WALES – DOLGELLAU, en liten walesisk stad

Bloggdags! Idag från en liten walesisk stad och om dagsläget.

Det har ju varit lite problem med all snö som kom här utanför Göteborg förra veckan. Detta gjorde att det var krångel med kommunikationer och jag var rädd för att gå ut sedan mina fall, då jag stukade handleden. Så jag kom helt enkelt ingenstans där jag kunde köpa…

…de så viktiga broddarna. Tack för tipsen om var man köper sådana, på apoteket. Ett ställe jag inte trodde hade dessa.

Så i lördags åkte jag och en väninna till närmaste lite större ort med apotek och jag fick köpt mina broddar. Det känns så skönt och nu vågar jag mig ut lite mer, även om det inte ger 100% skydd, så hjälper det i alla fall, hoppas jag.

Tack också för alla krya-på-dig hälsningar från så många. Det värmer. Handen är mycket bättre, ingen värk, men den är fortfarande svag, men det ska väl bli bättre snart…

…när vi var och handlade passade vi också på att ta en fika på ett så trevlig café som jag skriver om någon gång senare. Vi valde båda denna sorts smörgås. Såg god ut och den var himmelsk! Bland det godaste jag ätit på länge.

Såg ut som skinka på mörkt bröd. Det var vörtbröd, god julskinka och god senap. Jag hade helt glömt bort att vörtbröd existerade, så det blev en sådan överraskning och så positiv upplevelse.

Dolgellau, en liten walesisk stad (repris)

DSCN6566

Och hur uttalas denna stad? Bra fråga!!! Ung Dolgäthli.

Namnet kommer troligen från orden dol som betyder fält och gelli som betyder lund eller dunge. Gelli används ofta också för farm, lantbruk, lantgård.

Dolgellau är en marknadsstad i nord-västra Wales med ca 2 700 invånare…

DSCN6569

…troligen började området befolkas på 1100-talet. Troligen som en s k Serf village (livegenskapsby) och förblev detta fram till 1500-talet.

1657 besöktes staden av George Fox som var upphovsman och organisatör av kväkarrörelsen och många av stadens invånare anslöt sig till hans lära. Efter religiös förföljelse emigrerade många av stadens invånare till USA och staden fick en nedgång.

Ullindustrin var länge betydelsefull för stadens ekonomi, men nedgången började redan i början av 1800-talet, mycket p g a den mekaniska vävstolen.

En annan viktig inkomstkälla var garvning av skinn, vilket höll på tills in på 1980-talet omän i mindre skala än tidigare.

Staden var också centrum för guldrushen på 1800-talet. Den lokala guldgruvan hade som mest 500 anställda. Gruvan upptäcktes 1860 och var aktiv fram till 1998, då den tvingades stänga p g a Health and Safety. Vid drottningens 60-årsdag 1986 fick hon en 1-kilos guldklump att gruvan i gåva. Det ni kallar jag present!!!…

DSCN6578

…idag lever man till stor del av turismen. Detta hotells pub har jag besökt för en middag för många år sedan. Det var en väldigt trevlig kväll där jag av någon anledning, som jag inte kommer ihåg, underhöll hela baren med att visa upp min vighet genom att slå händerna i golvet utan att böja på knäna och äta på min stortå. Fyllegrej, tänker ni, men jag körde faktiskt den kvällen och tog bara ett glas vin. Det var nog stämningen som gjorde att många släppte loss och hade roligt…

DSCN6592

…det finns gott om smala gator och gränder. Hela staden är uppbyggt på medeltida vis med smala gator och oregelbundet gatumönster. Allt ser kanske väldigt grått ut och just min besöksdag regnade det för omväxlings skull, så det gjorde det ju inte bättre. Husen är byggda av lokal sten, diabas och skiffer..

DSCN6577

…och fika måste man ju göra när man är ute, så blev det också här…

DSCN6586

…men vad är detta för en lång kudde som ligger i caféets fönster? Jo, en draught excluder. Vad är då detta? Jo, eftersom många fönster var/är englas och därmed mycket dragiga lägger man denna avlånga ”kudde” på fönsterbrädan för att hålla draget borta. De kan även läggas på golvet vid en dörr av samma anledning. Draught excluders blir mer och mer ovanliga, ju bättre husen blir, men man ser dem då och då fortfarande…

DSCN6588

…River Wnion går genom staden….

DSCN6575

…kyrkan från början av 1700-talet. Ersatte en gammal kyrka från 1100-talet. Så typisk brittisk kyrka med fyrkantigt torn och kyrkogård med gamla gravstenar.

Den lilla staden har dels dagsbesökare och de som använder staden som utgångspunkt för vandring och klättring av Cadair Idrisbergen med flera toppar, varav den högsta är 883 m ö h. Vad kommer då namnet Cadair Idris från? Cadair betyder stol och Idris säjs vara namnet på en jätte som använde berget som stol. Upp till topparna finns flera olika stigar och inom bergskedjan finns också flera sjöar, varav många säjs vara bottenlösa!

Eftersom detta delvis är en repris, så lyckades jag inte riktig få fram bra bilder, lite suddiga, men så blir det ibland, tyvärr.

Ha det bra och ta det varligt!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

46 kommentarer till WALES – DOLGELLAU, en liten walesisk stad

  1. Ingrid skriver:

    Så skönt att din handled blivit bättre. Visst måste man ha broddar när det är halt ute. Jag använder Yngsjöbrodden, för den litar jag på. Jag har en uppsättning av apotekets också, men på våra isiga osaltade vägar duger de inte.
    En sån där draught excluder skulle jag behöva i mina vardagsrumsfönster för där drar det. Jag måste se till att jag får nya tätningslister där.
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har lite problem med att broddarna trillar av, men troligen beror det på att min vänstra hand fortfarande är så svag att jag har svårt att få på dem på skorna.
      Draught excluders är bra för otäta fönster.
      Onsdagskram!

  2. Marit skriver:

    Så bra at du er blitt bedre. Det var morsomt å lese om draught exluder, og noe lignende har vært brukt her også tidligere i trekkfulle hus om vinteren.
    Ha det godt.

  3. marbellatanten skriver:

    Alltså, så himla gullig och mysigt det ser ut … ännu mer ressugen nu ❤

  4. Eva skriver:

    Det var många intressanta saker att läsa om. De där kuddarna mot drag är något att ta efter i den här arktiska kylan vi haft. I synnerhet när man bor i ett dragigt hus. De där broddarna måste jag också titta efter. Nu när det blivit lite mildare blir det ju svårt med halkan. Pittoresk liten stad!

  5. Geddfish skriver:

    Jag har icebugs. Något taggigt måste man ha i halkan. Nu är här rent på backen just. Tempen på nollan men känns som minus sex, blåser kallt.
    Fiffigt med den där drag-kudden!
    Otur med din handled men skönt att det går åt rätt håll!
    Det var längesen som jag kunde bita mig i stortån, haha. Vad du kan! 😀
    Kram från Lidköping!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har hört talas om icebugs, men har inga.
      Runt noll här utanför Göteborg också, men isande vindar.
      Jag är fortfarande vig, bar är så.
      Onsdagskramar från Mölnlycke!

  6. åsa skriver:

    Bra Du fixat broddar så Du kan gå lite nersänder, att halka är förutom att det gör vansinnet 😅 så kan Du bryta Dig fördärvad, bäst att hålla dig på benen.
    Skinkmackan ser god ut 😋 jag gillar dock icke vörtbröd.

  7. Violen skriver:

    Så tråkigt att du halkade och föll. Tur i oturen att du inte bröt armen. Jättebra att du har köpt broddar, då är det betydligt säkrare att ge sig ut i vinterväglag.
    Kul att du visar ännu en liten stad från Wales och att bilderna är snöfria!
    Ha det gott och glöm inte broddarna!

  8. torrebloggen skriver:

    Så skönt och höra att du mår bättre nu! Kanon att du har lyckats få tag på några broddar också!
    Härligt inlägg från Wales!
    Ha det bra!
    Kram!

  9. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Broddar är bra speciellt när det är halkigt under snön. Låter bra att du är på bättringsvägen. Idag har vi -1 och igår var det -19. Känner mig riktigt frusen ändå. Har inget drag i fönstren men kudden är nog bra. Försökte komma på var jag har sett en sådan, och tror faktiskt att vi hade dem i läroverket i Helsingfors, det var stora höga fönster och tror att det drog lite vintertid.
    Ha det gott /Marika

  10. Ditte skriver:

    Skönt att din arm är bättre men det tar nog ett bra tag innan du kan använda den som vanligt. Perfekt att du fick köpt broddar. Och visst är de till stor hjälp.
    Alltid trevligt att läsa mer om Wales och jag lär mig hela tiden en del nytt.
    Ha det fortsatt bra och krya på handleden.

  11. Helena skriver:

    En sådan där dragkudde har jag sett i formen av en tax. Väldigt söt var den! Var rädd om dig, det är verkligen inte roligt att halka omkull.

  12. Karin skriver:

    Oj, otur med handen, hoppas den sköter sig och blir bra snart! Broddar är bra och efter några vurpor går jag inte ut på vintern utan mina broddförsedda kängor. Det går att vika in broddarna när man är inomhus. Mycket smidigt!

    Det walesiska uttalet är fascinerande! Förmodligen finns det en logik, men det är banne mig inte lätt att klura ut!

    Sådana där dragkuddar har jag också snott ihop de senaste veckorna när temperaturen krupit ner under 15 grader här i Stockholmstrakten. När jag kände efter vid golvet nära balkongdörren insåg jag att det sipprade in rätt mycket kyla där. Nu är den stoppad!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är mycket bättre redan. Jag är lite ny till broddar, så känner mig fram.
      Logiken är att bokstäverna i sig inte uttalas som vi gör dem. Precis som bokstäverna i engelskan inte uttalas dom de i svenskan. Även om bokstäverna ser lika dana ut.
      Vad trevligt att du använder dessa typ av kuddar.

  13. Märtha skriver:

    Brrr… För en stund sedan hade vi -18,6 grader ute och +18,3 inne… Det blev en tävling mellan eldaren och naturen, nu är det snart shortsväder ute (-17,4, haha… 18,5 inne). Vi har varit borta hela dagen (i ett storkök och kokat chilisås baserad på tropiska frukter, Bernts specialitet. 37 liter!), började elda först klockan tre… Senaste natt hade vi ungefär -20 grader ute. Vinter, minsann. Jag har en gång sytt en ”korv” för att täta på ett ställe där det drar, men inte visste jag att det finns såna, jag trodde jag kommit på det själv! Vad finns inuti dessa? Jag ville ha min tung och formbar, så det blev bl.a. risgryn…

    • Lena i Wales skriver:

      Fy, minus 18,6, det är kallt det. Här runt Göteborg runt 0 grader.
      Låter gott med chilisås baserat på tropiska frukter.
      Dessa dragkuddar är väl etablerade i UK. I UK är det vadd eller skumgummi inuti och de är lätta.
      Sköt om dig!

  14. wiolettan skriver:

    Fint att din handled har blivit bättre, det tar tid. Jag har stukat foten och det tog veckor, men jag gick ju på den så den kanske inte fick tillfälle att läka i lugn och ro. Är lite svagare i den foten ännu.
    Härlig vinterbild och mackan ser god ut. Bra att du köpte broddar nu då det har kommit så mycket med snö i dina trakter.

    Den lilla staden har jag aldrig hört talas om, vad jag kommer ihåg.
    Verkligen smala gator men rejäla stenhus, vackra på sitt sätt.
    Jättebra grej med denna långa kudde, för att stänga kylan ute.
    Ha en fortsatt bra vecka och se upp, eller ner, i halkan.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Handen är mycket bättre, men fortfarande svar. Tiden får utvisa hur det går.
      Jag har börjat få broddarna att fungera nu, det känns skönt.
      Dolgellau är inte speciellt känd.
      Stora kramar!

  15. Mysig stad, vi har ätit julskinka ett bra tag, på vörtbröd med russin (utan är det som menlös Skogaholms), och Chrismas Pudding till söndagsfika, finns små att köpa

  16. Vad vig du är. Jag som känner mig som ett kylskåp när jag gör yoga. Hoppas handleden återfår sin styrka snart.

  17. Veiken skriver:

    Så skönt att din hand är bättre nu, men det gäller att vara försiktig ändå! Nu kommer det regn säger dom som kan.
    Jag minns när jag var barn, så la min farmor fetvadd i en rad nedanför fönstren för att hålla ute drag. Hon pyntade fetvadden lite med stjärnor och lite annat smått och gott! Fint skulle det vara!
    Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är ganska nära dig, i Mölnlycke. Ännu inget regn, men det verkar vara på ingång.
      Jag minns att vi hade bomull mellan ytter- och innanfönster när jag var liten. Pappa jobbade inom textilindustrin, så vi hade alltid gott om bomull hemma. Mamma pyntade också lite fint i bomullen.
      Ha det bra!

  18. Anita skriver:

    Så skönt att höra att din handled börjar bli bättre och så bra att du fick tag på broddar. Jag fick Icebug i julklapp för några år sedan. Jag gick in i en skoaffär och fotograferade dom, skickade bilden till mannen i huset och han fick gå och köpa dom. Jag hade ingen aaaaaning om vad det var i paketet när jag skulle öppna det på julaftonen 🙂 I varje fall är det dom det bästa jag haft mot halka.
    Smörgåsen ser riktigt julig och god ut. Julskinka med senap, mums.
    Draught excluder, förstår att det behövs om man bara har englasfönster. Snygga dessutom.
    Nu har mildväder dragit in här … imorgon spås regn. Var försiktig nu så du inte halkar igen.

    Kram och fin fortsättning på veckan!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har börjat få ordning på mina broddar nu. Svårt att ta på när handen var så svag.
      Jag har hört talas om Icebugs, men inte sett dem. Oh, vilken överraskning😉 i det paketet!
      Den mackan var smaskens, mums.
      Det verkar som det ska bli regn här runt Göteborg också.
      Kram och ha det bra!

  19. Therese Bjärstig skriver:

    Så bra att handen verkar bli bättre, och halksydd är inte dumt! Och på tal om inte dumt så såg den där smörgåsen ljuvlig ut, trots att jag nyss åt frukost kurrar magen… Ha nu en fin fredag och tredje advent!

  20. Lena i Wales skriver:

    Toppen med broddar, börjar bli van vid dem nu.
    Den mackan var så god, mums.
    Ha det bra!

  21. Så fint med all snö även om det kanske ställer till det lite. Här i Stockholm har all snö redan smält bort 😦
    Skönt att handleden börjar bli bättre och bra med inköp av broddar (jag borde leta fram mina snart) 🙂

  22. Kudden i fönstret var snygg! När jag var barn så hade vi enkla fönster där vi bodde, men till vintern så satte man upp innerfönster. Mellan fönstren så la man en rulle med vadd – som alltså gick att köpa färdigt. Men min mamma som var lite klurig hon dekorerade vadden med lite vackra julgrejor och efter jul tog hon ner fönstren igen och dekorerade med torkade små blommor innan hon satt tillbaka dom. Hon älskade nämligen att dekorera (hade så småningom en presentaffär) och var dessutom enormt händig. Tyvärr har jag bara ärvt det förra, jag är extremt ohändig när det gäller handarbete….. 😦
    KRAM/Susie

  23. Anni skriver:

    Här har vi också enkelglas med löst innerfönster – eller okopplade fönster som det heter. Det betyder däremot inte att de är dragiga, utan luftspalten fungerar bra som isolering. Däremot orkar jag inte ta bort alla lösa fönster om sommaren, så det är inte ofta det blir tvättat emellan 😛
    Däremot skulle jag behöva en dragkudde vid verandadörren.
    Usch, vad det är otäckt med halka – nu måste jag läsa vidare!

  24. iamittilivet skriver:

    Det är nå’t speciellt med stenhus! Ni får gärna exportera några draught excluder – det kan behövas i grekiska hus…

Lämna en kommentar