till den där ruinstaden – så tack för dom bilderna 🙂

    Ha en fin start på veckan!

  24. Anette skriver:

    Åh, vad tråkigt med din handled. Inte ska du klandra dig själv, en olycka är en olycka.
    Hoppas handen/armen blir bra fort som attan.

  25. iamittilivet skriver:

    Ta’t lugnt! Krya på dig!! Kram

  26. Anni skriver:

    Föll du hela tre gånger! Men stackare! Tur att jag läser dina inlägg i fel ordning så att jag vet att handleden är bättre nu.
    Så spännande med ruinstaden, den kände jag inte alls till. Vill dit!

Lämna en kommentar