WORCESTER 1

Worcester, uttalas Woster, är en city i England, bara några mil från walesiska kkgränsen, vid floden Severn. Staden har nästan 100 000 invånare.

DSCF7759  DSCF7663

För svenskar är staden kanske mest känd för sin Worcester sås och sitt vackra Worcester porslin. Men ack vad mycket det finns av värde att se här. Därför kommer det att bli 2 avsnitt, istället för som tänkt 1.

DSCF7546 DSCF7545

Berkeley Almshouses and Chapel. Almshouse är ett gammalt ord för fattighus. Husen byggdes i slutet av 1600-talet för vad man sa ”15 fattiga herrar och 1 fattig dam”. Var och en person hade enbart ett rum. Idag består lägenheterna  av 2 rum och kök, fortfarande till för äldre fattiga människor, män och kvinnor,utan kvotering…

DSCF7544  DSCF7549

…kapellet i mitten…

DSCF7551  DSCF7553

…numera är kapellet mest använt som samlingssal…

DSCF7555  DSCF7554

… detta är huvudentrén (inte längre i bruk) med denna gamla nyckel i låset.

Namnet Berkeley kommer från den rika familjen Berkeley som satte igång byggandet. Familjen äger slottet Berkeley Castle några svenska mil bort. Unikt med släkten är att de har en oavbruten kedja av manliga baroner sedan 1000-talet.

DSCF7543  DSCF7556

En vacker gammal byggnad innehållande hotell och affärer.

DSCF7667  DSCF7670

Denna gamla pub var bara för vacker för att inte fota…

DSCF7664  DSCF7666

…vackra etsade fönster och kakelpelare!

DSCF7661  DSCF7627 - Copy

Detta vackra hus ägs av National Trust och är musem och innehåller också…

DSCF7643 - Copy DSCF7631 - Copy

… en vacker trädgård med blommor..

DSCF7632 - Copy  DSCF7635 - Copy

… ett litet halvgömt lusthus och en liten gräsmatta och…

DSCF7628 - Copy  DSCF7640 - Copy

…och detta vackra hus med blyinfattade fönster och…

DSCF7626 - Copy  DSCF7625 - Copy

…ett café med denna lilla ingång och uteservering…

DSCF7639 - Copy   DSCF7638 - Copy

…där man kan få en kanna te och scones med sylt och clotted cream i små gulliga glasburkar. Hoppsan tomburkarna hoppade ner i min väska!!!…

DSCF7705  DSCF7707

Museum med shop och fabriksbyggnader tillhörande Royal Worcesters porslinsfabrik…

DSCF7708 - Copy  DSCF7716 - Copy

…Royal Worcester, säjs vara den äldsta eller näst äldsta porslinsfabriken som fortfarande är igång i England. Grundat 1750…

DSCF7710 - Copy  DSCF7717 - Copy

…Royal Worcester gick i konkurs 2009 och tillhör idag porslinsgruppen Portmeirion Pottery Group och är baserat i Stoke-on-Trent…

DSCF7721 - Copy  DSCF7722 - Copy

… som många av mina läsare redan vet älskar jag vackert porslin…

DSCF7734 - Copy  DSCF7727 - Copy

…och trodde nästan jag kommit till Paradiset i denna shop…

DSCF7711 - Copy  DSCF7728 - Copy

…ni kanske också känner igen dessa egg coddlers från tidigare artikel. Här kostar de nya £ 16.50, ca 180 svenska kronor / styck!

Klicka här: Egg coddler

DSCF7573

The Shambles är en gata i centrala Worcester. Shambles betyder slakthus och här höll slaktarna till. I engelskan finns uttrycket ”a shambles” som betyder att något är i oreda eller förödelse och det kommer från att just slaktargatorna var i oreda med allt avfall och blod som rann i rännstenarna.

DSCF7783

Worcestersås, är en tunnflytande, stark kryddsås tillverkad av Lea and Perrins i Worcestershire. Lord Sandays, f d guvenör i Bengalen, kom tillbaka till England och bad kemisterna Lea och Perrins tillverka en sås han funnit recept på i Bengalen. Kemisterna var inte nöjda med resultatet, men ställde undan en tunna. När de senare öppnade den igen upptäckte de att jäsningen gav såsen en fin smak. Såsen började säljas 1837.

DSCF7760  DSCF7763

The Hive, stadens bibliotek. Huset invigdes 2011 och kostade £ 60 mijoner att bygga. Mycket omdebatterat, både vad gäller stil och kostnad. Det var också svårfotograferat, träd och bilar i vägen, kanske var det meningen att det inte skulle vara lätt att fånga på bild, så denna byggnad kan visas världen över…

DSCF7534  DSCF7535

…En sammanslagning av 3 olika bibliotek under ett tak på en yta av 10 000 m2. Här finns ca 250 000 böcker och 800 datorer…

DSCF7537

… drottningen var här och invigde byggnaden och det visas med en liten skylt. Många tycker att skylten borde var större och gjort av något glansigt material…

DSCF7539  DSCF7541

… inredningen är modern oh funktionell.

DSCF7663i

Liknande detta korsvirkeshus finns det flera av i staden och det kommer det att komma mer om i nästa avsnitt om Worcester, samt om katedralen, översvämningar, mer pubar, gammalt sjukhus och fler överraskningar!

Detta inlägg publicerades i England. Bokmärk permalänken.

84 kommentarer till WORCESTER 1

  1. Åsa i Åsele skriver:

    Tack för Din kommentar i min blogg.

    Fina bilder, jag skulle inte tacka nej till te & scones 🙂

  2. Anders skriver:

    Ser väldigt pittoreskt och mysigt ut! Man kan nästan tänka sig att se Barnaby från ”Morden i Midsomer” komma gående.
    Här i Sverige är det gråruskigt ute just nu och därför ganska skönt att hålla sig inne.

    Trevlig helg!

    /Anders (och Lena)

  3. Steve skriver:

    Jag riktigt ryser av välbehag när jag läser ditt inlägg och tittar på dina bilder. Vilka underbara miljöer och som så ofta i UK väl bevarade gamla ”pärlor”.
    Jag förstår att burkarna hoppade ner i din väska.
    Egg coddlers, en nyhet för mig, ska jag försöka få tag på.
    Jag har visat din blogg för D och hon säger att hon bara måste göra den där resan till UK som hon så länge pratat om. Tyvärr kan inte jag längre resa, men vi brukar ändå resa tillsammans via TV-programmet ”Escape to the country”.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din vänliga kommentar! Egg coddlers är verkligen bra, både vackra och goda att göra ägg i! Escape ro the country är verkligen ett trevligt program! Ha en bra helg!

  4. Marit skriver:

    Så mange fine bilder! Jeg skulle gjerne ha vært i den porselen å butikken! Der hadde de veldig mye fint… 🙂

  5. Britt skriver:

    Såsen tänkte jag på först förstås. Jag visste inte att det även var känt för porslin.
    Hoppsan en eller ett par sådana småburkar har nog hoppat ner hos mig också, men de hade nog inte återanvänts ändå.
    Otroligt mycket gamla fina hus. När man ser dina bilder inser man att det finns så otroligt mycket att se.

  6. Katta skriver:

    Vilken vacker stad, och vilket vackert fattighus. Måste ju ändå ha varit lite av en lyx att ha ett rum var på fattighuset om man tänker hur hela familjer kunde bo i en liten etta här förr. Tur det är bättre fördelning mellan kvinnor och män nu. Scones mmmm vad gott 🙂 Kram Katta

  7. Znogge skriver:

    Åh, vilken spännande och intressant stad! Känner verkligen att den är värt ett besök. Pinsamt nog har jag uttalat såsens namn fel i alla år men något säger mig att jag inte är ensam om det 🙂

  8. skåningen skriver:

    Vilka vackra hus och vackra porslinsaker Du.. syltburkarna hade hoppat ner i min väska också! ………………………………………………Mixern är kanonbra till sopor och såser. Kram!

  9. Jättefint porslin, hela inlägget var
    lärorikt och fint.
    Trevlig helg och kramar/AM

  10. Ami skriver:

    Tack för den trevliga rundvandringen i Worcester! Och visst är det roligt att duka med ett fint porslin 🙂
    Ha en trevlig kväll!

  11. Karin på Pettas skriver:

    Så lärde jag mig hur man uttalar Worcester och hur såsen blev till, tack för det!
    Tänk om tegelstenarna i alla vackra gamla byggnader kunde berätta allt de har varit med om. Allt andas historia.
    Jag undrar om du har ett bra och enkelt (om det går att förena?) recept på Clotted cream? Snart ska jag få till en sådan och tillsvidare har jag inte varit nöjd med mina tafatta försök.
    Ha en skön helg!

  12. sockenvagenssota skriver:

    Älskar bildningen du bjuder på och detaljerna på alla byggnader, hantverk och stil som är värd att uppmärksammas! Hoppas du har en fin kväll ❤

  13. Ninette skriver:

    Härliga bilder! Jag vill alltid ut och resa när jag läser i din blogg! Hur kommer det sig att man uttalar Worcester så annorlunda än man skriver det, har du nån aning? det har jag alltid funderat på – tycker det är lite myskot! har för mej att det där -cester har nåt med romarna att göra, men minns inte så noga.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Ninette! Från början uttalades det Worcester, som ordet stavas. Cester kommer av romarnas ord för försvarsanläggning, castra. Varför stavs Växjö som det gör eller Kristianstad? Uttalas ju helt annorlunda än stavningen! Ändringar av uttal genom åren, men inte stavning. Ja, tiden har sin gång!

      • Ninette skriver:

        Där ser man! jag tänkte på det helt bara utifrån ett finlandssvenskt perspektiv – här uttalar vi fortfarande gammaldags såsom det stavas! 🙂 Dvs Kristianstad och växsjö exakt som dom skrivs! 🙂 (ända tills vi rör oss lite mer i sverige och fattar hur det skall uttalas) Vi använder ju också tj- och dj-ljud som inte ni i sverige gör, dvs vi uttalar djur D-jur och inte jur. Det gör det lite lättare att uttala engelska ord, för vi har samma uttal som engelsmännen. Tack för ditt svar!

  14. barabrittiskt skriver:

    Worcester har länge stått på min önskelista så någon gång ska det bli av. Roligt att de har Shambles också. Englands mest fotograferade gata är The Shambles i York.

  15. Anne-Marie skriver:

    Så bra att jag fick veta hur man uttalar Worcester. Har nog alltid sagt fel.
    Många charmiga hus som finns i staden.
    Det var inget dåligt bibliotek! Min pappa hade runt 20,000 böcker och det tyckte vi var mycket. 🙂
    Clotted cream har jag aldrig hört talas om. Vad är det?

  16. Fina bilder och intressant text, som vanligt. 🙂

    Avslöjar min okunnighet och berättar att jag bara kände till såsen sedan tidigare. 🙂

    Tack för att du delar med dig på min sida.

  17. Ama de casa skriver:

    Oj vad mycket fint!

    Fast en sak undrar jag över… Varför stavar engelsmän så konstigt? 😉

    • Lena i Wales skriver:

      Bra fråga som säkert många frågat sej. Det var den franska influensen, som ju är stor i språket, som bidrog till denna knepiga stavning i språket. Vad gäller ortsnamn som t ex Worcester så kommer cester av latinets ord för slott eller fort. Först uttalades det som det stavas men sedan har uttalet förändrats under åren, men inte stavningen. Tänk på stavning och uttal av svenska städer som t ex Växjö och Kristianstad!! Samma fenomen.

  18. Ditte skriver:

    När jag ser dina fina bilder så är det så här jag kanske innerst inne föreställt mig landsbygden i U.K. Att sedan Wales har så mycket vackert att erbjuda inom skuftande områden har jag lärt mig genom dig. Och mycket annat också förstås.
    I den fina proslinsaffären skulle jag också kunnat tillbringa mycket tid, utan tvekan. Så mycket vackert! Och några egg coddlers skall få följa med mig hem så småningom. Säkert mycket annat också.

  19. Anna Johansson skriver:

    Jag kommer att åka dit, absolut…men tills dess e de helt ok att resa med i dina inlägg! Tack Lena, vilken intressant och vacker stad!

  20. Gilla skriver:

    Så många vackra bilder du visar. Jag blir rent av resesjuk igen. Men det lär inte bli till England tyvärr. Porslinet var ju speciellt vackert också, Tillverkaren är ju känd, men att de hade gått i konkurs har man inte hört förut. Speciellt tallriken med nallen på, föll jag för. Skulle vilja ha råd att köpa sådana till mina 6 barnbarns barn. Men det har jag nog inte. Vet ju inte heller om de saluförs i Sverige.

    Det är så trevligt att läsa dina inlägg, för man blir så upplyst om hur det är där du bor.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Gilla! Jag tror att stora, välsorterade porslinsaffärer i Sverige har mycket brittiskt porslin och kan säkert ta hem. Annars kanske det går över nätet oxå. Men tror inte det blir billigt, hur du än gör!!

  21. Marina skriver:

    En av många engelska platser där stavning och uttal skiljer sig lite(!) åt! Mycket fina bilder som verkligen gör denna mysiga ort rättvisa!

  22. Veiken skriver:

    Vi hade Worcestersås hemma när jag var barn. Min mamma använde det i matlagningen tror jag!
    Jag blir alltid så imponerad av att man i Wales, England och Skottland inte har drabbats av samma rivningsraseri som vi i Sverige. Man har bevarat, rustat upp och håller liv i historien. GILLAS!
    När man läser dina inlägg så suger det hårt i res-tarmen igen! Inte rest-armen:) 🙂 Kram

  23. Krönikören skriver:

    Roligt att se så mycket både fint och annorlunda! Undrar om de fattiga kvinnorna dog före männen? Eller var det bara ”som vanligt” självklart att männen hade företräde?

    Jag är uppväxt med Worchestersås. I min familj hade vi alltid det i ärtsoppan och jag blev förvånad när jag upptäckte att det var en ovanlig kombination (på lunchrestaurangen var det en som undrade om det var gott med chokladsås i ärtsoppan…). Sedan jag blev vegetarian (som Anthony Hopkins läste jag här hos dig :)) kan jag inte ha det längre, vilket är lite synd. Den är ju så god!

    • Lena i Wales skriver:

      Vad trevligt att få en sa fin kommentar! Nya inlägg varje onsdag och lördag. Vālkommen! Croeso (på walesiska)! Ja det var som vanligt, männen hade företräde. Rolig Wocestersåshistoria. Tack!

  24. Agneta skriver:

    Men jag dånar, vilken vacker by/stad och vilka hus. Varför raserades Sverige av rivningshysteri en gång i tiden. Nu hade vi kanske inte så vackra hus som dessa, men jag blir alldeles avis på dig som får bo i ett land med så vackra städer och hus och trädgårdar och porslin!
    Och så är det roligt att det uttalas som det gör! Man hör många varianter på såsen här hemma!
    Agneta kram

  25. Casa Annika skriver:

    Så fint det ser ut! Jag blir sugen på ett besök!

  26. bia skriver:

    tack för titten i min blogg…jätteroligt att du ville kommentera…alltid uppskattat ;))
    Önskar dej en fin start på nya veckan!!
    Kram bia

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du tittade inhos mej oxå! Nya inlägg varje onsdag och lördag. Veckan har börjat bra och nu är jag på utflykt från Almuncar i södra Spanien till närbelägna Nerja med 30 glada svenska passagerare!

  27. Å så fint och mysigt det set ut. Härliga bilder!

  28. Linda skriver:

    Så roligt! Jag visste inte att det är en plats. Tittade på min flaska med sås häromdagen och undrade vad i hela friden jag ska använda den till – nu kommer jag in stället att tänka på det här inlägget varje gång jag får syn på den i kylskåpet 🙂

    Kram
    //Linda

  29. Merja skriver:

    Ja, England är fullt av vackra boningshus och byggnader, urfina trädgårdar och té och scones. Kanske man skulle flytta!

  30. Åse skriver:

    Vilken vacker tur du tog oss med på, ljuvliga bilder. Kram Åse

  31. Lisbeth Rosén skriver:

    Så underbart att se alla dessa vackra bilder, för att inte tala om porslinet!!! Va kul att det är såna priser på de små ”äggkopparna”. Kramizz

  32. Vilken härlig rundtur du bjuder på, tack för det! En underbar miljö med många vackra hus!!! Underbart porslin också, superfint!!!

    Många kramar aka

  33. Anna skriver:

    Vilka underbara byggnader du fångat igen och det där kafét med te och scones och små burkar är ju bara ”to die for” 😉
    Det suger i ”Storbritannientarmen ” rejält nu Lena 🙂 Många åker till London på höstlovet, jag hade inte tackat nej men är också så sugen på att se det här andra som du visar upp idag!
    Kram Anna

  34. bortabrabloggen skriver:

    Tack för din kommentar hos mig! Vad kul att ha hittat din blogg och tack för alla fina bilder du delar med dig av i ditt inlägg. Jag bodde i Manchester i ett par år innan jag flyttade hit till Australien och trivdes riktigt bra. Var till och med i Wales ett par gånger, har bland annat klättrat/vandrat uppför vackra mount Snowden! Ha det gott 🙂

  35. Lena i Wales skriver:

    Vad roligt att du kom tillbaka till mej! Alltid trevligt att se hur andra utlandssvenskar har det. Oxå kul att du varit i Wales. Nya inlägg hos mej varje onsdag och lördag. Croeso (välkommen)!

  36. Tusen tack för att du delar med dig av alla bilder. Jag blir så sugen på att åka dit. Det ser så vackert ut.

  37. Comsi comsa skriver:

    Det första jag tänkte på var Worcestersås när jag tittade in här, 🙂 men ganska snart ser jag att inlägget innehåller betydligt mer än så. 🙂 Har aldrig besökt Manchester och inser att jag missat något. Vackra hus, porslin och historia, tack att du delade med dig. 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Worcester är en av många vackra städer i UK. Mest handlar min blogg om Wales, men ibland överträder jag oxå gränsen och skriver om England, som om Worcester. Nya inlägg varje onsdag och lördag. Croeso (välkommen på walesiska)!

  38. Det du berättar i bild och text ger mig en (förstärkt) lust att resa runt på de brittiska öarna. Vackert, intressant.. en massa upplevelser. Tack, tack!
    Allt gott!
    /Katarina

  39. jeanettebjorn skriver:

    Tack, förstår att det måste vara kul att få se bilder från Borås om din pappa var boråsare. Jag har bott i Borås sedan jag var 11 år och under alla dessa år har staden växt enormt och tyvärr mycket av stadens charm har försvunnit med som ex all textil som gjorde stadens image.

    Så vackra hus där i England, jag är ett fan av att se de engelska programmen ”Property ladder” och ”En plats på landet” 🙂

  40. Nett skriver:

    Detta var min kommentar här ovan 🙂

  41. Anita skriver:

    Vilket fantastiskt bildreportage från Worcester! Nu behöver jag ju inte resa dit 😉 Tänkte bara titta in och säga att jag är hemma igen efter en fantastisk trädgårdsresa i Sydafrika. Såg att du skrivit på min blogg och undrade var jag tagit vägen så jag ville bara säga att jag är tillbaka nu …

    Ha det gott!
    /Anita

  42. Vad fint det ser ut! Skulle verkligen vilja besöka någon gång och smaka på såsen på plats.

  43. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

Lämna en kommentar