MITT BADRUM och en liten kavalkad

Gillar jag blått?

DSCF3479  DSCF3513

DSCF3481  DSCF3517

Men var är golvbrunnen?

Det finns ingen i brittiska badrum! Alltså inget våtrum. Fortfarande finns det dem som har textila heltäckningsmattor i badrummet!

Bakom badkaret är det inte kaklat som i Sverige, utan man tätar mellan väggen och badkaret med ”tätnigsmassa”, så vattnet inte rinner bakom badkaret.

I Sverige är det ju vanligt att man tagit ut badkaret och endast har dusch. Här är det väldigt ovanligt. Badkar är viktigt för britterna. Och visst är det skön att dyka ner i karet en kall vinterkväll!

DSCF3519

Den underbara svenska tvålen var en julklapp från min kära väninna Anki. Tack!

DSCF3683

Vad är det för trådar som hänger från taket? Jo, här får man inte ha några strömbrytare i badrummet. Antingen sitter de utanför eller så drar man i snöret för att sätta på lampan. Det är sant!

Att vi har tre beror på att en är för lampan, en för värmefläkten och en för vanliga fläkten.

EN LITEN KAVALKAD

P g a sommarlathet eller p g a att jag kanske jobbar för mycket så tänkte jag göra det lätt för mig, men förhoppningsvis trevligt för er, genom att göra en liten kavalkad av tidigare publicerade och opulicerade bilder från det vackra Wales.

Photo2663  Photo2661

Vackra vyer…

Photo0222  Photo0225

… vackra kanaler och kanalbåtar…

Photo1380  Photo0228

…vackra hus…

Photo1378  Photo0252

…och ännu fler vackra hus…

Photo3039  Photo0230

… vackert belägna fästningar…

Photo1658  Photo1657orig

… vackra parker…

Photo1674  Photo1675

…vackra moument…

Photo2974.jpgorig  Photo2999

…vackra pubar…

Photo2930  Photo2931

… vackra floder..

.Photo2785  Photo2786

…vacker och skrämmande kustlinje (ja, det är mina händer i luften och mitt huvud på bilden till höger och de sitter fortfarnade kvar på samma kropp! På väg ner eller upp!??!)…

Photo3060  Photo3059

… och ännu mer vacker kust…

Photo2938Hendreorig  Photo2952

… vackra slott och golfbanor…

Photo2747orig  Photo3026

…vackra statyer…

DSCF3113  Photo1012

… vackra broar (genom den ena kommer den olympiska elden i min stad!)…

DSCF4618  DSCF4591

…vackra trädgårdar..

Photo2591  DSCF3163

…goda bakverk…

DSCF3330  DSCF2982

… och slutligen, tro det eller ej, god mat!!!!!

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Interiör, Om Wales. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till MITT BADRUM och en liten kavalkad

  1. Ditte skriver:

    Vackra, lockande och inbjudande bilder från Wales. Så varierat landskap och så mycket grönska!
    Att du gillar blått har jag förstått. (Det gör jag också)
    Tycker ditt badrum vad gäller diverse installationer påminner om vårt här i Spanien. Ingen golvbrunn, man får täta runt badkaret med fogmassa och strömbrytaren på utsidan. Men vi har kontakter till tvättmaskinen i badrummet och där kan vi koppla in oljeelementet på vintern. Dock har jag undrat vad som händer om tvättmaskinen skulle läcka och var vattnet då tar vägen….Kanske lika bra att inte veta.
    Önskar dig en fin helg och tack för vackra bilder.

    • lenadyche skriver:

      Ja likhetrna med spanska badrum finns. I Spanien är det nog ofta ganska bra att inte tänka för mycket på vad som kan hända härnäst, för det har de nog inte heller tänkt på! Roligt att du tycker om min lilla bildkavalkad!!!

  2. Fröken Grön skriver:

    Åh, ditt inlägg känns nästan lite som att se ett avsnitt av BBC:s fantastiska ”Escape to the country”! Så himla många charmiga hus och platser det finns i Storbrittanien!
    Det där med brittiska badrum är ju onekligen en historia för sig. Jag har förfasat mig många gånger över heltäckningsmatta på hotelltoaletter! Rätt häftigt egentligen att vi har så annorlunda byggstandard, när våra länder egentligen ligger så nära. Kan tänka mig att britter som kommer till Sverige tycker att vi har konstiga lösningar också!
    En riktigt skön helg!
    /Anna-Karin

    • lenadyche skriver:

      Det är kul att se olikheterna i hur olika länder tänker och britterna kan nog tycka att vissa av våra grejer är lite konstiga. Fast som svenskar vet vi ju alltid vad som är rätt och fel, ha, ha!!!

  3. Anita skriver:

    Blått e flott sa man alltid när man var barn … och det stämmer! Jag tycker mycket om blått och dina blå saker är jättesnygga! Dom passar väldigt bra i det avloppsbrunnfria badrummet 🙂 Jag har alltid tyckt det varit lite häftigt med heltäckande matta i badrummet. Varmt och mysigt om fötterna när man inte har golvvärme. Fast här är det ju otänkbart.

    Du behöver inte be om ursäkt och tycka att du gör det lätt för dig med Wales-bilderna för dom är verkligen fina. Som trädgårdsbesökare blir jag ju dessutom genast nyfiken på om jag besökt trädgården på bilderna (har ju besökt flera i Wales bland annat den fantastiska Bodnant Garden med gullregnspergolan).

    • lenadyche skriver:

      Badrummen är verkligen speciella här!!! Bilderna är från Dewatow Garden (gå in på sökrutan och slå in det namnet, från inlägg 23 juli i år). Intressant trädgård!

  4. Jenny skriver:

    Bor liksom du här i vackra Wales. Fast i Aberystwyth. Tänker lite extra på badrum just nu när vi ska renovera vårt. Det är ju onekligen enklare att fixa nytt badrum här, in med nytt bad och toalett, lite nytt fräscht kakel…måla så i princip klart. 😉 Nåja men nästan. Älskar på sätt och vis den brittiska standarden, mer avslappnat på något sätt. Eller så har jag bara bott här för länge. I vilket fall älskar jag dina blogginlägg. Alltid kul läsning.

    Hälsningar från Aberystwyth

    • lenadyche skriver:

      Hej Jenny! Vad kul att höra av någon annan som bor i Wales. Min e mail adress finns högst upp till höger på boggen. Hor gärna av dej! Det glädjer mej mycket att du tycker om min blogg! Ha det bra!

  5. Katta skriver:

    Ja det gör du nog! Gillar blått alltså 🙂 men det är ju vackert. Ja tänk att de har heltäckningsmatta i badrummen, har sett det i en del brittiska inredningprogram fast när jag varit där har det varit klinker på badrumsgolven och alltid badkar. Saknar verkligen badkar i vår lägenhet. Jag älskar de där gamla stenhusen som finns på landsbyggden i Storbritannien lite här och var, så mysiga och vackra. Och så vackert med de kanalerna och pråmarna. Kram Katta

    • lenadyche skriver:

      Ja, ett bad är härligt, speciellt när det är lite ruggigt ute, vilket detju kan vara här. Jag är glad att du tycker om mitt mya hemland. Det finns verkligen så mycket vackert här. Ha det bra!

  6. Anna Johansson skriver:

    Så fina vyer e verkligen värda att visas fler gånger! 😊 tack Lena! intressant oxå att höra om badrummen…Vi hade hantverkare här som gjorde om vårt, efter alla konstens regler år 2000. Sedan dess har regelverket ändrats något för ”de som vet” verkar det vara närpå katastrof att endast har två tätskikt och inte tre…Å då har vi ändå golvbrunn!😏

  7. Fina bilder! Det har nu blivit dags att lägga till Wales på listan över ställen man vill åka till framöver. Kanske att barnen ska ha lärt sig lite mer engelska först, men därefter är det dags!
    (Å andra sidan var vi ju i precis i Prag utan att vara sådär jätteslängda på tjeckiska, om man säger så).

    Hälsningar
    Anders i Postgården, som har blått som favoritfärg

  8. Veiken skriver:

    Blått är så fint. Finns det någon som inte tycker om den färgen! Finfina bilder från ”ditt” land och ett fint badrum!
    PS. Tack för dom härliga varma kramarna. Tänk det handlar om en millisekund och jag hade missat dig! Jag undrar vem som styr! Stor kram från mig och Göteborg!

  9. Britt skriver:

    Vackra husbilder och miljöer. Men badrummen fascinerade mest. Jag vet ju att det ofta finns heltäckningsmatta i badrum i England och det är för mig en gåta hur man håller rent och torrt. Och snörena i taket!! Har man inte mycket vatten- o elektriska skador?

  10. Så vackra bilder! Åh husen sen 🙂 Kram Anna

  11. Karin på Pettas skriver:

    När jag läser din blogg tänker jag alltid på en ung man/kille som en gång var på Åland och hjälpte till att bygga en galeas vid namn Albanus. Han var från Wales och nästan omöjlig att förstå, men mycket trevlig, han bodde hemma hos oss. Det är extra trevligt för min del att läsa din blogg just av den orsaken också. Lite Wales känner jag ju till innan allt det här fina som visas.
    Blått är alltid rätt:)

  12. Anne-Marie skriver:

    Ja, jag tror nog att Lena gillar blått. 🙂
    Gillar naturen och allt annat vackert i Wales, Skottland och England. Det är så mycket grönare än här i torkans Kalifornien.
    Såg att du träffat en annan bloggerska. Bloggvärlden är rolig eftersom man får kontakt med så många människor.
    Ha det bra!

  13. carpementon skriver:

    Härligt med alla dina vackra bilder på badrummet och annat. Blått är alltid rätt! Det där med golvbrunn verkar vara något för oss ordentliga Skandinaver. I mitt (fult gulbruna) badrum i Sydfrankrike finns det inte heller någon golvbrunn, och såvitt jag sett verkar det inte alls vara standard med en sådan härnere. Det blir ganska besvärligt när någon skvätter vatten över badkarskanten. Men, det är ju lyxproblem förstås. Mvh Ingrid

    • lenadyche skriver:

      Visst är det roligt att jämföra olika länder och hur man tänker! Sverige skilljer sej från övriga Europa på en del saker, som svenskar tar för givet. Men tror att UK skiljer sej mer från resten av världen, känns så ibland i alla fall!

  14. Mattias Ahlqvist skriver:

    Haha, ja tänka sig vad vissa saker som känns helt naturliga i Sverige inte finns utomlands. Varit i Skottland och förvånats (förfasats) av den dåliga standarden på husen. Även Frankrike och Italien kan ge skrämmande dåligt intryck … elinstallationer i badrum mm som känns läskiga.

Kommentera

