SVERIGE – VALBORGSMÄSSOFIRANDE 2022 vid NÄÄS SLOTT

Valborgsmässoafton blev en hel dag av trevligheter!

Det började med en promenad ner till Nääs Fabriker tillsammans med en väninna, för motion och inköp av gott bröd i bageriet där. På vägen hem lite vitsippeplockande och lite tillskott av några små påskliljor, en liten present från min väninna. Om Nääs Fabriker kan du läsa här och här!

Sedan blev det altanhäng med goda smörgåsar. Jag skulle egentligen gjort lite trädgårdsarbete, men det får vänta. Snabbt bestämdes att vi nog borde göra något på kvällen och det blev först ett glas gott vitt vin hos min väninna och sedan…

…Valborgsmässofirande vid Nääs slott.

1 000-tals besökare kom, de flesta med bil. Detta är bara en av flera parkeringsplatser…

…vi fick skjuts till E20 och gick sedan upp mot slottet, några hundra meter.

Så vackert vid bron…

…området är stort och det var enkelt att hålla distans till andra.

Vi träffade många vänner och bekanta, så det blev väldigt socialt också…

…våren sjöngs in framför slottet.

Om ni vill vet mer om slottet där jag jobbat under många år, så kan ni läsa om det här!..

…så var det dags för brasan.

Det var en ljuvlig afton, inte alls kallt och vindstilla…

…underbart vackert i denna miljö…

…på vägen tillbaka tog jag denna bild över mot E20.

Vi skulle gått hem, tar ca 45 minuter, men så mötte vi en bekant som skulle få skjuts hem, så vi fick åka med. Ibland har man tur…

…vi blev erbjudna att få skjuts hela vägen hem, men avböjde för kvällen var så underbart vacker. Så vi tog en promenad längs sjön i närheten av mitt hus, lugnt och stilla, inte en människa i närheten. Det ser nästan ut som det går gäss på vattnet, men det är molnen som speglas så vackert…

…badplatsen och…

…några änder som närmade sig oss. Här ser man 3 stycken, men det var en fjärd som också var i närheten. Det lustiga var att det var hanar allihop.

En underbar dag och kväll!

I måndags åkte jag till familjen i Mölnlycke för att umgås med nära och kära. Blir så glad varje gång jag ser dem och får förmånen att umgås med barnbarnen!

Ha det bra!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till SVERIGE – VALBORGSMÄSSOFIRANDE 2022 vid NÄÄS SLOTT

  1. Vädret har varit fint under Valborg, då får man njuta av naturen, hade picknick med barnbarn.

  2. Så vackra härliga vårliga foton från din Valborgsmässoafton du delar med dig av. Nästan som en midsommarkväll. Det är något alldeles speciellt när våren sjungs in och folk samlas runt sina eldar. Tack Lena för ett väldigt finstämt inlägg som berör på djupet!

  3. Anita skriver:

    Lena! Vilken underbar valborgsmässoafton! Och vilka bilder. Jag förstår att ni avböjde skjuts för så vackra kvällar vill man vara ute, länge! Vilka ljuvliga speglingar i vattnet. Och du har fångat kvällsljuset så fint. Och så en dag med barnbarnen också.
    Tack för ett fint och stämningsfullt inlägg!

    Kram och fortsatt fin vecka till dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var nästan en magisk afton i vackra miljöer.
      Det är alltid svårt att få rätt ljus och stämning i en bild, vissa är jag nöjd med.
      Njuter så att få vara tillsammans med de små.
      Onsdagskramar!

  4. mamma C skriver:

    Vilken trevlig och fin Valborg.
    Ha en bra dag.
    Carin

  5. Znogge skriver:

    Vilket härligt firande det blev och så praktiskt att få skjuts en del av vägen hem.

    Trevlig onsdag!

  6. Marika skriver:

    Hej Lena!
    Så härligt väder på Valborg, kul med traditioner som sång och brasa. Här var det alltid en stor brasa förut men det är små eldkorgar på torget istället. Brasan var tvungen att vara på ett annat ställe, så det blev uppdelat. Nu firas allt på samma plats. Alltid kul att träffa bekanta som man inte sett på ett tag. Du har vacker natur runt om dig.
    Ha det gott /Marika

    • Lena i Wales skriver:

      Ju äldre jag blir, ju mer betyder traditioner.
      Jag har lite vårt att vara anonym efter att bott här länge, har två söner med många kompisar och dessutom jobbat som lärare. Bara roligt!
      Naturen runt här är fantastik. Efter att varit från den så länge, uppskattar man det än mer.
      Ha det bra!

  7. Therese/Sockenvägens Söta skriver:

    Wow vilket fint, traditionsenligt och pampigt firande! Här blev det ingen brasa, vi myste på hemma utan umgänge, men Bogge var ut en sväng med kompisar och kikade på en brasa innan han anslöt igen. Var så ruggigt och kallt här. Men nu verkar värmen komma åter och våren med den! Ha en fortsatt fin vecka!

  8. Ingrid skriver:

    Vilket trevligt Valborgsmässofirande ni verkar ha haft och tänk att det kom så mycket folk till Nääs slott.
    Ha en fin fortsättning på onsdagen!
    Kram, Ingrid

  9. Geddfish skriver:

    En vacker valborgsmässoafton, ser jag. Helt underbart grönskande där man drömmer om majsolens glans. Vi hade också vindstilla. Mycket folk hos er!

    Ja, barn och barnbarn, det är livet. I morgon ska jag ge mig iväg till Värmland och få lite mys och kärlek. Känner mig trött igen, fattar inte, men så funkar det väl.
    Ha det fint och kram, Gerd

  10. Ditte skriver:

    Vilken lyckad Valborgsmässoafton på alla sätt. Vädret inte minst. Och tur med transporterna hade ni ju också. Har övernattat några gånger på hotellet vid Nääs fabriker och det är ju så fina områden.
    Så smidigt nu att du nu enkelt kan ta dig till barn och barnbarn.
    Önskar dig en fortsatt bra vecka.

  11. Märtha skriver:

    Stämningsfulla bilder, minsann! Jag har försökt fundera, men kan inte komma på om en brasa hör till traditionellt första maj-firande i Finland. Påskbrasa och brasa på ”sommaravslutningen” i slutet av augusti (forneldarnas natt kallas det också) är tradition, men inte, vad jag vet, på midsommar och på första maj. För mig är det körsång som gäller den här helgen, manskör. Till och med före studietiden, varifrån det nu sen kom. Men värme behövs!!!! Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      I Sverige har vi olika traditioner vad gäller brasa beroende på var man är.
      I mina trakter var det alltid påskeld och inte majbrasa, medan det på andra ställen brasa på Valborg. Så firandet på Nääs är lite ovanligt i dessa trakter.
      Körerna förekommer mest i studentstäderna, Lund och Uppsala.
      Ha det bra!

  12. motionochfritid skriver:

    Låter som en trevlig dag och kväll. Äldar ni brasa på valborgsmässoafton? Här äldar vi på påsken och härifrån 12 km norrut på fastlagstisdagen, därifrån jag är hemma. Roligt att älda brasa. Härlig tid nu.
    Ha en trevlig torsdag!

    • Lena i Wales skriver:

      Mycket trevligt.
      Påskeld eller majbrasa, olika traditioner i olika delar av Sverige. Normalt sett är det påskeld som gäller där jag är, så detta är ett undantag.
      Fortsatt trevlig torsdag!

  13. snicksnack71 skriver:

    Vacker valborgsfirande i en härlig miljö. Nu får man passa på att njuta när vädert är njutbart
    Kram Kajsa
    https://www.bland-kastruller-och-vinglas.se

  14. Elisabet skriver:

    Du ser ut att ha haft en riktigt fin dag och kväll med vänner och bekanta! Visst är det härligt att det är möjligt att vara ute bland folk igen.

    • Lena i Wales skriver:

      En fullträfflig dag, t o m bra väder.
      Härligt att kunna röra sig friare, men har fortfarande svårt med för mycket folk tätt inpå mig, men här var stort område att röra sig på, så det var bra.

  15. Thalassa skriver:

    Så fint inlägg om härligt valborgsfirande! Ja, det är en underbar tid nu när kvällarna blir ljusare/längre. Jag visste faktiskt inte att valborgsfirandet varierar i landet. För mig har det alltid varit eld – majbrasa – på kvällen och körer som sjunger ”Sköna maj välkommen …” Trevlig helg!

  16. Karin skriver:

    Vilken vacker och stämningsfull Valborgsmäss! Det är en av mina favorithelger, med våren på ingående, eldarna (smygpyroman som jag är!), alla trevliga möten med gamla bekanta vid brasan och inte minst alla barn som gillar att springa omkring, jaga varann runt elden, kasta in pinnar… De som försöker sig på att kasta in smällare blir genast tillsagda, så det har i stort sett upphört.

  17. Låter som en väldigt fin Valborg 🙂 Mysigt med promenad längs med sjön också 😀 Kram

  18. iamittilivet skriver:

    Ser fridfullt ut! Fin kväll!

  19. Anni skriver:

    Vilken fin vårkväll och så mycket folk det var på firandet – så roligt!

Lämna en kommentar