MONMOUTH 17 – THE CASTLE, MIN TRÄDGÅRD och SVERIGE

Jag är ju hemma i Wales igen och idag blir det lite från min trädgård och om hur långt våren kommit här, om min hemstad Monmouth och från mitt Sverigebesök.

Våren har kommit till min trädgård

dscn1883 dscn1869

Primeroses har börjat komma upp ur marken. Jag har en del i olika färger här och där i trädgården. Dessutom behöver verkligen gräsmattan klippas, gräset är väldigt grönt här och dessutom alltför långt…

dscn1880

…några krokusar har också börjat komma fram…

dscn1878

…liksom wallflowers och…

dscn1882

…några aubrieta har också dykt upp…

dscn1871

…choisyabusken, Mexican orange blossom, är gul och fin…

dscn1870

…palmträdet som står ute i kruka året runt har gulnat lite, men vi får se hur den kommer att utvecklas senare…

dscn1872

…min stora cameliabuske har…

dscn1874

…knoppar. Jag älskar denna buske och kan inte vänta på att den blommar igen…

dscn1868

…som en liten välkomsthälsning till besökare och också till oss själva har jag satt några primroses på bordet nära entréen.

Monmouth 17 – The Castle

photo3727

Monmouth Castle sett nerifrån staden.

Monmouth Castle är en fästningsruin med anor från 1060-talet då det var en träfästning. På 1100-talet tillkom stenfästningen…

dscf6903

…strategiskt beläget med utsikt över floden Monnow. Idag bakom affärer på huvudgatan och träd har vuxit upp framför, så ingen utsikt över floden längre, vilket är tråkigt.

Varför byggdes fästningen här?

Jo, efter Wilhelm Erövrarens ockupation av Storbritannien genom Slaget vid Hastings 1066 lät han bygga fästningar här och där längs den walesiska gränsen för att förbereda en invasion av Wales. Valet av läge för denna fästning var att det är här som floderna Wye och Monnow går samman och därmed ett strategiskt läge. Det finns många fästningar från denna tiden längs gränsen Wales – England. På dessa fästningar satte han Lordar trogna till honom och hade på så sätt bättre förutsättningar att behålla makten.

Henry Bolingbroke hade denna fästning som favoritplats. Han kom senare att bli kung Henry IV och den förste kungen av Lancasterdynastin. Det var också här hans son föddes 1386. Sonen kom att bli Henry V och regerade England 1413 fram till sin tidiga död 1422.

Henry V blev en riktig krigarkung, men vilka kungar förr var inte det? Han slogs mot walesarna och diverse Lordar i England. Han slogs också mot Frankrike under det s k 100-årskriget. Bl a segrade han i The Battle of Agincourt och det är också därför torget i Monmouth heter Agincourt Square. Han kom genom sina segrar också att erkännas som Frankrikes kung…

dscf6913

…under inbördeskriget 1642-51 kom fästningen i olika händer och förstördes delvis. Bara små delar av fästningen finns idag kvar….

dscf6917

… av The Great Tower finns bara delar kvar…

dscf6915

…vackra meldeltida fönster utan glas finns det också några stycken.

Sverige

Det var så härligt att få besöka barnbarnen i Sverige och intensivt blev det med mycket lek och annat kul.

dscn1696

Jag provade en för mig ny flyglinje, Bristol-Bryssel-Göteborg till Sverige och hem Stockholm-Bryssel-Bristol. Mellan Göteborg och Stockhom blev det tåg.

Normalt sett undviker jag mellanlandningar, men detta funkade jättebra. Med bil har vi en timma till Bristol Airport. Om jag ska flyga från London behöver jag skjuts en halv timma, sedan National Express, motsvarigheten till Swebus, till antingen Heathrow, Gatwick eller Stanstead utanför London. Jobbig resa p g a att man aldrig vet hur trafiken är.

Här kommer några frågor till er:

Göteborg

dscn1706

1. Var finns denna staty?

dscn1714

2. Var finns dessa statyer?

dscn1718

3. Var finns denna lilla staty?

Ledtråd: alla finns inom ett litet begränsat geografiskt område.

Stockholm

dscn1725

  1. Var finns denna klocka?

dscn1733

2. Var finns denna staty och vad föreställer den?

dscn1739

3. Var finns denna fontän?

dscn1759 dscn1762

4. Denna stad besökte jag också. Vilken stad är det?

Fundera på detta och skriv gärna en kommentar. Svaren kommer på lördag!

Det här inlägget postades i Historia, Min trädgård, Monmouth, Sverige. Bokmärk permalänken.

66 kommentarer till MONMOUTH 17 – THE CASTLE, MIN TRÄDGÅRD och SVERIGE

  1. Karin Eklund skriver:

    Ser framemot lördag och svaren på frågorna. Jag går bet!
    Du har vår i ordets rätta bemärkelse, åtminstone vad gäller blomningen. Här syns en liten enstaka snödroppe här och var i allt det gröna. Just nu rodnar himlen i öster, solen är på väg upp.
    Ha en fin dag!

  2. åsa i åsele skriver:

    OMG vilken skillnad på årstid hos Dig & mig 🙂 fint med blommor, fint med färg 🙂

  3. Härligt tidig vår! I Göteborg kan du gå från Centralstationen 100 meter över kanalen och då är du i Trädgårdsföreningen och tar fika i Rosenkaféet, lika mysigt både vinter och sommar ❤️

  4. Linda skriver:

    Åh, så fint med alla vårblommor! Blir lite avis, för här har snön vräkt ner på morgonen.

    Ha en fin dag!
    Linda

  5. wiolettan skriver:

    Våren har verkligen kommit långt hos dig. Så vackra bilder med växter som blommar, du visar. De där primroses välkomnar fint. Så tjusigt.
    Så till dina frågor. Bild nr 1 känner jag inte igen. Bild nr 2 utanför centralstation i Göteborg. Bild nr 3, gråtande flickan inne i centalstationen. Bild nr 1 klockan i Stockholm utanför centralstationen, Bild nr 2 S:t Göran och Draken finns i Gamla Stan, Nr 3 fontänen, är Molins fontän även kallad tarmvredet, enligt min man, Kungsträdgården. Nr. 4, Sundbyberg. Så märkligt att du har varit här, vi har ju kunnat träffas där på Signalfabriken, där det finns affärer, restauranger. Om jag den dagen du var här, var på benen. Jag har aldrig varit där och ätit eller fikat. Nästa bild är ifrån Sturegatan i vår lilla stad. I morse var det vitt på Sturegatan, det snöar för fullt här så det var inget skönt väder ute, blåste så hårt.
    Fästningsruinen som du visar ifrån 1060-talet är häftig. Intressanta fakta om den också och fina bilder. Tack.
    Ha det bra och varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, våren är på g här!
      Vilket svar! Vad du kan! Den sista var kanske inte så svår, dock! Tänkte på dej när jag var där. Anledningen till besöket var att min sons svärföräldrar bor där och vi var ditbjudna för lunch. Jag har flera gånger sagt att jag gärna vill komma ditt p g a det du skriver och nu blev det av. Oftast när vi ses kommer de in till Stockholm. Hoppas jag har mer tid någon annan gång så vi kan träffas!
      Snö nu, inte kul!!!
      Ha det bra!

  6. Har snöar det för fullt så det är en lisa för själen att se vårblommor i din trädgård! Det dröjer länge innan vi behöver klippa gräset!
    Kul med alla konstverken men jag kände bara igen två, ”pelargubbarna” från Drottningtorget och flickan från Centralstationen i Göteborg. Får turista i Stockholm för att förkovra mig.
    Ha det bra!

  7. Härligt att se vårtecken. Igår såg jag en gul krokus i vår trädgård. Det var nummer tre. Snödroppar, vintergäck har vi haft länge.
    Det gäller att klura ut den rutt som är bäst.
    Jag såg att Wiolettan var rena proffset i tävlingen. Jag kände bara igen det gamla posthuset i Göteborg. Några stenkast från centralstationen. Är väl numera ett hotell.

  8. Biggeros skriver:

    Vilka fina vårtecken att komma hem till=) Älskar våren när allt blommar. Även Kamelian som knoppar=) Intressant historia. Synd att mycket av fästningen har raserats. Ha en bra dag Lena🤗Hoppas att du har haft en givande sammanträffande i Sverige med de dina.

  9. Steve skriver:

    Så härligt att kunna säga ”våren har kommit till min trädgård”.
    Trevligt med en välkomsthälsning vid entrén.
    Det krigades friskt även förr i tiden. Det är ibland lätt att glömma bort i dagens oroliga värld.
    Fortsätt njut av vårens ankomst!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, jag riktigt sög på orden om våren!
      Det krigades nog mer förr än nu, fast vi inte visst vad som hände i andra delar av världen då, nu sprids allt så nabbt.
      Njuter av våren och hoppas du njuter av dagen!

  10. Så fina primulor du har! De är verkligen vårvälkomnande.

    Jag kunde svaren 1-3 i Stockholm! Eller helt ärligt så kunde jag bara S:t Göran och Draken, de andra hjälptes lite av Google. 🙂

  11. skåningen skriver:

    Våren har inte kommit hit än!
    Vet ej var statyerna står.
    S…Att visa tacksamhet och att få tacksamhet är hälsosamt.
    Tack för att du tyckte om mitt blogginlägg!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  12. Anita skriver:

    Men åh så långt våren kommit hos dig. Ljuvligt att se dina bilder. Och här har vi snöstorm och massor av snö överallt. Dina frågor går jag bet på. Är inte speciellt bra på varken Göteborg eller Stockholm (även om jag inte bor så långt därifrån). Så bra att du hittat en bra flyglinje du kan använda när du flyger till/från Sverige.

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det härligt med vårens ankomst, snart är det din tur, fast först måste snön bort.
      Frågorna är inte lätta, men svaren kommer på lördag!
      Ha en bra dag trots vädret!

  13. Geddfish skriver:

    Jag behöver inte anstränga mig med frågorna, Wiolettan har svarat så fint 😀
    Härligt att ha varit i vårt vackcra Sverige, även med lite snöpudrat idag.
    Ser att ni har härliga vårtecken hos er i Wales. Längtar till våren!
    Ha en bra dag 💙

  14. Marina skriver:

    Inga gissningar härifrån, det finns säkert andra som är mycket bättre på det än vad jag är 😉 Jag ser att din vår är betydligt längre gången än den vår i Sverige som jag har förstått fick lite plötsliga förhinder…

  15. Märtha skriver:

    Frågesporten avstår jag ifrån, även om jag sett St Göran och Draken några gånger… Har inte läst de övriga kommentarerna, så jag väntar också på svaren på lördag, som Karin. I mitt ros-skrivande har jag också skrivit om rosen ‘York and Lancaster’, det blev en intressant ”connection”. Just nu minus tre grader, igår kväll tio köldgrader mer, så vi får minsann vänta på vårblommor och gräsklippning. Bra så, orkar vänta en månad. Men chiliplantorna växer…

  16. Har inte en aning om vad det är på bilderna, har släppt allt med storstäder sen vi flyttade från Stockholm. Alltså ska det bli kul att se svaren!
    Det är helt klart så att man kanske skulle ha flyttat längre söder- eller västerut än bara till Gotland när man är ett stort trädgårdsfreak. Ser så vansinnigt skönt ut med vår NU!!
    Du skrev att du gjort väldigt många tabbar i trädgården, men jag hade ju haft 30 år på mig att träna innan vi flyttade hit – och ända blev det en del fel. *fniss*
    KRAM
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Svaren kommer på lördag!
      Vi ligger Göteborgstrakten med våren med ca 4-5 veckor.
      Ja, men ibland kan tabbar bli bra efter ett tag och man lär sig av dem, kanske, hi,hi!!!
      Ha det bra!

  17. steel city anna skriver:

    Nu kanns det verkligen att varen ar har tycker jag. Sol och ljumma vindar! Ja, nar stormen Doris lugnat ner sej har iallafall 🙂 blev inte mycket somn inatt, vi hade blue bin day imorse och de flog over hela gatan och skramlade.

  18. Så härligt med våren redan. Klarar cameliabusken frost om vintern?
    Så vackra foton från trädgården och fästningen.
    Bäst att jag hoppar över frågorna!
    Ha det bra!

  19. Carina skriver:

    Härliga vårtecken du har hos dig! Göteborgsbilderna är 1, utanför centralen mot femman till. 2, de 3 gubbarna står utanför Post Clarion på Drottningtorget och 3, gissar jag står inne på Centralen.

    Ha det gott! Carina

  20. Marit Sønstebø skriver:

    Så langt våren allerede har kommet til deg! Flotte primula som blomstrer så fint. Gleder meg til å se din camellia. Jeg har også camellia som blomstrer, men min står i kjelleren 🙂

    Ha det fint!

  21. Ama de casa skriver:

    Vad härligt att våren har kommit så långt där hos dig! Här fick vi också en underbar vårkänsla uppe i bergen (utan skidor) idag. Jag tror att det var mest fåglarnas förtjänst 🙂

  22. Inger skriver:

    Grattis till våren! Här har vi fått flera decimeter snö idag.
    Kram

  23. GladiGrönt skriver:

    Primeroses, vilket poetiskt namn! Och det finns så många olika, kandelabervivan och bollvivan är nog mina favoriter. Får vänta för idag kom vintern, inte så kallt men snö som vi knappt haft i vinter. Vem vet, kanske vintern håller i sig in i april, det har hänt./Monica

  24. Eva Trillian skriver:

    När du skriver om våren som är hos dig så ingjuter det hopp för oss här upp 🙂 Den är på väg! Sakta, men säkert, tar den sig uppåt. Det är skönt att veta!

  25. Barbro S skriver:

    Så härligt att få se blommorna i din trädgård. Jättefint blomsterarrangemang. Intressant med borgen och fina bilder därifrån. Men några frågor kan jag inte svara på. Staty nr 2 måste ju vara Sankt Göran och Draken men var den ligger minns jag inte. Är så sällan i huvudstaden numera. Förstår du haft de bra med barnbarnen dina. Må så gott 🙂 !

  26. Kattis skriver:

    Åh jag vill också ha vår med alla vackra färger och blomster!😀
    Hmm Gbg har jag väldigt dålig koll på men gissar på att statyerna finns vid typ Centralstationen eller liknande plats?
    Vad gäller bilderna från Sthlm vill jag säga att klockan och fontänen finns utanför T-centralen….statyn vet jag inte riktigt…
    Sista bilderna på den andra staden du besökte gissar jag på Sumpan? (Sundbyberg)☺
    Ha en fortsatt bra vecka!!

  27. Anne-Marie skriver:

    Oj så långt våren har kommit hos er nu. Här fick vi snö igår och det är riktigt kallt på nätterna. Efter alla syndafloder med regn vi har haft har det nu blivit mera vinter igen. Mycket märkligt väderläge just nu.
    Får ta och kolla in svaren på frågorna på lördag – avstår från att gissa. 🙂
    Ha det bra!

  28. Titti skriver:

    Njuter av dina vårbilder! Ja snart är vi där, 1 mars nästa vecka, tjoho!! Det var inte lätta frågor det där, får klura lite…
    Ha en härlig fredag och njut av helgen!
    Kram från ett snögrått Blekinge och Titti

  29. Veiken skriver:

    Underbara vår. Bästa årstiden…. när allt vaknar!
    Bilderna från Göteborg
    1. Nästan mittemot Femmanhuset, bakom Eggers och bredvid centralen…
    2. Dom förfärliga gubbarna framför Posthotellet.
    3. Den lilla flickan som stor inne på Centralstationen lite till höger när man kommer in och ska gå mot tågen.
    Jag går bet på samtliga i Stockholm!
    :

  30. Annelie skriver:

    Så härligt med allt detta som blommar. Här ligger en ständig doft av Mimosa i luften, mina Kallor och Violer har precis slagit ut. Vi har ett alldeles ljuvligt väder men igår hade vi ett Stoftmoln här. Himlen var helt brun och alla bilar ser bedrövliga ut av leran som regnat.

    Jag har ingen aning om svaret på någon av frågorna, får kolla in på svaren i morgon.
    Ha en jättefin helg!

  31. Ditte skriver:

    Så långt våren kommit hos dig. Njuter av att se alla dina vackra växter och så fint med blommorna som välkomsthälsning. Hä i Stockholm är det snöfritt men dock just i dagarna minusgrader.
    Roligt att få veta mer om Monmouth och The Castle, Historia tycker jag om.
    Förstår att du haft det fint tillsammans med barnbarn och nära och kära.
    Roligt att testa en ny flyglinje och är det mer bekvämt kan man juta en extra mellanlandning utan vidare.
    Vad gäller Göteborg lämnar jag det åt Veiken m.fl. men Stockholm ger jag mig på.
    1- framför Centralen 2- Gamla Stan; Sankt Göran och draken finns vid Österlånggatan i Gamla stan, 3- Fontänen finns i Kungsträdgården och bör vaar aMohlins fontän 4- Signalfabriken finns i Sundbyberg, tillika Sveriges minsta kommun.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, våren känns verkligen av här.
      Vi gillar ju båda historia och alltid lär man sej något nytt.
      Du kan lita på Veikens svar och ditt Stockholm kan du ju innan och utan!
      Ha det bra!

  32. karinbucht skriver:

    Så underbart med vårtecken!

  33. Ping: MONMOUTH 18 – Great Castle House, MIN BLOGGPLATS och EN ROLIG VIDEO | Lena i Wales

Kommentera

