SKATT 2014

DSCF3333

Ja, då var det dags för nytt skatteår!

Va? tänker ni. Inte är det nyår redan, för det är ju då det nya året, också skatteåret börjar. Men si, det vet de inte om här i landet. Här går skatteåret från, det ena året 6 april – 5 april nästa år. Komplicerat? Ja, men inte ska det vara lätt heller.

Inkomster under £ 9 440 ca 100.000 SEK ,betalas ej skatt på. För nästa skatteår blir det troligen en höjning av detta beloppet.

Redan ifyllda deklarationer, som i Sverige, där staten vet det mesta (bl a genom personnummer,som vi inte har här) har vi inte. Antingen gör man sin deklaration på efterskickat papper eller så on line. Kollen är betydligt mindre än i Sverige och många struntar helt enkelt i att betala skatt för det är svårt att komma åt dem.

Skatten för inkomst är ca 20 %, men kan bli upp till 50 % vid väldigt höga inkomster. Detta är dock inte hela sanningen. Därtill kommer s k Council Tax, som inte ligger på personen, utan på fastigheten. Ju högre värde huset har, ju högre skatt .Om man hyr ett hus betalar hyresgästen Council Tax, inte ägaren. Detta är motsvarande svensk kommunalskatt. Denna skatt är väldigt svårt att komma undan. För även om man inte är registrerad på en adress här så finns de flesta husen registrerade och om huset är obebott betalar ägaren en lite skatt ändå. Det är alltså inte som i Sverige en fastighetsskatt, som straff för att man äger ett hus, utan denna betalar för skola, vägar, gatubelysning m m och går dirket till kommunen.

Många människor här har aldrig deklarerat,speciellt om du har en fast inkomst och skatten dras direkt från lönen. Då deklarerar man helt enkelt inte, helt lagligt!!!

När någon frågar mig om hur skattesystemet fungerar brukar jag svara:”Om ni förklarar ert skattesystem för mig, så förklarar jag mitt för er”. Då brukar det normalt bli tystnad. Varje land har sina egna system som är mer eller mindre komplicerade och därför är det också svårt att jämföra land för land.

Det man dock snällt kan konstatera är att skattetrycket och kontrollen är betydligt lättare här än i Sverige.

Varför har vi då skatteåret vid just detta konstiga datum?

Ja, svaret är inte enkelt, men jag ska försöka reda ut det.

Nyår inträffade sedan år 1155 den 25 mars enl  den gamla kyrkliga kalendern, men 1752 gick man över till den Gregorianska kalendern. Den gamla var 11 dagar fel. Så dagen efter 4 september 1752 blev 15 september. Det var  stora uppror i landet p g a detta, inte bara för att det något behövde förändras vilket ju inte brukar vara lätt här, men också för att man missade 11 dagars inkomst denna månad. Nyåret flyttades samtidigt till 1 januari. Men skatteverket ville inte sluta det finianciella året precis efter jul. Så därför skapades ett speciellt financiellt nytt år.  11 dagar från 25 mars blev 6 april, så de 11 dagarna fanns kvar.

Börjar ni nu räkna dagar, så stämmer det ju ändå inte, 25 mars och 11 dagar framöver blir ju 5 april. Att det istället blev 6 april beror på att ett års skottdag togs bort. Krångligt? Ja, här är inget enkelt! Att man fortfarade har kvar det financiella året från 6 april beror på att ingen har brytt sig om att ändra detta. Men det har ju bara gått 262 år, så vi får se!!!

Känner ni er nu riktigt urblåsta? Ja, i så fall vet ni i alla fall hur en blondins vardag är! Obs! Endast jag och mina naturligt blonda medsystrar får uttrycka oss på detta sätt!!!!

Detta inlägg publicerades i Om Wales, Socialt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till SKATT 2014

  1. Anita skriver:

    Oj, oj, oj! Det där med skattesystemen i olika länder kan nog göra vem som helst gråhårig … oavsett ursprungsfärg på håret 😉 Hur som helst, ett mycket intressant inlägg.

  2. Ditte skriver:

    Låter både enkelt och komplicerat. Så vad jag förstår så är skattetrycket lägre hos dig överlag. I Sverige drabbas man extra hårt om man går för tidigt i pension, som jag gjort vid 62. Då blir det extra beskattning pga. jobbskatteavdraget. Men näst år då jag fyller 66 så blir skattetrycket ca 700 kr mindre i månaden för min del. Och om jag då skulle jobba så kan jag tjäna upp till 180 000 och bara betala 8% i skatt. Märkligt!
    Väldigt intressant och jag vill gärna veta mer om det mesta vid tillfälle.

    • lenadyche skriver:

      Ja, som du säjer enkelt och samtidigt svårt. Intressant vad du beskriver om Sverige. Jag kommer ju att få pension därifrån och visste inte att tidig pension beskattades så hårt. Något jag måste titta närmare på om ett tag. Tack för info!

  3. Fniss… det där med blond tar jag till ibland också.
    Snart dags och deklarera här också, inget som
    jag ser fram emot. Lite tuffare tag med kollen här.
    Kramar/AM

Lämna en kommentar